Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 13:34
<rant-mode on>
Ik heb wat lijfrente polissen bij Nationale Nederlanden die eerdaags gaan uitkeren. Daar heb ik niet veel aan, dus besloten de poen op een banksparen-rekening te zetten; ook bij NN. En toen begon het circus - ik moet me identificeren. Huh? Ik ben al dik 20 jaar bij jullie bekend, dus wat nou identificeren? Ja, 'moet van de wet'. Hmm. Ok, als het moet, dan moet het. Dat identificeren moet m.b.v. een smartphone. Ehhhh.... ok? Een paar stappen en het is geregeld. Je snap 'm al - niet dus. Foto's maken van mijn ID-kaart lukt nog wel. Dan komen we bij de stap om een 'selfie' te maken. Mijn kop verschijnt op het scherm van de telefoon met de tekst "Camera wordt gestart" en daar blijft het bij. Geen knop om een foto te maken. Telefoon uit / aan en nog een poging. Zelfde resultaat. Volgende dag nog een poging. Zelfde resultaat. En nog een paar pogingen - allemaal zelfde resultaat. Blijft steken bij "Camera wordt gestart". Ikke slim, dus tablet gepakt. Ik naar de site voor de identificatie en... "ga nu door op je smartphone". AAHH.

Even gezocht op het identificeren. Blijkt dat NN ook een procedure heeft waarbij een medewerker van de AMP-groep bij je thuis komt om het hele circus te regelen, maar dat is blijkbaar exclusief voor de meer gefortuneerde cliënten.

Helpdesk van NN gebeld. Meer dan 30 min. wachttijd, zoals dat gaat bij helpdesks. Verzekering-tussenpersoon gebeld. Die meldt me later dat ik afgelopen vrijdag gebeld zou worden door NN. Jaja. Nee dus. Je kan op de site van NN je telefoonnummer achterlaten om terug gebeld te worden. Dus dat gedaan. En zowaar ik wordt gebeld. Er blijkt NOG een identificatie-methode te zijn. Kopie van je ID + een foto van m'n hoofd met daarnaast mijn ID-kaart uploaden. Daarna zou dan een afspraak volgen om via de webcam te controleren of ik echt wel degene ben die op de foto staat.
Maar. Ik word gebeld door NN dat de kopie van de ID-kaart niet goed is - ik heb daarop namelijk in een blanco stukje "Kopie" gezet om een poging te doen ID-fraude te voorkomen. En dat mag dus blijkbaar niet. De medewerkers van NN hebben in hun bel-script staan dat dit hele gedoe volgens de wet moet, dus daar kom je ook niet verder mee.

Ik vind dit allemaal veel te ver gaan. Voor identificatie is immers DigiD uitgevonden, dus dit hele circus is naar mijn idee volstrekt overbodig. In ieder geval veel te omslachtig. 8)7
<rant-mode off>

Weet iemand een bank / verzekeraar waar dit wat beter is geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:20

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik neem aan dat je ook gewoon een bankrekening bij een bank hebt voor je salaris, boodschappen en wat al niet. Hebben die geen banksparen?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Regiobank, daar kan je gewoon even binnenstappen en alles regelen.

[ Voor 98% gewijzigd door Ernemmer op 13-12-2023 10:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Simon Weel schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:43:
Ik vind dit allemaal veel te ver gaan. Voor identificatie is immers DigiD uitgevonden, dus dit hele circus is naar mijn idee volstrekt overbodig. In ieder geval veel te omslachtig. 8)7
Dat kan je vinden maar de banken volgen gewoon de wetgeving. Daarin is onder andere geregeld dat ze een kopie ID moeten hebben (zonder aantekeningen en afschermingen). Alle banken waarbij ik de identificatie heb moeten doorlopen doen het op een soortgelijke manier. Ik ken de regiobank niet, kennelijk kan het daar nog op kantoor maar ook daar zal je ID gewoon volledig gescand worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 12:58
Het is duidelijk dat een en ander inderdaad verplicht is en dat banken daar naar moeten vragen, maar de huidige manier om alles via de smartphone op te lossen is niet ideaal. Te veel apps/webpagina's die eerst allemaal toestemmingen moeten hebben om te werken. Vaak genoeg moet ik mensen helpen waarbij de camera van de telefoon niet werkt, de NFC niet werkt en de telefoon te traag is om zelfs de Digid app te starten.

@Simon Weel
Al geprobeerd via een andere browser op je telefoon te starten? 3 jaar geleden lukte het bij mij bij een andere partij niet via Firefox en Chrome op Android, maar in de systeembrowser wel....

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 14:59
Ik en mijn vriendin willen een gezamenlijke rekening open. Zogezegd zo gedaan kreeg ik een mail binnen van de Rabo bank. Hiervoor moest ik de rabo app downloaden op de mobiel en via een persoonlijke code moest ik de aanvraag gaan doorlopen.

Alles leek goed te gaan tot aan het scannen van het paspoort en het scannen van het gezicht ( camera die opent in de rabo app gelukkig wel ) en kreeg mooi een melding "je aanvraag is gelukt, binnen x aantal dagen krijg je een goedkeuring of afwijzing" Je raad het al. Het verzoek wordt afgewezen met de melding "Er is iets misgegaan" en oftewel, probeer het opnieuw zonder te weten wat je fout deed.

Dit diedeltje zo een 4x geprobeerd tot we maar besloten de Rabo zelf te bellen. Gelukkig was dit nu wel "snel" geregeld ( 40min aan de telefoon ). Bleek dus niet goed te gaan met het scannen van het gezicht :P uiteindelijk met de servicedesk wel gelukt en nu zou alles rond moeten zijn.

