Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-10 13:22
Dit weekend een verzoek tot wijzigen van van mijn 1 fase in 3 fase aansluiting ingediend via mijnaansluiting.nl.
De gevraagde foto's van de meterkast toegevoegd, 1x totaaloverzicht , 1x Huidige 1 fase meter en 1xGroepenkast.

Vanmorgen krijg ik een mail met daarin de volgende tekst:
"Wij hebben uw aanvraag met aanvraagnummer xxxxx in behandeling genomen en de meegestuurde foto’s beoordeeld. Op basis van deze foto’s, constateren wij dat er geen 4-polige hoofdschakelaar aanwezig is in uw groepenkast.

Om uw aansluiting naar een 3-fase aansluiting uit te voeren, is deze schakelaar benodigd. Dit valt echter niet binnen de werkzaamheden van Liander en dient u uit te laten uitvoeren door een erkend installateur. Indien u dit niet heeft laten doen voordat onze monteur komt, kunnen de werkzaamheden niet plaatsvinden.
"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39Jca0kWwL90ZuE1tt0Y3iZRmFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4acHOV60yxJs0uMSykorzXOM.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W011rtHRURTuzWNtgo9uYNI69PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JZhnbH2xyOpAsiotVh5HxmZ.jpg?f=fotoalbum_large

In de groepenkast is linksonder de hoofdschakelaar geplaatst een Hager SB440.
Deze heeft (zichtbaar als de kap verwijdert is) aan de onderzijde een draad gelust zodat de fase1,2 en 3 aan elkaar liggen. Dus ik was er bijna zeker van dat alles in orde zou zijn.

Door de mail ben ik toch op zoek gegaan naar Hager SB440 en het valt mij op dat Hager deze "Schakelaar 4-polig 40 A" noemt. Verder lijkt deze opgevolgd te zijn door de SBN440 waarbij het symbool van deze schakelaar wel anders is: bij de SB440 hebben alleen de fases en cirkel bij de afzonderlijke schakelaar en de nul niet en bij de SBN440 hebben alle 4 afzonderlijke schakelaars een cirkel in het symbool.

Vraag is dus is mijn een SB440 een hoofdschakelaar welke voldoet en welke de Liander installateur gaat aansluiten of kan deze geweigert worden?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Volgens mij voldoen ze beiden, de SBN440 is gewoon de opvolger van de SB440.
Het gebruik van de 'bolletjes' is inconsistent, zoom maar eens in op de foto van de SB440 en het schema wat erbij staat. Zowel de SB440 als de SBN440 zijn 4-polige schakelaars volgens de specificaties.

My favorite programming language is solder.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:00
De gene achter de computer bij Liander heeft gewoon zitten slapen, je hebt gewoon een 4 polige hoofdschakelaar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-11 13:20
Ja hoor, is gewoon een 40A hoofdschakelaar (3P+N).

Gegroet,
Iemand die dagelijks dit soort dingen verkoopt (werk bij een elektrotechnische groothandel)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-10 13:22
Ok, Allen bedankt. Het is nu duidelijk dat het voldoet.

Ik was er vrij zeker van dat mijn groepenkast nu al geschikt zou zijn maar als iemand bij Liander met dezelfde foto's als hierboven zegt dat er geen 4 polige hoofdschakelaar aanwezig is dan ga ik toch twijfelen.

Had zomaar gekund dat het type niet (meer) geschikt zou zijn omdat bv de Nul juist wel of niet gelijk met de Fases moet schakelen of dat er een te groot verschil in schakeltijd tussen de polen kan zitten.

Afspraak voor plaatsing begin volgend jaar is inmiddels gemaakt.
Pagina: 1