Vraagje aan de kenners hier waar ik zelf niet zo goed uitkom.
Mijn ouders hebben een lokale installateur gevraagd om een offerte. Aangeschoten in de straat, omdat die bij de buren bezig was. Er is dus niet heel uitgebreid onderzoek gedaan en geen meerdere offertes opgevraagd.
Wat ik mij met name afvraag is tweeledig:
a) de prijs vond ik vrij straf à 1,6 €/kWp. Maar ik kan me zo voorstellen dat vooral met kleine setups die prijs al rap omhoog gaat. Het neerleggen van een paar extra paneeltjes is waarschijnlijk de moeite en kosten niet, dus je "opstartprijs" zal de prijs opdrijven bij kleine setups. Hoe redelijk is de prijs voor onderstaande offerte(s)?
b) de offertes behelzen 7 panelen met SolarEdge omvormer en ditto optimizers (S440). In de datasheet van de S440 lees ik dat voor een Single Phase HD-Wave omvormer er minimaal 8 S440's in een string moeten zitten. Nu ben ik niet heel goed in hoofdrekenen, maar volgens mij is 7 toch altijd nog minder dan 8
Hoe groot een probleem is dit? Is dit überhaupt een probleem?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8b1E4vkdbNikiwKceBMJbXYy.jpg?f=user_large)
Vooraanzicht:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZP9PfyrruniHkVenXf68vv87.jpg?f=user_large)
Legplan van de installateur:
:strip_exif()/f/image/nLKutxjcUcdogfmy2XJjqQQR.jpg?f=fotoalbum_large)
De schoorsteen links zal heel laat in de middag/begin v/d avond waarschijnlijk ook wel een schaduw werpen over de dakkapel en de dakkapel zal waarschijnlijk tegen die tijd ook al wel snel een schaduw werpen over de panelen die er voor liggen.
Denk wel dat de schaduwen vooral een rol spelen als de opbrengsten van de panelen sowieso al relatief weinig zal zijn.
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn bovenstaande punten a) en b) vinden
Mijn ouders hebben een lokale installateur gevraagd om een offerte. Aangeschoten in de straat, omdat die bij de buren bezig was. Er is dus niet heel uitgebreid onderzoek gedaan en geen meerdere offertes opgevraagd.
Wat ik mij met name afvraag is tweeledig:
a) de prijs vond ik vrij straf à 1,6 €/kWp. Maar ik kan me zo voorstellen dat vooral met kleine setups die prijs al rap omhoog gaat. Het neerleggen van een paar extra paneeltjes is waarschijnlijk de moeite en kosten niet, dus je "opstartprijs" zal de prijs opdrijven bij kleine setups. Hoe redelijk is de prijs voor onderstaande offerte(s)?
b) de offertes behelzen 7 panelen met SolarEdge omvormer en ditto optimizers (S440). In de datasheet van de S440 lees ik dat voor een Single Phase HD-Wave omvormer er minimaal 8 S440's in een string moeten zitten. Nu ben ik niet heel goed in hoofdrekenen, maar volgens mij is 7 toch altijd nog minder dan 8

Foto's
Bovenaanzicht::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8b1E4vkdbNikiwKceBMJbXYy.jpg?f=user_large)
Vooraanzicht:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZP9PfyrruniHkVenXf68vv87.jpg?f=user_large)
Legplan van de installateur:
:strip_exif()/f/image/nLKutxjcUcdogfmy2XJjqQQR.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Als ik de PDOK-app moet geloven, zou er zo'n 19 m2 aan de voorkant beschikbaar moeten zijn, inc. de dakkapel.Schaduw
De zon zal rechts van de dakkapel zeker een schaduw trekken later in de middag. Verder geen bomen die boven het dak uitkomen o.i.d. Horizontaal stralende zon zal echter weinig kans krijgen i.v.m. huizen aan de overkant van de straat.De schoorsteen links zal heel laat in de middag/begin v/d avond waarschijnlijk ook wel een schaduw werpen over de dakkapel en de dakkapel zal waarschijnlijk tegen die tijd ook al wel snel een schaduw werpen over de panelen die er voor liggen.
Denk wel dat de schaduwen vooral een rol spelen als de opbrengsten van de panelen sowieso al relatief weinig zal zijn.
Jaarverbruik
2150 kWh in 2022.Huidige elektriciteitsaansluiting
Single-phase, wat zal 't zijn, 25 A? Ze hebben nog een stoppenkast. Letterlijk stoppen, je weet wel, van die smeltveilighedenBudget en doel
Budget: hebben ze me niet gezegd heb 't niet gevraagd. Doel: milieubewust, bezuinigen.Wie gaat het project uitvoeren
Lokale installateur die ook al voor een buur 't dak op ging. Installateur werd aangeschoten en gevraagd om een offerte.Bijhouden van data
Sure. Nice to have.Reeds verkregen offertes
Er zijn tegelijkertijd 2 offertes uitgebracht:1:
- 7 x AEG AS-M1082B-H(M10) 410W Mono Full Black
- 1 x SE3000H - 1-fase - HD-Wave SetApp
- 7 x S440
- 2,87 kWp
- € 4.849,40
2:
- 7 x DAS 425W N-Type Full Black Bifacial Glas-Glas
- 1 x SE3000H - 1-fase - HD-Wave SetApp
- 7 x S440
- 2,98 kWp
- € 4.709,40
Regio
OverijsselIk ben benieuwd wat jullie van mijn bovenstaande punten a) en b) vinden
edit:
Als ik zo de losse prijzen van de panelen, omvormer en optimizer in een zakjapanner smijt, dan kom je ruwweg op zo'n € 2500 uit voor de AEGs en zo'n € 2250 voor de DAS Solar. Ik vind het verschil van 2300 tot 2500 euro's voor het installeren (voorrijkosten, mensuren, bekabeling en bevestigingsmaterial e.d.) wel vrij fors?
[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 12-12-2023 21:07 ]