Ja het is een beetje too much, maar blijkbaar is het nodig. Ik kan je dus wel/niet aanraden naar Rabo te gaan, daar lijkt het enigszins wel te werken. ( let bij het scannen van het gezicht erop dat je volledige -hoofd- binnen het ovaal valt, en niet zoals de app aangeeft "je gezicht". Want dan faalt de scan....... ) Heb gelijk ook maar tips doogegeven aan hun IT dat het allemaal wel wat gebruiksvriendelijker mag. Als mijn vriendin niet bij Rabo zat had ik al lang een andere bank gekozen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 13:34
PolarBear schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:14:
Dat kan je vinden maar de banken volgen gewoon de wetgeving.
Mja, maar die wetgeving is gekomen nadat de financiële instellingen een potje maakten van witwassen. Dus verschuilen achter wetgeving waaraan je zelf aan de basis staat is me wat al te gemakkelijk....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Simon Weel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:25:
[...]

Mja, maar die wetgeving is gekomen nadat de financiële instellingen een potje maakten van witwassen. Dus verschuilen achter wetgeving waaraan je zelf aan de basis staat is me wat al te gemakkelijk....
:?
Ze verschuilen zich nergens achter. Ze volgen de wet en het kan best zijn dat die wet er gekomen is omdat ze er een potje van maakten, dat laat ik even in het midden, maar dan kun je ze nu toch niet kwalijk nemen zich aan de wet te houden omdat ze er geen potje van willen maken.

Hoe is dat nu weer te makkelijk? Welk alternatief stel je voor?
(Buiten overal kantoren openen zodat je gewoon binnen kunt wandelen met je ID)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kanthana
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 09:55
(Buiten overal kantoren openen zodat je gewoon binnen kunt wandelen met je ID)
Ideaal, doe maar jaah. Is hun eigen schuld dat ze overal die lokaties gesloten hebben. Zorgt ook gelijk dat dit probleem opgelost is voor o.a. ouderen, mensen met beperkingen & mensen zonder smart phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

Kanthana schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:37:
[...]

Ideaal, doe maar jaah. Is hun eigen schuld dat ze overal die lokaties gesloten hebben. Zorgt ook gelijk dat dit probleem opgelost is voor o.a. ouderen, mensen met beperkingen & mensen zonder smart phone.
Kost ze miljoenen, levert niets extra op en al helemaal geen vermogende klanten.

blup

• Hann1BaL

Hann1BaL

Kanthana schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:37:
[...]

Het wordt daarmee offtopic. De bank gaat geen locatie openen voor de TS om het op te lossen.

• lazlli
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-12-2024
Bij Trade Republic heb je 4% rente per maand en eenvoudige identificatie. Je kan natuurlijk maar max 50k storten.

• Hann1BaL

Hann1BaL

lazlli schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:08:
Bij Trade Republic heb je 4% rente per maand en eenvoudige identificatie. Je kan natuurlijk maar max 50k storten.
To open a Trade Republic account, you must meet the following criteria: You own a smartphone (iOS or Android operating system). You are at least 18 years old and have your permanent residence in Germany with tax liability in Germany. You have a European cell phone number and a SEPA bank account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hann1BaL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:24:
[...]

To open a Trade Republic account, you must meet the following criteria: You own a smartphone (iOS or Android operating system). You are at least 18 years old and have your permanent residence in Germany with tax liability in Germany. You have a European cell phone number and a SEPA bank account.
Misschien de Nederlandse site bekijken? https://traderepublic.com/nl-nl

Hoort verder in Het spaartopic - Deel 4

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 14-12-2023 15:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Hann1BaL

Hann1BaL

Toch gek dat de informatie afhangt van de taal van de website. Maar verder mee eens dat dat daar hoort.

Het algemene advies wat hieruit voortvloeit: als je een andere verificatietool wilt proberen omdat die bij de NN niet werkt, dan zul je dat bij andere banken moeten doen, maar de methode blijft veelal hetzelfde: mobiele app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 15-12-2023 14:12 . Reden: Voegt niet toe ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

lazlli schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:08:
4% per jaar, uitbetaling per maand bedoel je. Ik dacht al slapend rijk te worden maar helaas... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varende
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-10-2024
Simon Weel schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:43:
<rant-mode on>
Ik heb wat lijfrente polissen bij Nationale Nederlanden die eerdaags gaan uitkeren. Daar heb ik niet veel aan, dus besloten de poen op een banksparen-rekening te zetten; ook bij NN. En toen begon het circus - ik moet me identificeren. Huh? Ik ben al dik 20 jaar bij jullie bekend, dus wat nou identificeren? Ja, 'moet van de wet'. Hmm. Ok, als het moet, dan moet het. Dat identificeren moet m.b.v. een smartphone. Ehhhh.... ok? Een paar stappen en het is geregeld. Je snap 'm al - niet dus. Foto's maken van mijn ID-kaart lukt nog wel. Dan komen we bij de stap om een 'selfie' te maken. Mijn kop verschijnt op het scherm van de telefoon met de tekst "Camera wordt gestart" en daar blijft het bij. Geen knop om een foto te maken. Telefoon uit / aan en nog een poging. Zelfde resultaat. Volgende dag nog een poging. Zelfde resultaat. En nog een paar pogingen - allemaal zelfde resultaat. Blijft steken bij "Camera wordt gestart". Ikke slim, dus tablet gepakt. Ik naar de site voor de identificatie en... "ga nu door op je smartphone". AAHH.

