Gamepc voor de komende 5 jaar met als basis de BBG 4K

Pagina: 1
Acties:

• Hitok
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-12-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken als gamingsysteem en streaming van Netflix, youtube etc. naar m'n televisie (HDMI). Dat is voor nu nog een ouderwetse Salora, ga uiteindelijk wel over naar 4K tv maar niet op korte termijn (op z'n vroegst over een jaar).
Omdat m'n huidige laptop nogal ruk is kan ik niet echt strategy-games spelen, wat ik wel graag wil proberen. Ook games als Baldur's Gate 3, Inscryption wil ik kunnen spelen (heb ook nog een PS5 staan, dus focus ligt meer op spellen die met muis/keyboard wat lekkerder spelen). Verder af en toe een indie-spel op steam (denk Jingle Jam Collection games :P )

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit zelf rond de 2000 euro te denken, mag een paar euro meer zijn maar max marge van 200 euro. In het voorstel heb ik die marge al opgesnoept zie ik...

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een AOC C24G1 Monitor (1080p) die ik gebruik voor m'n werk, en die volgens mij ook prima te gebruiken is voor gamen. Verder een Logitech MX Master 3S muis en een houtje touwtje keyboard dat in het begin wel voldoet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag ervaren of zo'n hogere framerate nu echt alles zo boterzacht laat zijn voor m'n ogen :). Verder een systeem waar ik minimaal zo'n 5 jaar mee vooruit kan qua gamen en streamen. Ga waarschijnlijk met Linux in de weer als besturingssysteem (nog ff zoeken welke distro), tenzij iemand hele goede redenen heeft om Windows 11 te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb het lijstje wat ik hieronder heb staan gemaakt op basis van de BBG en enkele adviezen die ik al heb gevonden op de site. Geen harde voorkeuren verder buiten de kast, wil de Fractal Design North - Mesh Charcoal Black gebruiken als behuizing.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid maakt me niet zoveel uit, ga met noise-cancelling koptelefoon op gamen.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nu een lijstje bij elkaar gevonden. Ben met name nog aan het twijfelen over de videokaart (is die niet overkill, zelfs met oog op de toekomst?) en de SSD. Ook de vraag of alles goed in de behuizing past en alles goed bij elkaar past qua snelheden van memory en CPU. Waar ik dus vooral naar zoek is of de combinatie zo klopt en ik aan het bouwen kan.

Voorstel voor systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 364,-€ 364,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 202,-€ 202,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.078,69€ 1.078,69
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 134,90€ 134,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,89€ 57,89
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 125,01€ 125,01
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 112,24€ 112,24
Totaal€ 2.169,73

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30
Goed lijstje.

Neem een betere voeding met meer garantie: uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition

Wellicht nog de stock fans aanpassen. Pak je uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:42

Bouwer21000

Bigger number better

Je kan nog wat besparen op de SSD: uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

De voeding kan inderdaad wat beter, maar de GF A3 is volgens mij ook niet per sé heel fantastisch.
Ik zou eerder de uitvoering: Seasonic Focus GX-750 aanraden

Verder zou ik als processorkoeling nog de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE overwegen, scheelt toch weer 20 euro en is net zo goed.

Op de RAM valt ook nog een tientje te besparen: uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA

De 7900XTX is een kaart voornamelijk bedoeld voor 4K en is voor 1080p erg overkill.
Voor 1080p zou ik niet meer dan een uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 halen. Daar zou je ruim genoeg aan hebben voor bijna alle moderne games (maarja, tegenwoordig is slechte optimalisatie een competitie bij triple A games :) )

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Necris Phayder
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-01 16:37
@Bouwer21000 Wat is jou motivatie achter de keuze van de Seasonic? Wat is hier beter aan dan de Thermaltake?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Bouwer21000 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:15:

De voeding kan inderdaad wat beter, maar de GF A3 is volgens mij ook niet per sé heel fantastisch.
Ik zou eerder de uitvoering: Seasonic Focus GX-750 aanraden
Lijkt mij niet verstandig om nu nog voor een PSU te gaan die geen ATX12V 3.0 ondersteund...

Boris96

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borrom
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 00:11
Omdat je aangeeft "4K voor de komende 5 jaar", dan is de 7900 XTX (ik heb er zelf ook 1) geen overkill in mijn optiek. (Met die parameter is een RTX 4900 van 2000+ Euro is dan ook geen overkill).

Echter is het gebruik maken van een 1080P monitor met dit systeem "zonde".
Je doet nu een forse investering, en gaat op een resolutie spelen, waar je systeem ook op de allerhoogste instellingen absoluut geen moeite mee gaat hebben. (wat op zichzelf natuurlijk hartstikke mooi is :) )

Als je dan te lang wacht, is straks al een jaar van je "komende 5 jaar voorbij" en heb je eigenlijk nog geen fractie gebruikt van de volle capaciteiten van je systeem, terwijl je systeem wel een jaar verouderd is ondertussen.

