Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-07 09:42
Mijn vraag
Ik heb een Synology NAS DS220+.
Nu wil in de NAS buiten het eigen netwerk aan kunnen zetten met WOL.
Het lukt via de DS Finder app om, als de NAS uit staat, hem via de WOL knop in de app aan te zetten.
Echter zodra ik van de WiFi thuis af ben, lukt het niet meer om de NAS aan te zetten.
Ik weet dat ik iets met Port Forwarding moet doen, vermoedelijk in de Genexis router, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en het lukt mij niet.
Ik zou echt énorm geholpen zijn als iemand mij kan vertellen wat ik moet doen om de NAS ook buitenshuis aan te kunnen zetten middels WOL.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology NAS DS220+
Router is Genexis, wifi hierop uitgezet dat loopt via Unifi wifipunten.
NAS is bedraad aangesloten op een Unifi lite 16 POE switch.

Beste antwoord (via Kenar95 op 13-12-2023 17:07)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:48

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hmmm, is wel een artikel van 3 jaar geleden. Dus of dit nog werkt, ik durf het niet te zeggen.

Ik kwam deze tegen op een Google naar Genexis port forwarding.

Zie het plaatje iets naar beneden op de pagina. Dit zou het afdoende moeten uitleggen.
Je hebt een SourceIpaddres, dat is jouw externe ip, en het Start Port Number. Dit moet dus port nummer 9 zijn. End portnumber is niet van belang, denk ik, anders stel je die ook in op 9. Vervolgens vul je bij intern ip address het adres in van jouw nas. Naampje geven en dan is je portforwarding klaar.

Hou er dus wel rekening mee dat je daarmee port 9 publiekelijk open zet. Dat wil zeggen, iedereen kan deze poort zien en benaderen en komt dan direct op jouw NAS uit. Ik zou dat niet willen. WOL kent geen authenticatie, dus als iemand een magic packet naar
code:
1
<jouw_externe_ip>:9
stuurt, dan is je NAS aan. Just saying, with great power.... :>

[ Voor 23% gewijzigd door ElCondor op 13-12-2023 14:38 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
VPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

WOL is wel een broadcast.
heb je een VPN mogelijkheid op je Router?
Dan kan je op je PC via de VPN op je interne netwerk komen. En een WOL sturen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:31
Meest praktische oplossing is idd een VPN.

Misschien ten overvloede, maar zorg dat als je je NAS vanaf het internet kan benaderen deze goed is dichtgetimmerd.
Hiervoor kan je de Security Scan tool van Synology gebruiken https://kb.synology.com/n...curityscan_desc?version=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
DarkSide schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:56:
WOL is wel een broadcast.
heb je een VPN mogelijkheid op je Router?
Dan kan je op je PC via de VPN op je interne netwerk komen. En een WOL sturen.
Ik kan port forwarding, upnp, dmz host instellen oa?
Kun je nader uitleggen hoe ik de VPN instel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

ik ken je router niet.
Maar er zijn meerdere wegen.
Of je moet ergens intern een VPN hosten en dat via portforwarding bereiken. (dit kan bv ook op je NAS. maar dat is niet wat je wilt ;-) dan moet die aan staan en heb je ook geen WOL nodig )
Ik deed dat vroeger wel met OpenVPN op de syno.

Kan op een PC. Maar dan moet die aan staan.

Of je modem/router moet die optie hebben.
Dat zou je even moeten opzoeken in de handleiding.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
DarkSide schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:10:
ik ken je router niet.
Maar er zijn meerdere wegen.
Of je moet ergens intern een VPN hosten en dat via portforwarding bereiken. (dit kan bv ook op je NAS. maar dat is niet wat je wilt ;-) dan moet die aan staan en heb je ook geen WOL nodig )
Ik deed dat vroeger wel met OpenVPN op de syno.

Kan op een PC. Maar dan moet die aan staan.

