Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritvan3hoog
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-11-2024
Is het noodzakelijk voor een nieuw bord álle drivers en BIOS updates te installeren of is de laatste genoeg?

Ik ging altijd uit van het laatste.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:17
Ligt eraan, soms staat er in het lijstje BIOS updates iets vermeld over bepaalde versies die eerst geïnstalleerd moeten worden. Maar vaak is de laatste genoeg als er geen bijzonderheden genoemd worden.
Chipset drivers doe ik zelf eigenlijk alleen als er iets niet werkt, meestal neem ik daar de moeite niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In geval van een bios heeft het geen zin om eerst een oudere versie te installeren. Een bios flash je, dat betekent dat het volledige geheugen waarin de bios is opgeslagen overschreven wordt. Dus je kunt daar gelijk naar de laatste, omdat er toch niets achterblijft van de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:17
TERW_DAN schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:28:
In geval van een bios heeft het geen zin om eerst een oudere versie te installeren. Een bios flash je, dat betekent dat het volledige geheugen waarin de bios is opgeslagen overschreven wordt. Dus je kunt daar gelijk naar de laatste, omdat er toch niets achterblijft van de oude.
Gaat dat ook op als er iets vermeld staat zoals in bijgevoegde screenshot? Ik volg namelijk altijd braaf die instructies op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4W4cbnDr0RooRboUpT7qJffLd4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IKOzWJo2gyvfI64yGDhZnT2u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28

D4NG3R

kiwi

:)

TERW_DAN schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:28:
BIOS updates willen soms wel eens bootstrappen op een vorige versie of afhankelijk zijn van nieuwe/gewijzigde instructies van een nieuwere CPU. Versie A naar versie F wil daardoor wel eens vereisen dat je eerst bijvoorbeeld versie C installeert zoals bovenstaande aangeeft.

@Gerritvan3hoog wat is precies het doel? BIOS updates ontwijk ik veelal tenzij deze daadwerkelijk iets fixen waar ik tegen aan loop. In tegenstelling tot reguliere drivers is er een reëel risico dat het systeem weigert te werken als de installatie mank loopt en er geen flashback optie voor het moederbord is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritvan3hoog
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-11-2024
@D4NG3R
In mijn vorige topic gaf ik aan problemen te hebben met een nieuw moederbord.
Ik dacht dat het misschien hieraan kon liggen.
Pagina: 1