Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

All Electric Warmtepomp - vloerverwaming toevoer diameter

Pagina: 1
Acties:

• Tracker06
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:42
Beste Tweakers,

Ik had vandaag een adviseur van Daikin over de vloer voor een offerte voor een All Electric Warmtepomp.
Echter werd mij afgeraden om All Electric Warmtepomp te nemen.

De rede hiervoor was dat mijn toevoerleiding voor de vloervewarming te klein is.
Deze is 20mm buiten diameter (flexibele dubbelwandige leiding) voor 8 groepen vloerverwarming verdeler.

klopt dit advies?

De leidingen liggen in een schacht en betonnen vloer. Ik kan deze dus niet zomaar aanpassen

Extra Informatie.
Huis met 2 volledige verdiepingen (platdak)
Isolatie volgens bouw 2004
Beneden volledig verwarmt met vloerverwarming 8 groepen (80m2)
Verdiepingen (50m2) met T1 radiatoren
Per verdieping 20mm aanvoer naar verdeler (radiatoren / vloerverwarming)

• Tracker06
Kleine update.

Uit de cv komt 22mm stalen leiding welke opgesplitst wordt naar 3x 20mm meerlaags buis.

Ta een tijdje op 50dC gehad.
Geen probleem voor beneden verdieping.
Staat nu op 40dC

Zoon klaagt alleen soms over koude slaapkamer. Maar dat komt voor een deel ook omdat de cv weinig aanslaat

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:17
Hoe is dit verdeeld dan, doet iedere 20mm buis één verdieping?
De meeste warmtevraag heb je altijd op de BG, op hogere verdiepingen volstaat meestal lichtjes bijstoken.
Als de hele BG op 1 buis van 20mm zit wordt dat wel krap ja.
Je doel moet natuurlijk zijn je afgiftesysteem aan te passen voor de warmtepomp en niet andersom.

[ Voor 67% gewijzigd door ASW1 op 14-12-2023 11:55 ]

• Tracker06
Klopt, 20mm toevoer per verdieping.

De leiding kan ik niet aanpassen zonder erg veel sloop werk (betonvloeren + bg vloer)

Maar ik vermoed dat een hybride WP hetzelfde probleem heeft, tenzij ik naar hogere Ta ga.

Misschien de winter uitzingen met de CV op een Ta van 40dC

• Tracker06
Update

De 20mm meerlaagsbuis heeft uitwendige knelfittingen, waardoor de doorstroom niet nog verder gehinderd wordt. Dus geen perskoppelingen

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
Een huis uit 2004 wat op de BG vloerverwarming heeft en toekomt met 40C Ta moet prima all-electric kunnen. Zou zonde zijn en kapitaalvernietiging om een onnodige gas gebaseerde backup aan te leggen en onderhouden.

Ja 20mm is niet wat je zou ontwerpen, maar een warmtepomp kan prima 40C maken (en zelfs wat meer voor die paar heel koude nachten mocht het nodig zijn). Met een dikkere aanvoer is het misschien iets efficiënter, maar als het nu met 40C kan, dan kan het ook met 40C vanaf een warmtepomp.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zou wel die 40 graden een testen met een week lang -5. Mijn huis deed het de hele winter met Ta 40 graden, maar een week lang -8 trok hij niet. Het huis zakte een 0,5 graad per dag vanaf de derde dag.

Hoe erg je dat vind is dan de vraag. En de vraag is of je dit kunt meten, gezien het niet vaak voor komt. Ik liep hier tegenaan in februari 2021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u_dzqpf_7c22_yZcu6SJ3QiVcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Va8i2JRSWhUPMCCQO5jBUhgD.png?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Tracker06
OK, wachten op een week vorst o<:)

• Paul C
Nergens voor nodig. Zo’n week als in februari ‘21 hadden we daarvoor al sinds 2012 niet meer gehad. En wat @_eLMo_ zegt, het is dan niet ineens koud, de warmtepomp blijft maximaal werken, maar kan het net niet meer helemaal bolwerken en in zijn geval begon vanaf de derde dag de binnentemperatuur met een halve graad per dag te dalen. Dat risico kun je prima nemen, want mocht het zich manifesteren, dan zet je tijdens die koudste week sinds jaren een paar uur een elektrisch kacheltje bij.

• Tracker06
De ketel lijkt op 40dC te gaan pendelen 6x aan/uit per uur.

Betekend dit dat de CV dan te laag staat?
Kan dit kwaad?
Kan ik dit oplossen? Hoe?

