Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 13:39
Allen,

Voor onze bestaande (jaren 30) woning gaan we binnenkort een verbouwing doen.
De beneden verdieping wordt flink aangepakt.

Nu willen we ook wat doen met ventilatie, in eerste instantie keken we naar een WTW systeem, maar na een poosje mee gekeken te hebben in het WTW topic hebben we daar nu toch vanaf gezien.

Er zitten voor ons nog iets te veel mitsen en maren aan vast en een flinke investering vs een simpele MV box.

binnenkort wil ik beginnen aan de voorbereidingen en de aanleg van de MV installatie, en ben opzoek naar een paar tips.

De situatie:
Ventilator in toilet aangesloten op oude ventilatie schacht (gemetselde koker naar dak)
Buis ventilator met ventiel in badkamer.

Toekomstige nieuwe keuken krijgt een afvoer ventiel.

Nu wil ik kijken om de boel al wel voor te bereiden op een mogelijke WTW later, en daar gaan mijn vragen vooral over.

Vraag 1:
ik kan een aardig kanaal kwijt naar de benedenverdieping. ik moet wel een bocht maken om door een vloer te gaan. Hier zou ik een buis van 150mm kwijt kunnen of kunnen werken met een "lepe hoekstuk" en een rechthoekig kanaal met een buis van 160mm.
Nu vraag ik me af wat beter zal zijn, bochten met een buis van 150mm of lepe hoekstukken met een buis van 160mm.

Op deze buis zal de WC beneden komen en de keuken. badkamer krijgt zijn eigen aansluiting op MV box.

Vraag 2:
met een WTW systeem moet er volgens mij veel meer lucht afgezogen worden dan met alleen MV, qua concept klinkt het me wat vreemd maar lijkt wel te kloppen van wat ik nu zie.
Ga ik dan met 1 ventiel in de keuken uitkomen of moet ik nu al rekening houden met 2 ventielen in de keuken?
ik zou in een later stadium ook in de gang nog een ventiel kunnen plaatsen indien nodig voor WTW, is dat een beter idee dan 2 punten in de keuken?

Ander idee dat ik had is om een groter ventiel te plaatsen. bijvoorbeeld een 150mm ventiel ipv 125mm wat de standaard lijkt te zijn.
Echter kan ik er vrij weinig over vinden behalve dat je max 75m3/h zou moeten afzuigen.
Kan dat debiet omhoog met een 150mm ventiel, of is dat niet aan te raden?

Vraag 3:
Hoe kan ik het beste van mijn hoofdkanaal naar WC en keuken splitsen?

Ik zat zelf te kijken naar een Y stuk, of is een lucht verdeelkast wel echt beter hiervoor?
Of is een T stuk net zo goed?

ps. Dit gaat alleen over de afvoer kanalen, aanvoer kanalen laat ik voor nu buiten beschouwing, ik wil vooral kijken dat de lucht afvoer goed genoeg is voorbereid dat ik hoogstens een ventiel moet toevoegen in de gang voor afvoer en voor de rest alleen naar aanvoer hoef te kijken als ik over wil op een WTW.

Verwijderd

Slechte aanpak in mijn optiek….. je begint met isoleren icm met ventileren.

Alleen afvoer zonder fatsoenlijke aanvoer werkt suboptimaal, en later uitbreiden naar WTW werkt natuurlijk ook niet…..

Als je niet fatsoenlijk voor aanvoerkanalen kan zorgen dan heb je geen keuze en zit je gewoon vast aan een minder comfortabel type-c systeem. Maar ook dan moet je wat regelen voor de aanvoer.

• fjux
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:44:
Slechte aanpak in mijn optiek….. je begint met isoleren icm met ventileren.

Alleen afvoer zonder fatsoenlijke aanvoer werkt suboptimaal, en later uitbreiden naar WTW werkt natuurlijk ook niet…..

Als je niet fatsoenlijk voor aanvoerkanalen kan zorgen dan heb je geen keuze en zit je gewoon vast aan een minder comfortabel type-c systeem. Maar ook dan moet je wat regelen voor de aanvoer.
Aanvoer met roosters wordt met de verbouwing gerealiseerd.
Op dit moment is er alleen natuurlijke ventilatie.

Natuurlijk is een type-c niet optimaal vs een WTW, echter is een type-c een stuk eenvoudiger en goedkoper in te bouwen op dit moment.
Ik wilde de hele discussen van WTW vs Type-C voorkomen maar ok:

Ik heb besloten voor nu om Type-C toe te passen omdat:
- we niet weten hoeveel kieren we hebben (nogmaals, het is een jaren 30 huis, die zijn zo (lucht)lek als een mandje)
- Er is een bestaand afvoer kanaal dat ik kan gebruiken voor Type-C. een WTW betekend nieuwe dat er gelijk nieuwe dak doorvoeren gerealiseerd dienen te worden.
- Naast de dak doorvoeren is een WTW box factor 10 duurder dan een Type-C box. (logisch ook, maar het geld moet ergens vandaan komen)

Echter wil ik kijken of het mogelijk is om in ieder geval te zorgen dat ik rekening houd met de mogelijkheid van een WTW met de aanleg van de afvoer kanalen van de Type-C.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hou er dan allicht rekening mee om later met een ventilatiewarmtepomp warmte uit de afblaaslucht terug te winnen. Schiet je comfort technisch niks mee op maar je wint dan in ieder geval energie terug.

Je hebt het over de toekomstige keuken. Die krijgt een afvoer ventiel, los van de afzuigkap neem ik aan?

De roosters voor toevoerlucht gaan nog geplaatst worden begrijp ik?
Het is goed om ook daar eens aan te rekenen, hoeveel lengte rooster er nodig is voor de gewenste hoeveelheid ventilatie.

