Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Is deze installatieautomaat correct geplaatst?

Pagina: 1
Acties:

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-10 18:59
Ik heb een groep bij laten plaatsen en kabels laten trekken naar mijn kantoorruimte omdat het deels op garage en deels op keuken groep zat. Ik heb het laten doen omdat, ondanks dat ik wel ervaring met elektra heb toch liever niet aan de meterkast loop te prutsen. alleen als ik nu naar het resultaat kijk van de beste man heb ik wat vraagtekens bij de installatie (maar misschien valt het ook wel mee), zie foto hieronder.

De bestaande automaten zijn al wat ouder en zijn alle 3 aangesloten op 1 fase draad (rood rondje) die aangesloten is op de middelste van de drie en 1 nuldraad uit de aardlekschakelaar, door een metalen rails wordt dat over de 3 groepen verspreid. De nieuwe groep is wat nieuwer en er was ook geen ruimte meer op de rails, dit is opgelost door de fasedraad (bruin rondje ) onder hetzelfde klemmetje te plaatsen en de nuldraad (ook bruin rondje , had een andere kleur moeten kiezen..) in de nul aansluiting van de groep er naast zo dat het ook in die 'schakel' van de metalen rail zit.

Is dit een juiste manier? of had er gewoon een andere rail moeten komen om alles er op aan te sluiten? of misschien zelfs de oude groepen allemaal vervangen? Misschien loop ik mij druk te maken om niks, maar het ziet er gewoon gek uit vergeleken met de bestaande inrichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik9DBfsRD-xCZiRHcC5vThzbwwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zMudob6RHu1JnM4Jv3Akv0W5.png?f=fotoalbum_large

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
Persoonlijk zou ik die oude meuk ook vervangen door bv 5 mooie hagertjes heb je ook nog 1 reserve.
Spul wat je nu erin hebt zitten is ook niet aanraak veilig.
En die aardlek heeft ook wel zijn beste tijd gehad.

• thezs
Raafje68 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:51:
Persoonlijk zou ik die oude meuk ook vervangen door bv 5 mooie hagertjes heb je ook nog 1 reserve.
Spul wat je nu erin hebt zitten is ook niet aanraak veilig.
En die aardlek heeft ook wel zijn beste tijd gehad.
Nieuwsgierig naar wat de oude automaten niet aanraak veilig maakt?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
thezs schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:56:
[...]

Met kap open moet alles ook aanraakveilig zijn tegenwoordig.

Het zit niet top zo nee, had netter gekunt. Maar persoonlijk had ik je aangeraden alles te vervangen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

• thezs
Makrolon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:02:
[...]

Het zit niet top zo nee, had netter gekunt. Maar persoonlijk had ik je aangeraden alles te vervangen.
Voel er ook wel wat voor om alles te vervangen. Ga ik ook zeker doen in de nabije toekomst. Belangrijkste voor mij nu om te weten is of de kap er op kan en dat het nog even veilig blijft 😁

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
thezs schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:56:
[...]

De schroeven bij dat rode cirkeltje is gewoon volle 220V, en dat staafje wat die 3 automaten verbind ook.

• thezs
Raafje68 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:23:
[...]

De schroeven bij dat rode cirkeltje is gewoon volle 220V, en dat staafje wat die 3 automaten verbind ook.
ah ja, snap hem. Dat is gelukkig alleen met de kap er af.

Ik heb nog niemand horen roepen dat het onveilig is en meteen anders moet. Dus hou het voor nu even zo terwijl ik de vervanging ga plannen op termijn.

Ben er ook achter gekomen dat alle groepen eigenlijk maar op één fase zitten ipv verspreid over drie, dat zou ook wel beter kunnen denk ik.

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-11 16:27
Ben ik de enige die getriggerd is dat er schakeldraad gebruikt is in de meterkast? 😶

• thezs
Duke of Savage schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:04:
Ben ik de enige die getriggerd is dat er schakeldraad gebruikt is in de meterkast? 😶
Bedoel je de paar zwarte draden? Corrigeer me als ik er naast zit, maar behalve kleur zit er geen verschil in toch? (ik begrijp de noodzaak voor kleur uniformiteit tbv veiligheid)

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-11 16:27
thezs schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:17:
[...]

Bedoel je de paar zwarte draden? Corrigeer me als ik er naast zit, maar behalve kleur zit er geen verschil in toch? (ik begrijp de noodzaak voor kleur uniformiteit tbv veiligheid)
In de functionaliteit maakt het weinig verschil (blijft koper met een mantel).

Maar er is wel een verschil:
https://www.electraenzo.nl/nen-normen-en-de-groepenkast/

• Makrolon
  • Nu online
Duke of Savage schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:04:
In een groepenkast is zwart als fasedraad niet ongebruikelijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
  • Nu online
thezs schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:18:
[...]

Voel er ook wel wat voor om alles te vervangen. Ga ik ook zeker doen in de nabije toekomst. Belangrijkste voor mij nu om te weten is of de kap er op kan en dat het nog even veilig blijft 😁
Stroom er af halen, en effe met een punttsng aan de draden trekken, als t vast zit zal het wel goed gaan.

• thezs
Makrolon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:02:
[...]

Toch maar die dingen vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0P9F2cuBaroId4dclVoOWpS7wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI34UtpOG7vguFZpIyzewRjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even nieuwe plaatjes vinden voor de open gaten.

Gelijk maar de twee aardlekschakelaars verspreid over twee fasen ipv hoe er voor zat: alle groepen op 1 fase..

Direct ook betere aansluitkammen gebruikt

Edit: nu ik naar de vrijgekomen ruimte kijk, had er best een derde aardlek bij gekund voor nog betere verdeling over de 3 fasen. Ach ja, andere keer.

[ Voor 7% gewijzigd door thezs op 18-12-2023 17:34 ]

• Makrolon
  • Nu online
thezs schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:25:
[...]

Toch maar die dingen vervangen:
[Afbeelding]

Nog even nieuwe plaatjes vinden voor de open gaten.

Gelijk maar de twee aardlekschakelaars verspreid over twee fasen ipv hoe er voor zat: alle groepen op 1 fase..

Direct ook betere aansluitkammen gebruikt

Edit: nu ik naar de vrijgekomen ruimte kijk, had er best een derde aardlek bij gekund voor nog betere verdeling over de 3 fasen. Ach ja, andere keer.
Netjes! Maar zit.dienhager wel goed zo? Zitten die klemmen op de zelfde hoogte als die van abb?

• thezs
Makrolon schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:21:
[...]

Netjes! Maar zit.dienhager wel goed zo? Zitten die klemmen op de zelfde hoogte als die van abb?
Die hager ben ik niet zo blij mee, zit ook ietwat losjes op de rail, als ik de klemmetjes dicht doe sluit ie wel aan maar niet zo strak als de ABB. Denk dat ik die nog ga vervangen met nog een ABB.

Verder sluit hij wel goed aan op de aansluitkam, hij doet het nu ook gewoon.
Pagina: 1