web- en app schermtijd op windows pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:46
Hallo,

Mijn dochter zit sinds kort op de middelbare school en heeft daarvoor een eigen windows laptop.

Ik zou graag meer controle krijgen over haar toegang tot websites en applicaties. Het liefst zou ik willen aangeven dat bepaalde diensten (bijvoorbeeld streamingsdiensten) alleen tussen bepaalde tijden mag en dan het liefst ook met een tijdslimiet.

Een beetje zoals het op een Iphone is te regelen met een familie account.

Window Familiy Safety is in dat opzicht niet flexibel genoeg.

Ben heel benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Cheers, Alex

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik begrijp waar je wens vandaan komt, maar volgens mij moet je hier geen technische oplossing voor verzinnen. Veelal verzinnen ze er toch weer een omweg omheen. Ga het gesprek aan, geef duidelijke kaders, stel consequenties aan het niet houden aan de kaders, kortom: opvoeden. Dat is denk ik een veel duurzamere methode.

Vanaf deze leeftijd hebben ze ruimte nodig om te ontdekken en te ontplooien. Daar hoort ook zelf plannen bij. Daar horen vandaag de dag ook verantwoord gebruik van een computer bij. Door daar nu al mee te beginnen pluk je er later de vruchten van.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

zoeken naar 'schermtijd windows' geeft ook inspiratie.

Misschien is op netwerkniveau regelen het meest effectief als praten niet voldoet: als er een dergelijke functie is in de router dan die gebruiken en anders 'simpelweg' het stekkerblok van de router op een timer. Geen netwerk = geen streaming of online games. Ook niet voor jezelf, dat dan weer wel.

Maatregelen op de Windows PC zijn al snel omzeilt als ze er zelf enige handigheid in hebben, of een vriendje met kennis.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Naast wat @P_de_B aangeeft; voor een gemiddelde scholier en/of een gemiddeld account (Netflix of Prime) kan ik zo 3 of 4 handige omweggetjes bedenken die gewoon werken ondanks dat jij een mooi modem/router/PiHole/etc hebt ingericht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
Dank voor de reacties.

Ik was niet opzoek naar een discussie of advies over hoe om te gaan met puberkinderen en het gebruik van schermen Ik begrijp heel goed dat iedereen daar een andere kijk op heeft. Plus dan was ik niet naar het tweakers forum gekomen maar naar een forum voor wanhoopige ouders ;)

Helaas biedt de router qua opties geen soelaas. De router eruit trekken is ook geen goed idee aangezien ze het internet wel nodig heeft voor haar huiswerk (en de rest van het gezin ook dat internet nodig heeft)

Adguard draait hier al op het netwerk dus ongewenste content is geblockt. Het gaat me er echt om dat ik bijvoorbeeld tussen 15:00 - 17:00 netflix kan blokken.

Ik snap dat er altijd manieren zijn om ergens om heen te werken, gelukkig is ze niet super tech savvy (dit wordt wel een probleem als mijn zoon straks een laptop krijgt ;)).

Ik hoopte met name dat iemand een app zou kunnen aanbevelen die ik zou kunnen installeren op haar laptop en eventueel op afstand kan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 09:06

kodak

FP ProMod
@Alexhuber Microsoft maakt reclame voor parental control op Windows 10 en 11. Bijvoorbeeld om schermtijd te beperken en niet alle websites te kunnen bezoeken.

Het zal me alleen niets verbazen als Microsoft daarmee ook meer persoonlijke gegevens, zoals geboortedatum en gedragsgegevens, van zowel jou als je dochter wil verwerken om er ook zelf beter van te worden. Gedrag is immers geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 16:43
Alexhuber schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:04:
Dank voor de reacties.

Ik was niet opzoek naar een discussie of advies over hoe om te gaan met puberkinderen en het gebruik van schermen Ik begrijp heel goed dat iedereen daar een andere kijk op heeft. Plus dan was ik niet naar het tweakers forum gekomen maar naar een forum voor wanhoopige ouders ;)

Helaas biedt de router qua opties geen soelaas. De router eruit trekken is ook geen goed idee aangezien ze het internet wel nodig heeft voor haar huiswerk (en de rest van het gezin ook dat internet nodig heeft)

Adguard draait hier al op het netwerk dus ongewenste content is geblockt. Het gaat me er echt om dat ik bijvoorbeeld tussen 15:00 - 17:00 netflix kan blokken.

Ik snap dat er altijd manieren zijn om ergens om heen te werken, gelukkig is ze niet super tech savvy (dit wordt wel een probleem als mijn zoon straks een laptop krijgt ;)).

Ik hoopte met name dat iemand een app zou kunnen aanbevelen die ik zou kunnen installeren op haar laptop en eventueel op afstand kan beheren.
Laat je licht schijnen in de streng christelijke hoek, die hebben over het algemeen genoeg tools om controle uit te oefenen wanneer je uitgaat van wantrouwen en controle. Dat zijn overigens meestal niet de partijen die privacy hoog in het vaandel hebben staan.

Ik denk dat je voor dit soort vragen op het verkeerde forum zit en zou ik eerder 'naar een forum voor wanhoopige ouders' gaan zoeken. De meeste tweakers zijn juist groot geworden door te ontdekken, onderzoeken, regeltjes overtreden en zelf je weg vinden.

Wat straks wel een goede vraag voor dit forum is, mijn zoon heeft een windows laptop, hoe scherm ik die af voor de rest van het netwerk zodat ik niet gehackt wordt door de meuk die hij download....

