Crashende dx12 drivers amd en garantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Makuba
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Mijn vraag:
Ik heb een 4 maanden geleden een nieuwe pc gebouwt met een 7900 xtx. Bij een aantal dx12 games crashen de drivers en krijg ik een zwart scherm en duurt het 20seconden voor ik weer beeld krijg. Gebeurt dit vaker achter elkaar reboot ineens volledig de pc, dit gebeurt gelukkig maar eens per maand.

Mijn vraag is kan ik mijn amd 7900 xtx terugsturen voor garantie als amd drivers slecht werken in mijn games? Wat zijn hier mijn rechten in?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Amd driver software voor up to date houden en installeren van de drivers

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Fresh install, drivers herinstalleren. Op dx11 crashen de gpu drivers niet maar heb ik 1/4 van de performance. Daar heb ik geen 1000 euro gpu voor gekocht.
Eigenlijk ben ik wel klaar met de issues en wil ik terug naar nvidia daar heb ik in afgelopen 15 jaar geen problemen gehad met de drivers.

Volledige pc specs:
7900 xtx asrock
7800x3d
Gigabyte x670 gaming x ax moederboard
Corsair rmx series rm1000x 1000 watt voeding
G skill trident z5 64gb 6400mhz ddr 5 ram
Samsung 990 pro 2tb ssd

Amd gpu en cpu ook meeste recente drivers en idem voor alle andere drivers.
Ik kwam van mijn vorige builds van nvidia, dit is een nieuw build, alles nieuw.

Genomen stappen, 2x volledig nieuwe installatie, herinstallatie drivers. Bios geflasht.

Daarnaast zijn het GPU drivers issues, er staat letterlijk dat mijn GPU drivers timed out zijn en daarom opnieuw starten.

[ Voor 25% gewijzigd door Makuba op 14-12-2023 09:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:38
Kan je beginnen met de volledige (en gedetailleerde) specificaties van je systeem te geven? Voor hetzelfde geld is je voeding niet goed, combineer je AMD met het verkeerde Corsair ram of is er een andere goede reden dat je pc crasht.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 20:43
Precies wat @manzonderdas zegt.

Daarnaast kan sommige software wel eens storen.

Begin dus eerst je volledige setup te delen. En test met een zo kaal mogelijke pc. ( dus alleen drivers geinstalleerd en spellen )

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
zoals @manzonderdas al zei graag beginnen met je volledige PC specificaties, besturingsysteem en driver versies en de acties die je zelf al ondernomen hebt om dit te troubleshooten. Aangezien je zo te lezen van een Nvidia kaart komt, wat heb je gedaan met de oude nvidia driver voordat je de AMD kaart installeerde?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Makuba
Pc is nieuwe build geen bestaande. Zie nu main bericht heb hem geupdate.

• manzonderdas
Daar kunnen we al meer mee.

Toch eerst een beetje algemeen troubleshooten:
* EXPO op ram geactiveerd? Doe iets van ramtest (memtestx86 is wat aan de trage kant, bv testmem met anta64)

* Hoe is de kaart aangesloten? Ook problemen met Furmark? Temperaturen ok?

* OCCT of iets anders voor je processor draaien - geeft dat problemen?

[ Voor 12% gewijzigd door manzonderdas op 14-12-2023 09:53 ]

• Makuba
Kaart is gewoon direct op mobo aangesloten, geen problemen met temperaturen op gpu of cpu. Voor ram gebruik ik bij amd inderdaad XMP zodat de 6400 mhz snelheid bereikt wordt.

Ik heb nog geen testen gedaan zoals hierboven genoemd, maar wat is daar de meerwaarde van. Een aantal games zoals hunt showdown runt wel goed, ook onder de hoge load die het geeft.
Het betreft de gpu driver time out van een aantal andere games. Het lijkt namelijk niet of er hardware matig iets mis is met de kaart.

Mijn vraag was of het niet correct functioneren van drivers voor een gpu een legitieme reden voor retourneren van een kaart is en ik daar in Nederland wat mee kan.

