Toon posts:

Opstart snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem!

Ik heb een neiuwe pc (AMD 1400 mhz , 256 DDR-SD-RAM)

ik kreeg hem met Windows ME erop geinstalleerd, het opstarten daarvan liep als een trein, alleen was er een probleem met de internet verbinding , Windows ME scheen niet goed samen te gaan met UPC
Dus rade iemand van UPC mij aan om WIN98 te installeren,
dat heb ik nu dus gedaan en het internet loopt nu als een trein,
alleen de opstart snelheid gaat nog langzamer dan een slak,
het duurt zo'n 5 minuten!!! (en in windows zelf gaat alles weer razendsnel)

In die tussen tijd heb ik ook een netwerk kaart erin gezet
(kan het daar misschien aan liggen?)

Er zijn geen conflicten, er staan nergens gele uitroeptekentjes of iets dergelijks,
ook in Veilige Modus opstarten duurt net zolang

Waar ligt dit nou aan?
Zit dit probleem in de hardware?

Alvast bedankt!!!

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Een netwerk kaart kan wel wat schelen in de opstart duur van je pc... maar 5 minuten met win98 is niet normaal.

Duurt het zolang tot je eindelijk in windows zit of duurt het in windows ook heel lang? Als je computer nog lang bezig is als je in windows zit moet je msconfig eens runnen bij start -> uitvoeren... dan kun je wat dingetjes weghalen en start je pc sneller op... maar 5 minuten voor gewoon win98 is niet gezond... is denk ik toch iets niet in orde. Misschien kun je eens een format doen?

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

haal hem eruit en probeer het nog eens. Mijn pc was ook een keer helemaal geflipt door een 2de netwerk kaart.

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:32
Wat voor speciale dingen doe je bij UPC om te connecten, dat het mogelijk is dat het OS niet geschikt is om met UPC te connecten? dat gaat toch gewoon om het protocol?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 22:46 schreef Marv het volgende:
Een netwerk kaart kan wel wat schelen in de opstart duur van je pc... maar 5 minuten met win98 is niet normaal.

Duurt het zolang tot je eindelijk in windows zit of duurt het in windows ook heel lang? Als je computer nog lang bezig is als je in windows zit moet je msconfig eens runnen bij start -> uitvoeren... dan kun je wat dingetjes weghalen en start je pc sneller op... maar 5 minuten voor gewoon win98 is niet gezond... is denk ik toch iets niet in orde. Misschien kun je eens een format doen?
het duurt zo lang totdat ik in windows zit, in windows zelf loopt alles als een trein!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 22:56 schreef milouny het volgende:
Wat voor speciale dingen doe je bij UPC om te connecten, dat het mogelijk is dat het OS niet geschikt is om met UPC te connecten? dat gaat toch gewoon om het protocol?
ik doe niks bijzonders,
maar ik heb heel lang met UPC gebeld dat ik van hele langzame verbinding tot geen verbinding had.
za de 3e keer zei er een dat het door ME kwam (was wel meer keren voorgekomen zei hij)
maar hun wisten het ook niet, en nu met win98 loopt het dus als een trein, maar alleen het opstarten niet

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Heb je al eens een format geprobeerd?

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Misschien moet je Linux proberen?

Verwijderd

Denk dat dhcp aanstaat ... heb je bij upc een fixed ip ?? ff die "hard" instellen dan

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Zit er een bootrom op een van die netwerkkaarten?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 20:01
Het probleem zit voor Windows, dan laadt i ook van alles in dus. Zet met msconfig de autoexec.bat en config.sys uit. Geen paniek Windows heeft het absoluut niet nodig.

Mocht het niet aanzienlijk sneller gaan hierna, zou ik formatten en opnieuw installeren.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 20:47
Op vrijdag 07 september 2001 09:55 schreef ThaNobius het volgende:
Liever niet lijkt me.. Daar gaat zen probleem ook niet over..

