Samsung TV + Onkyo HT-358 + ARC - geen audio pass-through

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evillevi
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-02-2024
Hoi iedereen, ik ben nieuw hier. Ik heb rondgekeken op forums maar ik heb geen oplossing gevonden voor mijn probleem.

Mijn vraag:

Hoe krijg ik pass-through van (compressed) Dolby Digital 5.1 geluid van mijn Samsung TV naar mijn AV-versterker via ARC? Waarom krijg ik 'pass-through' (doorloop) van binnenkomende audio niet aangevinkt op mijn smart TV?

De hardware setup:

- Onkyo HT-358 AV-versterker met ARC functie
- Samsung QE43Q60B smart TV
- HDMI out van Onkyo via HDMI verbonden met HDMI 2 input (eARC) op Samsung TV.
- externe apparatuur via HDMI aangesloten op de TV: Mac Mini M2, Pioneer bluray speler

Mijn bedoeling?

4K content vanaf mijn Mac Mini M2 kunnen afspelen op de TV + 5.1 geluid naar de versterker krijgen via ARC.
De Onkyo versterker is immers al een ouder apparaat dat geen Ultra HD ondersteunt.
Het liefst vermijd ik momenteel de aankoop van een Ultra HD AV-versterker, hoewel ik dat in de toekomst wel overweeg.

Bevindingen:

1) De Bluray speler sloot ik eerst direct aan op de versterker. Ik kreeg surround geluid, maar geen beeld.
Omdat ik het niet direct in orde kreeg, sloot ik de speler eens direct aan op de TV. Het beeld is in orde, maar ik krijg dan alleen 2.0 PCM geluid uit de versterker.
In de instellingen op de TV kan ik alleen 'auto' of 'PCM' selecteren voor deze bron (bluray). 'Doorloop' staat uitgevinkt, grijs, en kan ik niet kiezen. Ik krijg de melding dat dit niet lukt met ARC. Pass-through kan ik alleen maar kiezen wanneer ik Dolby Digital 2.0 stereo afspeel vanop de bluray speler. Ik testte met een concert DVD (5.1 of 2.0 geluid).
2) Wanneer ik mijn computer (Mac Mini) als bron selecteer, kan ik geen pass-through selecteren.

Ik heb ondertussen wel gelezen dat DTS via ARC sowieso niet doorgestuurd wordt vanuit de TV naar de versterker. Maar voor Dolby Digital 5.1 geluid zou dit toch moeten lukken?

Ik keek in de handleiding van de versterker, maar ik zie nergens dat de ARC functie daarop beperkt is tot twee kanalen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evillevi
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik vermoed dat het aan een losse speakerkabel lag.
Ondertussen krijg ik surround geluid ongeacht welke optie ik kies in de instellingen.
eARC staat op UIT, en digital sound out staat op AUTO. Of ik eARC nu op UIT of AAN heb staan, geluid op PCM of AUTO, ik krijg surround geluid nu. De optie 'pass-through' kan ik wel nog steeds niet aanklikken.
Nu ja, het werkt nu toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:34

FeaR

In GoT we trust

evillevi schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:16:
Of ik eARC nu op UIT of AAN heb staan, geluid op PCM of AUTO, ik krijg surround geluid nu.
Dat is, kijkende naar de apparatuur, technisch niet mogelijk. PCM over ARC draagt maximaal twee kanalen, ergo geen surround.

Edit:
Waarbij eARC op de Samsung uit of aan geen verschil maakt aangezien de Onkyo ARC heeft. Laagste versie in de keten geldt, in deze ARC. Dus mocht je met PCM over ARC surround hebben neig ik dat je input 2.0 is en de Onkyo er een surround sausje overheen gooit, geen dedicated surround.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 13-12-2023 17:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.