Toon posts:

Materiaal keuze waterblok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees overal vanalles over de verschillende waterblokkies maar ik vraag me af welke materialen je wel en vooral welke je niet kunt combineren.

Welke materialen :

KOPER
ALUMINIUM
MESSING
RVS

....kun je combineren zonder dat je van die weggerotte binnenwerken in je waterblokkie krijgt. Is het niet zo dat het meest edele metaal overblijft en het minst edele metaal aangetast wordt (verdwijnt)

ik zit zelf aan een rvs waterblok te denken omdat ik daarvoor makkelijk aan materiaal zou kunnen komen, heeft iemand hier ervarin gmee, en vooral hoe presteerd rvs qua warmtewisseling en zo.

Verwijderd

RVS zuigt bigtime.

1.) slechte warmte overdracht
2.) heel moeilijk te bewerken. Geloof me maar ik weet ik heb er wel eens moeten werken en als je denkt dat je schoonmoeder lastig is, nou probeer dan maar eens met RVS te werken.

Ik zou gewoon koper nemen of anders alu.

Verwijderd

Topicstarter
OK duidelijk...

maar dan weet ik nog nix over of ik perse een koperen radiator moet gebruiken en zo, en af je dat verrottingsproces kunt voorkomen stoppen verminderen of wat dan ook met koelvloeistof of watervernatteraar

Verwijderd

Je moet gewoon zorgen dat alles het zelfde is !!

koper waterblok = koperen radiator 8-)

Je kan ook Water Wetter gebruikt dat helpt ook !!

Verwijderd

Topicstarter
En messing dan, soms zie je nog weleens dat die waterleiding zooi die tweakers nog weleens gebruiken ook messing is of bevat, bijvoorbeeld soldeerbochtjes die heb je ook in roodkoperen uitvoering die dunne en een lichtere metaal?

hoe zit dat....any1?? :?

Verwijderd

JE kan verschillende metalen gebruiken, maar zorg ervoor dat ze allebij bijna even edel zijn. Dus b.v geen lood en koper in een sijsteem, want dat wordt opgevreten. Je kan koper en aluminium samen gebruiken, maar dan is het aan te raden om waterwetter te gebruiken, die zou het vreten tegen gaan.

Verwijderd

Topicstarter
als ik het goed begrijp krijg je dus alleen dat de metalen "elkaar opvreten" als ze een vloeistof (zuur?) ertussen hebben die zuur is en dus geleid?????

Verwijderd

Je moet metalen uitzoeken die bij elkaar passen. In binas kan je dat wel opzoeken. Het gaat daarbij om potentiaalverschillen... Dan krijg je ionenuitwisseling en dergelijke. Vraag anders een scheikundige, die weten dat wel!

edit:
De correcte term is: standaard electrodenpotentiaal (geloof ik...)

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

beste matriaal voor waterkoelingblok PUUR ZILVER. Hoe je er aan komt ik zou het niet weten maar het is wel zo.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Verwijderd

ik heb een koperen onderkant, een rubberen sluiting ertussen en dan een rvs deksel..

werkt prima

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 18:16 schreef Juggernaut het volgende:
ik heb een koperen onderkant, een rubberen sluiting ertussen en dan een rvs deksel..

werkt prima
heb je daar plaatjes van, mail ze dan effe naar me, lijkt met errug mooi nl.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

Epsilon

je kan wel gewoon een koperen blok met een alu radiator gebruiken hoor. Maar dan moet je OF waterwetter in het water doen. Of onder in je reservoir (als je die hebt, anders zit er niks anders op dan waterwetter) een blokje lood leggen.

Dan gaat het lood reageren en niet het aluminium, omdat het lood minder edel is (veeeel minder edel, het glimt nl ook nooit, tenzij je er een stukje afkrabt, omdat er bovenop altijd een laagje loodoxide zit)

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 19:17 schreef epsilon het volgende:
je kan wel gewoon een koperen blok met een alu radiator gebruiken hoor. Maar dan moet je OF waterwetter in het water doen. Of onder in je reservoir (als je die hebt, anders zit er niks anders op dan waterwetter) een blokje lood leggen.

Dan gaat het lood reageren en niet het aluminium, omdat het lood minder edel is (veeeel minder edel, het glimt nl ook nooit, tenzij je er een stukje afkrabt, omdat er bovenop altijd een laagje loodoxide zit)
Ik heb nu al 2 weken een koperen waterblok en een aluminium radiator. Aan lood kan ik denk ik wel makkelijk komen. Is het denk je een probleem dat het "al" 2 weken "fout" zit? (er ligt wel VET ranzig materiaal in me reservoir, echt maf)

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 18:35 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

heb je daar plaatjes van, mail ze dan effe naar me, lijkt met errug mooi nl.
ik heb daar plaatjes van, maar die staan op de ftp server van chello en niet meer op me HDD, maar de chello server ligt plat.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 19:20 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Ik heb nu al 2 weken een koperen waterblok en een aluminium radiator. Aan lood kan ik denk ik wel makkelijk komen. Is het denk je een probleem dat het "al" 2 weken "fout" zit? (er ligt wel VET ranzig materiaal in me reservoir, echt maf)
dat vraag ik me nou ook af, waar komt die derrie vandaan en wat is het ??

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 18:17
Op zaterdag 08 september 2001 19:54 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

dat vraag ik me nou ook af, waar komt die derrie vandaan en wat is het ??
Err.. daar is laatst nog een topicje over geweest dacht ik.
Moet je ff zoeken :)

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Waar kan je dat grij dan halen

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 23:22 schreef roalte.nl het volgende:
En messing dan, soms zie je nog weleens dat die waterleiding zooi die tweakers nog weleens gebruiken ook messing is of bevat, bijvoorbeeld soldeerbochtjes die heb je ook in roodkoperen uitvoering die dunne en een lichtere metaal?

hoe zit dat....any1?? :?
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Messing is de grootste fout die je kan maken (op RVS na dan), alhoewel het een koperlegering is, is het een erg slecht materiaal om te gebruiken voor een koelblok.
Het heeft ZINK als legeringelement.

te motivatie (warmtegeleidingscoeff.):

Koper: 391 W/mK :)
Alu: 200 W/mK :)
MESSING: 121 W/mK :(
RVS: 24 W/mK :(
Pagina: 1