Even gezocht op het identificeren. Blijkt dat NN ook een procedure heeft waarbij een medewerker van de AMP-groep bij je thuis komt om het hele circus te regelen, maar dat is blijkbaar exclusief voor de meer gefortuneerde cliënten.

Helpdesk van NN gebeld. Meer dan 30 min. wachttijd, zoals dat gaat bij helpdesks. Verzekering-tussenpersoon gebeld. Die meldt me later dat ik afgelopen vrijdag gebeld zou worden door NN. Jaja. Nee dus. Je kan op de site van NN je telefoonnummer achterlaten om terug gebeld te worden. Dus dat gedaan. En zowaar ik wordt gebeld. Er blijkt NOG een identificatie-methode te zijn. Kopie van je ID + een foto van m'n hoofd met daarnaast mijn ID-kaart uploaden. Daarna zou dan een afspraak volgen om via de webcam te controleren of ik echt wel degene ben die op de foto staat.
Maar. Ik word gebeld door NN dat de kopie van de ID-kaart niet goed is - ik heb daarop namelijk in een blanco stukje "Kopie" gezet om een poging te doen ID-fraude te voorkomen. En dat mag dus blijkbaar niet. De medewerkers van NN hebben in hun bel-script staan dat dit hele gedoe volgens de wet moet, dus daar kom je ook niet verder mee.

<rant-mode off>

Weet iemand een bank / verzekeraar waar dit wat beter is geregeld?
------------------------------
Nou wij hebben zo AMP mannetje aan de deur gehad, ivm de witwaswet, wilde hij onze paspoorten, zonder afplak regels inscannen.Dus niet . Identiteit vasstellen mislukt. NN blijft beweren dat het van de wet/ overheid moet, paspoort inscannen om de echtheid te kunnen vast stellen. Huh De overheid zegt zelf, dat de echtheid is vast te stelllen, om te kijken naar beschadegingen en ribbels die je kunt voelen, met je vingers. Niet te kijken naar een kopie.
We krijgen nu een mail, waar volgens NN allemaal in staat,volgens de wet, wat ze moeten doen.
We gaan het zien. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Varende
PolarBear schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:14:
[...]

Dat kan je vinden maar de banken volgen gewoon de wetgeving. Daarin is onder andere geregeld dat ze een kopie ID moeten hebben (zonder aantekeningen en afschermingen). Alle banken waarbij ik de identificatie heb moeten doorlopen doen het op een soortgelijke manier. Ik ken de regiobank niet, kennelijk kan het daar nog op kantoor maar ook daar zal je ID gewoon volledig gescand worden.
Er staat: >> De financiële onderneming of dienstverlener heeft uw BSN in ieder geval niet nodig om uw identiteit vast te stellen. Ook met een kopie ID zonder BSN kan de financiële onderneming of dienstverlener bewijzen aan de identificatieplicht uit de Wwft te hebben voldaan. <<
Ja de bank kan om een schoon paspoort vragen, om te bekijken / kontroleren. Maar daar ben ik ook voor. Doen we bij de notaris ook, met een handtekening zetten op een belangrijk dokument, na paspoort kontrole , in bijzijn van Notaris handtekening zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Varende schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Er staat: >> De financiële onderneming of dienstverlener heeft uw BSN in ieder geval niet nodig om uw identiteit vast te stellen. Ook met een kopie ID zonder BSN kan de financiële onderneming of dienstverlener bewijzen aan de identificatieplicht uit de Wwft te hebben voldaan. <<
Ja de bank kan om een schoon paspoort vragen, om te bekijken / kontroleren. Maar daar ben ik ook voor. Doen we bij de notaris ook, met een handtekening zetten op een belangrijk dokument, na paspoort kontrole , in bijzijn van Notaris handtekening zetten.
https://autoriteitpersoon...-financiele-ondernemingen
Bij het cliëntenonderzoek moet de financiële onderneming of dienstverlener een aantal gegevens van u vastleggen. In de Wwft staat dat dit mag door een kopie, scan of foto (hierna noemen we dit 'kopie') van uw identiteitsbewijs te maken of vragen. Met de kopie ID kan de financiële onderneming of dienstverlener bewijzen dat uw identiteit is gecontroleerd.
De financiële onderneming of dienstverlener mag een 'schone' (onbewerkte) kopie van uw identiteitsbewijs vragen. Dat betekent dat u:
  • niets op de kopie mag schrijven;
  • geen gegevens onleesbaar mag maken op de kopie, zoals uw pasfoto (alleen uw BSN mag u soms afschermen);
  • geen watermerk mag aanbrengen in de kopie.
Alleen met een onbewerkte kopie kan de financiële onderneming of dienstverlener de echtheid van uw identiteitsbewijs controleren. En zo uw identiteit controleren.

Heeft de kopie bijvoorbeeld een watermerk? Dan lukt het niet altijd om de echtheid van het identiteitsdocument vast te stellen. En dan kan de financiële onderneming of dienstverlener dus niet aan de wettelijke verplichting voldoen. Daarom mag de financiële onderneming of dienstverlener een onbewerkte kopie aan u vragen.
Meestal mag u uw burgerservicenummer (BSN) niet afschermen op de kopie ID. Want de meeste financiële ondernemingen en dienstverleners zijn wettelijk verplicht om uw BSN te gebruiken. Met de kopie ID waarop uw BSN staat, kunnen zij dan aan alle wettelijke verplichtingen tegelijk voldoen.
En als je nog specifiek wil lezen over BSN gebruik:

