Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rani1996
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-06-2024
Hallo,

Mijn Ierse vriend zou in België komen wonen. We zoeken uit welke stappen we hiervoor moeten ondernemen.
Hij werkt op een cruiseschip en zijn salaris is in dollar. Dat wordt op een Amerikaanse rekening gestort. In Ierland hoeft hij geen belastingen betalen. Iemand die weet of hij in België belastingen moet betalen? En welke dat dan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk moet ie nu ook al belastingen betalen…. Allleen doet ie dat blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:41
Wat heb je zelf al gezocht en gevonden?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dit lijkt me wel wat verder gaan dan advies waarbij je Tweakers moet vertrouwen, maar wat heb je zelf al gevonden/gezocht?

Tussen de meeste Europese landen zijn belasingverdragen, maar met de VS is altijd een beetje raar. In principe betaal je gewoon belasting in het land waar je woont, als dat in het buitenland nog niet is gedaan. De theoretische situatie is dus dat hij gewoon de Belgische inkomstenbelasting moet gaan betalen, zoals hij nu ook de Ierse inkomstenbelasting zou moeten betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:39:
Natuurlijk moet ie nu ook al belastingen betalen…. Allleen doet ie dat blijkbaar niet.
Zeelui hebben vaak aparte regelingen, ook omdat schepen vaak onder een belastingvriendelijke vlag varen.
Uiterst interessante materie, maar ik kan het je niet vertellen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Dat hangt van de Belgische, Ierse en mogelijk nog een aantal landen belastingwetgeving en belastingverdragen af.

Op een dergelijke vraag kan typisch geen generiek antwoord gegeven worden. Het kan afhangen van: nationaliteit, woonland, werkland, maar dan ook weer aantal dagen dat verbleven wordt. Op een schip verblijven is ook weer een speciaal geval en heeft bijvoorbeeld ook een vlag waaronder gevaren wordt.

Het is mogelijk om nergens belastingplichtig te zijn, maar verre van een gegeven.

Het makkelijkst is om alle potentieel relevante info als een lijst met feiten samen te vatten en dat voor te leggen aan een fiscalist met ervaring in belastingverdragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 13-12-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:36
Belgische belastingdienst ook bekend als de FOD Financiën.

https://financien.belgium.be/nl/particulieren/Contact
02 572 57 57 (9u-17u)

Die zouden je normaal goed kunnen verder helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen >> PFSL

En verder wat heb je zelf kunnen vinden @Rani1996 en waar loop je tegenaan? Mensen geven al wat richtingen, maar meer duiding en informatie is wel zo handig.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:45

Lordy79

Vastberaden

www.fiscopti.be

Daar ben ik toen ik in België heb gewoond mijn fiscale zaken gedaan. Niet duur, heel vriendelijk.

Nee ik heb geen aandelen of belangen in dit bedrijf.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:20

EiT

Belangrijk is na te gaan of hij sociale premies afdraagt en hij zowel een pensioen als een verzekering heeft voor als hij ziek wordt.

Datzelfde geld voor zorgverzekering.

M.b.t. pensioen opbouw: kijk ook na of het land überhaupt uitbetaald als je daar nooit hebt gewoond.

Grote kans dat hij geen sociale verzekering heeft betaald, dit betekent dat hij daar een gat heeft. Bijv. bij de Nederlandse AOW krijg je niets als je nooit premie betaald en gaat je bedrag met 2% per niet gewerkt jaar naar beneden. (Offtopic: en dan wordt het in Nederland alsnog aangevuld dmv bijstandsuitkering)

Lang verhaal kort: zoek eerst goed uit wat hij nu aan premies betaald en wat de concurrenties zijn.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:39:
Waarschijnlijk niet, want werkzaam op internationale wateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
Inkomensbelasting betaal je, mits belastingsverdag, in land waar je werkt.
Rest van de belastingen betaal je gewoon waar je woont (ingeschreven bent).
Dus zelfs als je heel jaar op de Zuidpool zit voor onderzoek betaal je gewoon inkomstenbelasting, als je werkt vanuit een Belgisch bedrijf.

Nog lastiger: als je thuiswerkt(telewerken) voor een bedrijf buiten België, betaal je toch inkomstenbelasting in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:37:
[...]

Waarschijnlijk niet, want werkzaam op internationale wateren.
Dream on….. ook voor schepen zijn er gewoon fiscale regels.

Maar hier gasn we nooit meer iets op horen dus verder reageren is zinloos.
Pagina: 1