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 09:55 schreef ThaNobius het volgende:
Wat is dat nou voor domme opmerking |:(

Verwijderd

Het kan er wel aan liggen dat Windhoos al in de start-up voor een beschikbaar netwerk gaat zoeken. En dat kan dus wel even duren. Je kan het in het register weghalen. Maar weet niet hoe :P

• Hoyden
oeps, dubbelpost :(

• Hoyden
Op vrijdag 07 september 2001 10:03 schreef OVERLORD_1982 het volgende:
Het probleem zit voor Windows, dan laadt i ook van alles in dus. Zet met msconfig de autoexec.bat en config.sys uit. Geen paniek Windows heeft het absoluut niet nodig.

Mocht het niet aanzienlijk sneller gaan hierna, zou ik formatten en opnieuw installeren.
Autoexec en config.sys zet ik vaak direct uit idd, die zijn voor mij en velen met mij , zeer overbodig..

Scheelt ook wel weer iets boottijd.

Verwijderd

Mensen mensen mensen, gaan jullie het dan nooit niet leren.
Microsoft is zoal niets waard, ge koopt dan een splinternieuw systeemke wat er nog goed uit ziet ook, en dan gaan ze daar ME op zetten, da's gelijk ne ferrari die ge op lpg laat rijden da masjeert ook nie.

Installeer windows 2000 professional, bangelijk snel in opstarten, bangelijk snel op het internet en je kan alles naar believen aanpassen.

Bij mij duurt het ongeveer 1min om volledig gebruiksklaar op te starten, heb 2 netwerkkaarten zitten, 4 aparaten op usb, een pak software en veeeeel dat in de startup zit. Dus.... Overweeg het eens he.8-)

1 ding vind ik echter niet dat is zoals in 98 bij msconfig, startup waar je in win2k je opstartprogrammas kunt wijzigen. Ze laten tonen de welke het zijn is geen probleem maar ze uitschakelen is wat anders.

Allez groettekens en laat vanje horen he.
>:)

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
als je de overstap naar Win2k nog groot vind(geen zin om te formatten) gewoon op een ander partitie(of aanmaken met partition magic) Win2k opzetten en krijg je automatisch een dualboot scherm als je je pc opstart(daar kan je kiezen uit win98 en win2k), alles moet je wel opnieuw instellen in die os(netwerk, internet deling/verbinding) maar dan weet je wel als alles beter draait daar, zonder je overige data allemaal kwijt te zijn..

Verwijderd

Topicstarter
hoe zet ik mijn config.sys en autoexec uit?

maar dat heeft ie toch nodig om dingen te alden zoals monitor enzo??

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 16:49

wouterve

Swinger of States

Misschien een domme vraag; maar heb je die tweede netwerkkaart wel een IP toegwezen? Dat lange opstarten kan nl. voor een deel te wijten zijn aan de computer die een DHCP-server zoekt, en die vervolgens dus niet kan vinden, en daarna pas verder opstart. Kijk daar maar eens naar in de eigenschappen van die netwerkkaart (Configuratiescherm -> Netwerk)

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 10:06 schreef jbalk het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor domme opmerking |:(
Nou omdat je dat probleem met linux niet zal krijgen! :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dacht ik maar een netwerk kaart (of wordt inet kaart ook als dat gezien)?

Ik heb een 3COM Etherlink kaart (voor inet)
en een Netwerk kaart

e format helpt ook niet,
ik denk oko dat het ligt aan iets dat hij zoekt en niet kan vinden!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nou mijn Netwerk kaart eruit, het lijkt of hij iets sneller gaat maar weet niet zeker

maar ik zie nou ook een Geel uitroep tekentje bij:

USB Host to host Bridge (die zat er al , oko toen mijn netwerk kaart erin zat)

Heeft dat er misschien wat mee te maken?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geef beide NICs een vast IP adres. (niet 2x dezelfde!!)ALs je dat niet doet dan treedt DHCP in werking en dat duurt lang! Had ik ook toen ik mijn NIC installeerde. Gewoon een vast IP-adres toekennen.

