Zonnepanelen-offerte ouders: klopt dit wel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vraagje aan de kenners hier waar ik zelf niet zo goed uitkom.

Mijn ouders hebben een lokale installateur gevraagd om een offerte. Aangeschoten in de straat, omdat die bij de buren bezig was. Er is dus niet heel uitgebreid onderzoek gedaan en geen meerdere offertes opgevraagd.

Wat ik mij met name afvraag is tweeledig:

a) de prijs vond ik vrij straf à 1,6 €/kWp. Maar ik kan me zo voorstellen dat vooral met kleine setups die prijs al rap omhoog gaat. Het neerleggen van een paar extra paneeltjes is waarschijnlijk de moeite en kosten niet, dus je "opstartprijs" zal de prijs opdrijven bij kleine setups. Hoe redelijk is de prijs voor onderstaande offerte(s)?

b) de offertes behelzen 7 panelen met SolarEdge omvormer en ditto optimizers (S440). In de datasheet van de S440 lees ik dat voor een Single Phase HD-Wave omvormer er minimaal 8 S440's in een string moeten zitten. Nu ben ik niet heel goed in hoofdrekenen, maar volgens mij is 7 toch altijd nog minder dan 8 8)7 Hoe groot een probleem is dit? Is dit überhaupt een probleem?

Foto's
Bovenaanzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzV0SJCxOppH13sOb1Q4lJBUXVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8b1E4vkdbNikiwKceBMJbXYy.jpg?f=user_large

Vooraanzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijWA9yHjN0wijlmam22NwQVuin0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZP9PfyrruniHkVenXf68vv87.jpg?f=user_large

Legplan van de installateur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmncRLY1oBfMX96nEB7j2Xo1K_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLKutxjcUcdogfmy2XJjqQQR.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Als ik de PDOK-app moet geloven, zou er zo'n 19 m2 aan de voorkant beschikbaar moeten zijn, inc. de dakkapel.
Schaduw
De zon zal rechts van de dakkapel zeker een schaduw trekken later in de middag. Verder geen bomen die boven het dak uitkomen o.i.d. Horizontaal stralende zon zal echter weinig kans krijgen i.v.m. huizen aan de overkant van de straat.

De schoorsteen links zal heel laat in de middag/begin v/d avond waarschijnlijk ook wel een schaduw werpen over de dakkapel en de dakkapel zal waarschijnlijk tegen die tijd ook al wel snel een schaduw werpen over de panelen die er voor liggen.

Denk wel dat de schaduwen vooral een rol spelen als de opbrengsten van de panelen sowieso al relatief weinig zal zijn.
Jaarverbruik
2150 kWh in 2022.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Single-phase, wat zal 't zijn, 25 A? Ze hebben nog een stoppenkast. Letterlijk stoppen, je weet wel, van die smeltveiligheden :P
Budget en doel
Budget: hebben ze me niet gezegd heb 't niet gevraagd. Doel: milieubewust, bezuinigen.
Wie gaat het project uitvoeren
Lokale installateur die ook al voor een buur 't dak op ging. Installateur werd aangeschoten en gevraagd om een offerte.
Bijhouden van data
Sure. Nice to have.
Reeds verkregen offertes
Er zijn tegelijkertijd 2 offertes uitgebracht:
1:
  • 7 x AEG AS-M1082B-H(M10) 410W Mono Full Black
  • 1 x SE3000H - 1-fase - HD-Wave SetApp
  • 7 x S440
  • 2,87 kWp
  • € 4.849,40
2:
  • 7 x DAS 425W N-Type Full Black Bifacial Glas-Glas
  • 1 x SE3000H - 1-fase - HD-Wave SetApp
  • 7 x S440
  • 2,98 kWp
  • € 4.709,40
Regio
Overijssel

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn bovenstaande punten a) en b) vinden :)

edit:
Als ik zo de losse prijzen van de panelen, omvormer en optimizer in een zakjapanner smijt, dan kom je ruwweg op zo'n € 2500 uit voor de AEGs en zo'n € 2250 voor de DAS Solar. Ik vind het verschil van 2300 tot 2500 euro's voor het installeren (voorrijkosten, mensuren, bekabeling en bevestigingsmaterial e.d.) wel vrij fors?

