[Ubiquiti UXG-Lite] Snelheid 150Mb ipv 1GB met Odido

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poortvliet
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 14:48
Mijn situatie is:
Odido Glasvezel 1Gb snelheid

Mijn onlangs aangeschafte UXG Lite rechtstreeks aangesloten op glasvezelaansluiting (ik maak geen gebruik van Zyxel modem)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBNhWjwT1thH41taATe0Mt-FTiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iH1LSWoy9da2BVhorfIr4rKh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJskkmnbY8XC8zbb6lzFAbx6F_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDkcb7Jix7e7EbAWXIeWGI7O.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenstaande grijze UTP kabel (met gele stekker) is ook aangesloten op de UXG Lite.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drfGew1976xAdCH84PCSY1iZvd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tqlUZOxNQXEewnMQRpDOmF2i.png?f=user_large

Op de US-8-60W heb ik de UniFi Cloud Key Gen 2+ aangesloten.
Daarnaast maak ik gebruik van 3 UAP AC LR.

Wanneer ik een speedtest uitvoer (app WIFImanvan Unifi) haal ik een snelheid van rond de 150Mb down / 200Mb up.
Dit zou hoger moeten zijn, aangezien ik een 1Gb Odido abonnement heb.
Wanneer ik een speedtest doe alleen op de geleverde Zyxel modem (zonder gebruikmakend van UniFi apparatuur) en op de Wifi netwerk van Zyxel een speedtest doe haal ik rond de 750Mb/800Mb...

Voorheen had ik een USG-3 en daar deed dit zelfde probleem zich voor. Ik dacht met de vervanging van de USG-3 naar de UXG Lite is het probleem opgelost en haal ik wel de snelheid van rond de 1 Gb, maar helaas...

En hierbij nog een printscreen van Settings en Internet instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deOJgctVu728zgAwIy9SQAWTc-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/euMVCMUMJbY7NDQDTRXVfAdX.png?f=fotoalbum_large

Wie heeft de oplossing voor mij dat ik wel richting de 1Gb snelheid ga qua snelheid... :?

[ Voor 14% gewijzigd door poortvliet op 13-12-2023 23:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:49

jurroen

Security en privacy geek

Laat de rest van de internet instellingen eens zien? En heb je ook geprobeerd om een speedtest te doen vanaf een machine die bekabeld is aangesloten op je switch?

Ongerelateerd aan de snelheid - maar waarom heb je in godsnaam UPnP aan staan?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
Op het Ubiquiti forum staat ook bericht van iemand die last heeft met de UXG-Lite icm. PPPoE. Er loopt een onderzoek bij Ubiquiti. Misschien idee om een support ticket aan te maken? Het is een vrij nieuw apparaat, kan zijn dat er software matig niet helemaal lekker zit.

Wanneer je traffic identification uit zet, haal je dan wel 1Gbps? (Zou niet moeten, maar kan altijd proberen)

[ Voor 17% gewijzigd door heiyu op 12-12-2023 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
poortvliet schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:33:

[Afbeelding]
Bovenstaande grijze UTP kabel (met gele stekker) is ook aangesloten op de UXG Lite.
[Afbeelding]

Op de US-8-60W heb ik de UniFi Cloud Key Gen 2+ aangesloten.
Daarnaast maak ik gebruik van 3 UAP AC LR.

Wanneer ik een speedtest uitvoer (app WIFImanvan Unifi) haal ik een snelheid van rond de 150Mb down / 200Mb up.
Dit zou hoger moeten zijn, aangezien ik een 1Gb Odido abonnement heb.
Wanneer ik een speedtest doe alleen op de geleverde Zyxel modem (zonder gebruikmakend van UniFi apparatuur) en op de Wifi netwerk van Zyxel een speedtest doe haal ik rond de 750Mb/800Mb...
Aangezien ik in het schema van Ubiqiti geen bekabelde computers zie ga ik er van uit dat je de WIFIman speedtest over wifi op de AC-LR hebt gedaan. Dit is een AP waarmee je nooit de 1000Mbps van het internetabonnement gaat halen. 200Mbit up/down lijkt mij een redelijke score voor dit AP.
Zoals anderen gesuggereerd hebben; doe de test eens bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poortvliet
jurroen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:34:
Laat de rest van de internet instellingen eens zien? En heb je ook geprobeerd om een speedtest te doen vanaf een machine die bekabeld is aangesloten op je switch?

