Meerdere dimbare G10 LED spots trekt PEHA dimmer het niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsblok
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-10-2024
Ok Hier is de situatie:

Ik heb een PEHA duo dimmer (draaiknop), volgens specificatie geschikt tot 2x 150W non-led en 2x 50W led. Ik heb daar aan een kant 8 dimbare G10 LED spots aangesloten, elk 5,3W dus in totaal 42,4W wat in mijn beleving dus niet 'te veel' is.

De lampen gaan ook gewoon aan en zijn dimbaar, maar na een minuut of 20 beginnen ze flikkeren, wordt dat steeds erger en gaat de boel ineens uit.

na onderzoek blijkt dat dit ook gebeurt bij 7 spots, maar bij 6 blijft het stabiel.

Is mijn dimmer stuk of kan er iets anders aan de hand zijn?

Ik waardeer alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:52
Zijn de led spots dimbaar?

Edit: te snel gereageerd. Misschien dimmer kalibreren o.i.d.? Mijn Fibaro dimmers hebben een kalibratie optie om in te regelen op de aangesloten lampen.

[ Voor 76% gewijzigd door kvandt op 13-12-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsblok
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb de handleiding er weer eens bij gepakt of er iets staat over kalibratie, en hoewel daar niets over stond, zag ik een belangrijk zinnetje:

"In de volgende gevallen moet het maximale aansluitvermogen met ten minste 20% worden verminderd:
- Bij inbouwen in een lichtgewicht wand (bijv. gipskartonplaten met houten onderconstructie, hout of lichtgewicht bouwstenen). "

8)7 8)7 8)7 :X :X :X |:( |:( |:( |:(

Ehh.... hij wordt dus te warm. Foutje, bedankt!

tenzij iemand nog tips heeft de dimmer onder die omstandigheden koel te houden, kan deze alweer dicht. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daarnaast moet je maxima voor niet-ohmse belastingen echt met een korrel zout nemen. Daar elke ledlamp zooooo anders reageert is die 50W dus ook alleen maar een inschatting. En schijnbaar ga je er dus overheen met je ledjes + mindere ventilatie (die je denk ik hebt ongeacht type wand...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijsblok
Als consument moet je vanuit kunnen gaan dat onder voorgeschreven omstandigheden een goede werking mag verwachten als je het aangeslotene binnen de gespecificeerde marges vallen. Er staat nergens bij deze dimmer dat die 50W een 'schatting' is. Er staat zelfs specifiek dat de dimmer geschikt is voor ohmse belastingen.

Als die 50W in praktijk eigenlijk meestal niet haalbaar is wat je ook doet, dan zou ik dat misleiding vinden.