Driepuntssluiting gaat moeizaam op slot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:22
De 3-puntssluiting van de achterdeur van mijn woning is alleen nog op slot te draaien als ik de klink met veel kracht zo ver mogelijk omhoog duw. Van het slot af gaat gewoon soepel, de haken van de sluiting lijken dan alleen niet helemaal in te klappen. Ik ga de boel binnenkort uit de deur halen, welk onderdeel zou de meest waarschijnlijke verdachte zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:14
Klinkt herkenbaar, deur iets kromgetrokken ofzo?

Als ik bij mij de klink met moeite omhoog druk zie ik de deur net iets strakker in het kozijn getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
De deur lijkt niet krom, hij sluit verder ook prima. De klink moet ook steeds harder aangetrokken worden om de deur op slot te kunnen doen, maar ik heb niet het idee dat de deur dan nog strakker sluit. Hij zit eerder al 'aan' zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Is de deur van hout?
Grote kans dat deze door de temperatuur en/of luchtvochtigheid een beetje vervormd en daardoor wat moeilijker op slot gaat.
Wellicht kan je het mechaniek een beetje olien?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
Het is inderdaad een houten deur en ik ben zeker van plan een en ander in de olie te zetten. Het gekke is dat het sluiten zonder op slot draaien net als altijd probleemloos gaat. Het moeizame draaien begon van de zomer al, het wordt alleen steeds erger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:26
Zonder smering loopt alles naar de ter...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als je de deur open doet, draait die dan wel soepel op slot?

Edit; moest je gaan smeren, niet met wd40 en consorten maar neem PTFE.

[ Voor 38% gewijzigd door Jellabie op 13-12-2023 15:01 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Veel van dit soort constructies hebben aanpasbare "ik weet niet hoe ze heten" in de kozijnen. Daarvan zijn er 2 schroeven (waarmee het beslag in het kozijn zit) en 2 zijn vaak inbus waarmee je kan stellen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
Jellabie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:00:
Als je de deur open doet, draait die dan wel soepel op slot?

Van het slot af gaat probleemloos en dank voor de smeermiddeltip ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
Tot dusverre lijken de meeste stemmen dus naar de deur en eventueel afstelling te gaan in plaats van slijtage van één van de onderdelen van het sluitwerk (ging mijn eerste gedachte naar uit)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

uzuri schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:02:
[...]

Van het slot af gaat probleemloos en dank voor de smeermiddeltip ;-)
Lijkt mij dat de deur wat is gaan afhangen. Opspieen met een houten deur is een heel gedoe.

Normaal kan je nog wel een paar mm winnen met de scharnieren naar boven te draaien.

Onderkant scharnieren (al dan niet afgedekt met een dopje) zou normaal een inbus zitten, naargelang welk merk beslag is het een inbus 4 of 6.

(Tenzij het een profel deur is? Dan moet ik even een foto hebben van de scharnier :) )

Edit: maar het slot werkt dus wel hoe het moet als de deur open is he? Dat je recht op de sluiting zelf kijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Jellabie op 13-12-2023 15:08 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Jellabie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:00:
Alsof er nog geen PFAS genoeg in ons milieu zit.
Er is ook nog zoiets als grafietpoeder, smeert ook, is droog, milieuvriendelijk, alleen wat lastiger aan te brengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Er is mij door meerdere slotenmakers verteld om zo min mogelijk smeermiddel te gebruiken, droog of nat (grafiet / WD40 / etc). Reden: het zal in het begin allemaal beter gaan maar op een gegeven moment trekken al deze produkten (extra) vuil aan en daarmee wordt het eventuele probleem rap erger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
Jellabie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:06:
[...]

Lijkt mij dat de deur wat is gaan afhangen. Opspieen met een houten deur is een heel gedoe.

Normaal kan je nog wel een paar mm winnen met de scharnieren naar boven te draaien.

Onderkant scharnieren (al dan niet afgedekt met een dopje) zou normaal een inbus zitten, naargelang welk merk beslag is het een inbus 4 of 6.

