Monopolie Ziggo in Amsterdam voor 83% van bewoners

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr. nice
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-03 13:40
In 2000 zou iedereen in Amsterdam glasvezel hebben, daarover zijn brieven verstuurd zelfs.
Helaas 23 jaar later is er voor 83% van de bewoners een monopolie situatie van Ziggo als je snel bedraad internet met UHD/HD tv zenders wil.
De koper telefoonkabel gaat bij de meeste woningen slechts tot 100MBit/s DL en 20 Mbit/s upload maar bij mij met 28 MBit/s DL en 5 Mbit/s UL.

De ACM had in 2005 al moeten ingrijpen en zegt nu in 2023 dat er voldoende concurrentie is?
Dit jaar zijn eindelijk de glasvezel kabels de grond in gegaan.
Het gaat echter nog jaren duren voordat KPN het glasvezel netwerk in werking neemt zegt KPN zelf.

Ziggo 200MBit/s DL met UHD/HD tv zender pakket kost mij €80 per maand en het zelfde via KPN glasvezel is ongeveer €40 goedkoper had ik begrepen.
Ongelofelijk dat wij in Amsterdam, de hoofdstad van Nederland, enkel bij Ziggo terecht kunnen?

Of mis ik iets en kan ik wel ergens bedraad internet krijgen sneller dan 200MBit/s DL met 70 UHD/HD tv zenders en een tv kastje?

Ik heb een klacht ingediend bij de ACM, de gemeente Amsterdam en bij de consumenten bond :P

Van KPN
“ Op het moment van schrijven (17 november 2023) kunnen zo’n 77.600 gebruik maken van glasvezelinternet als zij dat willen. Dat is zo’n 17 procent van alle huishoudens in Amsterdam. Deze huishoudens concentreren zich wel hoofdzakelijk in bepaalde stadsdelen, namelijk Amsterdam-West en Amsterdam-Oost. Het glasvezelnetwerk is nu gedeeltelijk uitgerold over negen wijken.”
“ Uiteraard wordt er verder gewerkt aan de uitrol van glasvezelinternet over Amsterdam. KPN is voornemens om de komende jaren glasvezelinternet beschikbaar te maken voor 320.000 van de ruim 470.000 huishoudens in Amsterdam.“
“zal meerdere jaren duren voordat het volledig gerealiseerd is.“
Bron en extra informatie: Status aanleg van glasvezel in Amsterdam

[ Voor 25% gewijzigd door mr. nice op 14-12-2023 06:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:18
200 mbit met TV is bij Ziggo 66,- zonder korting. Hezelfde kost bij KPN 55,- als ik even snel kijk. Dus ja, er is een prijsverschil maar volgens mij heeft Ziggo dan meer zenders en meer mogelijkheden. Ik heb niet gekeken naar kortings acties, maar ik de k dat je een beetje overdrijft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Ik zou gewoon zelf gaan graven… moet toch een klusje van niks zijn in zo’n dun bevolkt gebied als Amsterdam. Je snapt niet dat ze dat niet even doen.

En dit is toch alweer een paar maanden oud: https://www.overons.kpn/n...itrol-glasvezel-internet/

Schande dat die klojo’s van KPN niet een beetje opschieten, die willen vast dat iedereen bij Ziggo blijft.

Maar heb je niets beters te doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 14-12-2023 07:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:50
50 euro voor 200mbit, 12,50 voor tv bij kpn. Wellicht is er een goedkopere provider op kpn netwerk, maar KPN zelf is nauwelijks goedkoper dan ziggo.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyriel85 op 14-12-2023 07:09 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:54:
In 2000 zou iedereen in Amsterdam glasvezel hebben, daarover zijn brieven verstuurd zelfs.
Heb je daar een bron van? In 2000 hadden we in Amsterdam 2Mbit via coax en in 2004 werd überhaupt voor het eerst een woonwijk in Nederland aangesloten op glasvezel. Door wie (en wanneer) is beloofd dat heel Amsterdam al in 2000 glasvezel zou hebben?
De ACM had in 2005 al moeten ingrijpen
Waar staat dat, bron?
Van KPN
“ Op het moment van schrijven (17 november 2023) kunnen zo’n 77.600 gebruik maken van glasvezelinternet als zij dat willen. Dat is zo’n 17 procent van alle huishoudens in Amsterdam.
Maar er zijn meer aanbieders van glasvezel dan KPN. Betreffen deze getallen alleen KPN glasvezel?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mr. nice
Archie_T schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:06:
200 mbit met TV is bij Ziggo 66,- zonder korting. Hezelfde kost bij KPN 55,- als ik even snel kijk. Dus ja, er is een prijsverschil maar volgens mij heeft Ziggo dan meer zenders en meer mogelijkheden. Ik heb niet gekeken naar kortings acties, maar ik de k dat je een beetje overdrijft.
Ik betaal toch echt €81 voor Ziggo met tv max en mis elk jaar de overstap bonussen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr. nice
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:07:
Ik zou gewoon zelf gaan graven… moet toch een klusje van niks zijn in zo’n dun bevolkt gebied als Amsterdam. Je snapt niet dat ze dat niet even doen.

