Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:37
Is het mogelijk een omvormers te knijpen zodat je bij meerdere omvormers niet je hoofd zekering kan laten smelten bij volle zon. Bij half bewolkt of wintermaanden wil ik natuurlijk het maximale vermogen :)

Is zou namelijk graag de volgende omvormers willen:
3 stuks van 2900 watt (1 fase verspreid over de tuin )
1 stuk van 8500 watt (3 fase in huis)
Totaal 17200watt (is ongeveer de max bij 3x25A huis aansluiting)

Ik zou graag een 9000 watt omvormer op max 8500watt willen instellen, omdat ik geen 8,5kW omvormer kan vinden. Hetzelfde geldt voor de 2900watt.

De dc input is wel ik ca 120% overdimensioneren . Dus knijpen door minder panelen aan te sluiten is niet wat ik zoek.

Beste antwoord (via tjib op 12-12-2023 22:40)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ja hoor. Vrijwel elke omvormer kun je 'knijpen'. Dit kan op de omvormer zelf maar vaak ook via domotica als je het dynamisch wilt (alleen op bepaalde momenten)

Dit is veel besproken in het centrale PV topic.

Veel Mensen gebruiken daar bijvoorbeeld home assistant voor. Een andere use case is het voorkomen van teruglevering boete.

Echter je kunt die 9000W gewoon op 9000w draaien hoor. Een zekering schiet er niet direct uit. Die kun je flink overbelasten gedurende enkele uren. Terwijl jij die pieken maar kort zult hebben.

[ Voor 79% gewijzigd door de Peer op 12-12-2023 22:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ja hoor. Vrijwel elke omvormer kun je 'knijpen'. Dit kan op de omvormer zelf maar vaak ook via domotica als je het dynamisch wilt (alleen op bepaalde momenten)

Dit is veel besproken in het centrale PV topic.

Veel Mensen gebruiken daar bijvoorbeeld home assistant voor. Een andere use case is het voorkomen van teruglevering boete.

Echter je kunt die 9000W gewoon op 9000w draaien hoor. Een zekering schiet er niet direct uit. Die kun je flink overbelasten gedurende enkele uren. Terwijl jij die pieken maar kort zult hebben.

[ Voor 79% gewijzigd door de Peer op 12-12-2023 22:37 ]

• tjib
Gaaf dat dat kan!

Welke omvormers kunnen via home assistent automatisch geknepen worden? Leuk hobby project als ik niet meer mag salderen en dynamische contract ga nemen.

Ik wilde nu de volgende kopen
- Growatt MIC 3000X
- Growatt MOD 9000 TL3-X 3-fase

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

tjib schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:40:
Gaaf dat dat kan!

Welke omvormers kunnen via home assistent automatisch geknepen worden? Leuk hobby project als ik niet meer mag salderen en dynamische contract ga nemen.

Ik wilde nu de volgende kopen
- Growatt MIC 3000X
- Growatt MOD 9000 TL3-X 3-fase
De meeste kunnen dat wel op de 1 of andere manier volgens mij. Met Goodwe kan het sowieso vrij eenvoudig.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:18
Een zekering(sautomaat) kun je uren met die 500W overbelasting. Maar met zoveel PV zal de spanning ook wel omhoog gaan (op 240V kun je 18kW door 3x25A drukken). En je hebt nog eigenverbruik. Ik zou me de moeite besparen.

Regeren is vooruitschuiven

• tjib
Ok maar ga ik de zekeringen in mijn geval met ca 4% over belasten als ik zelf 0 watt zou verbruiken

• tjib
Ok ga ik me de moeite besparen van het knijpen

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

tjib schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:43:
Ok maar ga ik de zekeringen in mijn geval met ca 4% over belasten als ik zelf 0 watt zou verbruiken
Dat is erg weinig. Je kunt ze soms wel 50 procent belasten voor een uur.

Die specs kun je opzoeken
Pagina: 1