Imho heeft NN gewoon het recht op basis van een wettelijke plicht om een schone kopie van ID te maken en je BSN te verwerken. Je kan eindeloos discussiëren of een kopie van het ID perse nodig is om aan te tonen dat ze aan de identificatieplicht hebben voldaan maar het mag dus het is wel een discussie zonder goed einde voor jou. It's not a hill I would die on zouden ze in het Engels zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door PolarBear op 12-07-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Uiteraard is de BSN nodig. Jouw gegevens worden immers doorgegeven aan de belastingdienst zodat je saldi al vooraf ingevuld kunnen worden bij je aangifte inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 13-07-2024 08:33 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varende
Imho heeft NN gewoon het recht op basis van een wettelijke plicht om een schone kopie van ID te maken en je BSN te verwerken. Je kan eindeloos discussiëren of een kopie van het ID perse nodig is om aan te tonen dat ze aan de identificatieplicht hebben voldaan maar het mag dus het is wel een discussie zonder goed einde voor jou. It's not a hill I would die on zouden ze in het Engels zeggen.
[/quote]
Dat staat er NIET, z NN mogen om een schone ID vragen, om mij identietit vas te stellen! Ze mogen ook een schone ID inscannen van de wet, maar dat is NIET verplicht voor de witwaswet.
------------------------------
ome
Onderwerpen
Bescherming van consumenten
Vraag en antwoord
Moet een bank een kopie van mijn paspoort maken en bewaren?
Zoeken binnen Rijksoverheid.nl
Open zoekveld
Moet een bank een kopie van mijn paspoort maken en bewaren?
Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Wel zijn ze verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

PolarBear schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:09:
[...]

[...]

[...]

[...]

En als je nog specifiek wil lezen over BSN gebruik:

Het zijn twee verschillende feiten.

1. Banken moeten je identiteit controleren.
2. Banken moeten al jouw relevante gegevens, inclusief BSN en identiteitsbewijsnummer (e.g. paspoortnummer) vastleggen.

Gegevens vastleggen door een scan van een onbewerkt document maken is voor hen de makkelijkste manier, maar je bent absoluut niet verplicht om aan die manier mee te werken.

Een volledige kopie van een ID is ook meteen het meest fraudegevoelig. Er zijn nog steeds hotels (met name rond de Middellandse Zee) waarbij men je paspoort eist om er een kopie van te maken. Banken houden dat zo lekker in stand.

Het is niet, nooit, nergens verplicht om een volledige kopie van je identiteitsbewijs te laten maken, en dat zouden meer mensen moeten weten.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

sypie schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:18:
Uiteraard is de BSN nodig. Jouw gegevens worden immers doorgegeven aan de belastingdienst zodat je saldi al vooraf ingevuld kunnen worden bij je aangifte inkomstenbelasting.
De bank kan prima:

1. Je BSN overnemen van je ID-kaart.
2. Een kopie van die ID-kaart maken met BSN afgeschermd.

Kost dat meer moeite dan een volledige kopie? Jazeker. Is dat het probleem van de consument? Neen.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 00:38
Varende schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Een mannetje? Waar is je respect voor iemand die gewoon zijn werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

Barrycade

Through the...

Joh, met azijn vang je geen vliegen. Zoek een bank waar je nog terecht kan onder jouw voorwaarden en geef NN dat rekeningnummer door.

Reken naast persoonlijke "service" wel op hoge kosten en weinig rente.

Maar daar kies je dan voor.

Zo dacht als klant van SNS even binnen te lopen 1/2 uur voor sluitingstijd voor korte vraag, maar de medewerker vond dat het schoonmaken van de koffiemachine belangrijker was dan ons helpen want ze moest echt om sluiten naar huis. En ging ons vervolgens 10 minuten uitleggen dat ze dus geen tijd had.

Dus we zijn geen klant meer van SNS maar wel van zo'n digitale bank (meerdere zelfs) waar je met je mobieltje wel binnen 10 minuten een rekening hebt en jezelf geïdentificeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Mapuck schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Een mannetje? Waar is je respect voor iemand die gewoon zijn werk doet.
Dat is inderdaad een hele irritante trend die je steeds vaker ziet. En moet je kijken als je een keer hetzelfde doet richting iemand die anderen zo bejegent. Een tijdje terug sprak ik een verpleegkundige die het over een mannetje had die haar belastingaangifte deed. Toen reageerde ik voor de gein dat een zustertje toch niet zo'n ingewikkelde belastingaangifte heeft. Ze vond het ontzettend respectloos dat ik zustertje zei....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1792936

CodeCaster schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Het zijn twee verschillende feiten.

1. Banken moeten je identiteit controleren.
2. Banken moeten al jouw relevante gegevens, inclusief BSN en identiteitsbewijsnummer (e.g. paspoortnummer) vastleggen.

Gegevens vastleggen door een scan van een onbewerkt document maken is voor hen de makkelijkste manier, maar je bent absoluut niet verplicht om aan die manier mee te werken.

Een volledige kopie van een ID is ook meteen het meest fraudegevoelig. Er zijn nog steeds hotels (met name rond de Middellandse Zee) waarbij men je paspoort eist om er een kopie van te maken. Banken houden dat zo lekker in stand.

Het is niet, nooit, nergens verplicht om een volledige kopie van je identiteitsbewijs te laten maken, en dat zouden meer mensen moeten weten.
Je moet maar accepteren dat ze het niet voor hunzelf doen, maar voor andere instanties in het geval die komen zaniken (belastingdienst, justitie).