En dit is toch alweer een paar maanden oud: https://www.overons.kpn/n...itrol-glasvezel-internet/

Schande dat die klojo’s van KPN niet een beetje opschieten, die willen vast dat iedereen bij Ziggo blijft.

Maar heb je niets beters te doen?
nee ik heb niks beters te doen en wil graag wil graag elk jaar kunnen overstappen en de bonus krijgen

• mr. nice
Gizz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:11:
[...]

Heb je daar een bron van? In 2000 hadden we in Amsterdam 2Mbit via coax en in 2004 werd überhaupt voor het eerst een woonwijk in Nederland aangesloten op glasvezel. Door wie (en wanneer) is beloofd dat heel Amsterdam al in 2000 glasvezel zou hebben?

Een vriend van mij heeft een brief van de gemeente waar dat in staat

[...]

Waar staat dat, bron?

[...]

Maar er zijn meer aanbieders van glasvezel dan KPN. Betreffen deze getallen alleen KPN glasvezel?
Een vriend van mij heeft een brief van de gemeente van voor 2000 waar dat in staat

het gaat om alle glasvezel aanbieders

[ Voor 6% gewijzigd door mr. nice op 14-12-2023 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-05 23:59
Tjah, het is geduldig wachten. Het is eenmaal niet zomaar overgezet. ( vergunningen etc )

Daarnaast wat @Anoniem: 1986520 zegt. Over een paar jaar zou heel amsterdam over moeten zijn.

https://www.parool.nl/ams...asvezelinternet~b7dfd996/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:13:
[...]

nee ik heb niks beters te doen en wil graag wil graag elk jaar kunnen overstappen en de bonus krijgen
Zelfs als je niets beters te doen hebt zou je je moeten afvragen of zo’n tikje onnozele post als deze een goede tijdsbesteding is. En ook nog klagen bij alle instanties, toe maar. Gaan ze vast sneller door graven.

En best knap dat ze in Amsterdam beloofd hebben dat iedereen in 2000 glasvezel zou hebben, zeker omdat ze daar pas in 2004 voor reguliere aansluitingen mee zijn begonnen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 14-12-2023 07:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:11:
Ik betaal toch echt €81 voor Ziggo met tv max en mis elk jaar de overstap bonussen
Ah, maar TV Max is wel een stuk uitgebreider dan gewoon TV. Én een stuk uitgebreider dan anything je bij KPN kunt krijgen. Slechte vergelijking dus en zeker niet te vergelijken met het pakket van 40 euro bij KPN, zelfs niet met het pakket van KPN waar ook TV bij zit en dus 65 euro kost.
Ah. Dus concurrentie en betere prijzen interesseert je niet zo veel, je wilt gewoon een bonus.
mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:15:
Een vriend van mij heeft een brief van de gemeente van voor 2000 waar dat in staat

het gaat om alle glasvezel aanbieders
Nice. In 2000 bestonden de meeste glasvezel aanbieders in Nederland nog helemaal niet. En de gemeente kan willen wat ze willen maar als er nog geen bedrijven zijn die überhaupt nadenken over iets dan gaat het niet gebeuren.

Wellicht dat ze bedoelden dan de netwerken verglaasd moesten worden. En in die zin heb je ook glasvezel. Ziggo heeft gewoon glasvezel liggen tot een paar meter van je deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr. nice
Croga schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:22:
[...]

Ah, maar TV Max is wel een stuk uitgebreider dan gewoon TV. Én een stuk uitgebreider dan anything je bij KPN kunt krijgen. Slechte vergelijking dus en zeker niet te vergelijken met het pakket van 40 euro bij KPN, zelfs niet met het pakket van KPN waar ook TV bij zit en dus 65 euro kost.

[...]

Ah. Dus concurrentie en betere prijzen interesseert je niet zo veel, je wilt gewoon een bonus.
[...]

Nice. In 2000 bestonden de meeste glasvezel aanbieders in Nederland nog helemaal niet. En de gemeente kan willen wat ze willen maar als er nog geen bedrijven zijn die überhaupt nadenken over iets dan gaat het niet gebeuren.

Wellicht dat ze bedoelden dan de netwerken verglaasd moesten worden. En in die zin heb je ook glasvezel. Ziggo heeft gewoon glasvezel liggen tot een paar meter van je deur.
Het feit dat we maar 1 aanbieder hebben vind ik onterecht, maar ook dat 83% dus niet gebruik kan maken van de overstap bonussen is onterecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr. nice
Ik heb inmiddels ook al begrepen dat ik voorlopig aan Ziggo vast zit en het nog jaren kan duren voordat ik kan profiteren van jaarlijks overstappen. Verder heb ik ook begrepen dat het geen €40 verschil is maar eerder €20 en ik niet KPN en Ziggo met elkaar kan vergelijken.

