Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 21:31
Ik heb sinds eergisteren q cell zonnepanelen en een solis omvormer met een capaciteit van 6.48kwp. Nu kan ik met de solis cloud app wat data bekijken maar weet niet hoe ik deze moet interpreteren.

Ik snap vooral niet waarom de load bijna altijd 0 is. Zou dit niet het het verbruik van mijn huis moeten zijn? Soms gaat die grafiek een klein beetje omhoog dus er zit wel beweging in. Maar amper zichtbaar door het verschil met de gele grafiek.
Zou ik ook niet moeten zien hoeveel er van het net gehaald wordt?

Ik ben van België en heb een digitale meter. Via de website van fluvius kan ik mijn verbruik na 72u bekijken.

Zijn er betere manieren om quasi realtime te zien hoeveel ik verbruik en hoeveel er opgewekt wordt? Alleen zo kan ik goed inschatten wanneer ik teveel verbruik of wanneer ik meer kan verbruiken lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xESJlU9O31XYmyOAmJFHJ3DbSyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTmX0PWu8Lz6lcUGj8YYScgu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 15:38
Hier ook een (2x) Solis gebruiker. Sowieso is de app suboptimaal. Wat je wilt bereiken, ga je ook niet redden met (alleen) de Solis app.

De app weet namelijk niet hoeveel je huis daadwerkelijk verbruikt. Hiervoor heb je iets als een P1 meter nodig. Die kan je realtime laten inzien hoeveel stroom je gebruikt en/of teruglevert.

Ikzelf heb Solis en de Homewizard P1 meter in HomeAsssistant gekoppeld staan. Dan zou je volgens mij het gewenste resultaat hebben als ik het zo lees.

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
Gebruik je de gratis dienst van homewizard? Ik ben niet zo fan van een abonnement omdat ze hun prijzen kunnen opslaan wanneer ze willen.
Het ziet er wel perfect uit!

Heb je een idee wat ik kan doen als de p1 poort in mijn digitale meter al in gebruik is door een laadpaal? Is er een soort splitter mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 15:38
OGrasmachien schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:22:
Gebruik je de gratis dienst van homewizard? Ik ben niet zo fan van een abonnement omdat ze hun prijzen kunnen opslaan wanneer ze willen.
Het ziet er wel perfect uit!

Heb je een idee wat ik kan doen als de p1 poort in mijn digitale meter al in gebruik is door een laadpaal? Is er een soort splitter mogelijk?
Ik gebruik de gratis versie inderdaad. Historisch is de data tenslotte toch beschikbaar in mijn Homeassistant.
Er zijn inderdaad P1 splitters beschikbaar welke je hiervoor kan gebruiken.

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
Met home assistant bedoel je de home assistant app of eerder Google Home / Apple Home?