Je kunt autoexec.bat en config.sys uitschakelen door msconfig in uitvoeren te tikken. Dit scheelt ook iets kwa opstarttijd.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 22:56 schreef milouny het volgende:
Nee, dat is het niet.. Die pipo's daar ondersteunen WinME niet ( was bij mij ook zo ), en ik kon het zelf gaan oplossen of win98 installen !!!!!

Gelukkig is het toch een labiel OS ;)

Daarom gaven ze die "tip" denk ik aan hem...

edit:

Het werkt wel gewoon hoor met ME, perfect zelfs..

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 10:29 schreef Cordobasdi het volgende:
Mensen mensen mensen, gaan jullie het dan nooit niet leren.
Microsoft is zoal niets waard, ge koopt dan een splinternieuw systeemke wat er nog goed uit ziet ook, en dan gaan ze daar ME op zetten, da's gelijk ne ferrari die ge op lpg laat rijden da masjeert ook nie.

Installeer windows 2000 professional, bangelijk snel in opstarten, bangelijk snel op het internet en je kan alles naar believen aanpassen.

Bij mij duurt het ongeveer 1min om volledig gebruiksklaar op te starten, heb 2 netwerkkaarten zitten, 4 aparaten op usb, een pak software en veeeeel dat in de startup zit. Dus.... Overweeg het eens he.8-)

1 ding vind ik echter niet dat is zoals in 98 bij msconfig, startup waar je in win2k je opstartprogrammas kunt wijzigen. Ze laten tonen de welke het zijn is geen probleem maar ze uitschakelen is wat anders.

Allez groettekens en laat vanje horen he.
>:)
Kijk, das praat naar m'n hart, ik heb zelf een Duron 900
en het loopt als een tiet, dus die Athlon trekt het helemaal.
Ben trouwens best wel benieuwd naar XP dat schijnt het helemaal te zijn.

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 12:28
Ik had met 2 NICs ook heel veel problemen met Win98. Ik heb eerst al heel veel moeten wisselen met de kaartjes. Verder, kostte het Windows ineens de groots mogelijke moeite om op te starten. Toen ik die 2de NIC eruit heb gehaald ging het weer snel.

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 23:50
Op vrijdag 07 september 2001 18:44 schreef Trancee het volgende:
ik heb nou mijn Netwerk kaart eruit, het lijkt of hij iets sneller gaat maar weet niet zeker

maar ik zie nou ook een Geel uitroep tekentje bij:

USB Host to host Bridge (die zat er al , oko toen mijn netwerk kaart erin zat)

Heeft dat er misschien wat mee te maken?
Een geel uitroepteken bij USB is nooit echt gezond voor Windows lijkt me (of je moet USB nooit gebruiken of gaan gebruiken).
Lijkt me verstandig dat je dat ff verhelpt. (apparaat opnieuw installeren of andere bronnen toewijzen)

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Verwijderd

USB Host Bridge is het PC2PC gedeelte van de wat nieuwere MSI mobo's, in zijn geval de MSI K7T266.
Installatie is simpel, alleen ff CD van MSI erin doen, en PC 2 PC installeren(niet noodzakelijk, maakt niks uit qua snelheid, stabiliteit)

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 15:31 schreef ThaNobius het volgende:

[..]

Nou omdat je dat probleem met linux niet zal krijgen! :)
hallo jongens hou je ff bij het topic wil je >:)

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Hoezo Win ME werkt niet goed met UPC/Chello.

Ik heb ook Win ME erop draaien met chello. Enige wat ik hoefde te doen was alleen mijn ethernet kaart installeren. TCP/IP protocal hoefde ik niet eens te installeren :?

Je moet alleen de drivers gebruiken die Win ME geeft !