Of je modem/router moet die optie hebben.
Dat zou je even moeten opzoeken in de handleiding.
Even het e.e.a. opgezocht maar het lijkt alsof ik op mijn Delta Router (merk Genexis) geen VPN kan draaien.
Daarnaast kan ik op mijn Unifi Cloudkey gen2 ook geen VPN draaien.
Een VPN op de NAS draaien is geen optie inderdaad, want die staat juist uit en moet aangezet kunnen worden.

Met andere woorden: is er een mogelijkheid om de NAS op afstand aan te zetten zónder gebruik van een VPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wellicht ten overvloede, maar WOL kan niet BUITEN een lokaal netwerk. Dus portforwarding gaat je in geen enkel geval helpen.

Wat ik heb gedaan is een raspberry pi in mijn netwerk gehangen en daar heb ik middels Node Red een websiteje op draaien waarmee ik alle daarvoor geconfigureerde machines kan aan of uitzetten.
Ik open dus een webpagina op de PI en klik op een button. Die button zorgt ervoor dat de pi een WOL verzoek op het thuisnetwerk doet. Daar is dan geen VPN voor nodig, maar wel een pi die altijd aan staat en wat kennis van Node.JS en Node Red.

Toch zou ik er een VPN tussen zetten (heb ik ook gedaan), omdat je niet wilt dat jan-en-alleman vanaf het internet jouw NAS aan kan zetten, lijkt me.

VPN's zijn er in alle soorten en maten. Op je router installeren en confugeren zou het eenvoudigst zijn, maar als je een R-Pi hebt, dan kun je daar ook een VPN endpoint op zetten.

Hoe dat te doen, daar is meer dan genoeg kennis over op het internet te vinden, maar helaas geen kant-en-klare oplossing, want iedereen heeft eigen vereisten aan een VPN.

Let wel: je bent op zoek naar een VPN SERVER om thuis te draaien. NIET een VPN service op het internet om jouw IP af te schermen. Dat is precies het tegenovergestelde. Een inkomende VPN dus en niet een uitgaande VPN. Dat kan namelijk nog wel eens verwarrend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
ElCondor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:47:
Wellicht ten overvloede, maar WOL kan niet BUITEN een lokaal netwerk. Dus portforwarding gaat je in geen enkel geval helpen.

Wat ik heb gedaan is een raspberry pi in mijn netwerk gehangen en daar heb ik middels Node Red een websiteje op draaien waarmee ik alle daarvoor geconfigureerde machines kan aan of uitzetten.
Ik open dus een webpagina op de PI en klik op een button. Die button zorgt ervoor dat de pi een WOL verzoek op het thuisnetwerk doet. Daar is dan geen VPN voor nodig, maar wel een pi die altijd aan staat en wat kennis van Node.JS en Node Red.

Toch zou ik er een VPN tussen zetten (heb ik ook gedaan), omdat je niet wilt dat jan en allemaal vanaf het internet jouw NAS aan kan zetten, lijkt me.

VPN's zijn er in alle soorten en maten. Op je router installeren en confugeren zou het eenvoudigst zijn, maar als je een R-Pi hebt, dan kun je daar ook een VPN endpoint op zetten.

Hoe dat te doen, daar is meer dan genoeg kennis over op het internet te vinden, maar helaas geen kant-en-klare oplossing, want iedereen heeft eigen vereisten aan een VPN.

Let wel: je bent op zoek naar een VPN SERVER om thuis te draaien. NIET een VPN service op het internet om jouw IP af te schermen. Dat is precies het tegenovergestelde. Een inkomende VPN dus en niet een uitgaande VPN. Dat kan namelijk nog wel eens verwarrend zijn.
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik merk dat ik niet zo diepgaand op dit onderwerp zit als de meeste hier haha, dus ik ga iig goed op je uitleg.
Het VPN verhaal gaat dus helaas niet op (zonder extra hardware daarvoor aan te schaffen).
Zijn er daarbuiten helemaal geen mogelijkheden? De DS finder app geeft aan dat ik de NAS ook via WOL op kan starten, ik moet daarbij alleen een poortnummer invullen (lijkt alsof deze 5000 of 5001 is als ik naar mijn quickconnect adres kijk), echter werkt dit uiteindelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er zijn ook routers zelf die een WOL command kunnen sturen en de routers zijn weer extern benaderbaar.