Toch ben ik wel benieuwd naar de reacties op mijn ingezonden klachten bij de ACM, de gemeente en de consumentenbond want het is gewoon een monopolie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:28:
Toch ben ik wel benieuwd naar de reacties op mijn ingezonden klachten bij de ACM, de gemeente en de consumentenbond want het is gewoon een monopolie
Er wordt alleen in gegrepen op een monopolie als er daadwerkelijk misbruik van wordt gemaakt.
Als je de juiste vergelijking maakt tussen KPN en Ziggo:
- Internet 200Mbs
- TV 4K
- Standaardpakket

dan kost Ziggo 66 euro per maand en KPN 65 euro per maand. Er is dus geen prijsverschil ergo Ziggo maakt geen misbruik van het monopoly en er is dus geen enkele reden om in te grijpen.

Houdt er overigens ook rekening mee dat KPN niet de enige is die glas aan het uitrollen is in Amsterdam. Als KPN 17% van Amsterdam gedekt heeft dan is de totale dekkingsgraad nog wel wat hoger (en/of wordt binnenkort hoger). ODF heeft ook een aantal projecten lopen in Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:15:
[...]

Kun je die brief eens plaatsen? Ik ben erg benieuwd naar de inhoud en datering.

De gemeente was tot 1995 eigenaar van het kabelnet in Amsterdam. Dat was alleen tv en radio, kabelinternet werd toen nog niet aangeboden. Daarna deed de gemeente zelf niks meer met de communicatie-infrastructuur, dus dat zij hebben beloofd dat iedereen in 2000 glasvezel zou hebben lijkt me erg sterk.

Niet om flauw te doen, maar het klinkt als een broodje aap verhaal.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dubbelpost…

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 14-12-2023 07:37 ]

• mr. nice
Croga schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:32:
[...]

Er wordt alleen in gegrepen op een monopolie als er daadwerkelijk misbruik van wordt gemaakt.
Als je de juiste vergelijking maakt tussen KPN en Ziggo:
- Internet 200Mbs
- TV 4K
- Standaardpakket

dan kost Ziggo 66 euro per maand en KPN 65 euro per maand. Er is dus geen prijsverschil ergo Ziggo maakt geen misbruik van het monopoly en er is dus geen enkele reden om in te grijpen.

Houdt er overigens ook rekening mee dat KPN niet de enige is die glas aan het uitrollen is in Amsterdam. Als KPN 17% van Amsterdam gedekt heeft dan is de totale dekkingsgraad nog wel wat hoger (en/of wordt binnenkort hoger). ODF heeft ook een aantal projecten lopen in Amsterdam.
17% is de glas dekking van alle glas aanbieders.

ik kan op mijn adres maximaal ADSL 28 MBit/s DL via koper krijgen en er is dus geen concurrentie voor snel internet op mijn adres.

[ Voor 3% gewijzigd door mr. nice op 14-12-2023 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:28:
Ik denk dat als ze die belangrijke brief van je vriend over die belofte uit 2000 zouden hebben dit onderzoek zeker aangepast gaat worden: nieuws: ACM: genoeg concurrentie op telecommarkt, wordt nu jaarlijks 'grondig...

Dat ze in werkelijkheid pas in 2004 in NL ermee zijn begonnen en ook nog buiten Amsterdam is natuurlijk helemaal schandalig…

• mr. nice
Gizz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:32:
[...]

Kun je die brief eens plaatsen? Ik ben erg benieuwd naar de inhoud en datering.

De gemeente was tot 1995 eigenaar van het kabelnet in Amsterdam. Dat was alleen tv en radio, kabelinternet werd toen nog niet aangeboden. Daarna deed de gemeente zelf niks meer met de communicatie-infrastructuur, dus dat zij hebben beloofd dat iedereen in 2000 glasvezel zou hebben lijkt me erg sterk.

Niet om flauw te doen, maar het klinkt als een broodje aap verhaal.
Ik ga vragen of mijn vriend die brief heeft en kan kopieeren voor me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:35:
17% is de glas dekking van alle glas aanbieders.
https://www.internetpostcodecheck.nl/glasvezel-amsterdam/ is het niet met je eens.

Daarnaast stel je in je openingspost dat het nog jaren gaat duren voordat KPN het netwerk in werking neemt en ook dat is:
- onzin. Het is al in gebruik
- KPN is niet de enige, de anderen leveren nu ook al
ik kan op mijn adres maximaal ADSL 28 MBit/s DL via koper krijgen en er is dus geen concurrentie voor snel internet op mijn adres.
En nogmaals: Waarom is dat een probleem? Kom niet weer aan met die bonus want niemand gaat ook maar iets doen op basis van het feit dat jij meer kadotjes wilt.

Ik zou je sterk adviseren in het vervolg gedegen onderzoek te doen voordat je jezelf gaat vermoeien met brieven vol klachten die niet op feiten gebaseerd zijn.

• mr. nice
Croga schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:44:
[...]
https://www.internetpostcodecheck.nl/glasvezel-amsterdam/ is het niet met je eens.

