Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Bij mijn werkgever in de bancaire sector, werkzaam als Product Owner met een achtergrond in Finance, ben ik steeds meer betrokken bij technische solution designs tussen Solution Architects en mijn tech teams. Na ruim twee jaar merk ik dat mijn interesse vanwege de betrokkenheid in deze technische discussies steeds meer is gaan groeien. Ik zoek meer technische uitdaging en vind ook dat mijn profiel wat meer aanvulling kan gebruiken op technisch gebied, zowel praktisch als theoretisch. Mijn doel is om uiteindelijk (intern) door te groeien naar een rol met meer, vooral strategisch/technische focus, vergelijkbaar met die van een solution architect (bijvoorbeeld).

Overwegingen:
  • Pre-master en Master Computer Science aan de Open Universiteit: duurt zeker in totaal 5-6 jaar, maar resulteert in een geaccrediteerd diploma.
  • Microsoft Career Pathways voor Solution Architect: sneller, maar geen wo-master (ook te specifiek?).
  • MOOCs/certificaten via platforms zoals Coursera: toegankelijk, maar wat is de waarde van deze certificaten? Heb een IBM Data Science certificaat, maar om nou te zeggen dat ik daardoor nu echt 'meer kan'...
Ik ben 30, zonder kinderen, en wil de komende jaren mijn focus verleggen om een sterker technisch profiel te hebben met ook oog op toekomstige doorstroommogelijkheden. Iemand enig advies, ervaring(en) of opties die ik wellicht gemist heb? Ik heb ook naar hbo-masters gekeken maar die waren of niet IT-gerelateerd, of het is juist qua inhoud precies wat ik zoek maar wordt niet in deeltijd aangeboden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ambition op 12-12-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
welke gesprekken heb je met je werkgever hierover gehad? WAnt wellicht zijn er wel mogelijkheden om vanuit je huidige rol hier mee focus op aan te brengen. Zie het als onderdeel van je POP (of net hoe men het noemt binnen je organisatie).

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Waarom zo de focus op hbo of universiteit? Dat soort scholing is altijd generiek en heeft na je eerste baan nog maar weinig waarde. Je bent, naar mijn mening, veel beter af met iets wat rechtstreeks met de praktijk gekoppeld is.

Dat is waarschijnlijk ook waarom je weinig nut ziet in je MOOCs en certificaten; ook die zijn niet heel zinnig als je het niet meteen in de praktijk kunt gebruiken.

Ik zou eerst eens gaan kijken naar wat je in je huidige omgeving kunt toepassen. Als je op dit moment in een microsoft omgeving zit dan zou het Microsoft Career Path daar zeker een uitkomst bieden. Maar zelfs als je niet in een microsoft omgeving zit zou je nogsteeds kunnen kijken naar de inhoud van dat career path en op zoek gaan naar iets soortgelijks met andere onderliggende technologie.

Zoals mijn naamgenoot hierboven al stelt (@koentjuh1987) is de meest productieve weg om dit samen met je werkomgeving te bekijken; wat doen de architecten met wie je op dit moment samen werkt? Hoe zijn die daar gekomen? Welke kennis gebruiken die dagelijks? Als je doel is hetzelfde werk te gaan doen als hen, waarom dan niet bij hen te rade gaan?

Houdt er wel rekening mee dat zeker een Solution Architect liefst ook hands-on ervaring heeft met het bouwen van de solutions. Theorie is, zeker in dat gebied, veel minder waard dan gewoon met je handen in de klei zitten. Dus wellicht eens beginnen met zelf software te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

JaQ

@Ambition wat is je huidige vooropleiding? Finance kan alles zijn tussen MEAO en een WO opleiding. Afhankelijk van je vooropleiding zijn er m.i. verschillende routes.

Je beschrijft architectuur in 1 zin met strategie, delivery heeft een ander soort impact dan architectuur. Heb je een richting in management ook overwogen?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:56
Rollen als technical product manager zijn gebruikelijk in de industrie en lijken mij een wijzere stap dan te gaan voor solutions architect.