Ik heb een bekabelde snelheidstest gedaan waarbij ik een laptop rechtstreeks heb aangesloten op de US 8 60W. De resultaten van de speedtest liggen hoger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57L_qmkKqCc9X1eDi8pffOy5szk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XnPZ9Q6wSjcUAw697DOtE1oh.png?f=fotoalbum_large
Deze snelheid zouden de AP's toch ook moeten kunnen doorgeven?

Geen idee, deze staat automatisch aan. Aan te bevelen om deze uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

poortvliet schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:04:
[...]

+
jadjong schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:08:
[...]

...ga ik er van uit dat je de WIFIman speedtest over wifi op de AC-LR hebt gedaan. Dit is een AP waarmee je nooit de 1000Mbps van het internetabonnement gaat halen. 200Mbit up/down lijkt mij een redelijke score voor dit AP.
Overigens, wat ik mis is welk device je gebruikt voor je WiFi-test; 150Mbps klinkt als een arbitraire grens van een combo-antenne 802.11 a/g/n dus misschien dat je dat ook even wil controleren welk device/antenne je gebruikt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poortvliet
MAX3400 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:28:
[...]

+

[...]

Overigens, wat ik mis is welk device je gebruikt voor je WiFi-test; 150Mbps klinkt als een arbitraire grens van een combo-antenne 802.11 a/g/n dus misschien dat je dat ook even wil controleren welk device/antenne je gebruikt?
Ik gebruik een Iphone 11 Pro.
Dezelfde device waarmee ik rechtsreeks op de Zyxel wel de hoge wifi snelheid meet van rond de 750/800Mb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

poortvliet schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:31:
[...]

Ik gebruik een Iphone 11 Pro.
Dezelfde device waarmee ik rechtsreeks op de Zyxel wel de hoge wifi snelheid meet van rond de 750/800Mb.
Dan weet je iig dat het niet aan je telefoon ligt en ook niet aan je internetabonnement.

Kijk in je Unifi Network pagina of hij wel via een 5GHz band is verbonden. Als hij op 2.4GHz zit dan gaat hij nooit heel erg hoog komen. Hier haal ik overigens ook geen 700/800 op een AC-LR, die dingen zijn bedoeld voor lange afstand en niet voor rauwe snelheid, verder is het intern een lite qua capaciteit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
poortvliet schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:04:
[...]
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:47
Een ac lite zou wel 300 moeten halen, mits je hem op 80mhz. Een unifi 6 lite iets sneller maar nog niet de 700-800 van de zyxel, dan moet je richtinf een plus of pro

Noffi maar waarom heb jij een ubiquiti setup als je niet snapt dat wifi de bottleneck is en niet een router? Of niet weet waarom upnp aan staat?
Een ubiquiti koop je als je lekker wil hobbyen met netwerken :) ik zeg niet dat jij die kennis moet hebben maar ben wel heel nieuwschierig waarom je dan een ubiquiti koopt…

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2023 21:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zie in de specs een theoretisch maximum van 867Mbps op 5Ghz voor dat AP. Moet je daar niet grofweg bij in de buurt kunnen komen als je dichtbij het AP zit?

(ik heb verder niks van ubiquity in huis, dus ken de producten niet zo goed)

Dit lijkt idd meer op een 2.4Ghz verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@AtomicShockwave
Kan maar 150 is weer best rap voor 2.4ghz. In gok 20/40mhz 5ghz

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d3c73c906ac510001158d1b/1630923116493-VOHDN2AQXS2RP6I8VVY8/UniFi+Speed+Tests+-+2.4+GHz+Wi-Fi+6.png?format=1000w

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d3c73c906ac510001158d1b/1630923149713-Z9JSONZH5X7APODZH9FH/UniFi+Speed+Tests+-+5+GHz+Wi-Fi+6.png?format=1000w

[ Voor 63% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poortvliet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poortvliet
laurens0619 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:57:
Een ac lite zou wel 300 moeten halen, mits je hem op 80mhz. Een unifi 6 lite iets sneller maar nog niet de 700-800 van de zyxel, dan moet je richtinf een plus of pro

