Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

risico van een 2k warmteelement in zonneboiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michiel-123
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-07 16:47
Hallo,

Nog het laatste zetje om van het gas af te kunnen, namelijk het tapwater elektrisch opwarmen.

De cv gaat via een warmtepomp en het tapwater wordt gedeeltelijk verwarmd door een zonneboiler. Deze zonneboiler levert op bewolkte dagen in de winter te weinig warmte op.

Mijn idee is om in de 500liter boiler met 1,5 duims schroefgaten een elektrisch element te schroeven. Echter een aantal installateurs wil hun vingers hier niet aan branden omdat het merk van de boiler (tisun) niet overeenkomt met de merken die zij verkopen.

Dan wil ik het wel zelf proberen. Echter wat kan het risico zijn van een ander merk gebruiken? Zolang het waterdicht in de boiler geschroefd is en het element onder water is, kan er toch weinig fout gaan?

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:53
@michiel-123 Gevoelsmatig zou ik voor een duurzamere (qua tijd) oplossing gaan. Bijv. een warmtepomp boiler of iets simpeler, een gewone boiler erachter zetten en de zonneboiler gebruiken als hot-fill.

• michiel-123
chrisborst schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:15:
@michiel-123 Gevoelsmatig zou ik voor een duurzamere (qua tijd) oplossing gaan. Bijv. een warmtepomp boiler of iets simpeler, een gewone boiler erachter zetten en de zonneboiler gebruiken als hot-fill.
Bedankt voor je snelle reactie. Een warmtepomp erbij vind ik te kostbaar. Het gaat slechts om het besparen van zo'n 0.5 kuub gas per dag. Oftewel naar verwachting 5 kwh per dag nodig op een bewolkte winterdag.

De warmte pomp heb ik enkel voor de vloerverwarming genomen, die zo'n 90% van mijn gasverbruik al heeft weggenomen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:53
@michiel-123
Vandaar mijn suggestie van een normale elektrische boiler die je dan niet vult met koud water maar met warm water uit je zonneboiler.
Eventueel kan je hem slim aansluiten zodat je in de zomer hem kan bypassen.

[ Voor 20% gewijzigd door chrisborst op 13-12-2023 18:24 ]

• michiel-123
@chrisborst Inderdaad een optie. Nadeel is echter de extra ruimte die dit gaat innemen naast mijn al grote 500 liter boiler. Maar ik zal hem zeker niet uitsluiten.

Ik ben wel benieuwd of iemand weet wat het nadeel/gevaar van een warmte element in de zonneboiler is.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 14:57
Die grote boiler zou ik zelf niet via zn element gaan verwarmen. Ik zou eerder richting doorstroom verwarmer gaan denken die juist het te kort van warmte alleen voor de liters die je verbruikt verhoogd ipv een heel vat en daarna weer stilstand verlies.
Beide doen cop1 alleen de doorstroom alleen voor de liters die te verbruikt

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• michiel-123
@The-Source
Helaas geen optie, die vragen een enorm hoge piekbelasting. Voor een regendouche heb je dan al ruim 18 KW nodig. Dat kan mijn thuisaccu niet leveren.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

michiel-123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:18:
[...]
De warmte pomp heb ik enkel voor de vloerverwarming genomen, die zo'n 90% van mijn gasverbruik al heeft weggenomen.
Tweewegklep, zodat je tussen het stoken van vloerverwarming door ook je sanitair warmwater efficiënt kunt verwarmen?

Bij dikke overproductie kun je het wel opstoken met een element, let wel op, als je 1kW overproductie hebt en je zet een element van 2kW aan, heb je netto een verbruik van 1kW.

Twee kleinere elementen of een triac gestuurd element kan zorgen voor een preciezer (0-)verbruik.

Los van het bovenstaande, het belangrijkste is dat het vat de extra druk kwijt kan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
En het is niet mogelijk om de bestaande warmtepomp in te zetten voor SWW?

Tweakers zijn vindingrijker dan installateurs… die overal nee op bedenken omdat het door een ander geïnstalleerd is.

Dus als je alle details in de groep gooit… ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-11 17:03
Doen zou ik zeggen, maar dan wel op de correcte manier.
Zorg voor de juiste materialen en veiligheden.

