G4 led-lampjes afzuigkap gaan steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy Stiffhard
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-10-2024
Eén van de twee lampjes in onze afzuigkap was kapot. Ik heb ze daarom allebei vervangen, maar de nieuwe lampjes gaan steeds na korte tijd uit.

Oude lampjes: max 10W G4 12V (ik neem aan halogeen)

Nieuwe lampjes (van Amazon): "Akynite LED G4 12V warm wit 2W voor afzuigkap, 12 SMD, 200LM, vervanging halogeenspot G4 10W 20W, niet dimbaar, penfittinglamp G4 12V AC/DC voor inbouwspots camper, set van 6"

Afzuigkap: merk/type onbekend, ik denk Ikea

Als ik de nieuwe lampjes aan zet, gaan ze na een seconde of dertig(?) weer uit. Aan de hitte ligt het niet, want het gebeurt ook als de kookplaat niet aan staat. Maar wat is het probleem dan?

Helaas heb ik het oude lampje dat nog werkte al weggegooid, dus nu zit ik helemaal zonder licht in de afzuigkap :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Trafo vervangen of andere lampjes kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Randy Stiffhard
Waarschijnlijk zit er een halogeen trafo in je afzuigkap. Die hebben een minimale hoeveelheid wattage nodig om te kunnen werken.
Had bij mij hetzelfde probleem. Uiteindelijk nu tijdelijk opgelost door 1 halogeen en 1 ledlampje te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28

timovd

Voorsprong door techniek

Inderdaad, zoek een andere trafo voor 12V ledverlichting, zoals https://www.allekabels.nl...ator-led-verlichting.html
Je hebt nu 2 (?) lampjes van 2W, dus zoek de juiste range.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy Stiffhard
Dank allen!

De eenvoudigste oplossing lijkt mij andere lampjes kopen. Wat zijn redenen om dat niet te doen en de trafo te vervangen? Led is natuurlijk zuiniger dan halogeen, maar vraag me af hoe lang het bij zulke prutslampjes duurt voor je de kosten van een nieuwe trafo eruit hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:43

Aardedraadje

Met kabelschoen

Randy Stiffhard schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:35:
Dank allen!

De eenvoudigste oplossing lijkt mij andere lampjes kopen. Wat zijn redenen om dat niet te doen en de trafo te vervangen? Led is natuurlijk zuiniger dan halogeen, maar vraag me af hoe lang het bij zulke prutslampjes duurt voor je de kosten van een nieuwe trafo eruit hebt.
Voor die 2 lampjes zou ik ze gewoon weer vervangen met halogeen. Ja LED is duurzamer enzo. Maar een nieuwe trafo is ook niet zomaar gemaakt, en het zijn maar 2 lampjes. Die moet je wel heel veel aan hebben staan voordat je de kosten van een nieuwe trafo eruit hebt.

Dat, en vaak zijn die G4 LED-lampjes goedkope prul die snel kapot gaan, zeker boven een afzuigkap.

Als de trafo er een keer mee kapt, zou je altijd nog LED kunnen plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 13-12-2023 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randy Stiffhard
Ik heb halogeenlampjes besteld en die doen het goed. Bedankt allemaal!
Pagina: 1