Ik raad dan ook aan om zo snel mogelijk een mooie 1440P ultrawide, of 4K gaming monitor aan te schaffen, zodat je ook echt de investering in de andere hardware recht aan doet, en dat je al die games met volle pracht en praal kan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitok
Thanks allemaal! Scusi voor late reactie, kwam er eerder niet aan toe...
Heb jullie suggesties bekeken en vergeleken met de producten uit de eerdere lijst. Kom nu op het volgende lijstje beneden uit.

@Bouwer21000 Kwam in m'n verdere onderzoek opmerkingen tegen dat een heatsink wel handig kan zijn, dus die 2 tientjes die ik daar op uitspaar heb ik besteed aan de heatsink versie :). Verder toch voor de 4k versie gekozen, mede door het punt van Borrom.

@Borrom Fair point, bedacht me later dat voor m'n werk het ook wel lekker is om nog een extra scherm erbij te zetten... Ga eens zien wat daar te regelen valt ;).

Ga met deze lijst aan de slag, volgende week voor 't eerst mijn eigen setup bouwen... zin in!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 364,-€ 364,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 202,-€ 202,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.078,69€ 1.078,69
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 134,90€ 134,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 27,-€ 27,-
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 109,-€ 109,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition€ 102,90€ 102,90
1Solid state drivesLexar NM790 (met heatsink) 2TB€ 121,34€ 121,34
Totaal€ 2.176,73

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:32
Let wel dat de Peerless Assasin slecht leverbaar is, de Fuma uit je begintopic is beter verkrijgbaar. En ook snap ik de switch naar RGB RAM niet helemaal....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 20:29

Thomg

Aww yiss

Dat komt omdat tweakers amazon niet altijd checked in de PW.
https://www.amazon.nl/-/e...-Technology/dp/B09NSTR7JZ

Waarom het zo selectief is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitok
Thx @Thomg Heb 'm daar nu besteld! En @martyw had voor RGB RAM gekozen omdat die goedkoper was, maar uiteindelijk toch gekozen voor zekerheid van BBG test + geen zin om uit te zoeken of RGB voor die RAM makkelijk uit gezet kan worden. Alles besteld, komt deze week binnen... Nu alleen nog een extra 4k monitor, zal daarvoor eens in de webshop van 't werk gluren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitok
Grumble effing DPD/toko waar m'n bezorging zou moeten komen. Laat ik 1 pakket van Proshop uit Denemarken niet thuis bezorgen omdat ik denk 'dan heb ik iig de zekerheid dat ik die wel kan ophalen mocht ik niet thuis zijn, want daar zit videokaart en cpu in', wordt het teruggestuurd door DPD naar de verzender want 'helaas zijn er geen bezorgopties beschikbaar voor dit pakket'.

Iemand een idee of ik de koop ongedaan kan maken, en ergens in regio Utrecht de AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed en ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6 kan oppikken? Nu met kerst voor de deur zal het wel pas volgende week worden voor die binnenkomen, en wil eigenlijk vrijdag m'n systeem wel bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Bij de kast worden al 2 redelijk goede fans meegeleverd, je GPU heeft al 3 fans, je CPU koeler heeft al 2 fans, in de voeding zit 1 fan, 8 ventilatoren die al blazen.
En dan ga je er nog 5 bij zetten?
Waarom???
De gekozen kast heeft een mesh zijkant en is verder vrij open, me dunkt dat je daar geen extra airflow in kunt creëren, die 5 fans produceren vooral extra lawaai.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitok
Zoals ik 'm nu voor me zie @Yaksa is dat ik minstens nog 1 exit fan wil hebben, en nog wat wiggle room wil hebben mocht ik toch meer nodig hebben. Beetje spelen met airflow enzo. Geluid is voor mij niet een groot issue, maar 5 extra gaan er sws niet in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:16
fans kan je regelen veel fans hoef niet perse luider te zijn,echter heeft er ook mee te maken welke fan je kiest.Er z it zoveel verschil in lawaai en ook geluidsprofiel verschilt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hitok schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:30:
Zoals ik 'm nu voor me zie @Yaksa is dat ik minstens nog 1 exit fan wil hebben, en nog wat wiggle room wil hebben mocht ik toch meer nodig hebben. Beetje spelen met airflow enzo. Geluid is voor mij niet een groot issue, maar 5 extra gaan er sws niet in :)
In een open kast is geen airflow te creëren.
Dat hele gedoe omtrent airflow is 'uitgevonden' in een tijd dat PC's nog stalen kasten waren die aan alle kanten dicht zaten met een klein stukje mesh aan de achterkant waar alle lucht doorheen moest.
Componenten waren groot, kabels heel dik en daarmee werd de interne ruimte grotendeels opgevuld.
Vervolgens begon het overklokken en ontstond de noodzaak voor een airflow anders frituurde je de CPU.
Heden ten dage is dat geen issue meer, de CPU én GPU throttlen zichzelf terug wanneer de temperatuur te hoog wordt.
Dan pas zou men extra fans moeten gaan plaatsen, niet op basis van een vermoeden.
Tenslotte, hoe minder fans, hoe minder energie je verbruikt, en dat is beter voor de netcongestie en het milieu.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1