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 20:17

db87

Mach 2 GT modded

Gebruik je 3 afzonderlijke voedingskabels naar de videokaart toe? Dus zonder te daisy-chainen.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Makuba
Ja, dat klopt 3 losse 8pin kabels van voeding naar gpu!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• manzonderdas
Als je de kaart nog niet lang hebt, en ze werkt niet, heb je gewoon garantie. Ik ben wel wat van mening dat je jezelf, de winkel en de fabrikant veel problemen bespaart door eerst te zoeken waar en hoe het probleem zit. Vandaar mijn suggestie om enkele testen te runnen.

Als je al die moeite niet wil doen, en het risico wil lopen dat de winkel/fabrikant zegt dat er niets mis is, stuur je ze gewoon terug.

• Makuba
Mijn webshop snip zegt dat ze hem willen terugnemen, maar slecht 75% van mijn bedrag willen terugbetalen. Anders reparen ze de gpu, maar vraag mij af wat ze denken te doen als het de drivers betreft? Weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
Modbreak:Voor je technische vraag/verhaal maakt specifieke winkel niet uit

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 14-12-2023 23:26 ]

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Is er iemand in de buurt die een pc heeft en de kaart kan testen ?

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Makuba schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:18:
Mijn webshop zegt dat ze hem willen terugnemen, maar slecht 75% van mijn bedrag willen terugbetalen. Anders reparen ze de gpu, maar vraag mij af wat ze denken te doen als het de drivers betreft? Weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
Ik vind (naar mijn mening) dat je beetje snel de drivers de schuld geeft. maar eigelijk verder weg weinig wil testen of doen om het probleem te achterhalen.
Want als het echt driver issue was, dan crashed hij wel bij meerdere games dan alleen 2 (als het goed lees) aangezien je aangeeft dat tie bij enkele games crashed.

Dingen die ik zo kan bedenken:

1. memtest
2. Welke games ? Welke settings etc etc ?
3. Wat zegt event viewer ?
4. Welke settings heb je XMP staan in bios ? Standaard/aangepast etc ? heb je andere dingen OC staan in bios ?
5. zie reddit voor benchmark software: https://www.reddit.com/r/...chmarking_software_now_a/

Post resultaten eens hier, en dan kunnen we met je mee kijken.
Als je weinig zin hebt, dan stuur je de kaart terug en krijg je maar 75% terug.

Heb zelf de 7800 XT en nergens last van (zit wel op windows 10)
Misschien windows 10 installeren en nogmaals proberen off het misschien niet aan windows 11 ligt ?

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 14-12-2023 23:26 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Makuba
Oke, dat mag je vinden. Als ik meerdere uren al ben bezig geweest met troubleshooten voor een 1000 euro product vind ik dat niet niks.

Sowieso de veronderstelling dat je 1 driver codeert voor alle games, vind ik dom(mijn mening). Gezien ze letterlijk bij elke release van een game een nieuwe driver update uitbrengen zodat de driver ook kan omgaan met die game. Dit betekent dus niet dat slechte drivers crashen bij elke game.

Mijn vraag was kan je garantie krijgen op een product als de drivers niet werken zoals naar behoren. Dat was de enige vraag, niet hoe ik mega uitgebreid mijn problemen kan troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Makuba schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:52:
Kaart is gewoon direct op mobo aangesloten, geen problemen met temperaturen op gpu of cpu. Voor ram gebruik ik bij amd inderdaad XMP zodat de 6400 mhz snelheid bereikt wordt.

Ik heb nog geen testen gedaan zoals hierboven genoemd, maar wat is daar de meerwaarde van. Een aantal games zoals hunt showdown runt wel goed, ook onder de hoge load die het geeft.
Het betreft de gpu driver time out van een aantal andere games. Het lijkt namelijk niet of er hardware matig iets mis is met de kaart.

Mijn vraag was of het niet correct functioneren van drivers voor een gpu een legitieme reden voor retourneren van een kaart is en ik daar in Nederland wat mee kan.
Probeer je ram eens op 6000Mhz ipv 6400. De meeste Ryzens doen het niet zo goed op 6400 :)