- Chello200 :)

dikzak

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
netwerkkaarten allebei een ip geven
en...scheelde bij mij veeeel...als je er geen floppy drive in hebt hangen, en je hebt bij elke systeemstart naar nieuwe diskettestations zoeken aanstaan, kan het zeker wel een hele lange tijd duren
en sja..is een floppy drijf nog wel nuttig in deze tijd..is de vraag dan

Verwijderd

De meeste postings (ja bijna allemaal) zijn absoluut niet ter zaken doende hier. Vooral zie opmerking over Linux raakt wal noch kant. Dat is een alternatief en geen oplossing. Alle onderdelen hebben tijd nodig te op te starten. Het grootste probleem is je netwerkkaart. Als die niet helemaal koosjer meer is, ga je problemen krijgen.

Er is een programmaatje dat de boottijd registreert van iedere softwareprogramma en hardwarecomponent. Grootste boosdoener is inderdaad je netwerkkaart (ca. 25 sec.) en een SCSI kaart (ca. 12 sec.). Dan heb je nog allerlei programma's zoals NAV (ca. 20 sec) en ICQ (ca. 8 sec.). Deze wist ik nog uit mijn hoofd. Naam van het programmaatje weet ik niet meer. Met PowerUp98 kun je heel veel bootcomponenten tweaken (opstartschermen, menudelay, double buffering, etc). Het disable'n van autoexec.bat en config.sys scheelt je maar enkele seconden.

Voor @home hoeft je niets anders in te stellen dan je computernaam en werkgroep. Bij mijn beste weten is dat met UPC niet anders. Dat werkt allemaal hetzelfde onder ME, SE en W2K. Het Macadres in je kabelmodem doet de rest. Geef je Ip adres eens vrij in Winipcfg.exe (c:\windows) en renew je lease. In System Tools> System Information> Tools> System configuration Utility> Startup kun je zien wat er mee opstart. Disable daar de zaken die niet automatisch mee hoeven op te starten. Zet je netwerkkaart eens in een ander PCI slot (zo laag mogelijk fysiek gezien) nadat je je netwerkkaart in de veilige modus verwijderd hebt. Als je je Com-poorten niet gebruikt, disable deze dan in de BIOS en verwijder ze in Windows. Haal je IO-kaarten uit je systeem behalve je videokaart, maar verwijder ze allemaal softwarematig. Dan eerst de videokaart opnieuw installeren (gaat naar irq 3) en dan de rest er weer in en installeren (SCSI of netwerkkaart gaat naar irq 4). In MSDOS.sys moet het tweede blok er zo uitzien:
[Options]
BootMulti=1
BootGUI=1
DoubleBuffer=0
AutoScan=1
Voeg als allerlaatste in het bestandje MSDOS.sys de volgende regels toe:
Logo=0
BootDelay=0
BootMenuDelay=3
Als je NAV gebruikt, switch dan naar de Corporate versie (7.5ce). Dan bekort je de opstarttijd ca. 20 sec. naar 4 sec.
Zet in Configuratiescherm> Settings> System> Performance> Filesystem >Floppydisk het vinkje uit voor het zoeken naar je floppy. In ME kun je ook nog de restorefunctie uitzetten door naar Zet in Configuratiescherm> Settings> System> Performance> Filesystem >Troubleshooting te gaan en en een vinkje te zetten bij de laatste optie en restore te disable'n. En geloof UPC niet over hun ME verhaal. Dat heeft er allemaal niets mee te maken.

De grootste kans is echter dat je netwerkkaart niet goed werkt. Ga daar eens achteraan en probeer een kaart van kennis of collega of dat verschil maakt. Als je 2 netwerkkaarten hebt moeten die ieder een eigen irq hebben. Van 2 identieke netwerkaarten raakt Windows ook aardig in de war.

Tenslotte de links naar Powerup98 shareware (niet meer te krijgen):
join.exe
deel 1
deel 2
deel 3
deel 4
Het programma is in vieren gedeeld en met join.exe voeg je ze weer samen.

Succes ermee...!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties allemaal, maar

heb ik 2 netwerk kaarten?
ik heb een lan en netwerk kaart

en hoe kan ik dan zelfde ip geven?

(ben niet zo goed in die dingen!)

Thanks
allemaal!
Pagina: 1