Ik wil nl. deze winter kijken of ik mijn huis kan warm houden met 40dC cv water

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EyjUi7iW_g2D0VR-bq8U8QYI3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weSRFIt3HaXwDRsnOwhfghfo.jpg?f=fotoalbum_large

• Tracker06
Ik zal vanavond/morgen eens kijken wat er gebeurt als ik de Ta weer op 50dC zet

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:47
Het pendelen is normaal omdat je temperatuur zo laag staat en de ketel niet oneindig terug kan moduleren.

Je zou kunnen kijken of je het max vermogen omlaag kunt zetten, misschien vermindert dat het pendelen.

Over de 20mm leiding naar de vvw toe; hoe lang is deze en is deze eventueel deels wel te vervangen?

• Tracker06
De 20mm leiding loopt van de 2de verdieping naar de begaande grond.

De eerste en laatste 30cm zijn zichtbaar. De rest zit of in betonvloeren of afgesloten schacht (van de 2de naar de 1st verdieping)

Wat zou de lengte zijn?
Ik denk ergens tussen de 15 a 20 meter

• Paul C
Tracker06 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:43:

Kan dit kwaad?

[Afbeelding]
Dat pendelen komt omdat de CV veel te groot is om je woning te verwarmen. Daardoor kan hij zelfs op zijn laagste stand de warmte niet kwijt. Ketels zijn doorgaans zo groot zodat je snel een bad kunt vullen of luxe kunt douchen zonder boilervat op temperatuur te houden. Qua verwarmingsvermogen zijn ze bemeten op een klein kasteel.

Dat pendelen is niet optimaal, maar je CV heeft een antipendel beveiliging waardoor hij een minimale tijd wacht voor hij weer aan gaat. In die tijd kan je systeem beetje afkoelen en wordt het hopelijk niet te gek. Meeste CV ketels in Nederland pendelen omdat ze bijna allemaal gigantisch overbemeten zijn.

Mogelijk valt er wat te optimaliseren met waterzijdig inregelen, maar een kleiner vermogen (warmtepomp) is de oplossing.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:35

Seafarer

XXX

Tracker06 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:43:

Kan dit kwaad?

[Afbeelding]
Dit is geen goede test als je de volgende zaken ook niet aanpakt:
- Laat de cv pomp hard draaien, zo hard dat deze geen irritante herrie gaat maken.
- De nadraaitijd van je pomp op minstens 5 min. zetten.

De kans op veel starts wordt hiermee verkleind en je blijft langer water rondpompen van lagere temperatuur.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Paul C schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:03:
dan zet je tijdens die koudste week sinds jaren een paar uur een elektrisch kacheltje bij.
Gemiddelde FE warmtepomp heeft dat gewoon ingebouwd...
En anders bak je een grote trommel vol speculaasjes... Ook klaar. Je hoeft echt geen electrisch kacheltje te kopen... We hebben genoeg in huis om wat stroom in wamte om te zetten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Tracker06 Ik krijg iets van 5kW aan vermogen door een 20mm meerlagenbuis met Ta 35 graden.
En dat gaat met gesloten verdeler 4 te lange groepen in voor iets van 55 m²... En dat alles op de CV pomp...

Het zou mij bijzonder weinig verbazen als je aan 5kW genoeg hebt voor die benedenverdieping... Jouw huis is 30 jaar nieuwer... en ik had die 5kW in Feb '21 niet nodig om de boel beneden warm te houden (3,5-4kW hoogste etmaalgemiddelde.. En dat was nog met de oude open verdeler... wat totaal niet voor geschikt is voor dergelijk lage Ta)

Hoeveel m³ / graaddag draai je?
https://www.mindergas.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 26-12-2023 11:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paul C
Ronald schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:18:
[...]

Gemiddelde FE warmtepomp heeft dat gewoon ingebouwd...
En anders bak je een grote trommel vol speculaasjes... Ook klaar. Je hoeft echt geen electrisch kacheltje te kopen... We hebben genoeg in huis om wat stroom in wamte om te zetten.
Ja natuurlijk. Hoewel ik zelf meer een voorstander ben van stoofgerechten ipv koekjes bakken.

Dat was het punt ook helemaal niet. Punt was dat TS niet een jaar hoeft te wachten met een warmtepomp kopen omdat hij zich zorgen maakt over een uitzonderlijk koude winter. Of hij dat dan met een koekjesrecept, stoofvleesrecept, ingebouwde backup heater, een zak waxinelichtjes of een elektrisch kacheltje van €15 oplost maakt niks uit.
Pagina: 1