Daarnaast stel je in je openingspost dat het nog jaren gaat duren voordat KPN het netwerk in werking neemt en ook dat is:
- onzin. Het is al in gebruik
- KPN is niet de enige, de anderen leveren nu ook al

[...]

En nogmaals: Waarom is dat een probleem? Kom niet weer aan met die bonus want niemand gaat ook maar iets doen op basis van het feit dat jij meer kadotjes wilt.

Ik zou je sterk adviseren in het vervolg gedegen onderzoek te doen voordat je jezelf gaat vermoeien met brieven vol klachten die niet op feiten gebaseerd zijn.
ik kreeg van KPN te horen dat het nog jaren gaat duren via het forum voordat de hele stad glasvezel heeft.

Het probleem is dat er nu, en de afgelopen 20 jaar, 1 aanbieder is voor 83% van de Amsterdammers en geen concurrentie en enkel Ziggo als je sneller dan 200Mbit/s wilt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:27

FreakNL

Well do ya punk?

Ze stonden gisteren weer aan de deur of ik nu eindelijk glasvezel wilde hebben (sprietje steekt al een jaar uit de grond) en heb ze vriendelijk bedankt… Misschien ruilen? :+

Zoals meerdere tweakers al aangeven, je moet wel eerlijk vergelijken. Waarom heb je überhaupt TV Max?

Ik betaal hier overigens 60.50 bij Ziggo voor
TV Start
Internet Start
ESPN compleet (om me als klant binnen te houden)
Skyshowtime (omdat we ook 1x een Voda abbo hebben)
2 keer een werkende smartcard pre samengang met UPC.

En bij Vodafone dan weer korting en dubbele data omdat we ook Ziggo hebben.

Ik heb dus 0 incentive om over te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:48:
[...]

ik kreeg van KPN te horen dat het nog jaren gaat duren via het forum voordat de hele stad glasvezel heeft.

Het probleem is dat er nu 1 aanbieder is voor 83% van de Amsterdammers en geen concurrentie en enkel Ziggo als je sneller dan 200Mbit/s wilt
Wat ik van mensen hoor is dat ze steeds om de beurt een abo aanvragen bij Ziggo op hetzelfde adres maar dus met andere naam. Schijnt te werken en kun je dus jaarlijks de kortingen pakken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr. nice
FreakNL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:52:
Ze stonden gisteren weer aan de deur of ik nu eindelijk glasvezel wilde hebben (sprietje steekt al een jaar uit de grond) en heb ze vriendelijk bedankt… Misschien ruilen? :+

Zoals meerdere tweakers al aangeven, je moet wel eerlijk vergelijken. Waarom heb je überhaupt TV Max?

Ik betaal hier overigens 60.50 bij Ziggo voor
TV Start
Internet Start
ESPN compleet (om me als klant binnen te houden)
Skyshowtime (omdat we ook 1x een Voda abbo hebben)
2 keer een werkende smartcard pre samengang met UPC.

En bij Vodafone dan weer korting en dubbele data omdat we ook Ziggo hebben.

Ik heb dus 0 incentive om over te stappen.
Mhhh 8)7 ik weet eigenlijk niet waarom ik Tv max heb kan ik wel gaan aanpassen, bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

jeroenkb schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:52:
[...]

Wat ik van mensen hoor is dat ze steeds om de beurt een abo aanvragen bij UPC op hetzelfde adres maar dus met andere naam. Schijnt te werken en kun je dus jaarlijks de kortingen pakken..
Geeft niet hoor…. Samen met zo’n brief uit 2000 mag je best nog even een oude merknaam uit 2016 gebruiken 8)7

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:56:
[...]

Geeft niet hoor…. Samen met zo’n brief uit 2000 mag je best nog even een oude merknaam uit 2016 gebruiken 8)7
Sorry hoor, maar ik ben niet de TS. Dus ongepaste reactie op mijn post. Zal het aanpassen naar Ziggo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:48:
Dat is heel wat anders dan dat het nog jaren gaat duren voordat het netwerk in gebruik genomen gaat worden.....
Het probleem is dat er nu, en de afgelopen 20 jaar, 1 aanbieder is voor 83% van de Amsterdammers en geen concurrentie en enkel Ziggo als je sneller dan 200Mbit/s wilt
Wellicht heb je het gemist maar je getallen kloppen niet. 25% van Amsterdam heeft nú al toegang tot glasvezel internet en dat wordt zo'n beetje iedere week meer.
Daarnaast nogmaals: Er is geen probleem! Het gebrek aan concurrentie heeft geen gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:25
Graven in Amsterdam is echt een hell of a job.
Zeker in de oude stadswijken.

In Amsterdam heeft een groot deel van de bewoners ook geen watermeter.

Toen ik nog in Amsterdam woonde kwam het water ook op 2 punten het huis binnen.

Aan de achterkant naar me geiser.
In het midden van het huis voor het toilet.
Hier kan je dus nooit een water meter plaatsen.

En dan zullen we het maar niet hebben over glasvezels die je in al die appartementen naar boven moet trekken.