Een contract of factuur op biervieltje is ook rechtsgeldig, maar ook niet de handigste manier

Er zitten gewoon risico's aan om je niet voldoende in te dekken als bedrijf

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 09:55

igmar

ISO20022

Er staat echt een hoop onzin in dit topic. Laten we de zaken even niet door elkaar heen halen :

1) De bank MOET je identiteit vaststellen. Dat moet met een kopie van de legitimatie, maar het is niet noodzakelijk om je BSN vast te leggen.
2) De bank MOET je BSN vastleggen voor de wet inzage rijksbelastingen
3) De bank MOET vastleggen en bewijzen dat jij echt die aanvraag doet

Bovenstaande staat in de wet, en daar kunnen we heel lang over praten, maar dat veranderd de zaken niet.

Banken combineren 1 + 2 vaak : Daarom willen ze een kopie ID hebben waarbij het BSN niet is afgeschermd. Omdat we ook #3 hebben is het simpelweg doorgeven van het BSN niet voldoende, je kan het BSN van je moeder / willekeurige vreemde doorgeven. Banken hebben geen inzage in het BRP, en kunnen niet controleren of het BSN matched met de naam.

Om aan #3 te voldoen moest je vroegah in persoon langskomen bij de bank : Die konden zien of je gezicht nog enigszins leek op de tronie op je ID.
Tegenwoordig doen we dat digitaal : in dat geval MOET de bank vastleggen dat jij het echt bent, en niet de buurvrouw die je ID gejat heeft.

Hoe banken dit doen mogen ze zelf weten : Dat is beleidsvrijheid, dat is niet wettelijk vastgelegd. Dat betekend dus ook dat het verplicht via een app kan, langskomen, of op een andere manier. Doe je dat niet, ook bij heridentificatie, dan mag de bank de overeenkomst met je opzeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-05 20:18
@igmar

Je hebt helemaal gelijk, veel gezever over procedures die banken zelf liever kwijt dan rijk zijn maar simpelweg ingevoerd hebben om aan AML wet- en regelgeving te voldoen.

Kost die banken klauwen met geld, maar Tweakers gaan ze wel even vertellen hoe het wel zou moeten en kunnen, ook al kost dat nog meer geld.

Uiteraard om dan vervolgens te klagen dat bankpakketten zo duur zijn, de spaarrente te laag is etc. en over te stappen naar een bank te gaan met de hoogste rente.

Die bank zit dan het liefst in een ander EU lidstaat want daar is de rente lekker hoog en kan men gaan klagen dat de onboardingprocedures bij die bank weer heel anders zijn dan dat ze van de NL banken gewend zijn.

Tweakers willen laagste kosten (liefst geen), de allerhoogste spaarrente, uitgebreidste privacywaarborgen, allemaal in 1-pakket, echt keep dreaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:24

Blokker_1999

Full steam ahead

CodeCaster schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:41:
[...]

De bank kan prima:

1. Je BSN overnemen van je ID-kaart.
2. Een kopie van die ID-kaart maken met BSN afgeschermd.

Kost dat meer moeite dan een volledige kopie? Jazeker. Is dat het probleem van de consument? Neen.
Is het een probleem van de bank als de consument niet wenst mee te werken? Neen.

Je kan dwarsliggen zoveel als je wenst, maar de bank mag je dan ook weigeren als client bij hen. Er is geen wetgeving die banken verplicht om je koste wat het kost te helpen. En dan kan je blijven roepen dat je in je recht staat, uiteindelijk verberg je 0 informatie die niet aan je account gekoppeld zal zijn want je BSN moet er ook in staan.

En als je een bank niet vertrouwt met dat soort gegevens, waarom vertrouw je er dan je zuurverdiende geld aan toe?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Blokker_1999 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Is het een probleem van de bank als de consument niet wenst mee te werken? Neen.

Je kan dwarsliggen zoveel als je wenst, maar de bank mag je dan ook weigeren als client bij hen. Er is geen wetgeving die banken verplicht om je koste wat het kost te helpen. En dan kan je blijven roepen dat je in je recht staat, uiteindelijk verberg je 0 informatie die niet aan je account gekoppeld zal zijn want je BSN moet er ook in staan.

En als je een bank niet vertrouwt met dat soort gegevens, waarom vertrouw je er dan je zuurverdiende geld aan toe?
Wat jij nu doet, is het verplaatsen van het doel.

Er werd geclaimd dat instanties (banken, werkgevers, hotels, ...) wel een onafgeschermde kopie van je ID móeten maken. Dát is pertinent onwaar, dat is wat ze claimen omdat het voor hen makkelijker is, en waar veel mensen aan vasthouden.

Een daaruit volgende stap is dat het inderdaad aan de banken is om die weigeraars daarvan als klant te weigeren. Dat is vast waar, maar ook totaal niet wat ik beweerde.

En wat betreft je laatste opmerking: een medewerker die kopietjes van ID's verkoopt is een stuk moeilijker te traceren dan een medewerker die geld wegsluist.

Een scan van een ID met BSN afgeschermd en "kopie voor $doel" er overheen gekalkt is een stuk moeilijker te misbruiken.

En je wil niet weten hoeveel shit er nog steeds via gewone mailboxen wordt verstuurd, zowel bij (grote) werkgevers als bij financiële instellingen als bij zorgverleners.

Enige terughoudendheid in het delen van informatie kan geen enkel kwaad.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 01-08-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

CodeCaster schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

Wat jij nu doet, is het verplaatsen van het doel.