Een Fritzbox zou dat bijvoorbeeld kunnen, maar ik geloof dat ASUS routers dat ook kunnen.
Dan heb je dus geen VPN nodig voor dat aspect, al kan dat natuurlijk ook, maar voor alleen WOL is dat wel wat overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

De DS Finder app werkt eigenlijk op dezelfde manier als WOL, als ik het niet mis heb, om te ontdekken welke NASSEN er op jouw netwerk zijn.
Dat noemen we een broadcast. Hij gaat dus eignelijk rondroepen, HALLO, zijn er NASSEN? En als jouw nassen aan zijn, dan geven ze antwoordt.
Dat broadcasten gaat echter altijd alleen maar binnen een subnet. Zou wat zijn als je zou kunnen broadcasten over het internet, dan zou het erg druk worden, denk ik.
Dus vandaar dat de DS Finder app ook alleen maar zal werken binnen jouw WiFi/LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
ElCondor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:03:
De DS Finder app werkt eigenlijk op dezelfde manier als WOL, als ik het niet mis heb, om te ontdekken welke NASSEN er op jouw netwerk zijn.
Dat noemen we een broadcast. Hij gaat dus eignelijk rondroepen, HALLO, zijn er NASSEN? En als jouw nassen aan zijn, dan geven ze antwoordt.
Dat broadcasten gaat echter altijd alleen maar binnen een subnet. Zou wat zijn als je zou kunnen broadcasten over het internet, dan zou het erg druk worden, denk ik.
Dus vandaar dat de DS Finder app ook alleen maar zal werken binnen jouw WiFi/LAN.
Die snap ik!
Maar ik las bijvoorbeeld onderstaande over WOL met de DS Finder app buiten het eigen netwerk:

Remotely, you'll need to send a magic packet over port 9. So on the router port 9 should be forwarded to your NAS. You can use DS Finder to send the magic packet to your domain name (public IP address).

Your NAS should be enabled for WOL (check under control panel > hardware and power)

From DS Finder help To power on a Synology NAS with WOL: Tap "the vertical dots" beside a device under My Favorite and tap Wake On LAN (WOL) to wake up your Synology NAS.

Bron: https://www.reddit.com/r/.../how_to_turn_on_remotely/

Hoe krijg ik het dikgedrukte ingesteld?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hmmm, is wel een artikel van 3 jaar geleden. Dus of dit nog werkt, ik durf het niet te zeggen.

Zie het plaatje iets naar beneden op de pagina. Dit zou het afdoende moeten uitleggen.
Je hebt een SourceIpaddres, dat is jouw externe ip, en het Start Port Number. Dit moet dus port nummer 9 zijn. End portnumber is niet van belang, denk ik, anders stel je die ook in op 9. Vervolgens vul je bij intern ip address het adres in van jouw nas. Naampje geven en dan is je portforwarding klaar.

Hou er dus wel rekening mee dat je daarmee port 9 publiekelijk open zet. Dat wil zeggen, iedereen kan deze poort zien en benaderen en komt dan direct op jouw NAS uit. Ik zou dat niet willen. WOL kent geen authenticatie, dus als iemand een magic packet naar
code:
1

[ Voor 23% gewijzigd door ElCondor op 13-12-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
ElCondor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:29:

code:
1
Wederom dank voor je uitgebreide antwoord.
Heb de stappen ook gevolgd maar kreeg het niet aan de praat (en was zoals je zei geen hele veilige oplossing).
Toen bedacht ik mij tijdens een wandelingetje (werkt altijd) dat ik een Homey heb staan. Blijkt daar ook een Synology app op beschikbaar te zijn, en kan er op afstand de NAS ook nog mee uit én aan zetten _/-\o_
Maar zijn vast anderen (zonder Homey) die wel baat bij je uitleg hebben, dus als beste antwoord gemarkeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Het kan ook helemaal niet.
Je wilt iets aanzetten met wol dat uitstaat en dus geen ipadres heeft.
Forwarden naar een ipadres dat er niet is wordt wat moeilijk.