• mr. nice
Ik heb nu net mijn Ziggo internet en tv abonnement verlaagd en dan kom ik op €66,- per maand bij Ziggo en is dus ook voor mij niet nodig geweest om te klagen want dat zou ik ook gaan betalen bij KPN glasvezel.

Voor de bonus is overstappen helemaal niet de moeite waard ook ben ik achter. Enkel de upload snelheid zal sneller zijn bij glasvezel. Het gaat meer gedoe opleveren dan dat het mij waard is.

Die 83% heb ik niet zelf verzonnen maar daar kwam KPN mee uit een bericht in November 2023

Uiteindelijk ga ik dus bij Ziggo blijven en als er glas komt kijk ik dan wel of het de moeite waard is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:18
mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:54:
[...]

Mhhh 8)7 ik weet eigenlijk niet waarom ik Tv max heb kan ik wel gaan aanpassen, bedankt!
Als je helemaal geen TV kijkt kan je ook die opheffen. 200Mbit alleen internet bij Ziggo kost 47 euro. Ik heb zelf 1 Gbit/100Mbit voor 58, is dus niet heel duur. Volgens mij heb ik nog wel wat SD zenders, probeer die ook nog weg te krijgen maar dat lukt niet. Ik zou de ACM moeten gaan aanschrijven dat dat echt niet kan ;)

En wat betreft de aanleg van glasvezel, het is je toch wel duidelijk dat de gemeente (en KPN) dit vertragen, niet Ziggo of een andere "hogere macht".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:22
mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:04:
Ik heb nu net mijn Ziggo internet en tv abonnement verlaagd en dan kom ik op €66,- per maand bij Ziggo en is dus ook voor mij niet nodig geweest om te klagen want dat zou ik ook gaan betalen bij KPN glasvezel.

Voor de bonus is overstappen helemaal niet de moeite waard ook ben ik achter. Enkel de upload snelheid zal sneller zijn bij glasvezel. Het gaat meer gedoe opleveren dan dat het mij waard is.

Die 83% heb ik niet zelf verzonnen maar daar kwam KPN mee uit een bericht in November 2023

Uiteindelijk ga ik dus bij Ziggo blijven en als er glas komt kijk ik dan wel of het de moeite waard is
Laat je nu ook even de gemeente, ACM en Consumentenbond weten dat je jouw klacht wil intrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr. nice
Homer-Simpson schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:07:
[...]

Laat je nu ook even de gemeente, ACM en Consumentenbond weten dat je jouw klacht wil intrekken?
ja dat ga ik nog wel even doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

jeroenkb schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:58:
[...]

Sorry hoor, maar ik ben niet de TS. Dus ongepaste reactie op mijn post. Zal het aanpassen naar Ziggo
Sorry hoor… dacht dat jij die vriend van TS was met die brief uit 2000.
Maarja, zonder glasvezel krijg je die natuurlijk nooit geupload.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 14-12-2023 08:15 ]

• mr. nice
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:14:
[...]

Sorry hoor… dacht dat jij die vriend van TS was met die brief uit 2000.
Maarja, zonder glasvezel krijg je die natuurlijk nooit geupload.
ik geloof mijn vriend wel dat hij die brief heeft en ga hem echt even erover vragen.
ik heb het echt niet verzonnen ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:29
Wat is dat toch met de inwoners van Amsterdam ? Daar willen wonen vanwege allerlei wensen en voordelen en dan toch gaan klagen over de nadelen die ze ervaren. Terwijl die nadelen buiten Amsterdam minder kunnen zijn.

Je kunt nu eenmaal niet alles hebben ;)
Iets met prioriteiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr. nice
W1ck1e schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:19:
Wat is dat toch met de inwoners van Amsterdam ? Daar willen wonen vanwege allerlei wensen en voordelen en dan toch gaan klagen over de nadelen die ze ervaren. Terwijl die nadelen buiten Amsterdam minder kunnen zijn.

Je kunt nu eenmaal niet alles hebben ;)
Iets met prioriteiten.
Ik als import Amsterdammer heb nu ook die arrogantie overgenomen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

mr. nice schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:19:
[...]
ik geloof mijn vriend wel dat hij die brief heeft en ga hem echt even erover vragen.
ik heb het echt niet verzonnen ;)
Het is vast te vroeg in de ochtend voor mij… ik geloof je gelijk hoor dat iemand een brief 23 jaar bewaard, zeker als het gaat over een product dat toen nog niet werd aangeboden ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:23:
[...]

ik geloof je gelijk hoor dat iemand een brief 23 jaar bewaard, zeker als het gaat over een product dat toen nog niet werd aangeboden ;) .
(Veel!) langer dan 23 jaar, want in de brief stond de belofte dat in 2000 alles al helemaal aangelegd was. Dus ik verwacht eerder dat de brief uit 1995 of eerder is. Je kunt niet in 2000 een brief sturen dat in 2000 heel Amsterdam is aangesloten op glasvezel :)

Als deze brief überhaupt bestaat. Ik woon al mijn hele leven in Amsterdam en kom uit een echt nerd-gezin, al in de jaren 90 met papa computers in elkaar zetten en zo. In 1995 kregen wij, vrij vroeg t.o.v. de meeste huishoudens in Nederland internet thuis (28k8 modem, bam!) en op 24 februari 2000 zijn we overgestapt van ISDN naar kabelinternet, dat staat echt in mijn geheugen gegrift omdat ik maanden aan het aftellen was naar de installatiedatum _O- (dat was nog net bij A2000 geloof ik, voordat het Chello werd). Als wij eind jaren 90 van de gemeente hadden gehoord dat we snel glasvezel zouden krijgen was dat gigantisch nieuws bij ons thuis geweest. Ik heb van deze belofte van de gemeente nog nooit gehoord.