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 12-12-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:04
Dit zijn wel echt schofterige prijzen. Je zou voor serie opstellingen toch met gemak offertes net onder de €1 p/Wp moeten kunnen vinden. Misschien vanwege de kleine setup iets duurder, maar bij deze toko zou ik hard weglopen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 15:05

Cr3ator

1 bar is geen bar

a) Het is behoorlijk aan de dure kant ja. Zeker aangezien er zat bedrijven zitten te springen om werk: vraag nog wat offertes op.

b) 7x S440 kan/mag niet. Goed gezien! Met type S500b zou het wél kunnen werken.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
RobbieB schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:08:
Dit zijn wel echt schofterige prijzen. Je zou voor serie opstellingen toch met gemak offertes net onder de €1 p/Wp moeten kunnen vinden. Misschien vanwege de kleine setup iets duurder, maar bij deze toko zou ik hard weglopen.
Maar dit kan niet in serie want dakkapel panelen en schuin dak panelen hebben een verschillende hellingshoek.
Dus, twee panelen minder en de prijs gaat heel erg hard naar beneden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:04
No Hands schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:24:
[...]

Maar dit kan niet in serie want dakkapel panelen en schuin dak panelen hebben een verschillende hellingshoek.
Dus, twee panelen minder en de prijs gaat heel erg hard naar beneden.
Of een omvormer die 2 strings aan kan.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
RobbieB schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:38:
[...]

Of een omvormer die 2 strings aan kan.
2 panelen op 1 string is krapjes.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Dat is niet krapjes... Dat is knallend ongeschikt. Op bijna alle 2mppt omvormers start een string van 2 niet, nooit.

SolarEdge met 7x s440 op een offerte gooien? Ongeacht prijs heel, heel hard weglopen. Ze hebben daarmee in 1 klap aangetoond prutsers te zijn die hun werk niet snappen.

Dit dak zou ik niet met SolarEdge doen. Veel te veel kans dat het ook met s500b optimizers een niet lekker werkend systeem wordt.

Lekker naar micro's gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dank voor jullie reacties en bevestiging van mijn vermoedens!
Cr3ator schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:23:
Met type S500b zou het wél kunnen werken.
Klopt, die heeft een minimum van 6 inderdaad. Alleen zag ik ook wel weer dat de MPPT-werkbereik van 12,5 tot 105 V lag i.p.v. 8 tot 60 V bij de S440. Gaat dat nog een probleem opleveren? Als ik het zélf zo zie: eigenlijk niet. De power-voltage curve van bijv. die AEGs hebben maxima van rond de 30 V, óngeacht de ingestraalde zonkracht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxYwG4qieefLXN9geQG00hDek_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hvq8pNKkjoMK73iAFxcrpT3v.png?f=user_large

Dus ik verwacht niet dat het verschil van 8 vs. 12,5 V nou een groot probleem zal zijn.

Verder is de S500b natuurlijk ietsjes duurder dan de S440, maar da's hooguit tientjeswerk en zou op het totaalplaatje niet zoveel uit moeten maken.
Ronald schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:22:
SolarEdge met 7x s440 op een offerte gooien? Ongeacht prijs heel, heel hard weglopen. Ze hebben daarmee in 1 klap aangetoond prutsers te zijn die hun werk niet snappen.
Dank, ik had zelf al zo'n vermoeden.
Ronald schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:22:
Dit dak zou ik niet met SolarEdge doen. Veel te veel kans dat het ook met s500b optimizers een niet lekker werkend systeem wordt.