Als je je toch meer geroepen voelt bij solutions architect ga dan echt goed uitpluizen hoe deze rol anders in, je wil niet meerdere jaren investeren om erachter te komen dat bepaalde facetten van de rol je niet aanspreken.

Bespreek dit ook met je manager, of iemand die jou strengths goed kent en weet wat de rol van solutions architect inhoudt.

Vergeet niet dat een groot verschil is dat je als product owner meer in de driver seat sit en als solution architect meer zal adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:06
In mijn ogen is een solution architect of software architect iemand met jarenlange ervaring/enorme kennis van een heel breed gebied, van linux servers tot databases. Bij solution architect denk ik dan ook nog eens aan het snel kunnen realiseren van proof of concepts en adviezen goed kunnen verwoorden en beschrijven, maar dus vooral een praktische insteek.

Dat betekent dat ik denk dat een goede solution architect ook een goede engineer moet zijn en dus vaak uit een rol van engineer daar naartoe is gegroeid.

Ik kan het verkeerd hebben, jij kunt het verkeerd hebben, maar mijn advies is dus, ga je carrière pad niet een richting uit op basis van 1 ervaring bij 1 werkgever. Je zit op een punt van je carrière en salarisniveau dat je dat onderzoek wel even moet doen toch? Is solution architect wel een goede beschrijving van de rol die 'solution architects' bij jullie bedrijf krijgen?

Pas ook op voor de valkuil van mensen die als een voorbeeld voor je zijn. Als in mensen die je inspireren laten je vaak keuzes in het hoofd halen die in realiteit niet bij je passen. Gebruik die inspiratie op de juiste manier, maar ga het niet als leidraad gebruiken voor je leven. (weet niet of dit helemaal duidelijk overkomt?)

Fietsverkoop stijgt ook tijdens en na de tour de france, maar 3 maanden later staat marktplaats er ook weer vol mee :+

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 13-12-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:18
Hier ging ik van PO naar "teamlid" en ging ik vooral bouwen, bouwen, bouwen. We werkten aan het power platform waar je laagdrempelig in kan stappen, maar ook heel breed en met veel complexiteit als je wilt.

Ondertussen ben ik elders aangenomen als developer. Ik heb een hbo en master maar sommige collegas mbo. Als je de technische kant op gaat moet je ook vooral iets kunnen. Heb er heel wat werkplezier voor gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door Funkymonk3y op 13-12-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Furion2000 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:03:
In mijn ogen is een solution architect of software architect iemand met jarenlange ervaring/enorme kennis van een heel breed gebied, van linux servers tot databases. Bij solution architect denk ik dan ook nog eens aan het snel kunnen realiseren van proof of concepts en adviezen goed kunnen verwoorden en beschrijven, maar dus vooral een praktische insteek.
Solution architect is veel breder dan dat. Wat jij noemt is eerder het profiel van een junior architect. Architecten zitten ook in het CTO team (en kunnen doorgroeien naar de CTO rol) om het technische beleid en strategie te bepalen. En vanuit een andere insteek zijn leiden architecten technische sales teams voor de verkoop van complexe systemen. Als je die kant op gaat zijn hands-on vaardigheden van Linux en databases totaal onbelangrijk, je moet dan op een veel hoger abstractieniveau werken.

Ik denk dat je de vaardigheden van een solution architect nog het beste kunt samenvatten als iemand die heel goed conceptueel kan denken en handelen, een hele brede kennis heeft van technologie, weet wat kan en wat niet kan (en hoe het kan is weer minder belangrijk), en makkelijk met alle relevantie disciplines kan samenwerken (C-level, marketing, business owner, development teams, operationele teams, etc). En hele snel informatie kunnen verwerken is ook best wel belangrijk.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:06
Frame164 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:15:
[...]

Solution architect is veel breder dan dat. Wat jij noemt is eerder het profiel van een junior architect. Architecten zitten ook in het CTO team (en kunnen doorgroeien naar de CTO rol) om het technische beleid en strategie te bepalen. En vanuit een andere insteek zijn leiden architecten technische sales teams voor de verkoop van complexe systemen. Als je die kant op gaat zijn hands-on vaardigheden van Linux en databases totaal onbelangrijk, je moet dan op een veel hoger abstractieniveau werken.