[ Voor 40% gewijzigd door Gizz op 14-12-2023 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gizz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:46:
[...]

(Veel!) langer dan 23 jaar, want in de brief stond de belofte dat in 2000 alles al helemaal aangelegd was. Dus ik verwacht eerder dat de brief uit 1995 of eerder is. Je kunt niet in 2000 een brief sturen dat in 2000 heel Amsterdam is aangesloten op glasvezel :)
Zie je wel… te vroeg voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De straten bij de grachten van Amsterdam bestaan nog door o.a. de communicatiekabels eronder waar iedereen elke week ondertussen aan geknutseld heeft met als gevolg dat er niets meer bij kan en niemand ook meer weet waar en welke kabel van wie is. (zelf gezien door PTT toen, in de centrales is niet te traceren waar alles naar toe gaat, was ook in 2000) Hoe moet er dan ooit nog glasvezel bijgelegd worden? Hoe moet je nog glasvezel in die oude panden naar boven krijgen? Ook bij mij ligt het nu iets meer dan 1 jaar de sprietjes voor glasvezel, het idee is er maar de uitvoering is er niet. Wanneer het komt, is ook nog de vraag.
KPN heeft ook nooit meer wat aan het koper gedaan, ook in Amstelveen dus ja dan is het logisch dat er een monopoliepositie komt door UPC/Ziggo. UPC/Ziggo is actief genoeg geweest maar KPN daarin tegen niet. Sterker nog, als je een tweede televisie in Amsterdam Zuid wilde tot een paar jaar geleden, ging dat via Digitenne zo bagger is de lijn.
KPN is pas wakker geworden toen er een partij voor Amstelveen glasvezel wilde neerleggen en dat ging niet door, KPN heeft de xDSL wel geupgrade en is toen weer in slaap gesukkeld.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

itsalex schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:50:
Hoe moet je nog glasvezel in die oude panden naar boven krijgen?
Oh daar hebben ze hele mooie oplossingen voor hoor, behoorlijk veel verschillende opties en allemaal innovatief om te zien.
De grootste uitdaging is het accoord krijgen van alle bewoners, de eigenaar van het pand, de VVE en alle andere belanghebbenden. Dat zijn redelijk lange processen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe moet je nog glasvezel in die oude panden naar boven krijgen?
Spaanse manier. Aan de buitenkant van de gevel..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:25
jack zomer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:08:
[...]

Nope.
Beschermd stadsgezicht / monument kan het in elk geval niet.

Mijn ouders mogen ook geen dubbel glas plaatsen. Want ja, monument.
Voorzet ramen ook niet.
Want ja, monument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:32

Jrz

––––––––––––

joke_name schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:02:
Graven in Amsterdam is echt een hell of a job.
Zeker in de oude stadswijken.

In Amsterdam heeft een groot deel van de bewoners ook geen watermeter.

Toen ik nog in Amsterdam woonde kwam het water ook op 2 punten het huis binnen.

Aan de achterkant naar me geiser.
In het midden van het huis voor het toilet.
Hier kan je dus nooit een water meter plaatsen.

En dan zullen we het maar niet hebben over glasvezels die je in al die appartementen naar boven moet trekken.
Nee hoor, de staat ligt hier elke zoveel tijd open in het centrum. Alleen niet voor glasvezel.

En in 96, waarschijnlijk 95 ook, hadden we A2000 kabel internet.

Glasvezel wordt idd al meer dan 20 jaar beloofd

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Gizz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:46:
[...]