Geef ons eens alle info dat je hebt, foto's, merk type...
Zoek meer in de industrie kant, zal je meer vinden.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:24

Bob

michiel-123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:49:
@The-Source
Helaas geen optie, die vragen een enorm hoge piekbelasting. Voor een regendouche heb je dan al ruim 18 KW nodig. Dat kan mijn thuisaccu niet leveren.
En in de winter zal het water in de boiler zo koud zijn dat je effectief 18 KW nodig hebt, of komt die 18 KW overeen met een aanvoer van water van 10 graden C?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als warmtepomp en doorstromer niet kunnen zou ik naar flessengas voor de plofketel kijken, hoeveel gas gebruik je?
Maar ik zie eigenlijk niet in waarom warmtepomp of doorstromer niet zouden kunnen. Het is ook niet verplicht om op de minst zonnige dag van het jaar de regendouche te gebruiken. het hele vat verwarmen zou ik niet snel doen. een kleine boiler maar liever een doorstromer zou ik eerder doen. als het cop 1 gaat worden.

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:47
De combinatie gasloos/duurzaam willen verwarmen en regendouche is natuurlijk in beginsel al een uitdagende combinatie. Bij een regendouche heb je nou eenmaal een hoog piekvermogen nodig, of dat nou via gas of elektrisch is.

Of je moet accepteren dat het warm water in uitzonderlijke gevallen op een gegeven moment op is. Wat je volgens mij wel doet want je hebt het over een 2 kW warmte-element.

Je zonneboiler-vat zal ook in de winter deels opgewarmd zijn door de zonneboiler, dus kleine kans dat je 18 kW nodig hebt.
Heeft je zonneboiler-vat niet toevallig een extra spiraal waardoor je de warmtepomp m.b.v. een tweewegklep het vat deels op kan warmen, en daarna dan een (kleiner dan 18 kW, bijv. 11 kW) doorstroomverwarmer?

Ook dan zal je warm water in uitzonderlijke gevallen niet meer in vol vermogen aanwezig zijn, maar je hebt altijd meer vermogen dan wanneer je het vat met een 2 kW elementje hebt opgewarmd.

• michiel-123
@Accretion
De warmtepomp zit helemaal beneden en de zonneboiler op zolder. Deze combineren is voor mij geen optie.
Zonnestroom overproductie op jaarbasis is er zolang er gesaldeerd kan worden voldoende.

Je opmerking 'extra druk kwijt kan' zet mij aan het denken, of het vat nu opgewarmd wordt door zonnewarmte of een warmte element zal toch geen verschil maken?

@Ronald hierbij alle details;
  • 5 zonnecollectoren + 500liter boiler met 3 spiralen (Zonnewarmte + cv 1e verdieping + tapwater. (Hierbij staat de cv op 1e verdieping altijd uit) Deze produceert gedurende 7-8 maanden voldoende warmte om geen gas te verbruiken
  • 37 zonnepanelen, Waarvan 18 op zuid, 4 op west en 15 op noord.
  • 2 elektrische auto's waarvan 1 met een 100kwh accu die straks bidirectional kan laden (de genoemde thuisaccu
  • goed geïsoleerd huis bj 2011, toen destijds gebouwd als 'groenwoning' met extra issollatie tov van de huizen in de straat
  • Warmte pomp vloerverwarming begane grond sinds 2 maanden, nog geen verbruiksdata op jaarbasis dus
  • gasverbruik momenteel 0,5 kuub per dag. Met een beetje marge staat dit dus gelijk aan 5 kwh per dag met cop 1.
Waarom geen 2e warmtepomp;
Als ik een warmtepomp zou aanschaffen met cop 4. Dan bespaar ik 3.75kw per dag. Gedurende 120 dagen.= 450 kwh. Dit zal mij als het salderen voorbij 225,- per jaar besparen bij een prijs van €0.5 per kwh. Dan is de terugverdientijd niet interessant.

Waarom ik de voorkeur geef aan een warmte element;
Lage investering die ik tijdens het salderen kan terugverdienen.

@Bob
Boiler komt nu nooit onder de 20 graden. (huis temperatuur). Een doorstromer vraagt de stroom op 1 moment. Een elektrische boiler kan daar de gehele dag over doen. Omdat ik 5 kwh per dag erin moet pompen om genoeg warmte op te wekken kan dat met een 2kw element in 2,5 uur gehaald worden. Een doorstromer zal die 5kwh in een paar minuten moeten leveren tijdens het douchen en daarmee een veel hoger piepvermogen vragen.

@twain4me
Gas wil ik juist vanaf

@Vincm
Met een element van 2kw kan ik 2x24=48 kwh per dag stroomwarmte geven aan de boiler. Dat is veel meer dan het verbruik en ik zal dus prima in staat zijn om 500 liter warm water te krijgen. Die regendouche zal dus heerlijk warm kunnen zijn lijkt mij?

Wellicht kom ik nu een beetje eigenwijs over, maar het lijk mij gewoon haalbaar met een warmte element. Echter ik vraag mij nog steeds af wat installateurs daarin als risico zien? Of verdienen ze gewoon te weinig aan een warmte elementje en pakken ze liever de grotere klussen aan?