Dit KAN ook de driver time-outs verklaren.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Je bent een van weinigen die last hebben van "drivers". Veruit de meeste mensen hebben geen enkel probleem met exact dezelfde drivers en exact dezelfde games die jij draait. Alleen die mensen hoor je niet. Zaken als "driver time-outs" worden vrijwel exclusief veroorzaakt door onderliggende hardware-issues waarbij zowel de drivers als Windows hun best te doen om je systeem niet volledig te laten crashen. Symptomen daarbij zijn vrijwel altijd zulke TDRs, als het systeem niet direct volledig crasht. Dat is zowel bij AMD als bij Nvidia het geval als de hardware niet goed werkt. Dus je zal het toch in de hardware moeten gaan zoeken. Dat het een "driver time-out" genoemd wordt is ongelukkig voor mensen die niet weten wat dat betekent. Dat is ook de reden dat je winkel tot reparatie van de GPU over wil gaan, want dat is (aangenomen dat de rest van je systeem zeker weten 100% stabiel is) de meest waarschijnlijke oplossing.

Als het echt een driver-issue was had het internet ermee volgestaan want er zijn meerdere honderdduizenden of zelfs miljoenen kaarten verkocht en die worden allemaal met dezelfde drivers gebruikt. Reviewers hebben ook drivers nodig, dus die zouden er vast wat van gezegd hebben. De enige manier waarop je dit misschien als een driver-issue zou kunnen bestempelen is als je een specifieke driverversie weet aan te wijzen die problemen veroorzaakt waarbij andere versies dat niet doen. En wat daar dan doorgaans de oplossingsrichting voor is is het maken van een bugreport en/of afwachten tot een nieuwere driver met de fix, terwijl je ondertussen op de werkende drivers blijft zitten.

Verschillende games gebruiken de GPU op verschillende manieren, dus een probleem in de ene game betekent niet dat je een probleem in de andere game gaat zien en vice versa. Het kan zijn dat er een bepaald "gedeelte" van je kaart stuk is wat zich bij een bepaalde game uit en bij andere niet. Maar ditzelfde geldt ook voor de rest van je machine, dus inderdaad bijvoorbeeld een geheugen-issue zoals hierboven genoemd zou ook de oorzaak kunnen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door DataGhost op 14-12-2023 18:11 ]

• Makuba
Er staan dus echt op het wow forum al een heleboel posts van driver timeouts en crashes van mensen met een 7900xtx maar ook vorige series amd modellen. Dat was ook de reden dat ik het op de drivers steek. Van recent en meerdere maanden terug zijn er heel veel forums posts te vinden

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Makuba schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:16:
en krijg ik een zwart scherm en duurt het 20seconden voor ik weer beeld krijg. Gebeurt dit vaker achter elkaar reboot ineens volledig de pc
Resize Bar: aan of uit?
Grote vraag: Staat er via AMD adrenaline een GPU overclock aan?
Want als het goed is moet je na zo tijdelijke blackscreen een popup krijgen dat je AMD software gecrasht is.

Wat je zou kunnen proberen is om enkel bij het afstemmen:
Minimale frequentie van 500MHz of 0% naar 1900mhz te zetten.

En verlaag je Max.frequentie (MHz) met 200 lager (Dus staat die op bijvoorbeeld: 2500, zet hem op 2300mhz)
*Weet je niet zeker welke je moet aanpassen, post gewoon een screenshot hier of je het wel goed hebt gedaan ect.

Bovendien wordt je ook goed geholpen met je xmp van je geheugen daar kan ook problemen zich voordoen.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 22:40
Je cpu ondersteund een maximum geheugen snelheid van 5600MHz, alles daar boven is overclocken en dus buiten de specificaties.
Zet je Ram snelheid eens op 5600Mhz een test dan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Makuba schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:15:
Er staan dus echt op het wow forum al een heleboel posts van driver timeouts en crashes van mensen met een 7900xtx maar ook vorige series amd modellen. Dat was ook de reden dat ik het op de drivers steek. Van recent en meerdere maanden terug zijn er heel veel forums posts te vinden
Je ziet alleen de probleemgevallen, niet de werkende gevallen. Wist je dat in dit topic al meerdere mensen hebben gereageerd met ook een 7900XTX maar die geen problemen ervaren? Dat zou niet mogelijk moeten zijn bij fouten puur in de drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 21:00
Makuba schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:15:
Ik had soortgelijke issues, zet het ram eens op 5600 (en stock timings) en test dan eens verder zoals @JappieR ook al aangeeft. Bij mij werd het probleem veroorzaakt door een maandag morgen cpu waarbij de memory controller echt niets meer wilde doen dan de settings die AMD garandeerde. Alles daarboven was geregeld crashes en / of restarts, ook in WoW die leken op een GPU issue, maar uiteindelijk dus een cpu 'issue' bleken te zijn (eigenlijk geen issue, want de geadverteerde settings werkten, pas bij memory overclocks ging het mis).