Er werd geclaimd dat instanties (banken, werkgevers, hotels, ...) wel een onafgeschermde kopie van je ID móeten maken. Dát is pertinent onwaar, dat is wat ze claimen omdat het voor hen makkelijker is, en waar veel mensen aan vasthouden.
In sommige gevallen, ja, dat zijn ze verplicht. Wat is daar volgens jou dan onwaar aan ?
En je wil niet weten hoeveel shit er nog steeds via gewone mailboxen wordt verstuurd, zowel bij (grote) werkgevers als bij financiële instellingen als bij zorgverleners.
Wat een groteske nonsens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

igmar schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

In sommige gevallen, ja, dat zijn ze verplicht. Wat is daar volgens jou dan onwaar aan ?
Een organisatie kan wettelijk verplicht zijn om uw identiteit te controleren. Dat betekent dat het moet omdat het in een wet staat. Soms mag een organisatie daarvoor een volledige kopie, scan of foto van uw ID-bewijs (hierna noemen we dit: kopie ID) vragen of maken.

Bijvoorbeeld:
  • Uw werkgever moet een kopie ID maken als u in dienst komt.
  • Uw bank mag een kopie ID maken als u klant wordt.
De organisatie moet u precies laten weten waarom u een kopie ID moet afgeven.

Een volledige kopie (ook wel 'schone' of onbewerkte kopie genoemd) betekent dat al uw persoonsgegevens zichtbaar zijn. U mag dus:
  • niets op de kopie schrijven;
  • geen gegevens onleesbaar maken op de kopie, zoals uw pasfoto;
  • geen watermerk aanbrengen in de kopie.
"kan", "soms", "mag", "vragen". Er zijn alternatieven, het is zeer zelden een verplichting om een volledige, onafgeschermde, ongemarkeerde kopie te maken.

Maar je hebt gelijk, ik was hier te stellig:
Daar zou "zo goed als" tussen moeten.
Wat een groteske nonsens.
Typische reactie van iemand met "ISO20022" als ondertitel, maar kijk eens voorbij de papieren tijger en in de praktijk, zou ik zeggen.

Loop bij een willekeurige tandarts, notaris of makelaar binnen en kijk in de info@-box of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 02-08-2024 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

CodeCaster schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:34:
"kan", "soms", "mag", "vragen". Er zijn alternatieven, het is zeer zelden een verplichting om een volledige, onafgeschermde, ongemarkeerde kopie te maken.
Ze mogen het vragen, en is in veel gevallen zelfs verplicht. Of het nodig is is niet relevant : Ze mogen het vragen, en hebben daarin beleidsvrijheid.

Zie https://autoriteitpersoon...-financiele-ondernemingen een complete uitleg. En nee, er zijn geen 'alternatieven'. Onzin.
Typische reactie van iemand met "ISO20022" als ondertitel, maar kijk eens voorbij de papieren tijger en in de praktijk, zou ik zeggen.

Loop bij een willekeurige tandarts, notaris of makelaar binnen en kijk in de info@-box of zo.
Onzin. Als je geen idee hebt waarover je praat, zeg dan gewoon niks. En ja, ik weet in de praktijk hoe het er uitziet bij financieele instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

igmar schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Ze mogen het vragen, en is in veel gevallen zelfs verplicht. Of het nodig is is niet relevant : Ze mogen het vragen, en hebben daarin beleidsvrijheid.

Zie https://autoriteitpersoon...-financiele-ondernemingen een complete uitleg. En nee, er zijn geen 'alternatieven'. Onzin.
Een alternatief is fysiek langsgaan, je ID tonen, en hen een kopie laten maken waarop je schrijft dat de kopie voor hen is gemaakt, dan voldoe je aan de identificatieplicht en aan de bewaarplicht. Moet de instelling in kwestie dat wel aanbieden.
Onzin. Als je geen idee hebt waarover je praat, zeg dan gewoon niks. En ja, ik weet in de praktijk hoe het er uitziet bij financieele instellingen.
Wat ik noem, zijn praktijkvoorbeelden uit het afgelopen jaar. Dat er regels en richtlijnen bestaan, betekent niet dat iedereen zich daaraan houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

CodeCaster schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:20:
Een alternatief is fysiek langsgaan, je ID tonen, en hen een kopie laten maken waarop je schrijft dat de kopie voor hen is gemaakt, dan voldoe je aan de identificatieplicht en aan de bewaarplicht. Moet de instelling in kwestie dat wel aanbieden.
Dat mag dus niet. Ik quote maar even :

"
De financiële onderneming of dienstverlener mag een 'schone' (onbewerkte) kopie van uw identiteitsbewijs vragen.
"
Wat ik noem, zijn praktijkvoorbeelden uit het afgelopen jaar. Dat er regels en richtlijnen bestaan, betekent niet dat iedereen zich daaraan houdt.
Er zijn regels. Richtlijnen zijn eigenlijk zelden relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

De banken hebben nog een alternatief, de klantrelatie met je beëindigen. Dat jij niet wil voldoen aan hun procedures die voldoen aan de wetgeving en waar je mogelijk alternatieven voor zou kunnen verzinnen is niet hun probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-05 20:47
https://www.kifid.nl/kifi...-verwerken-en-vastleggen/

Ik denk dat bovenstaande (in aanvulling op de verwijzingen naar de AP) een aardige samenvatting geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:58
Fijn, die tegenstrijdigheid:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren

Bij de link uit de vorige Post: https://www.kifid.nl/kifi...-verwerken-en-vastleggen/ wordt ook letterlijk vermeld, MAG vastleggen, niet MOET vastleggen.

Als ik als klant van de bank het dus niet eens ben met de manier waarop zij mijn identiteit vastleggen is dat een conflict met de bank, niet de wetgeving.
Ik zit in hetzelfde schuitje, NN stelt kopie Paspoort verplicht. Dat is niet wettelijk maar wel volgens hun zelfverzonnen procedures.
Ben ik het er niet mee eens dan moet ik naar een andere bank op zoek.