(Tenzij het een profel deur is? Dan moet ik even een foto hebben van de scharnier :) )

Edit: maar het slot werkt dus wel hoe het moet als de deur open is he? Dat je recht op de sluiting zelf kijkt.
Dom genoeg heb ik nooit getest met de deur open, ga ik vanavond meteen even doen.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
MAX3400 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:14:
Er is mij door meerdere slotenmakers verteld om zo min mogelijk smeermiddel te gebruiken, droog of nat (grafiet / WD40 / etc). Reden: het zal in het begin allemaal beter gaan maar op een gegeven moment trekken al deze produkten (extra) vuil aan en daarmee wordt het eventuele probleem rap erger?
Ik zou eigenlijk niet weten op welke manier droog grafietpoeder extra vuil aan zou moeten trekken.
Het smeert op de delen die contact maken, de rest valt er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:41
Yaksa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:08:
[...]
Alsof er nog geen PFAS genoeg in ons milieu zit.
Goed punt om een keer te beoordelen welke spullen ik al dan niet nog kan gebruiken. Er staan volgens mij allerhande busjes siliconenspray, slotspray, WD40 etc, kettingolie, naaimachineolie, etc. in de kast waarvan ik de samenstelling eigenlijk niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
Grootste nadeel van grafietpoeder zijn naar mijn idee de vlekken die het potentieel maakt, ik gebruik het in het contactslot van de auto zonder problemen met aangroeiend vuil. Maar dat geheel terzijde, ik ga straks nog even wat testjes met de deur doen.

De slijtagegedachte van onderdelen lijkt dus onwaarschijnlijk is de conclusie tot dusverre?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

uzuri schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:21:

De slijtagegedachte van onderdelen lijkt dus onwaarschijnlijk is de conclusie tot dusverre?
Ik ga er even vanuit dat het niet versleten is maar dat je met stellen een heel stuk verder komt. Ik vind overigens wel dat de manier van stellen (3x 2 tot 4 inbus) erg lastig is voor mensen die dat niet regelmatig doen (zoals ikzelf).

Of je wacht tot het voorjaar; mogelijk dat het dan ineens weer soepeler gaat en einde zomer weer lastiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
Blijkbaar is er toch iets loos met de cilinder of de sluiting zelf. Ook als de deur open staat is de sleutel bijna niet om te draaien zonder veel opwaartse kracht op de klink te zetten....

• Jellabie

Jellabie

uzuri schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:32:
Blijkbaar is er toch iets loos met de cilinder of de sluiting zelf. Ook als de deur open staat is de sleutel bijna niet om te draaien zonder veel opwaartse kracht op de klink te zetten....
Schroef uit de cilinder draaien en de cilinder eruit halen. Zo even testen of die soepel draait. Maar hoogstwaarschijnlijk is het uw sluiting zelf.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
Ik heb de boel gedemonteerd en stom genoeg valt er niet zo heel veel afwijkends te zien. De cilinder is in in ieder geval goed, dus die streep ik af. Ik ga de sluiting maar gewoon vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:32
Het smeren met ptfe spray uberhaupt al geprobeerd? Dacht hier ook dat de 3 punts sluiting naar de knoppen was, dicht ging nog wel, maar met geen mogelijkheid open te krijgen soms. Toch maar eens spray overal ingespoten. Heeft nog nooit zo soepel gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 19:58
Heb je niet te maken met een krom getrokken deur?

Ik mis in het verhaal of het slot ook moeizaam ging bij open deur en dan op slot doen.
Zeer waarschijnlijk moet de zaak even gesmeerd worden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
barbarbar schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:22:
Het smeren met ptfe spray uberhaupt al geprobeerd? Dacht hier ook dat de 3 punts sluiting naar de knoppen was, dicht ging nog wel, maar met geen mogelijkheid open te krijgen soms. Toch maar eens spray overal ingespoten. Heeft nog nooit zo soepel gewerkt...
Yep, alles gesmeerd en het is daardoor een heel klein beetje beter geworden maar zeker niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
mr_evil08 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:25:
Heb je niet te maken met een krom getrokken deur?

Ik mis in het verhaal of het slot ook moeizaam ging bij open deur en dan op slot doen.
Zeer waarschijnlijk moet de zaak even gesmeerd worden.
De deur is niet krom, smeren biedt geen soelaas en ook als de deur open is gaat het op slot doen moeizaam :-( .

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 14:38
uzuri schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:47:
[...]