Ik snap je afweging dat WTW erg kostbaar is (en flink meer ruimte kost). Maar ik lees in je post ook dat er toch vrij stevig verbouwd gaat worden. Dít is het moment om WTW mee te nemen, later gaat dat niet zomaar lukken. Weet zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen ;).

Life is not about specs, it is about joy!

• fjux
bartvl schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:02:
Hou er dan allicht rekening mee om later met een ventilatiewarmtepomp warmte uit de afblaaslucht terug te winnen. Schiet je comfort technisch niks mee op maar je wint dan in ieder geval energie terug.

Je hebt het over de toekomstige keuken. Die krijgt een afvoer ventiel, los van de afzuigkap neem ik aan?

De roosters voor toevoerlucht gaan nog geplaatst worden begrijp ik?
Het is goed om ook daar eens aan te rekenen, hoeveel lengte rooster er nodig is voor de gewenste hoeveelheid ventilatie.

Ik snap je afweging dat WTW erg kostbaar is (en flink meer ruimte kost). Maar ik lees in je post ook dat er toch vrij stevig verbouwd gaat worden. Dít is het moment om WTW mee te nemen, later gaat dat niet zomaar lukken. Weet zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen ;).
Het gaat om een open "woonkeuken", hier kom inderdaad een afzuigkap in die afvoert naar buiten.

De ruimte van de WTW kan op zich wel, maar het zijn vooral de kosten van de WTW, en de benodigde dakdoorvoeren.
WTW plaatsen lukt zelf wel, echter 2 dak doorvoeren maken die ver genoeg uit elkaar zitten kan ik zelf niet, wat de kosten weer verder opdrijft. (en uiteraard is de verbouwing al duurder dan verwacht)

Vandaar de vragen over puur de afvoer kanalen voor nu.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Decentrale WTW al overwogen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• fjux
Dat is een van de oplossingen waar we naar kijken als type-c niet bevalt.
Maar ook decentrale WTW loopt aardig in de kosten.

Het is voor ons nu een aardige stap om van geen ventilatie in een keer naar een WTW te gaan.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@fjux nog geen 200,- voor MV en voor 2.000 + heb je WTW voor die paar euro die je "bespaart" is WTW het naar mijn idee nog niet waard

Alleen de buizen voor een WTW systeem zijn wellicht iets wat je wilt overwegen, de paar euro extra tijdens verbouwing(en) zijn de kosten niet en als wtw wel intressant is (2de hands of nieuw) dan is een swap zo gedaan.

een CO2 / vocht gestuurde MV box is handiger dan puur op m3 debiet focussen (min-max van een MV box overgens) er zijn ook tweakers die add-ons hebben gemaakt (te vinden denk ik in smart home subforum)

Afzuiging doe je met name om vocht / stank laag te houden en daarom is je afzuiging altijd bij natte plekken keuken,badkamer,berging,wc,douche, inblazen liefst "ver" van de afzuiging bv inblazen woonkamer versus afzuigen in keuken.

voor de rest zou ik ook goed op schoonmaak van je leidingen letten, een haakse bocht is lastig met doorvoer van een borstel (kan je beter T-stuk nemen) je doet het maar 1x per x jaar ofzo ..maar dan nog is het handig rechte (ronde) buizen te hebben (glad van binnen)

Daarnaast is afzuiging meer gericht op aantal permanente bewoners ;)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 13-12-2023 13:13 ]

Tja vanalles

Verwijderd

Een type-d ventilatie is gewoon vele malen comfortabeler dan koude lucht uit roosters…..

Eigenlijk de enige reden om voor type-c te kiezen is geld. Maar met roosters heb je die keuze dus allang gemaakt.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:26

Barrycade

Through the...

Als nu de zooi open ligt zou het voor mij een no-brainer zijn en in ieder geval de aanvoer buizen aan te leggen. En je afvoer zo in te richten dat je ook daadwerkelijk voldoende debiet haalt.

Dus heb je het doorgerekend wat je moet verplaatsen om minimaal aan het bouwbesluit te voldoen?
Dat is namelijk die 75 kuub die je meldt, maar newsflash dat is voor een beetje luchtkwaliteit ruim ondermaats. (Zie aflevering Radar van verleden week).

Al je plafonds later open moeten maken om kanalen aan te leggen voor een WTW dat is zonde ( en veel werk wat dan nog duurder is).

Maar klinkt als een halve renovatie on a shoestring. En das niet erg, maar zou ook even naar de andere verdiepingen kijken en isolatie van het dak etc.

• fjux
Ik snap alle overwegingen, en ik zal er nogeens over na denken.

Echter is het lastige dat het plafond blijft zitten (orginele lijst plafonds)
Alleen in de keuken komt een nieuw plafond.

Ik zal denk ik dan maar eens een ventilatie berekening gaan doen en kijken wat dat zou betekenen.

Nadeel vooral is dat dan de WTW unit op de vliering moet en er dus 2 dak doorvoeren gemaakt moeten worden. Daarnaast nog een extra kanaal naar beneden. met een bak aan extra werk om dat kanaal weg te werken en meerdere ventielen te plaatsen.

Maar alle muren worden opnieuw gestuct dus misschien kom ik uit met 3 aanvoer ventielen op de muur. en dan 2 afvoer in de keuken. (of 1 in de keuken en 1 in de gang)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Er zijn ook systemen waarbij de toevoerlucht niet per ruimte hoeft worden toegevoerd, maar centraal in de overloop bijvoorbeeld toegevoerd wordt. En dan via deurspleten alsnog naar de ruimtes toestroomd. Dat scheelt weer kanaalwerk. De dakdoorvoeren heb je inderdaad wel nodig.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1