Lastig dat ik een tijd geleden een spaarproduct heb afgesloten met een toen nog fijn garantiekapitaal.
Dat zijn rendementen waar je nu alleen nog maar van kan dromen. Als ik wegga ben ik die garantie kwijt.
Je zou bijna denken dat ze mij weg willen hebben ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
In ieder geval heb jij wel de juiste conclusie getrokken, dat het jouw probleem is dat je er een probleem mee hebt en niet die van NN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

RudiKe schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:52:
Bij de link uit de vorige Post: https://www.kifid.nl/kifi...-verwerken-en-vastleggen/ wordt ook letterlijk vermeld, MAG vastleggen, niet MOET vastleggen.
https://www.kifid.nl/kifi...-verwerken-en-vastleggen/

Een bank MOET het vastleggen, niet MAG het vastleggen. En dat is dus een volledige copie, MET BSN.

[quote[
Ik zit in hetzelfde schuitje, NN stelt kopie Paspoort verplicht. Dat is niet wettelijk maar wel volgens hun zelfverzonnen procedures.
[/quote]

Dat is dus wel wettelijk vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

igmar schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:48:
[...]

Maar het bezit van een paspoort is toch niet verplicht in Nederland?

Dus hoe dan mensen dat dan als ze een ander soort ID-bewijs hebben? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 18:46

Reptile209

- gers -

ehtweak schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:05:
[...]

Maar het bezit van een paspoort is toch niet verplicht in Nederland?

Dus hoe dan mensen dat dan als ze een ander soort ID-bewijs hebben? :?
Je mag paspoort of ID-kaart gebruiken. https://www.nn.nl/Identiteit-bevestigen.htm
Maar dat zijn de opties idd. Als je die beiden niet hebt, moet je er eentje aanvragen of een andere bank zoeken die bijv. een rijbewijs accepteert.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoezo is dat een tegenstrijdigheid? De bank MOET de gegevens van je ID vastleggen. Dat hoeft van de wet niet persé met een (onbewerkte) kopie, maar het MAG wel.

Dus er is geen wettelijke verplichting om het op die manier te doen, maar het mag wel. En omdat dat nou eenmaal de simpelste manier is om alle vliegen in 1 klap te slaan, doen banken dat.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
- n.m. -

[ Voor 97% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-11-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-05 07:54
Klinkt bekend. Bij mijn moeder hetzelfde probleem.
Jarenlang klant met ook een lijfrente-uitkering. Een paar maanden geleden ook zo'n 'uitnodiging' om zichzelf te identificeren. Ik heb samen met haar geprobeerd om het hele proces op haar telefoon te doorlopen, maar het liep steeds vast of we kregen de melding het nog eens te proberen.0
Zij kreeg wel al op de site ook de optie om iemand van AMP langs te laten komen, wat we uiteindelijk maar hebben gedaan. Het leek er niet op dat die optie enkel voor vermogende klanten beschikbaar was. De oorspronkelijke lijfrentepolissen waren geen wereldbedragen en er hoefden nog maar twee termijnen van een paar honderd euro uitgekeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Reptile209 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:19:
[...]

Je mag paspoort of ID-kaart gebruiken. https://www.nn.nl/Identiteit-bevestigen.htm
Maar dat zijn de opties idd. Als je die beiden niet hebt, moet je er eentje aanvragen of een andere bank zoeken die bijv. een rijbewijs accepteert.
Dat mogen ze niet. Een rijbewijs is geen geldig identiteitsbewijs. Je mag het op straat gebruiken om tegenover politie of handhaving je identiteit te bevestigen, maar het heeft niet dezelfde waarde als ID/Paspoort. Voor banken heb je die laatste twee nodig, net als wanneer je naar het buitenland gaat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je het niet met een andere mobiel proberen, bij mij werkte het ook niet, maar met een andere mobiel deed ie het wel goed. (ook geen knop trouwens, hij maakte automatisch een foto als je goed in het frame stond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:45
[...]

Je bent verplicht om een paspoort of ID-kaart te hebben in Nederland om daarmee te kunnen voldoen aan de identificatieplicht.
Een rijbewijs is geen officieel, maar een officieus bewijs van je identiteit, dus dat wordt door banken niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

gerritjan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:47:
[...]

Je bent verplicht om een paspoort of ID-kaart te hebben in Nederland om daarmee te kunnen voldoen aan de identificatieplicht.
Een rijbewijs is geen officieel, maar een officieus bewijs van je identiteit, dus dat wordt door banken niet geaccepteerd.
Nee dat hoeft niet en een rijbewijs is voldoende, op een aantal specifieke uitzonderingen na. https://www.rijksoverheid...-kan-ik-mij-identificeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:56
Reptile209 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:06:
[...]

Nee dat hoeft niet en een rijbewijs is voldoende, op een aantal specifieke uitzonderingen na. https://www.rijksoverheid...-kan-ik-mij-identificeren
Maar de financiële instelling mag wel specifiek om een paspoort of identiteitskaart vragen. In dat geval is een rijbewijs dus niet voldoende. https://www.autoriteitper...ag%20dit%20zelf%20bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

Barrycade

Through the...

Zoals ook onder het linkje staat het is wel een identiteitsdocument maar je kan je er niet mee indentificeren. Op een rijbewijs staat je nationaliteit niet. Of je verblijfsstatus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:56
Barrycade schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:24:
Zoals ook onder het linkje staat het is wel een identiteitsdocument maar je kan je er niet mee indentificeren. Op een rijbewijs staat je nationaliteit niet. Of je verblijfsstatus.
Dat is in deze discussie niet relevant. De vraag was hier of je je met een rijbewijs bij een financiële instelling kunt identificeren. En zoals de link aangeeft, is dat niet altijd het geval en mag de financiële instelling wel specifiek om een paspoort of identiteitskaart vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
  • Laatst online: 17-05 09:26
igmar schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:48:
[...]

