Hotspot iPhone 14 Pro icm Windows 10 laptop traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:19
Hi,

Mijn situatie is als volgt. Ik heb een Windows Surface Laptop 3 met Windows 10 vanuit mijn werkgever. PrivΓ© heb ik een iPhone 14 Pro met een KPN abonnement, zakelijk heb ik een Samsung A53 ook met KPN.

Als ik de hotspot functie gebruik van mijn iPhone kan ik prima met mijn Windows laptop een verbinding maken via Wifi alleen gaat alles zeer traag, tot vaak niet werkende applicaties (Teams, Outlook, Sharepoint, etc). Ik heb van alles al geprobeerd maar het lukt me niet om een stabiele verbinding te krijgen via de hotspot.

Als ik de Samsung A53 als hotspot instel dan heb ik geen problemen, wel iets trager dan thuis natuurlijk maar prima werkbaar. Het lijkt zoals ik het zie toch iets in de iPhone te zijn die niet lekker met Windows wil werken.

Je zou zeggen, gebruik dan de A53 maar mijn werkgever heeft geen onbeperkte databundel, privΓ© heb ik dit wel. Ik maak zelf de keuze om soms buitenhuis te werken (trein of ergens anders) en wil dan liever mijn onbeperkte privΓ© databundel kunnen gebruiken.

Herkend iemand dit probleem? Zijn er tips om dit beter te laten werken?

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik mis nog even: wat heb je zelf al geprobeerd?

Ik zou beginnen met de iPhone herstarten.
Ook gekeken naar de optie ''Maximaliseer compatibiliteit''?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Aalard99 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:27:
Als ik de hotspot functie gebruik van mijn iPhone kan ik prima met mijn Windows laptop een verbinding maken via Wifi alleen gaat alles zeer traag, tot vaak niet werkende applicaties (Teams, Outlook, Sharepoint, etc). Ik heb van alles al geprobeerd maar het lukt me niet om een stabiele verbinding te krijgen via de hotspot.
Wat je voor de zekerheid even kan proberen: ga als de hotspot is opgezet in de wifi-settings naar de hotspot, druk op het i'tje en vink "Beperk IP-adrestracking" uit. Met die instelling loopt het verkeer langs de servers van Apple wat een beetje vertraging kan opleveren Γ©n het zou in de weg kunnen zitten in een coorporate-laptop die naar proxy's of DNS-verkeer kijkt waardoor Teams enzo niet willen openen. Dat geeft op mijn coorporate-laptop ook wel eens problemen en als ik dat vinkje dan even uitzet werkt alles weer.

Mocht dat niet de oplossing zijn dan het vinkje uiteraard weer terugzetten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 15-12-2023 06:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
d22wth schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:29:
Ik mis nog even: wat heb je zelf al geprobeerd?

Ik zou beginnen met de iPhone herstarten.
Ook gekeken naar de optie ''Maximaliseer compatibiliteit''?
Ik heb echt van alles al geprobeerd, het is ook niet iets wat een keertje voorkomt maar ik loop hier al langere tijd tegenaan. Zowel laptop als telefoon gereset. Maximaliseer compatibiliteit heb ik ook geprobeerd waarbij het gevolg is dat het nog onstabieler wordt. Dan wordt vaak de wifi verbinding verbroken.

Nadeel is dat je op de iPhone zelf vrij weinig kan instellen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Dennisdn schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 06:34:
[...]

Wat je voor de zekerheid even kan proberen: ga als de hotspot is opgezet in de wifi-settings naar de hotspot, druk op het i'tje en vink "Beperk IP-adrestracking" uit. Met die instelling loopt het verkeer langs de servers van Apple wat een beetje vertraging kan opleveren Γ©n het zou in de weg kunnen zitten in een coorporate-laptop die naar proxy's of DNS-verkeer kijkt waardoor Teams enzo niet willen openen. Dat geeft op mijn coorporate-laptop ook wel eens problemen en als ik dat vinkje dan even uitzet werkt alles weer.

Mocht dat niet de oplossing zijn dan het vinkje uiteraard weer terugzetten :)
Dat is inderdaad een goede, het is eigenlijk wel raar dat de hotspot ook gebruik maakt van deze functies maar kan inderdaad het probleem zijn. Ga het zo proberen en je laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ook gewoon even de basis:

Kun je op de locatie waar je de tests doet ook even een speedtest op je beide telefoons doen?
Gewoon ter bevestiging dat de snelheid bij beide ongeveer gelijk is.. of niet natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 18:56
Stel je netwerkadapter(s) eens opnieuw in van de laptop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
Hann1BaL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:28:
Ook gewoon even de basis:

Kun je op de locatie waar je de tests doet ook even een speedtest op je beide telefoons doen?
Gewoon ter bevestiging dat de snelheid bij beide ongeveer gelijk is.. of niet natuurlijk
Dat heb ik zeker gedaan, gekke is dat een speedtest op de laptops prima werkt. Vaak 100Mbps of hoger haal ik. Het probleem zit hem in het openen van applicaties, meerdere sessies, etc. Mijn vermoeden is dat het ergens op het niveau zit van DNS, NAT, etc.

