Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aileron
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02:11
Weet iemand hoe je eenvoudig standaard iconen voor file types kunt aanpassen?

Ik heb nog geen goeie tools kunnen vinden die dit doen.
Eigenlijk is de functionele vraag heel simpel:
Input
- ik geef een extensie aan
- Ik heb een icoon in PNG of SVG formaat
Output
- Debian laat in Nautilus voor dat type bestanden mijn icoon zien

Ik hoop op een script o.i.d. waarmee je alleen maar extensie opgeeft en de locatie van het icoon.
Een andere gedachte is om een eigen icon pack te maken.
Dit project op Github is een soort extentie op Adwaita dat het standaard icon pack is van Debian. Misschien zou ik dit kunnen forken en dit aanpassen naar mijn eigen smaak. Maar lijkt me veel werk.

Iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 23:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een willekeurig icoon veranderen voor een bestandstype is niet zomaar mogelijk. Daarvoor moet je het bestand van het icon thema vervangen. En niet eentje, maar voor alle verschillende maten (tenzij toevallig het icon thema maar 1 grootte heeft, veelal scalable).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik weet niet wat je allemaal al weet en dus ook niet wat je eventueel al geprobeerd hebt.

Je kunt sowieso voor 1 bestand het icon aanpassen door in de "Properties" van het bestand te klikken op het icon dat je daar ziet. Drag-and-drop van een plaatje op het icon in de properties werkt mogelijk ook.

Gaat het om een extensie die al een bestaand icon heeft, of is het een extensie die je "nieuw" bedacht hebt? De koppeling van een bestand naar een executable noemen ze een "file association" en daar komt ook de associatie naar een icon vandaan, misschien kan je met dat als zoekwoord wat vinden. Ik kan me zo voorstellen dat er een *.desktop bestand bestaat voor file associations.

-update-
Ik zie dat ik een bestandje /usr/share/mime/icons heb, waar een icon voor KeePass in genoemd wordt, maar *.kdbx bestanden krijgen bij mij in Mint Nautilus (Nemo) geen icon, dus...

[ Voor 12% gewijzigd door aawe mwan op 16-12-2023 14:23 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

aawe mwan schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:04:
Ik weet niet wat je allemaal al weet en dus ook niet wat je eventueel al geprobeerd hebt.

Je kunt sowieso voor 1 bestand het icon aanpassen door in de "Properties" van het bestand te klikken op het icon dat je daar ziet. Drag-and-drop van een plaatje op het icon in de properties werkt mogelijk ook.
Dat is geheel afhankelijk van je file manager. Ik kan het met Dolphin (KDE) bijvoorbeeld niet. Alleen bij 'snelkoppelingen', oftewel launchers, kan dat.
Gaat het om een extensie die al een bestaand icon heeft, of is het een extensie die je "nieuw" bedacht hebt? De koppeling van een bestand naar een executable noemen ze een "file association" en daar komt ook de associatie naar een icon vandaan, misschien kan je met dat als zoekwoord wat vinden. Ik kan me zo voorstellen dat er een *.desktop bestand bestaat voor file associations.
Het maken van een .desktop is niks meer dan een launcher maken. Een verwijzing naar een programma, script of ander uitvoerbare actie. Bestandsassociaties gaan via mime-types. En de afbeelding hiervan gaat dus primair via het icon pack onder de categorie mimetypes.
-update-
Ik zie dat ik een bestandje /usr/share/mime/icons heb, waar een icon voor KeePass in genoemd wordt, maar *.kdbx bestanden krijgen bij mij in Mint Nautilus (Nemo) geen icon, dus...
Dat is omdat in /usr/share/pixmaps iconen gezet kunnen worden voor applicaties. Software zoals Keepass kunnen eigen iconen meeleveren en zetten dit dan hier in. Het .desktop bestand wat ze dan ook meeleveren voor in het menu wijst dan hier heen.