Noffi maar waarom heb jij een ubiquiti setup als je niet snapt dat wifi de bottleneck is en niet een router? Of niet weet waarom upnp aan staat?
Beetje bijzondere reactie... Niet iedereen hier op het forum is een expert, vandaar een vraag hier. Mijn beeld is dat je hier vragen kan stellen om ook geholpen te kunnen worden.
Een ubiquiti koop je als je lekker wil hobbyen met netwerken :) ik zeg niet dat jij die kennis moet hebben maar ben wel heel nieuwschierig waarom je dan een ubiquiti koopt…
Ubiquiti gekocht voor kwaliteit, overal een goed netwerk en uitgebreid met camera's. Investering meer dan waard geweest en nog steeds.
Inmiddels is het Wifi netwerk een stuk sneller geworden. Dank hiervoor. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zeker ik ben helemaal voor vragen stellen.

sorry voor de lompe reactie maar dr komen hier wekelijks mensen met een advanced wifi setup, zoals ubiquiti, die het niet snappen en ook niet de ambitie hebben het te willen snappen. Dat ze het niet snappen is niet erg, dat ze zon setup hebben begrijp ik dan niet als je de ambitie ook niet hebt…

Dat begint beetje te irriteren :p koop dan iets wat bij je past denk ik dan.
Maar misschien had ik je verkeerd ingeschat.
Hoe heb je t nu opgelost en welke snelheid haal je nu?

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2023 23:21 ]

• Shinji
  • Laatst online: 21:57
Dat is het theoretische maximum onder ideale omstandigheden. Dat ga je in de praktijk never nooit halen. Dat is altijd met de geadverteerde snelheden van wifi.

Zie de grafiekjes van @laurens0619 je AP valt in de zelfde generatie als de AC-Lite en AC-Pro. Dus 150Mbps is een prima score.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poortvliet
laurens0619 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:18:
Zeker ik ben helemaal voor vragen stellen.

sorry voor de lompe reactie maar dr komen hier wekelijks mensen met een advanced wifi setup, zoals ubiquiti, die het niet snappen en ook niet de ambitie hebben het te willen snappen. Dat ze het niet snappen is niet erg, dat ze zon setup hebben begrijp ik dan niet als je de ambitie ook niet hebt…

Dat begint beetje te irriteren :p koop dan iets wat bij je past denk ik dan.
Maar misschien had ik je verkeerd ingeschat.
Hoe heb je t nu opgelost en welke snelheid haal je nu?
Snap je irritatie en dank voor je toelichting. Kan je zeker begrijpen!

Haal nu snelheden met speedtest van rond de 400 / 500Mb en daar ben ik zeer content mee :*) ! Stuk hoger dan dat het was. De oplossing was in mijn situatie de AP met 5Ghz op Channel Width 80 te zetten.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13
laurens0619 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:57:
Komt dat niet juist doordat het hier op het forum wordt aangeraden?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Welkom bij wifi. :P

Netwerkverkeer is data ontvangen, maar vervolgens ook een bevestiging terug sturen. In geval van wifi haal je misschien 60% van de 'geadverteerde' snelheid doordat het 1-way/half-duplex communicatie is. Kijk maar eens in task manager wanneer je wat download, 1% uploaden terwijl je download is niet heel raar. Bij wifi kan dat niet gelijk door de lucht, dus het moet om de beurt verzonden en ontvangen worden. Dat is veel minder efficiënt dan bij een kabel waarbij je tegelijk kan zenden en ontvangen, kabels zijn tegenwoordig 2-way/full-duplex.
Daarnaast is wifi doordat het draadloos is veel gevoeliger voor storingen die er voor zorgen dat pakketjes half of helemaal niet aan komen, daar merk je als gebruiker weinig van omdat de missende data automatisch opnieuw verzonden wordt alleen kost dat opnieuw verzenden wel tijd waardoor je gemiddelde snelheid lager uit valt.
Wind mee, berg af, is 500Mbit op een AP AC een goede score. Zet er een muurtje tussen en je bent de helft al kwijt. :+

De Zyxel van de provider is een 4x4 antenne model met 4800Mbit geadverteerde snelheid, de AP AC is een 2x2 model. Aangezien de meeste laptops/telefoons niet verder komen dan 2x2 kan je de Zyxel beter zien als 2400Mbit geadverteerde snelheid, als alle sterren en planeten op de goede plek staan zou je daarmee net de 1000Mbit van het glasvezel abonnement kunnen halen.
TLDR: Neem een kabel.
Pagina: 1