Heb nu alles uitgezet met beperk wifi tracking, ook in iCloud privedoorgifte uitgezet. Lijkt nu even goed maar kijk het deze dag even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Ik zoek altijd reddit even door en je lijkt niet de enige te zijn met deze problemen.
https://www.reddit.com/r/...al_hotspot_is_so_crap_on/
+ https://www.reddit.com/r/...e_iphone_hotspot_problem/

Het kan goed zijn dat je iPhone in een soort automatische battery saving modus komt en dus het verkeer over je hotspot 'throttled'. Ik weet wel uit ervaring dat een hotspot je batterij echt compleet opvreet...

Misschien proberen met een kabel te verbinden (tethering) of anders op je iPhone de automatische vergrendeling naar 'Nooit' zetten, staat alleen wel de gehele tijd je scherm aan...

Ik heb af en toe ook wel de hotspot functie gebruikt via een iPhone 14 en 14 Pro, met een Windows laptop en mijn eigen desktop.

Op mijn laptop nooit echt problemen gehad.

Op mijn desktop had ik een voor een paar dagen geen internet (net verhuisd, Ziggo aansluiting was te oud blabla...) en sloot ik mijn iPhone aan een lightning kabel (tethering), naar USB-C of USB-A maakte niet veel uit, vaak pakte hij hem gewoon niet (terwijl m'n iPhone wel aangaf dat hij verbonden was) en moest ik het echt 10x opnieuw proberen voordat het pas werkte en viel soms compleet weg...

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
Hi,

Dank voor alle antwoorden. Ik ben nu een test aan het doen met een privΓ© laptop (Lenovo Ideapad L340) samen met mijn iPhone 14 pro. Het lijkt hier toch helemaal prima te gaan. Geen trage verbinding, alles werkt prima.

Het is dan toch iets met mijn werklaptop en mijn iPhone, geen nog wat dit is.....Het kan de combinatie van hardware zijn of toch iets in de Microsoft suite die op mijn werklaptop staat..... Mijn werklaptop is ook Windows 10 en privΓ© draai ik Windows 11.

Ik ga het eens met een aantal collega's bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Aalard99 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:33:
Hi,

Dank voor alle antwoorden. Ik ben nu een test aan het doen met een privΓ© laptop (Lenovo Ideapad L340) samen met mijn iPhone 14 pro. Het lijkt hier toch helemaal prima te gaan. Geen trage verbinding, alles werkt prima.

Het is dan toch iets met mijn werklaptop en mijn iPhone, geen nog wat dit is.....Het kan de combinatie van hardware zijn of toch iets in de Microsoft suite die op mijn werklaptop staat..... Mijn werklaptop is ook Windows 10 en privΓ© draai ik Windows 11.

Ik ga het eens met een aantal collega's bespreken.
Zou goed kunnen hoor, overigens is het wel zo dat wanneer je β€˜maximaliseer compatibiliteit’ 2,4ghz aanzet, zonder die optie heb je een 5ghz EN een 2,4ghz die wordt uitgezonden, misschien dat je laptop de 2,4ghz niet goed trekt, kan ook weer liggen aan de wifi signalen van buren etc en wat dan ook…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Ik heb iets gevonden wat het toch stabieler maakt. Standaard wordt WPA3 gebruikt over 5ghz. Ik heb nu op de laptop dit geforceerd naar WPA2 en dit lijkt een heel stuk stabieler. Helaas kan je dit niet op de iPhone zelf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Helaas blijft het een drama en kan er niet achter komen waar het issue ligt. Alles wijst erop dat de iPhone zelf roet in het eten gooit..... Mocht iemand de gouden tip hebben dan houd ik mij aanbevolen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:39
Aalard99 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:25:
Helaas blijft het een drama en kan er niet achter komen waar het issue ligt. Alles wijst erop dat de iPhone zelf roet in het eten gooit..... Mocht iemand de gouden tip hebben dan houd ik mij aanbevolen :-)
Wat als je de iphone wired met de surface ipv wifi gebruiken?
Wat is de performance als je je samsung gebruikt ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Bossie schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Wat als je de iphone wired met de surface ipv wifi gebruiken?
Wat is de performance als je je samsung gebruikt ?
Als ik de iPhone bedraad aansluit is het probleem hetzelfde. Het is niet dat de performance slecht is, ik krijg gewoonweg problemen dat websites niet altijd goed resolven, dus de DNS lijkt dan niet goed te werken. Helaas is het een bedrijfslaptop waar ik de DNS op windows niet kan aanpassen.