Lekker naar micro's gaan.
Dan hebben we 't over Enphase neem ik aan. Of mis ik een alternatieve fabrikant? :)

edit:
Ik lees nu ook iets over APSystems. Kende ik nog niet. Geen idee of dat nog veel uitmaakt vergeleken met Enphase.

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 13-12-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Osiris de 8V vs 12V minimum Mppt. Maakt dat s500b slechts 1 van de 3 paneel delen kan bypassen. Minder belangrijk dan goed werkend systeem.

Micro’s: Enphase, APSystems, Hoymiles
In die volgorde van duur naar goedkoop en waarschijnlijk ook kwaliteit.

De dynamiek van het dak maakt dat zelfs s500b krap kan zijn. Dan ga je ook vrij stevige onze verliezen op de optimizer krijgen, ze zijn minder efficiënt op hoge string zijdige spanning.

Daarom dus micro’s

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online

UPDATE

Mijn ouders wilden ook een nieuwe meterkast (d'oh met nog smeltveiligheden op dit moment) en toen ik vroeg of de offerte met meterkast was, werd dit negatief beantwoord.

Wat blijkt nu: de prijzen waren wél inclusief nieuwe meterkast |:( Hadden m'n ouders denk ik niet goed begrepen ofzo..

N.a.v. vragen/opmerkingen (geen idee wat precies) hebben ze dit nu verduidelijkt én 2 offertes voor een 10-panelen-systeem toegevoegd (één met en één zonder groepenkast):

Aangepast legplan met 3 extra panelen op de dakkapel aan de noord-westkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiKD3EK_tgkddz2-QQxG7uwc8TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLIO0bQxxajPfd4R7I7Ifh2z.jpg?f=fotoalbum_large
3:
  • 10 x DAS 425W N-Type Full Black Bifacial Glas-Glas
  • 1 x SE3500H- 1-fase - HD-Wave SetApp
  • 7 x S440
  • 1x groepenkast
  • 4,25 kWp
  • € 5.574,40
4:
  • 10 x DAS 425W N-Type Full Black Bifacial Glas-Glas
  • 1 x SE3500H- 1-fase - HD-Wave SetApp
  • 7 x S440
  • géén groepenkast
  • 4,25 kWp
  • € 4.635,00
Als je kijkt naar de offerte zonder nieuwe groepenkast, dan kom je dus uit op € 1,09/kWp. Wat al wel redelijk schappelijk begint te worden.

En een nieuwe groepenkast kost blijkbaar € 939,40 (verschil tussen offerte 3 en 4). Lijkt me ook niet heel onredelijk.

M'n ouders vragen zeker nog extra offertes op, maar ben benieuwd wat men vindt van een SolarEdge-systeem met 10 panelen (7 is sowieso een no-go IMO).

10 is op zich voor hun thuissituatie vrij veel, bijna 75 % overproductie qua kWh dan wat ze zelf nodig zouden hebben. De terugverdientijd zou wel korter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik durf geen oordeel te geven zonder solaredge designer rapporten.

De ene groepen kast is de andere niet. Oordeel vellen zonder te weten welke componenten er gebruikt worden kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:54:
De ene groepen kast is de andere niet. Oordeel vellen zonder te weten welke componenten er gebruikt worden kan niet
Da's voor potentiële klanten dan ook best wel lastig :P Tenzij je dat allemaal in de offerte uitgespecificeerd eist wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De ene kast kan 2x zoveel aan materiaal kosten dan de andere.

Dat specificeren lijkt me echt normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mja, ik zou dat ook wel normaal vinden, maar blijkbaar vindt deze toko 't niet meer dan normaal om slechts in de titel van de offerte "+ groepenkast" op te nemen en daarmee klaar :D

Ik zou wel willen weten wat voor Chinese meuk of gerenommeerd merk ik in m'n kast krijg voor die 1000 euro :)
Pagina: 1