2 leidingen naar zolder en 3 groepen: hoe te werk te gaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-09 21:11
Omdat wij onze warmtepomp (Panasonic 5kW) van 2x16A groepen willen we voorzien zitten we met het volgende:

-Momenteel lopen er slechts 2 leidingen naar zolder toe (door de badkamer heen, in de muur achter de douchewand) in onze jaren '70 woning. Geen mogelijkheid om hier een extra leiding te realiseren.
- 1 groep wordt momenteel gebruikt voor de wasmachine
- 1 groep is aangelegd voor een evt. wasdroger.

Deze laatste groep wilde ik in ieder geval gebruiken voor de warmtepomp. Maar aangezien ik geen 2 groepen door één leiding mag trekken, heb ik de volgende opties voor het realiseren van een extra groep voor de warmtepomp:

- Huidige groep voor de wasmachine naar kookgroep opwaarderen (1P +1N erbij trekken) --> hierdoor kunnen de wasmachine en evt. wasdroger op de kookgroep worden aangesloten. Bij evt. overbelasting klapt de kookgroep er dan uit.
- De oude gasleiding welke achter de wasmachine uitkomt gebruiken als mantelbuis voor de extra groep voor de warmtepomp.

Of is dit een slecht idee?

Bij voorbaat dank voor de input.

Betreft installatie => schopje naar DEI

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 14-12-2023 15:46 ]

Beste antwoord (via hfa op 09-02-2024 22:27)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je 3-fase hebt horen daar geen kookgroepen.

Maar ik maak op dat er nu geen droger is. Als die er wel komt zal dat waarschijnlijk een warmtepomp droger zijn en die kan prima samen op een enkele groep met de wasmachine.

Door de tweede pijp trek je gewoon een krachtgroep naar de warmtepomp :) Net als bij een kookplaat kan het zijn dat je maar 2 van de drie fases gebruikt. Eventueel hoef je dus ook een ader minder te trekken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Idee 1: nee
Idee 2: nee. Al weet ik niet of het mag als je de leiding aard. Schoonbeidsprijs verdient het in ieder geval niet.

Of je droger groep gebruiken. En dan koop je maar een wasdroog combinatie voor je wasmachine groep.

Of een nieuwe leiding trekken over je muren.

[ Voor 21% gewijzigd door Wortel87 op 13-12-2023 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Heb je een 1 of 3 fase aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:24
Het is mogelijk om een wasmachine en een droger op dezelfde elektrische groep aan te sluiten, maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het totale vermogen van beide apparaten binnen de capaciteit van de groep valt.

230V×16A=3680Watt max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el polini
Je kan 4 tot 6 draden door één groep trekken.

Bij een 3-Fase Kookgroep is het normaal dat 3 fasedraden (L1, L2 en L3), 1 nuldraad (N) en 1 aardedraad (PE) in één buis getrokken wordt.

Voor je warmtepompgroep zou je een dubbelpolige automaat kunnen toepassen zodat je één circuit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
Waar ga je de warmtepomp plaatsen?

Ik heb wel eens begrepen dat je de warmtepomp beter niet op een dakkapel of direct aan het huis kan vastmaken. Niet zozeer vanwege het geluid maar vanwege trillingen en resonantie.
Het plaatsen van de warmtepomp op een solide en trillingsbestendige ondergrond en dus los van het huis is dan aan te raden.

Zo hoef je geen stroom meer te trekken naar zolder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
3x 4mm2 er in trekken en m afzekeren met 20 of 25 ampère, en dan beide groepen van de pana op een automaat zetten.

Dan is het misschien het mooist 2 16 ampère automaten naast de aardleks in de Panasonic toe te voegen. Ik weet niet of t circuit in de Panasonic geschikt is voor meer dan 16 ampère.

[ Voor 44% gewijzigd door Makrolon op 13-12-2023 20:49 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
jeroen3 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:11:
Heb je een 1 of 3 fase aansluiting?
3 fase aansluiting (3x25A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
el polini schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:48:
Waar ga je de warmtepomp plaatsen?

Ik heb wel eens begrepen dat je de warmtepomp beter niet op een dakkapel of direct aan het huis kan vastmaken. Niet zozeer vanwege het geluid maar vanwege trillingen en resonantie.
Het plaatsen van de warmtepomp op een solide en trillingsbestendige ondergrond en dus los van het huis is dan aan te raden.

Zo hoef je geen stroom meer te trekken naar zolder ;)
Deze staat reeds op de bijkeuken. Het idee was/is om de stroomtoevoer via het knieschot aan te voeren en dan netjes in een goot onder de dakgoot bij de WP uit te laten komen.