[ Voor 17% gewijzigd door BytePhantomX op 17-12-2023 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

kodak schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:55:
@Alexhuber Microsoft maakt reclame voor parental control op Windows 10 en 11. Bijvoorbeeld om schermtijd te beperken en niet alle websites te kunnen bezoeken.
[...]
Het zal me alleen niets verbazen als Microsoft daarmee ook meer persoonlijke gegevens, zoals geboortedatum en gedragsgegevens, van zowel jou als je dochter wil verwerken om er ook zelf beter van te worden. Gedrag is immers geld waard.
Het zou me sinds Wikipedia: Children's Online Privacy Protection Act juist wel verbazen als MS iets met de gegevens van kinderen zou willen doen...
BytePhantomX schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:09:
[...]
Wat straks wel een goede vraag voor dit forum is, mijn zoon heeft een windows laptop, hoe scherm ik die af voor de rest van het netwerk zodat ik niet gehackt wordt door de meuk die hij download....
offtopic:
In het gastennetwerk hangen, met host isolation en alleen toegang naar internet. En dan is het wachten tot de ISP de verbinding afsluit tot de spam-versturende malware is verwijderd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Alexhuber schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:04:
Dragen je kinderen ook een bril die de bovenste schappen in de boekwinkel blurren?

Kijken even de aflevering "Arkangel" van Black Mirror.
Wikipedia: Arkangel (Black Mirror)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
@kodak Dank voor het meedenken.
De standaard app die meekomt met windows geeft mij net niet genoeg flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 09:06

kodak

FP ProMod
Welke flexibiliteit zou je er graag bij hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
Met name dat ik gedurende bepaalde tijden, bijvoorbeeld tijdens het huiswerkmoment, diensten zoals netflix, instagram etc. kan blokeren. Daarbuiten mogen die diensten wel gewoon gebruikt worden.
Ik kan in Family safety alleen totale blokkades vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Is daar geen tijdgebaseerde regel? Iets als zoeken bij google naar 'windows 11 parental controls curfew' suggereert van wel, maar ik heb er nul ervaring mee.

Wat betreft toegang tot netwerkdiensten zou je het kunnen combineren met een DNS-blocker zoals een pihole. Via cronjobs kan je op bepaalde tijden domeinen blokkeren / toelaten. Dan wel een korte TTL opgeven - en zelf een andere DNS server gebruiken als je zelf wel die domeinen wilt benaderen tijdens de verboden tijden.

Of inderdaad een of andere betaalde dienst nemen. Met inderdaad diensten gericht op zwaar christelijke klanten als beste kans. Al heb je daar kans dat het ook voor jezelf wordt geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
Thanks @F_J_K . Ik heb net nogmaals in de Family app gezeten. Het is inderdaad wel mogelijk om voor apps een tijdsgebaseerde regel te maken (eerder overheen gekeken |:( ) maar niet voor websites :-(

Dat gaat in ieder geval al iets helpen om haar focus te behouden op haar huiswerk.

Overigens verbaast de referentie naar zwaar christelijke apps me wel. IOS schermtijd biedt deze functies toch ook gewoon aan en is niet specifiek gericht op de christelijke gemeenschap?

Anyway, dank voor de behulpzame reacties. Ik had gehoopt op een simpel app maar het is mij duidelijk dat wat ik wil veel meer voeten in de aarde heeft om voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Dan had je iOS moeten nemen maar dan ben je minimaal 2,5 x geld kwijt. En dan is het nog niet water dicht.

Want het is echt een verslaafde weghouden van hun fix. Dus op een gegeven moment komt je er achter dat Snap/WhatsApp op de laptop staat, YouTube ook via de Switch kan. Dat ze ontdekken dat de e-reder ook een webbrowser heeft dat ze ook de login van vrienden/familie kunnen gebruiken etc etc.

Dus tja dan maar op hun bek laten gaan en ze laten zweten bij hun eerste 3-hoeksgesprek op school.
Want het is een lekke boot drijvende houden anders of je moet een fullttime IT manager worden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 16:43
Alexhuber schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:26:
Overigens verbaast de referentie naar zwaar christelijke apps me wel. IOS schermtijd biedt deze functies toch ook gewoon aan en is niet specifiek gericht op de christelijke gemeenschap?
Omdat dat de hoek is waar men uitgaat van wantrouwen en controle en ze daar ook softwareoplossingen voor hebben gemaakt om dat te ondersteunen.

Zo kun je naar www.kliksafe.nl en daar heb je een app Qustodio. Zoek je die op, dan kun je hier weer meer vinden: https://www.qustodio.com/en/

Die doet volgens mij precies wat je zoekt. En je krijgt er als features ook bij dat je alles wat je kind doet kan monitoren. Telefoontjes, whatsapp, real-time locatie, website bezoeken etc. Dit is ook zo'n leuke die in die hoek populair is in de VS: https://www.covenanteyes.com/ en blijkbaar ook in Nederland actief is: https://verstandigonline.nl/. Waarom stoppen bij het blokkeren van twee uurtjes netflix per dag?

Ps naar mijn idee laat je je dochter wennen aan het feit dat dit soort controle heel gewoon is. Alvast een opmaat naar: https://www.rtlnieuws.nl/...achtoffer-online-stalking

En ja, tweakers weten heel goed wat allemaal kan. Dat iets technisch kan, is vaak echter niet een reden om het ook te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door BytePhantomX op 18-12-2023 11:58 ]

Pagina: 1