Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-05 19:59
We wonen sinds 2 weken in onze nieuwbouw met een Zehnder ComfoAir Q350. Ik was zonet de display wat aan het bestuderen en wat me opviel was de "vermeden verwarming" van 58kwh.

Wat moet ik me hier juist mee voorstellen? 58kwh aan verwarmen bespaard door de ventilatie?

Nog mensen met dit merk? Heeft de aankoop van een lan c om de app te bedienen een meerwaarde?

Ik ben benieuwd! 😊

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:38

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij is het precies dat.

De WTW ventileert door buitenlucht via een warmtewisselaar te leiden, die weer verwarmd wordt door de afgezogen lucht.

Ofwel je verwarmt de verse toegevoegde lucht indirect met de afgevoerde lucht.

Dit bespaart je een hoop energie aan het verwarmen van koude buitenlucht die je huis in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Aardedraadje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:20:
Volgens mij is het precies dat.

De WTW ventileert door buitenlucht via een warmtewisselaar te leiden, die weer verwarmd wordt door de afgezogen lucht.

Ofwel je verwarmt de verse toegevoegde lucht indirect met de afgevoerde lucht.

Dit bespaart je een hoop energie aan het verwarmen van koude buitenlucht die je huis in komt.
Ik verwarm met een geothermische WP. Is dit dan nog steeds rendabel om mijn ventilatie op stand 2/3 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:38

Aardedraadje

Met kabelschoen

Stef CB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:06:
[...]

Ik verwarm met een geothermische WP. Is dit dan nog steeds rendabel om mijn ventilatie op stand 2/3 te zetten?
Ventileren doe je voornamelijk voor vocht en CO2. Dus om het klimaat/de lucht gezond te houden. Volgens mij is de regel dat je hem op 2 laat als je thuis bent, 3 als je doucht of kookt en 1 als er niemand thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Aardedraadje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:13:
[...]

Ventileren doe je voornamelijk voor vocht en CO2. Dus om het klimaat/de lucht gezond te houden. Volgens mij is de regel dat je hem op 2 laat als je thuis bent, 3 als je doucht of kookt en 1 als er niemand thuis is.
Normaal volgens de installateur moet hij op "automatisch" staan standaard. Dat is stand 2. Maar dan maken de ventielen echt wel wat herrie, je kan niet slapen op stand 2. Ze moeten wel nog afgeregeld worden.

Maar ik begrijp wel dat het ten voordele is voor de verwarming (en uiteraard luchtkwaliteit) van de woning.

Dankje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik durf wel te stellen dat de opgegeven waarde de besparing aan directe warmte energie is, dus alsof je 58 kWh met een COP 1 straalkachel hebt bespaard. Gezien je een warmtepomp hebt met waarschijnlijk rond de COP4, is de effectieve besparing waarschijnlijk meer rond de 15 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:55

Speedmaster

Make my day...

Even puur praktijk.

De Zehnder zorgt voor ventilatie door je hele huis. De roosters in het plafond zijn er in 2 types, aanvoer, over het algemeen iedere ruimte 1, daarnaast afzuiging in toilet, badkamer en keuken.

Wat is je geluidsklacht? Piepend/fluitend geluid? Dan staat een ventiel net niet ver genoeg open.

Hoor je de installatie boven op zolder, ploppen, borrelen, rommelend geluid alsof er iets los ligt…?

Dat kan in het filter zitten, misschien te veel condenswater. Laat daar de monteur naar kijken want soms is het prettig dat de installatie toch weer wat vocht terug geeft aan het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Speedmaster schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:55:
Even puur praktijk.

De Zehnder zorgt voor ventilatie door je hele huis. De roosters in het plafond zijn er in 2 types, aanvoer, over het algemeen iedere ruimte 1, daarnaast afzuiging in toilet, badkamer en keuken.

Wat is je geluidsklacht? Piepend/fluitend geluid? Dan staat een ventiel net niet ver genoeg open.

Hoor je de installatie boven op zolder, ploppen, borrelen, rommelend geluid alsof er iets los ligt…?

Dat kan in het filter zitten, misschien te veel condenswater. Laat daar de monteur naar kijken want soms is het prettig dat de installatie toch weer wat vocht terug geeft aan het huis.
Hij staat momenteel op automatisch, stand 2. Hij blaast veel te hard, we horen de lucht gewoon blazen uit de ventielen (als het relatief stil is of bij het slapen). Ik vermoed dat dit komt omdat ze dit nog moeten komen afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:07
Wij zijn bezig met onze nieuwbouw, na werken die veel vocht in de woningbrengen doet de zehnder zijn best om dit weg te werken.
Wat ik merk is dat ik het toestel dan hoor borrelen. Als ik het toestel dan even op stand 0 zet loopt er een heel deel condenswater uit de afvoer. Is dit normaal dat bij stand 2 dit moeilijk wegloopt?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
brogel schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:35:
Wij zijn bezig met onze nieuwbouw, na werken die veel vocht in de woningbrengen doet de zehnder zijn best om dit weg te werken.
Wat ik merk is dat ik het toestel dan hoor borrelen. Als ik het toestel dan even op stand 0 zet loopt er een heel deel condenswater uit de afvoer. Is dit normaal dat bij stand 2 dit moeilijk wegloopt?
Dit is bij onze toch niet het geval.

Pagina: 1