Andere optie is om door de kruipruimte achter de bijkeuken uit te komen en dan buitenom met 2x buitenkabel aan te sluiten. Alleen is dat erg veel werk én ziet er niet echt uit (+ veel leidinglengte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
el polini schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:41:
Je kan 4 tot 6 draden door één groep trekken.

Bij een 3-Fase Kookgroep is het normaal dat 3 fasedraden (L1, L2 en L3), 1 nuldraad (N) en 1 aardedraad (PE) in één buis getrokken wordt.

Voor je warmtepompgroep zou je een dubbelpolige automaat kunnen toepassen zodat je één circuit hebt.
Deze ga ik eens onderzoeken. Ik heb nog ruim voldoende slots over in de extra groepenkast die ik vorig jaar heb geplaatst als gevolg van extra zonnepanelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:00
hfa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:24:
[...]

3 fase aansluiting (3x25A)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MItAb2MPALNly69zTSCfGeQJB74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDxPjvovhCeQhgklOj7T12EB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een 5x4mm2 kabel door een 19mm PVC buis die van de meterkast naar de trap getrokken.
Hier een 3fase onderverdeler geplaatst. ... Nu kan ik alle kanten op.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:52
Alle ideeën hier gaan ervan uit dat je minimaal 5x2,5mm2 door de buis kan trekken. Dat kan alleen met een 19mm buis Standaard dikte voor normale groepen is 16mm. Daar krijg je dat niet doorheen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit

Maar ik maak op dat er nu geen droger is. Als die er wel komt zal dat waarschijnlijk een warmtepomp droger zijn en die kan prima samen op een enkele groep met de wasmachine.

Door de tweede pijp trek je gewoon een krachtgroep naar de warmtepomp :) Net als bij een kookplaat kan het zijn dat je maar 2 van de drie fases gebruikt. Eventueel hoef je dus ook een ader minder te trekken.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:55
De warmtepomp is 5kw, is dat thermisch of electrisch vermogen?
Ik dacht dat een 5kw wp "gewoon" op 1 fase kan/mag?
Maakt dat het probleem niet veel eenvoudiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:52
tcw82 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:10:
De warmtepomp is 5kw, is dat thermisch of electrisch vermogen?
Ik dacht dat een 5kw wp "gewoon" op 1 fase kan/mag?
Maakt dat het probleem niet veel eenvoudiger?
Waarschijnlijk een backupheater van 3kw

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@hfa
Je kan prima 2 groepen door 1 buis trekken, zolang je maar zorgt dat in de meterkast beide groepen tegelijk uitgaan. Kan prima door bijv. een kookgroep ervan te maken. Toevallig heeft de vorige bewoner bij mij dit ook gedaan. Bij het vervangen van de meterkast heeft de installateur het veilig gemaakt door een bruggetje te plaatsen. Loop je nooit het risico dat je een uitgeschakelde groep in je leiding hebt en een ingeschakelde.
Een groep trekken door een oude gasleiding kan ook goed. Heb dat laatst ook nog gedaan mij een maat van mij. Gas was eruit in de kast waar de CV stond moest er een extra groep komen. Gedaan met een buitenkabel voor extra veiligheid.
Verdiend zeker geen schoonheidsprijs, maar is een prima oplossing.

Maar gevoelsmatig zou ik gaan voor de oplossing om boven een tweede groepenkast te maken door een krachtstroomgroep naar boven te trekken.

• hfa
Ricko1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:04:
Alle ideeën hier gaan ervan uit dat je minimaal 5x2,5mm2 door de buis kan trekken. Dat kan alleen met een 19mm buis Standaard dikte voor normale groepen is 16mm. Daar krijg je dat niet doorheen.
Hier ligt inderdaad 2x16mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wasmachine is meen ik iets van 2200watt, warmtepompdroger een paar honderd, kan samen op 1 groep zonder dat de automaat er uit gaat. Dan heb je de andere leiding beschikbaar voor je warmtepomp. Waar je eventueel nog een "kookgroep" van zou kunnen maken.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

el polini schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:13:
Het is mogelijk om een wasmachine en een droger op dezelfde elektrische groep aan te sluiten, maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het totale vermogen van beide apparaten binnen de capaciteit van de groep valt.

230V×16A=3680Watt max
@hfa Aanvulling op bovenstaande: iets a la https://www.praxis.nl/ger...ine-droger-boiler/5360532 ertussen, kun je ze niet (per ongeluk) tegelijk gebruiken, maar loop je ook niet het risico de groep te triggeren.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• hfa
Septillion schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:45:

Dit klinkt als een mooi alternatief; dan sluit een krachtgroep in de groepenkast beneden aan en laat deze uitkomen in een lasdoos (nog te monteren) op de oude plaats waar de CV hing. Vandaaruit kan ik de Panasonic dat aansluiten met 2 buitenkabels die ik oplas in de lasdoos. De N-draad kan ik dan voor beide fases gebruiken. Op de krachtgroep laat ik 2-fases uitkomen, en geen 3.