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 15-12-2023 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
Zelfde probleem met een 6700XT gehad en XMP aan, handmatig de snelheid van het ram terug gezet op wat de CPU aankan en probleem is weg.

Had daarvoor een Nvidia en die deed het wel met XMP aan, soms liep de pc wel vast trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bintzak schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:43:
Zelfde probleem met een 6700XT gehad en XMP aan, handmatig de snelheid van het ram terug gezet op wat de CPU aankan en probleem is weg.

Had daarvoor een Nvidia en die deed het wel met XMP aan, soms liep de pc wel vast trouwens.
Dat zou best kunnen. Door de jaren heen heb ik heel wat van dit soort topics gezien en ik heb er altijd het vermoeden gehad dat AMD drivers wat minder resistent zijn als je RAM net op de rand van stabiliteit zit. Dit tot het punt dat ik meestal als eerste zou suggereren naar RAM te kijken bij stabiliteitsproblemen.

Het is helaas ook vaak niet duidelijk dat XMP geen stabiele garantie is. Het is een overclock. Een gestandaardiseerde overclock, maar een overclock die afhankelijk is van zowel de CPU, moederbord en de BIOS/UEFI om stabiel te werken.

Het is persoonlijk een van de redenen waarom ik mijn RAM eigenlijk niet meer overclock. Ik heb het alleen ook niet nodig met mijn all AMD setup omdat de drivers ook een lagere CPU overhead hebben en een 5800X3D profiteert ook relatief weinig van net wat snellere RAM. Het is altijd een balans zoeken want er is geen perfecte oplossing. Zou ik een Intel + Nvidia setup hebben, tja dan zou ik waarschijnlijk wel mijn RAM overclocken voorbij XMP settings. :)

@Makuba Ik ben officieel geen mod in dit deel van het forum, maar ik wil je toch vriendelijk vragen om de suggesties van de andere participanten in dit topic, serieus te nemen. Ik herken een aantal en ik weet dat ze allemaal bereid zijn om je te helpen. Maar je zal eerst de eerste stap nu moeten zetten. :)

Begin eens met:
-Hardwareinfo64 downloaden en zoek de Hotspot temperatuur eens op. Start vervolgens een van de zwaarste games die je hebt op en kijk wat eruit komt na een tijdje gamen. Is het over de 100C en al helemaal 110C, dan is dat een probleem. Dat is namelijk de maximaal toegestane temperatuur en dan ga je problemen krijgen.
-Zet in de BIOS eens XMP uit en kijk of het wel stabiel blijft. Als dat werkt, dan is dat XMP profiel niet stabiel. Dat gebeurd helaas. Het helpt niet dat XMP eigenlijk van Intel is en wel eens timings heeft die goed werken met een Intel CPU en niet met een AMD CPU. Om deze reden is AMD gekomen met EXPO. Niet elk setje RAM heeft alleen ook de EXPO timings naast de XMP timings.
-Als je inderdaad geen problemen hebt met iets lagere snelheid van geheugen, dan kan je XMP weer activeren en handmatig de snelheid naar 6000MHz verlagen Zeker met een 7800X3D maakt dat zeer weinig uit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:34
Draai je met de laatste bios? Is vaak belangrijk voor stabiel geheugen en zeker voor 6400mhz lijkt me

Staan je modules wel op de support list van gigabyte?

Verder draai je 64gb en dan ook nog es op een hoge snelheid, maakt het alleen maar moeilijker.

Ik denk toch echt dat het in je geheugen zit en met name in de hoeveelheid/snelheid/bord support.

Ik heb met een r9 290, rx6600, rx6700xt,rx6800xt,rx6900xt,rx7900xt EN de XTX totaal geen problemen ervaren met drivers qua stabiliteit.

Edit: kan trouwens ook een post vinden van iemand met hetzelfde geheugen en bord met problemen. Ander bord was in dat geval de oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door meljor op 15-12-2023 23:58 ]

Pagina: 1