Als deze brief überhaupt bestaat. Ik woon al mijn hele leven in Amsterdam en kom uit een echt nerd-gezin, al in de jaren 90 met papa computers in elkaar zetten en zo. In 1995 kregen wij, vrij vroeg t.o.v. de meeste huishoudens in Nederland internet thuis (28k8 modem, bam!) en op 24 februari 2000 zijn we overgestapt van ISDN naar kabelinternet, dat staat echt in mijn geheugen gegrift omdat ik maanden aan het aftellen was naar de installatiedatum _O- (dat was nog net bij A2000 geloof ik, voordat het Chello werd). Als wij eind jaren 90 van de gemeente hadden gehoord dat we snel glasvezel zouden krijgen was dat gigantisch nieuws bij ons thuis geweest. Ik heb van deze belofte van de gemeente nog nooit gehoord.
Haha. Ik ging met een vriend elke week langs de a2000 op de Willem de zwijgerlaan om te vragen hoe het er mee stond :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jrz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:33:
[...]
En in 96, waarschijnlijk 95 ook, hadden we A2000 kabel internet.
Iets later, sinds 1997 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Klopt idd. In 96 zat ik veel op internet bij m’n neef/oom op isdn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Hoe moet er dan ooit nog glasvezel bijgelegd worden? Hoe moet je nog glasvezel in die oude panden naar boven krijgen?
Ach, A2000 heeft die groene kabel ook naar 4 hoog achter gekregen. Dan zal het met glas ook wel kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:41
De straten bij de grachten van Amsterdam bestaan nog door o.a. de communicatiekabels eronder waar iedereen elke week ondertussen aan geknutseld heeft met als gevolg dat er niets meer bij kan en niemand ook meer weet waar en welke kabel van wie is. (zelf gezien door PTT toen, in de centrales is niet te traceren waar alles naar toe gaat, was ook in 2000) Hoe moet er dan ooit nog glasvezel bijgelegd worden? Hoe moet je nog glasvezel in die oude panden naar boven krijgen?
Die woningen hebben ook ooit riool, waterleiding, gas, electriciteit, telefoon en coax gekregen. Komt vast goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-05 15:58
jack zomer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:08:
[...]

Zover hoef je het niet te zoeken, Proximus/Fiberklaar legt het zo aan in België in stedelijke omgeving. Het zou voor een moeilijke omgeving als Amsterdam centrum in elk geval een snelle en goedkope oplossing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 13:02
[...]

Even niet alles gelezen, maar wat wij doen bij Ziggo: Huidig contract opzeggen na het jaar en op naam van mijn partner (en ander IBAN) jezelf als nieuwe klant aanmelden en weer van een mooie actie gebruik maken. Moet je dan wel elk jaar doen en een nieuwe modem installeren. Maar wij hebben nu al 2 jaar achter elkaar elke maand 50% korting (nieuwe klantactie: 12 maanden 50% korting).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 09:21
Ongelofelijk dat wij in Amsterdam, de hoofdstad van Nederland, enkel bij Ziggo terecht kunnen?
Hier was je mij kwijt of bedoel je dat Amsterdam sneller dan de rest van NL moet zijn?

Het is juist zo dat een stad als Amsterdam meestal achter zou lopen door de compactheid van de stad waardoor het juist moeilijker en vooral duurder is om alles en iedereen aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 18:55
Ben heel benieuwd naar die brief.
Weet je zeker dat de brief niet gaat over A2000 waarbij de gemeente supersnel internet beloofd aan alle inwoners van Amsterdam?
Uberhaupt vind ik het al knap dat de gemeente het beloofd, gezien zij dan ook de aanleg ervan zouden moeten regelen. Dus je kunt beter klagen bij de gemeente Amsterdam zelf, mits je een copy van die brief kan krijgen natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:13
Tegenwoordig mag je maximaal maar 30mb in Amsterdam. Dat is beter voor het milieu.

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
😂

• mr. nice
rikoos schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:42:
[...]

Hier was je mij kwijt of bedoel je dat Amsterdam sneller dan de rest van NL moet zijn?

Het is juist zo dat een stad als Amsterdam meestal achter zou lopen door de compactheid van de stad waardoor het juist moeilijker en vooral duurder is om alles en iedereen aan te sluiten.
Even snel als de rest en niet jaren later pas bedoelde ik, en dat wij maar 1 keuze hebben verbaasd mij.

[ Voor 4% gewijzigd door mr. nice op 14-12-2023 17:42 ]

• mr. nice
mikkl schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:36:
[...]

Even niet alles gelezen, maar wat wij doen bij Ziggo: Huidig contract opzeggen na het jaar en op naam van mijn partner (en ander IBAN) jezelf als nieuwe klant aanmelden en weer van een mooie actie gebruik maken. Moet je dan wel elk jaar doen en een nieuwe modem installeren. Maar wij hebben nu al 2 jaar achter elkaar elke maand 50% korting (nieuwe klantactie: 12 maanden 50% korting).
ik ben een happy single en heb maar 1 iban en naam ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:09
Wel vaker aangehaald, maar heeft TS enig idee hoeveel kabels er in de grond liggen in Amsterdam? Kun je klic meldingen opvragen tot een je ons weegt, maar bij heeel veel graafacties worden andere kabels geraakt.
Wie zou je denken dat die reparaties moet betalen?

[ Voor 10% gewijzigd door vanisher op 14-12-2023 17:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:37
Aha, Amsterdam. Omdat je in Amsterdam woont moet alles maar perfect geregeld zijn en je op je wenken bediend worden? Ik zou graag onze aardbevingsschade opgelost zien, maar dat schiet ook niet op. Maar dat snap ik dan wel weer, Groningen is geen Amsterdam. Dat kan wel wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:41
Ik zie trouwens dat ODF een paar projecten heeft lopen, geen idee hoe het daarmee staat

https://opendutchfiber.nl/projects/amsterdam

Lijkt me dus een kwestie van geduld. Komt goed.