En inderdaad: er is nog geen wasdroger; komt deze er wel dan wordt dat er eentje met een warmtepomp. Dus eigenlijk prima te combineren op dezelfde fase als de wasmachine.

ps. trekveer heb ik al door de 16mm buis gekregen, terwijl er reeds 3 draden in zitten. Dan trek ik daar alleen een fase-draad bij (lees: terug).

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Let wel op als je een extra draad in een leiding gaat trekken, want die kan zich door de isolatie van 1 van de andere aders gaan snijden.

• hfa
_ferry_ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:38:
Let wel op als je een extra draad in een leiding gaat trekken, want die kan zich door de isolatie van 1 van de andere aders gaan snijden.
Of beter gewoon alle draden er eerst uit en dan opnieuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

hfa schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:42:
[...]

Of beter gewoon alle draden er eerst uit en dan opnieuw?
Dat is wel de veiligste weg, dus trekdraad aan de huidige draad/draden maken, terugtrekken, extra draad er bij knopen, en dan weer invoeren.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
All draden er uit (en met behulp oude draden) nieuwe draden trekken.
1st buis 1*aarde + 2*4mm,
2de buis 3* 4mm

Beneden in doos laten uit komen en doorsteken naar 3 fase subgroep/kast schakelaar
Op zolder via een doos in tweede sub kast monteren met hoofdschakeleaar en aardleks
En je bent vrij als een vogel om nieuwe groepen uit te rollen op zolder (WP, PV, Droger ect)

Mag het, weet ik niet maar wel praktisch om een ruime 3 fase sub groepenkast op zolder te plaatsen

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• hfa
_ferry_ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:44:
[...]

Dat is wel de veiligste weg, dus trekdraad aan de huidige draad/draden maken, terugtrekken, extra draad er bij knopen, en dan weer invoeren.
Doe ik dat! :)

• hfa
psdata schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:45:
All draden er uit (en met behulp oude draden) nieuwe draden trekken.
1st buis 1*aarde + 2*4mm,
2de buis 3* 4mm

Beneden in doos laten uit komen en doorsteken naar 3 fase subgroep/kast schakelaar
Op zolder via een doos in tweede sub kast monteren met hoofdschakeleaar en aardleks
En je bent vrij als een vogel om nieuwe groepen uit te rollen op zolder (WP, PV, Droger ect)

Mag het, weet ik niet maar wel praktisch om een ruime 3 fase sub groepenkast op zolder te plaatsen
Dank voor het meedenken. De WPB zit al op een aparte groep (in aparte leiding) naar zolder. Idem voor PV. Het enige wat er nu dus nog bijkomt is de WP zelf.

En daar had/heb ik dus maar twee leidingen voor beschikbaar , gegeven de in gebruikzijnde (dedicated) groepen voor PV en WPB ;)

In de meterkast heb ik al een subkast hangen voor de extra PV in de garage (mede op basis van input van dit forum).

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:48
Ik weet niet of het bij jou van toepassing is maar ik heb hier nog een groep vrij kunnen spelen met de mechanische ventilatie. In de keuken zat een 3-standenschakelaar en die draden gingen via de meterkast naar zolder naar een perilex WCD waar de mechanische ventilator op zat. Dat was allemaal 2,5 mm2 vd draad.
Ik heb de oude MV vervangen door een nieuwe met een draadloze AB en een gewone eurostekker die dan bij wasmachine of iets anders geprikt kon worden.
De oude bedrading heb ik toen in de meterkast op een nieuwe automaat gezet en toen had ik er een nieuwe groep op zolder bij.

Gasleiding hergebruiken kan ook, alleen mag je daar geen VD draad direct door trekken maar je zou wel kabel met een geïsoleerde mantel kunnen gebruiken volgens mij als je dat er doorheen krijgt.
Heb de oude gasleiding hier gebruikt voor 1x cat6, 1x thermostaatkabel en 1x kabel voor de controller van de panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Septillion schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:45:

Er waren wat andere prio's en projecten de afgelopen tijd, maar zojuist e.e.a. (eindelijk) aangesloten zoals voorgesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fS27HUi-cR3LfgmfKUvHVrK8DkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0o9UxNnrL97jUbU96cOzbS8m.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door hfa op 09-02-2024 22:38 ]

Pagina: 1