Ik denk dat je de vaardigheden van een solution architect nog het beste kunt samenvatten als iemand die heel goed conceptueel kan denken en handelen, een hele brede kennis heeft van technologie, weet wat kan en wat niet kan (en hoe het kan is weer minder belangrijk), en makkelijk met alle relevantie disciplines kan samenwerken (C-level, marketing, business owner, development teams, operationele teams, etc). En hele snel informatie kunnen verwerken is ook best wel belangrijk.
Ik kan begrijpen dat ik met mijn korte beschrijving in jou ogen te kort doe aan een (solution) architect. Ik vind alleen wel dat ik met 'goed kunnen verwoorden/beschrijven' een groot deel van je verhaal samenvat. Het geeft voor TS ook maar weer eens goed weer hoe verschillend de rol ingevuld kan worden.

Hands-on ervaring voor architecten is imo essentieel om lang architect te kunnen blijven. Je moet toch wel een voet in de klei houden, want anders wordt je al snel die ongeloofwaardige architect die goed kan lullen, maar dat doet met verouderde kennis. Als een directeur die nog steeds alle keuzes zelf maakt en zich verschuilt achter het feit dat hij 1x per maand over de afdeling loopt en het dus wel beter weet dan de managers op de afdeling. Laat ik het anders zeggen, de goede architecten die ik tegenkom laten allemaal nog dikwijls hun handjes wapperen. Zij ervaren wat kan in plaats van dat ze lullen over wat kan.

In veel grotere bedrijven zullen er vast hoge niveaus zijn en hogere abstractie niveaus maar dan ben je in het beste geval (als het goed is) meer een manager van architecten. Als in je moet je dan laten adviseren door architecten met de voeten in de klei (bottom-up) - niet top-down met je eigen beperkte kennis gaan strooien. In geval van TS hebben we het ook over een architect die direct met ontwikkelteams praat, dus weten we eigenlijk ook wel over welk niveau we moeten praten.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 14-12-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merkane
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-10 14:58
Ik ben zelf afgestudeerd op het HBO (Informatica) en ben inmiddels een jaar of 7 PO. Ik ben mijn carriere begonnen als developer en na een tijdje in de PO rol gestapt. Na een tijdje beide gedaan te hebben ben ik fulltime als PO aan de slag gegaan. Bij het ene bedrijf noemen ze het Technische PO, andere weer PO, andere weer Product Manager, andere weer Technical Program Manager. Elk bedrijf noemt het weer net wat anders en de werkzaamheden verschillen ook weer erg. Mijn 2 cents (dit is puur mijn mening):

Een extra opleiding (Bachelor of Master) in die technische richting is bijna zinloos te noemen. Je leert echt de basics en de ervaring doe je op in het bedrijfsleven. Hooguit zijn de stages wat interessant maar dit zal anders zijn omdat je nu al een fulltime baan ergens hebt. Je kunt beter focussen op online cursussen, boeken en projecten binnen je huidige bedrijf waar je aan bij kan dragen. Hiermee zal je veel meer kennis en ervaring op doen dan een opleiding van 5-6 jaar. Certificaten zullen in zo'n rol niet heel erg meespelen denk ik. Veel bedrijven zijn veel meer geintereseerd wat jij kan dan of je er een paar duizend euro tegen aan hebt gesmeten en een officieel certificaat hebt gekregen.

Opties waar je naar kan kijken of door zou kunnen groeien:
  • (Technische) Program Manager
  • (Technische) Product Manager
  • (Technische) Product Owner
  • Teamlead development
  • Solutions architect
Er zijn veel functies die Product Owner of Product Manager heetten die erg in het technische vak zitten. Dus kijk niet alleen naar de functie naam maar vooraal wat je gaat doen, wat ze van je verwachten en wat het product zelf is!
Pagina: 1