Zoals hierboven al aangegeven, het bestandsicoon gaat via mimetypes van het icon thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aileron
Wat een gedrocht is het toch.
Mijn boeren logica dacht het volgende:

- ik download een uitgebreid icon template (Papirus-light)
- ik instaleer deze door de map in .icons in m'n home directory te plaatsen
- even testen of de iconen veranderen, ja dan doen ze
- ok, dus als ik nu een kopie maakt van die folder en een "eigen theme naam" geef
- ik verander in index.theme de naam van mijn eigen theme

Dus nu kan ik mijn eigen aanpassingen maken toch?
Nou, echt niet.....

Waarom is dit in godsnaam zo moeilijk
Echt om te huilen dit. Zoiets simpels..... Je moet toch niet een kernel programmeur zijn om een paar fucking icoontje te kunnen aanpassen.

En dan vragen mensen zich af waarom linux maar niet wil aanslaan onder het grotere publiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus omdat je 1 niche ding, wat op Windows ook een hel is sinds Vista, is het OS maar kut en klote?

Je komt hier voor hulp en slaat zo'n toon aan. Dat is niet echt een uitnodiging voor anderen om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aileron
Daar heb je gelijk in. Sorry.

Het is echt zo'n simpel iets in mijn ogen. En nee, Windows is dit nooit een probleem geweest. Rechtmuisknop, propterities, altijd openen met en het icoon veranderd naar de standaard icoon dat dit applicatie aanwijst.
Dat werkt ook voor dox documenten als je libreoffice hebt.
Geen custom gebeuren, gewoon wat de leverancier van de software als icoon heeft verzonnen.
Ik kan niet oordelen over Vista, maar alle andere windows versies is dit nooit een issue geweest.

Ik accepteer dat dit minder smooth werkt onder linux. Maar de rabbit hole waar ik nu terecht ben gekomen..
Wat ik het meest bijzondere vindt, is dat hier bijna niks over te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is dus een ding waar je anders naar moet kijken. Het werkt niet op die manier op Linux zoals dat op Windows is. Met je vraag ging ik er vanuit dat je puur en alleen het pictogram wilde wijzigen, zoals dat vroeger via mapopties bij Windows kon, zonder het standaard programma ervoor te wijzigen. Dat is dus sinds Vista niet meer mogelijk, tenzij je het register in gaat.

Maar het icoontje van het programma dat eraan gekoppeld is, is weer wat anders. Dat is een Windows ding en is niet iets wat je moet willen. Stel nou dat je hebt ingesteld dat een mp3 en pdf met kladblok geopend moet worden. Dan zie je bij die bestanden het icoontje voor kladblok, terwijl het een muziekbestand en document is. Als ook nog eens standaard de bestandsextentie wordt verborgen, heb je geen flauw idee wat voor bestandstype het nou werkelijk is en het proberen te openen zal kladblok openen met onbegrijpbare tekens.

Dus in plaats van uit te gaan van het programma dat het bestand opent, wordt er bij Linux gekeken naar het werkelijke bestandsformaat, het mimetype, en toont daar het icoontje voor.

Ga dus niet klagen dat je geen koppelpedaal hebt en een beperkt aantal 'versnellingen' als je van handgeschakeld naar automaat gaat. Want dat is wat je doet, klagen hoe iets bij een systeem werkte en verwachten dat het bij iets dat heel anders werkt maar hetzelfde moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aileron
De grote truc zat uiteindelijk in het commando gio. Als ik het volgende uitvoer
gio info /home/me/doc.odt

je krijgt dat een hele waslijst aan attributen. De belangrijke regel is
standard::icon: application-vnd.oasis.opendocument.text, x-office-document, application-vnd.oasis.opendocument.text-symbolic, x-office-document-symbolic

Als ik nu onder scalable/apps het svg bestand voor odt bestanden toevoeg met de application-vnd.oasis.opendocument.text.svg zal het icoon voor alle file extentions die met deze mimetype in /etc/mime.types staat tonen.

Als het een onbekende file extension is kun je deze toevoegen in /etc/mime.types

Niet alle iconen zijn scalable. Daarom ik ga liever een eigen theme maken met alleen maar svg's. Ik heb hiervoor eerst een lege theme gemaakt. Hiervoor gebruikte ik deze tutorial: https://www.linux.org/threads/creating-icon-themes.11826/

dank voor je hulp @Hero of Time
Pagina: 1