De enige manier waarop het zou kunnen werken is een port forward naar xxx.xxx.xxx.255 te maken, dus naar het broadcast adress van je subnet.

Als je dan een tool hebt die een magic packet naar het wan ipadres kan sturen en je router staat toe dat je een poort kunt forwarden naar het subnet broadcast adres kan het misschien gaan werken, afhankelijk van je router.

De beste tool hiervoor vind je hier:
https://www.depicus.com/

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 13-12-2023 23:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ben(V) schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:07:
Het kan ook helemaal niet.
Je wilt iets aanzetten met wol dat uitstaat en dus geen ipadres heeft.
Forwarden naar een ipadres dat er niet is wordt wat moeilijk.

De enige manier waarop het zou kunnen werken is een port forward naar xxx.xxx.xxx.255 te maken, dus naar het broadcast adress van je subnet.

Als je dan een tool hebt die een magic packet naar het wan ipadres kan sturen en je router staat toe dat je een poort kunt forwarden naar het subnet broadcast adres kan het misschien gaan werken, afhankelijk van je router.

De beste tool hiervoor vind je hier:
https://www.depicus.com/
Ik vermoed dat de DS Finder app het volgende implementeerd op de een of andere manier:
Tcp Port 9
Ik denk dat het werkt zo lang de arp tabel op de router up-to-date blijft met het ip adres van de NAS en het daarbij behorende IP adres. Wat is dat ook weer? Max 24 uur? Dan zou het daarna niet meer werken.
Of Synology doet daarvoor aan een soort keep-alive? Legio mogelijkheden. De standaard implementaties werken niet, maar er is wel omheen te werken.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
misschien is het een suggestie om
een router of een ander device in te zetten die wel een vpn mogelijk maakt. dat kan dus een betere (eigen) router zijn of een Raspberry pi

je vraagt hier immers wel naar de mogelijkheden om een router remote te kunnen booten maar dan ben je zeg maar nog niet bij je data..

en nee gewoon een poortje openzetten is ècht geen geen goed idee

als je vervolgens merkt dat je gekozen vpn-setup geen igmp bericht doorstuurt kun je zoiets ook vanuit de host sturen dat kan bijvoorbeeld vanuit een Fritzbox of een openwrt router of vanaf opnsence. allemaal via de webinterface

[ Voor 25% gewijzigd door i-chat op 14-12-2023 11:18 ]

• Nielson
  • Laatst online: 19:20
Als je nog weer een extra apparaat nodig bent om een vpn servertje binnen je netwerk te hosten kun je misschien beter de NAS laten draaien en de schijven na een bepaalde tijd in standby zetten:
Synology DS220+ is designed with energy efficiency in mind. Compared with its average PC counterpart, Synology DS220+ consumes less power, at 14.96 watts while accessing and 4.41 watts when hard drive hibernation is enabled. The power scheduling feature further reduces power consumption and operating cost.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:32

3_s

Wat ik me afvraag is waarom de NAS niet gewoon altijd draait, zoals een NAS bedoelt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ElCondor schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:36:
[...]

Ik vermoed dat de DS Finder app het volgende implementeerd op de een of andere manier:
Tcp Port 9
Ik denk dat het werkt zo lang de arp tabel op de router up-to-date blijft met het ip adres van de NAS en het daarbij behorende IP adres. Wat is dat ook weer? Max 24 uur? Dan zou het daarna niet meer werken.
Of Synology doet daarvoor aan een soort keep-alive? Legio mogelijkheden. De standaard implementaties werken niet, maar er is wel omheen te werken.
Ik weet dat de Ziggo modems in het verleden de ARP info behield als je een DHCP reservering voor het MAC address instelde. Dan bleven de WOL pakketjes werken.

(De TS heeft het al opgelost, maar voor het geval iemand anders met WOL aan het klooien is. Dit is altijd een goed advies)

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 14-12-2023 11:43 ]

Pagina: 1