Overwaarde gebruiken om kosten koper te betalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-02 13:05
Goedemorgen!

In februari krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. En twee maanden later is de overdracht van ons huidige huis.

Graag zou ik de overwaarde van de verkoop gebruiken om de kosten koper van het nieuwe huis te betalen.

Nu lees ik overal dat dat mag. Maar ik kan geen antwoord vinden op de vraag of het iets afdoet aan de hypotheekrente aftrek. Weet iemand daarop het antwoord?
Je mag tenslotte alleen volledig hypotheekrente aftrekken als je je overwaarde in het nieuwe huis steekt. Maar geldt dat ook voor kosten koper of is dat anders?

En stel dat je inderdaad geen hypotheekrente meer mag aftrekken over dat bedrag, laten we zeggen zo'n 20.000 euro (als je makelaarskosten etc meetelt), hoeveel 'korting' pakken we onszelf dan daadwerkelijk af?

En het komt er denk ik alsnog op neer dat we de kosten koper zelf 'voor moeten schieten' omdat we eerst kopen en pas twee maanden later verkopen toch?

Het zou allemaal geen hogere wiskunde moeten zijn. Maar ik kom er toch niet helemaal uit zelf.

En is het anders een optie om de verbouwing (bijv keuken) te bekostigen met de overwaarde? Zonder hypotheekrente aftrek te verliezen. Heb je dan genoeg aan de factuur van de keukenleverancier?

[ Voor 19% gewijzigd door Anna991 op 13-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Heb je deze vraag ook al gesteld aan je hypotheek adviseur?

Verder zou ik deze 2 links even goed doorlezen:

https://www.welbijwim.nl/...20nieuwe%20woning%20koopt.

Hier kun je precies je situatie aangeven en de gevolgen berekenen

https://www.belastingdien...nregeling/bijleenregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
I stand corrected, kosten voor aankoop ander huis zijn niet van invloed.

[ Voor 84% gewijzigd door coazter op 13-12-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso mag je toch nog maar 100% van je woningwaarde lenen?

Dus je koopt een huis van 400.000, dan mag je 400.000 lenen.

De kosten koper zal ergens tussen de 10 en de 15k liggen moet je sowieso zelf betalen. En van welk potje je dat doet (overwaarde, spaargeld, etc) maakt niet uit.

/edit
Ik lees verkeerd. Wat ik hierboven schrijf heeft nergens wat mee te maken..

Het is exact wat @coazter zegt.

Of je nou een auto koopt of de kosten koper betaald van (een deel van) je overwaarde maakt dus niet uit. Het gedeelte van je overwaarde wat je NIET in je nieuwe woning stopt komt dus niet meer in aanmerking voor HRA.

Los daarvan zijn een deel van de kosten koper wel eenmalig aftrekbaar.

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 13-12-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

FreakNL

Well do ya punk?

Anna991 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:38:

En is het anders een optie om de verbouwing (bijv keuken) te bekostigen met de overwaarde? Zonder hypotheekrente aftrek te verliezen. Heb je dan genoeg aan de factuur van de keukenleverancier?
Dat mag wel.

https://www.consumentenbo...0daalt%20dan%20naar%20nul.

Maar dit is allemaal vrij basic, je hypotheekadviseur kan je helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 13-12-2023 13:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De overwaarde moet gebruikt worden voor de financiering van de nieuwe woning.

Eigen woning met overwaarde verkocht: de bijleenregeling

Daarbij mogen van de belastingdienst de aankoopkosten meegeteld worden bij de eigenwoningschuld:
Om uw eigenwoningschuld te bepalen, mag u de aankoopkosten optellen bij de aankoopprijs van uw eigen woning.

Voorbeelden van aankoopkosten zijn:
  • makelaarskosten
  • overdrachtsbelasting
  • notariskosten die u maakte voor de overdracht
Ik weet dan ook niet beter dan dat de aankoopkosten uit de overwaarde betaald mag worden, met behoud van hypotheekrente aftrek.

Zie ook voor een versimpelde samenvatting de website van Vereniging Eigen Huis:
Als je binnen 3 jaar na de verkoop een volgende woning koopt, krijg je te maken met belastingregels voor het gebruik van de overwaarde. Deze overwaarde wordt verminderd met de gemaakte verkoopkosten van de oude woning en aankoopkosten van de nieuwe woning.
https://www.eigenhuis.nl/...otheek-regelen/overwaarde

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 21:06
Vroeger deed men (bijna) niks anders dan de kosten koper meefinancieren in de hypotheek. Verwar dit niet met de je mag nog maar 100% lenen van de woningwaarde. Als je overwaarde hebt is er geen probleem.

Wat wij gedaan hebben (fictieve bedragen)

Oude woning: 505k
Nieuwe woning: 490k
Bestaande hypotheek: 280k
Tweede hypotheek erbij genomen van 65k

Vanuit die 65k zijn kosten koper (mijn kosten voor de aankoop van onze nieuwe woning) gefinancierd + bouwdepot van 10k.

Vervolgens verviel de overbruggingshypotheek en is 50k afgelost op de tweede hypotheek. Hier is bij de notaris ook de makelaarskosten meegenomen. Ergo: Alle kosten van aankoop en verkoop woning zijn meegefinancierd.

Zoals hierboven al verteld, zo lang het in het huis zit is alles oke, ga je er een boot of auto van kopen veranderd dit compleet.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Anna991 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:38:

En stel dat je inderdaad geen hypotheekrente meer mag aftrekken over dat bedrag, laten we zeggen zo'n 20.000 euro (als je makelaarskosten etc meetelt), hoeveel 'korting' pakken we onszelf dan daadwerkelijk af?
Nou ja dat is dus effectief 20k * je rente *0.36.
Geen idee wat de rente is dus ik ga even uit van 2%. Dan heb je dus 20k *0.02*0.36 = 144 euro per jaar.

Uiteraard los je hier ook op af elk jaar minimaal annuitair dus het word na het eerste jaar ook gewoon minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
Overwaarde mag alleen voor het nieuwe huis worden gebruikt. Niet voor financiering kosten koper

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 23:08
Breud schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:00:
Overwaarde mag alleen voor het nieuwe huis worden gebruikt. Niet voor financiering kosten koper
Dat zijn ook gewoon kosten voor je nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Breud schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:00:
Kijk even naar de quote van de belastingdienst die ik ik hierboven aanhaal. Overwaarde moet gebruikt worden voor de aankooprijs voor de nieuwe woning, waarbij aankoopkosten onderdeel zijn van de aankoopprijs.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-05 11:54
De overwaarde hoeft niet gebruikt te worden voor het nieuwe huis - je kunt er ook een boot van kopen. Echter, je krijgt over dat meer geleende deel dan geen hypotheekrente aftrek meer.
Pagina: 1