Met de Samsung telefoon totaal geen problemen, gisterenavond toevallig voor meer dan een uur gebruikt en werkte als een zonnetje.

Probleem lijkt zich echt te focussen op de iPhone icm de Windows Surface laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Als toevoeging wat ik ervaar. De website allestoringen.nl heeft heel vaak problemen om te laden als ik de hotspot gebruik via de iPhone, andere websites zoals nu.nl dan niet. Wat ik zie is dat allestoringen.nl achter Cloudflare zit, dus mogelijk is er ergens een relatie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:45
Aalard99 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Als ik de iPhone bedraad aansluit is het probleem hetzelfde. Het is niet dat de performance slecht is, ik krijg gewoonweg problemen dat websites niet altijd goed resolven, dus de DNS lijkt dan niet goed te werken. Helaas is het een bedrijfslaptop waar ik de DNS op windows niet kan aanpassen.

Met de Samsung telefoon totaal geen problemen, gisterenavond toevallig voor meer dan een uur gebruikt en werkte als een zonnetje.

Probleem lijkt zich echt te focussen op de iPhone icm de Windows Surface laptop.
Welke APN gebruik je? Ik denk dat (advancedinternet) apn dit wel oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:08
Ik had iets vergelijkbaars op mijn Windows 10 werklaptop met mijn vaste Odido internet (toen nog T-mobile). Plotseling waren bepaalde websites enorm traag of deden het helemaal niet meer, terwijl bijvoorbeeld teams nog wel werkte.

Bij mij heeft een DNS flush op de werklaptop gewerkt.

1. Open command prompt (typ cmd in start menu).
2. In command prompt: typ 'ipconfig /flushdns' en druk op enter.

[ Voor 4% gewijzigd door Kevinns op 06-03-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Roy Tollenaar schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:07:
[...]

Ik zie op beide mobiele toestellen dat het APN op : internet staat. Ik heb het nu even aangepast naar advancedinternet en kijk even hoe het loopt.

Wat is trouwens het verschil tussen beide APN's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Kevinns schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:20:
Ik had iets vergelijkbaars op mijn Windows 10 werklaptop met mijn vaste Odido internet (toen nog T-mobile). Plotseling waren bepaalde websites enorm traag of deden het helemaal niet meer, terwijl bijvoorbeeld teams nog wel werkte.

Bij mij heeft een DNS flush op de werklaptop gewerkt.

1. Open command prompt (typ cmd in start menu).
2. In command prompt: typ 'ipconfig /flushdns' en druk op enter.
Gedaan, dank voor de tip. Ik ga het de komende dagen proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:45
Aalard99 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Ik zie op beide mobiele toestellen dat het APN op : internet staat. Ik heb het nu even aangepast naar advancedinternet en kijk even hoe het loopt.

Wat is trouwens het verschil tussen beide APN's?
Via internet apn zit je achter een nat van KPN en bij advanced internet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
Roy Tollenaar schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Via internet apn zit je achter een nat van KPN en bij advanced internet niet.
Ahh, thx. Tot zover gaat het goed, ik kijk het de komende dagen nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
[...]

Ik denk dat dit inderdaad de gouden tip is geweest, thx. Vandaag meerdere keren via de iphone succesvol kunnen werken. Sterker nog de hotspot is nog nooit zo snel geweest.

Wel interessant is om te weten waarom de Samsung hier geen last van heeft, daarop staat het APN gewoon op internet. Op de iphone kon in specifiek voor tethering een ander APN opgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 18:23
[...]

Man man man, dagen zitten zoeken en dit is de oplossing, Thanks !!

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airweb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-06 13:14
Je kunt ook apn portalmmm.nl gebruiken. Met apn internet van kpn krijgt je toestel een IPv6 adres. Dit geeft met iPhone problemen wanneer je deze als hotspot gebruikt. Door apn portalmmm.nl te gebruiken krijgt je toestel een IPv4 adres en moet je hotspot wel werken.

Met Android toestellen werkt het trouwens wel goed.

Zover ik weet is kpn de enige Nederlandse mobiele provider die IPv6 adressen via apn internet aanbied. Dat verklaart dat de hotspot van iPhone bij andere mobiele providers wel werkt. Want daar krijgt je toestel standaard een IPv4 adres.
Pagina: 1