Thuis server ideeën

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydvd21
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-05 11:20
Hallo Mede Tweakers,

De laatste tijd ben ik op zoek naar een oplossing voor mijn thuis server.
Hierbij zou ik wat hulp willen vragen uit de tweakers community

Ik heb een zelfgebouwde server draaien op VMware ESXI met onderstaande hardware.
CPU: AMD R5 Pro 4650G
Opslag: 20+ TB aan verschillende schijven
NIC: 4x 1gbps
Ram 32 GB
inventaris: NAS

Draaiende VMs:
Plex media server
Radarr
Sonarr
Guacamole
Adguard
NGINX Proxy manager
HOAS
AMP Server manager (game servers)
Pfsense (slechtste wat er is 8)7, tot nu toe geen grote problemen gehad _/-\o_ )

Nu zat ik de kijken naar een docker oplossing waarbij ik 2 of meerdere Dell optiplexen wil gebruiken die als docker server draaien die benaderbaar zijn via 1 web pagina voor makkelijke deploiment van nieuwe dockers en het makkelijke toevoegen van meerdere optiplexen (als dit nodig gaat zijn)

Nu dan dus de problemen waar ik mee zit:
1. Als ik over ga naar docker op optiplex dan heb ik geen manier om mijn schijven aan te sluiten.
2. Pfsense server komt te vervallen of ik moet 1 extra ethernet connector toevoegen aan de optiplex als dat mogelijk is.
3. Dan zijn er uberhaupt wel web interfaces voor meerdere docker servers te beheren?

Mocht iemand nog een probleem vinden die ik over het hoofd zie hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

dannydvd21 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:25:
3. Dan zijn er uberhaupt wel web interfaces voor meerdere docker servers te beheren?
Ik zou eens kijken in de richting k3s of docker swarm mode als je dat wilt. Die schijven kan je aansluiten met een SAS of SATA controller mocht je niet genoeg poorten hebben, uiteraard gelimiteerd tot de max. van de voeding, i/o van het systeempje en uiteraard gewoon de ruimte in de kast. Maar die drie SATA schijven die ik in je inventaris zie moet dat wel lukken.

Heb je onderzocht wat dit je jaarlijks aan stroom gaat kosten?

[ Voor 47% gewijzigd door silverball op 13-12-2023 13:29 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydvd21
Ik heb me beejte in K3s en Docker swarm mode verdiept en gok dat docker swarm een makkelijkere keuze is.
Mogelijk dat K3s beter is met gebruik van Pfsense.

een m.2 naar sata controller is niet mogelijk in de optiplex aangezien er geen ruimte is voor de bijv al de kabels. als daar iets aan te veranderen is dan kunnen de schijven gewoon in een externe enclosure.

Wat de kosten momenteel jaarlijks zijn weet ik momenteel nog niet, het idee is wel begonnen om stroom te besparen. ik ben nog even aan het zoeken naar een maandelijkse average voor stroom verbruik van de server momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

dannydvd21 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:39:
Ik heb me beejte in K3s en Docker swarm mode verdiept en gok dat docker swarm een makkelijkere keuze is.
Mogelijk dat K3s beter is met gebruik van Pfsense.
Privé heb ik k3s draaien in een Raspberry cluster. An sich is kubernetes wel een andere syntaxis natuurlijk dan docker (compose), maar het is best te doen denk ik als je daar vandaan komt. Voordeel van k3s is dat je in basis gewoon full kubernetes draait en daardoor wat meer resources en kennis op internet kan vinden, docker-swarm is een beetje een niche.

Ik zou het gewoon eens in een vm proberen, binnen een kwartiertje heb je een virtueel clustertje draaien. Met kompose kan je je Docker compose orchestraties omzetten.
dannydvd21 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:39:

een m.2 naar sata controller is niet mogelijk in de optiplex aangezien er geen ruimte is voor de bijv al de kabels. als daar iets aan te veranderen is dan kunnen de schijven gewoon in een externe enclosure.
Kan je niet beter je huidige server houden als file-storage dan?

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 13-12-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydvd21
Ik zal eens een virtuele omgeving instellen om beide een test te geven.

Ik denk dat de nas dan een beetje overkill is voor alleen storage 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

dannydvd21 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:52:

Ik denk dat de nas dan een beetje overkill is voor alleen storage 😂
Tja wellicht maar dan zet je hem toch ook direct als node in voor je containers? Scheelt weer een bak aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dannydvd21 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:25:
Mocht iemand nog een probleem vinden die ik over het hoofd zie hoor ik het graag.
grote zuinige server topic (deel 3) zou ik mee starten (openings post bv)

je zou een nas kunnen kiezen die SSD als cache heeft kunnen benutten, eventueel een extra losse HDD enclosure. de SSD bufferen waardoor je wel snelheid hebt als het nodig is maar de HDD voor storage gebruikt

beetje goeie nas kan je bv paar GB ram erbij prikken en de radarr/sonarr (+andere) instances naar toe verhuizen (die zijn toch niet 24x7 actief)

de rest kan je op een zuinige server draaien

scheelt je bakken $$$$ aan stroom verbruik die je dan bespaart voor een volgende upgrade slag

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydvd21
Ik zal eens een kijkje nemen in de grote zuine server topic 👍

Verder snelheid van mijn nas maakt voor mij zover niet uit als de data maar beschikbaar is.
De nas moet voor mij wel 24/7 draaien dit is omdat ik ook plex draai en niet de server pas online ga gooien wanneer ik een film wil kijken. (Beetje omslachtig)

Wel een mogelijk extra idee opgeleverd waarbij docker containers die niet 24/7 draaien op een externe docker server kunnen en die na een bepaalde tijd offline halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydvd21
Actuele server draait nu op 100W idle en 125W piek

denk dat ik wat moet doen aan de idle 🤣 maar dat dat mogelijk ook genoeg kan zijn
Pagina: 1