Foto gas verbruik deze week met nauwelijks zon;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpruBu2Yh1sy90jjFRAXBg7wrGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEtC0vX1ioZa8cAmteaxxMJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Foto zonneboiler op zolder;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQ5iFNqC9ALbfxoEs8txSY0AeaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JkQh1FoFE9kO2O8Ihx3G5RiZ.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door michiel-123 op 14-12-2023 20:46 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
michiel-123 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:43:
@Accretion
De warmtepomp zit helemaal beneden en de zonneboiler op zolder. Deze combineren is voor mij geen optie.
Zonnestroom overproductie op jaarbasis is er zolang er gesaldeerd kan worden voldoende.

Je opmerking 'extra druk kwijt kan' zet mij aan het denken, of het vat nu opgewarmd wordt door zonnewarmte of een warmte element zal toch geen verschil maken?

@Ronald hierbij alle details;
  • 5 zonnecollectoren + 500liter boiler met 3 spiralen (Zonnewarmte + cv 1e verdieping + tapwater. (Hierbij staat de cv op 1e verdieping altijd uit) Deze produceert gedurende 7-8 maanden voldoende warmte om geen gas te verbruiken
  • 37 zonnepanelen, Waarvan 18 op zuid, 4 op west en 15 op noord.
  • 2 elektrische auto's waarvan 1 met een 100kwh accu die straks bidirectional kan laden (de genoemde thuisaccu
  • goed geïsoleerd huis bj 2011, toen destijds gebouwd als 'groenwoning' met extra issollatie tov van de huizen in de straat
  • Warmte pomp vloerverwarming begane grond sinds 2 maanden, nog geen verbruiksdata op jaarbasis dus
  • gasverbruik momenteel 0,5 kuub per dag. Met een beetje marge staat dit dus gelijk aan 5 kwh per dag met cop 1.
Waarom geen 2e warmtepomp;
Als ik een warmtepomp zou aanschaffen met cop 4. Dan bespaar ik 3.75kw per dag. Gedurende 120 dagen.= 450 kwh. Dit zal mij als het salderen voorbij 225,- per jaar besparen bij een prijs van €0.5 per kwh. Dan is de terugverdientijd niet interessant.

Waarom ik de voorkeur geef aan een warmte element;
Lage investering die ik tijdens het salderen kan terugverdienen.

@Bob
Boiler komt nu nooit onder de 20 graden. (huis temperatuur). Een doorstromer vraagt de stroom op 1 moment. Een elektrische boiler kan daar de gehele dag over doen. Omdat ik 5 kwh per dag erin moet pompen om genoeg warmte op te wekken kan dat met een 2kw element in 2,5 uur gehaald worden. Een doorstromer zal die 5kwh in een paar minuten moeten leveren tijdens het douchen en daarmee een veel hoger piepvermogen vragen.

@twain4me
Gas wil ik juist vanaf

@Vincm
Met een element van 2kw kan ik 2x24=48 kwh per dag stroomwarmte geven aan de boiler. Dat is veel meer dan het verbruik en ik zal dus prima in staat zijn om 500 liter warm water te krijgen. Die regendouche zal dus heerlijk warm kunnen zijn lijkt mij?

Wellicht kom ik nu een beetje eigenwijs over, maar het lijk mij gewoon haalbaar met een warmte element. Echter ik vraag mij nog steeds af wat installateurs daarin als risico zien? Of verdienen ze gewoon te weinig aan een warmte elementje en pakken ze liever de grotere klussen aan?

Foto gas verbruik deze week met nauwelijks zon;
[Afbeelding]

Foto zonneboiler op zolder;
[Afbeelding]
Dan schroef je er toch gewoon een inschroef element in. want natuurlijk kan het ik heb het ook in mijn 300 liter vat zitten. zolang je een overdruk beveiliging en een fatsoenlijk elektra net hebt is er niets gevaarlijks aan. voorlopig gaan ze hier wel snel stuk. :+ let op je hebt verschilende elementen, sommige zijn wel geschikt voor rvs en andere niet.

• michiel-123
@twain4me
Bedankt!

Zo'n boiler moet die druk toch aankunnen? Wat zou de druk anders maken met de zonnewarmte die via een spiraal binnen komt tov een warmte element?

Wat is snel stuk? 1 jaar? Zou dit te voorkomen kunnen zijn door hem elke 10 min aan en uit te laten gaan?

En hoe kan ik zien voor welke materialen ze geschikt zijn? Zover ik kan achterhalen zit er in mijn boiler geen anode die vervangen dient te worden.

Googlen geeft mij al snel dit resultaat;
https://www.groene-energi...nt-2000w-thermostaat.html

Maar er zijn er zoveel, ik weet niet goed de verschillen te herkennen.
Pagina: 1