Ik woon nu in Assen en sinds dit jaar glasvezel. Maar daarvoor woonde ik in het buitengebied en lag er glasvezel. In steden gaat de aanleg langzamer.

De overstap van DSL naar glas is voor veel mensen veel aantrekkelijker dan de overstap van coax naar glas. De aanwezigheid van een coaxnetwerk is een remmende factor op de aanleg van glasvezel.
een monopolie situatie van Ziggo als je snel bedraad internet met UHD/HD tv zenders wil.
De koper telefoonkabel gaat bij de meeste woningen slechts tot 100MBit/s DL en 20 Mbit/s upload maar bij mij met 28 MBit/s DL en 5 Mbit/s UL.
Hoeveel woningen hebben sneller internet dan 28Mb, via DSL? Met 50Mb kom je al een heel eind voor 4k streams. Ik vraag me af of dit een monopolie van Ziggo is.

[ Voor 33% gewijzigd door Kalentum op 15-12-2023 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

SunnieNL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:51:
Ben heel benieuwd naar die brief.
Weet je zeker dat de brief niet gaat over A2000 waarbij de gemeente supersnel internet beloofd aan alle inwoners van Amsterdam?
Uberhaupt vind ik het al knap dat de gemeente het beloofd, gezien zij dan ook de aanleg ervan zouden moeten regelen. Dus je kunt beter klagen bij de gemeente Amsterdam zelf, mits je een copy van die brief kan krijgen natuurlijk.
A2000 klinkt wel als jaar 2000....

Als je via zo'n achterhaald netwerk in onze hoofdstad communiceert is de kans op verwarring groot. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Beekforel schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:50:
[...]

A2000 klinkt wel als jaar 2000....
Dat klopt, maar het is opgericht in 1995. Ik vind de uitleg van @SunnieNL wel plausibel, dat de gemeente (toen het in 1995 het kabelnetwerk verkocht aan A2000) heeft aangegeven dat de verwachting was dat A2000 internet ging aanbieden op termijn. Internet dat veel sneller was dan via de telefoonlijn.

Maar dat is natuurlijk iets compleet anders dan aangeven dat iedereen in het jaar 2000 glasvezel heeft.
Als je via zo'n achterhaald netwerk in onze hoofdstad communiceert is de kans op verwarring groot. :')
In de jaren 90 (maar ook nu) als gemeente via een brief inwoners op de hoogte stellen is toch niet achterhaald? Of bedoel je dat A2000 in de jaren 90 al achterhaald was? Dat lijkt me niet, het was een van de eerste breedbandnetwerken voor consumenten in Nederland:
CAIW was de eerste aanbieder van kabelinternet in Nederland. Sinds 1995 is hun kabeltelevisienetwerk niet alleen in gebruik voor radio en televisie, maar wordt het ook gebruikt voor internet via de kabel. Dat was overigens geen "breedband" maar maximaal 64kb/s. In 1997 volgden A2000 (Amsterdam) en Telekabel (Arnhem, Leeuwarden) met breedbandinternet via de kabel (1.5Mb/s)
(bron).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Gizz ik was sarcastisch, ik doelde erop dat de brief bezitter met @mr. nice gecommuniceerd had via het Ziggo netwerk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-05 08:20
In dit soort stedelijke gebieden is het toch veel handiger om 5G internet te gebruiken? Unlimited abonnement meestal goedkoper dan vast internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:55
Als je dit leest:
Jaarlijks overstappen naar een andere internetprovider loont https://www.nu.nl/tech/62...ternetprovider-loont.html
Dan is de klaagzang van de TS wellicht makkelijker te volgen. De toezichthouder is van mening dat er geen monopolie is omdat er elk jaar overgestapt kan worden. Maar behalve Amsterdam zijn er wel meer plaatsen waar overstappen tussen coax en glas nog niet mogelijk is. Blijft over DSL maar dat is niet alleen minder snel ook een stuk minder stabiel.
Ik heb geen brief of bronnen maar er zit wel een kern van waarheid in dat de gemeente vaker heeft aangegeven dat de aanleg van glasvezel belangrijk is volgens mij zijn er ook projecten geweest waar de gemeente aandeelhouder in was. Het zou namelijk kansarme wijken en gezinnen meer mogelijkheden geven. Harde beloftes heb ik nooit gezien in de 25 jaar dat ik in Amsterdam woonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-05 15:58
mrottjers schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:08:
In dit soort stedelijke gebieden is het toch veel handiger om 5G internet te gebruiken? Unlimited abonnement meestal goedkoper dan vast internet.
Voor een enkeling kan dat interessant zijn. Je wil echter niet weten hoeveel infrastructuur en antennes je nodig hebt om aan de volledige datavraag van alle toestellen binnen een dichtbevolkte stad te voldoen. Als de halve stad alles op 5G gaat doen stort de boel in elkaar, dat ga je niet redden.
Pagina: 1