[quote[
[/quote]

Dat is dus wel wettelijk vastgelegd.
Volgens de "Uitvoeringsregeling Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme " artikel 4
is niet alleen maar een paspoort verplicht, maar
a. een geldig paspoort;
b. een geldige Nederlandse identiteitskaart;
c. een geldige identiteitskaart die is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat en is voorzien van een pasfoto en de naam van de houder;
d. een geldig Nederlands rijbewijs;
e. een geldig rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat en is voorzien van een pasfoto en de naam van de houder;
f. reisdocumenten voor vluchtelingen en vreemdelingen;
g. vreemdelingendocumenten, afgegeven op grond van de Vreemdelingenwet 2000;
h. een voldoende betrouwbaar identificatiemiddel.

Maar de bank kan dat in haar bank-voorwaarden beperken tot b.v. paspoort en id-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:30:
[...]

Maar de financiële instelling mag wel specifiek om een paspoort of identiteitskaart vragen. In dat geval is een rijbewijs dus niet voldoende. https://www.autoriteitper...ag%20dit%20zelf%20bepalen.
Als ze het maar in hun voorwaarden zetten. ( en de wijziging doorgeven aan hun klanten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijgenweis
Barrycade schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:24:
Maar er staat een Burger Service Nummer (BSN) op en dat is voldoende. Een "afschrift" daarvan (een kopie dus ) is voldoende.

Mijn bank en het Kifid beweren dat zij alle voornamen verplicht moeten vastleggen, maar in art. 33 Wwft staat ook :
“, of een afschrift van het document dat een persoonidentificerend nummer bevat en aan de hand waarvan de verificatie van de identiteit heeft plaatsgevonden;”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

[...]

Een rijbewijs is een beetje een grijs gebied : Het is op zich vaak wel een geldig id, maar soms ook niet, omdat er geen nationaliteit en verblijfsstatus op staat.
Waarom banken het niet accepteren : Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijgenweis
igmar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:10:
[...]

Een rijbewijs is een beetje een grijs gebied : Het is op zich vaak wel een geldig id, maar soms ook niet, omdat er geen nationaliteit en verblijfsstatus op staat.
Waarom banken het niet accepteren : Geen idee.
Er staat een Burger Service Nummer ( BSN ) op, dat is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

ijgenweis schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:37:
[...]

Er staat een Burger Service Nummer ( BSN ) op, dat is voldoende.
Dat is dus niet afdoende, dat is het hele punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
igmar schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:42:
[...]

Dat is dus niet afdoende, dat is het hele punt.
Dat is het wel, zoals hierboven al werd gemeld: een rijbewijs is volgens de WWFT (en de Autoriteit Persoonsgegevens bevestigt dat ook) een toegestaan identiteitsbewijs voor identificatie bij financiële instellingen.

[ Voor 22% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 18-12-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:57:
Dat is het wel, zoals hierboven al werd gemeld: een rijbewijs is volgens de WWFT (en de Autoriteit Persoonsgegevens bevestigt dat ook) een toegestaan identiteitsbewijs voor identificatie bij financiële instellingen.
Ja, eens, voor de WWFT wel. In de praktijk is er alleen geen bank die het accepteert. Het is ook alleen in NL geldig als ID bewijs, niet in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
igmar schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:02:
[...]

Ja, eens, voor de WWFT wel. In de praktijk is er alleen geen bank die het accepteert. Het is ook alleen in NL geldig als ID bewijs, niet in het buitenland.
Klopt. En ook in NL is het niet overal wettelijk voldoende. Bij een werkgever heb je een ID-kaart of paspoort nodig. Maar als je door de politie staande wordt gehouden en je je moet identificeren, kun je gewoon je rijbewijs gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Het is een leuke theoretische discussie, maar volgens mij heeft een bank gewoon de ruimte om bepaalde eisen te stellen, binnen de marges van de wet. De wet geeft alleen aan wat je *mag* gebruiken, niet dat elke bank dat *moet* accepteren. Dus dan kan je hoog en laag springen, maar ze zijn niet verplicht om jou als klant te accepteren.

Beetje alsof je er in een pin-only winkel op staat dat je contant wil afrekenen, omdat dat een wettig betaalmiddel is. Dan ga je maar ergens anders winkelen. :)

• igmar

igmar

ISO20022

Reptile209 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:20:
Het is een leuke theoretische discussie, maar volgens mij heeft een bank gewoon de ruimte om bepaalde eisen te stellen, binnen de marges van de wet. De wet geeft alleen aan wat je *mag* gebruiken, niet dat elke bank dat *moet* accepteren. Dus dan kan je hoog en laag springen, maar ze zijn niet verplicht om jou als klant te accepteren.

Beetje alsof je er in een pin-only winkel op staat dat je contant wil afrekenen, omdat dat een wettig betaalmiddel is. Dan ga je maar ergens anders winkelen. :)
De bank heeft daar inderdaad volledige beleidsvrijheid in, en over het algemeen moet je of een ID kaart tonen, of een paspoort. Andere opties zijn er gewoonweg niet, om heel veel redenen.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:01
Dit is echt weer een tenenkrommend topic waar TS verdwijnt en waar we uiteindelijk niks wijzer worden. Alsof TS even wou stoken, en ons vervolgens laat zitten...

@Simon Weel hoe zit het er nu mee?

Zucht...

Pagina: 1