De deur is niet krom, smeren biedt geen soelaas en ook als de deur open is gaat het op slot doen moeizaam :-( .
Wat heb je allemaal gesmeerd en waarmee? Droge troep werkt vrijwel nooit bij dit soort toepassingen.... Bij zwaar lopen zit er waarschijnlijk verontreiniging tussen bewegende delen. Hier is volume eerst wel de oplossing om dit los te weken en weg te spoelen icm veel bewegen. Dus haken, binnenkant slotkast (ook de nok bij de cilinder). Zou je kunnen doen met WD-40 maar dit is geen smeermiddel. Pak een multispray/PTFE/siliconen spray.

Pak hiervoor het gehele slot er even uit anders gaat dit echt niet lukken

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Toch vraag ik mij sterk af waarom wd-40 geen smeermiddel is. Waar ik ook lees, random pick; https://www.bnnvara.nl/ka...-moet-je-weten-over-wd-40 praten ze ook over smeermiddel.

En het doet toch wat het moet doen? Okee, het is geen vet of iets anders me dunkt, maar toch. Het smeert?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

NeFoRcE schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:53:
Toch vraag ik mij sterk af waarom wd-40 geen smeermiddel is. Waar ik ook lees, random pick; https://www.bnnvara.nl/ka...-moet-je-weten-over-wd-40 praten ze ook over smeermiddel.

En het doet toch wat het moet doen? Okee, het is geen vet of iets anders me dunkt, maar toch. Het smeert?
WD-40 is misschien in de technische zin wel een smeermiddel, maar een tijdelijke oplossing.
Het is geen olie/vet en droogt snel uit, waardoor het niet geschikt is om te gebruiken voor langdurig smeren.

Vandaar dat vaak gezegd wordt dat het geen smeermiddel is (volksmond)
Je kan veel beter een olie of vet gebruiken om mechanische onderdelen langdurig soepel te laten bewegen.
Grafiet of siliconenolie zijn een stuk beter geschikt voor een slot.

Je kan WD40 overigens wel uitstekend gebruiken om een slot schoon te maken vóór je het gaat smeren. WD40 is een oplosmiddel en ontvetter. (kruipolie)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 14:38
NeFoRcE schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:53:

WD-40 is een aardolie product (petroleum) idem als bv terpentine, diesel en lampenolie. Deze producten zijn van origine vettig en zullen wel wat smeren, maar blinken hier echt niet in uit. Wat ze wel doen is het oplossen van vet, heb je bijvoorbeeld een smerig ketting of velg van je fiets/motor oid ? Pak een bus lampenolie en het zal blinken als nooit tevoren. Het ene product zal vluchtiger oplossen dan de andere en daarmee is ook direct de smerende werking verloren.....

• uzuri
Grutte Pier schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:49:
[...]

Wat heb je allemaal gesmeerd en waarmee? Droge troep werkt vrijwel nooit bij dit soort toepassingen.... Bij zwaar lopen zit er waarschijnlijk verontreiniging tussen bewegende delen. Hier is volume eerst wel de oplossing om dit los te weken en weg te spoelen icm veel bewegen. Dus haken, binnenkant slotkast (ook de nok bij de cilinder). Zou je kunnen doen met WD-40 maar dit is geen smeermiddel. Pak een multispray/PTFE/siliconen spray.

Pak hiervoor het gehele slot er even uit anders gaat dit echt niet lukken
Ik heb het geheel gedemonteerd en ieder gaatje wat ik kon vinden gesmeerd met siliconen spray. Het geheel draait ook soepel, maar ik moet nog steeds veel opwaartse druk zetten op de klink om de boel op slot te kunnen draaien.

• Yaksa
Grutte Pier schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:12:
[...]WD-40 is een aardolie product (petroleum) idem als bv terpentine, diesel en lampenolie. Deze producten zijn van origine vettig en zullen wel wat smeren, maar blinken hier echt niet in uit. Wat ze wel doen is het oplossen van vet, heb je bijvoorbeeld een smerig ketting of velg van je fiets/motor oid ? Pak een bus lampenolie en het zal blinken als nooit tevoren. Het ene product zal vluchtiger oplossen dan de andere en daarmee is ook direct de smerende werking verloren.....
offtopic:
WD-40 is tegenwoordig een merk.
En ze maken allerlei producten, van ketting- tot high tech siliconenspray.
Ontstaan in de ruimtevaarttechnologie om bij raketmotoren het water weg te houden.
Water Displacement recipe nr. 40 was toen een succes.

Pagina: 1