Inspectieput drainage appartementencomplex vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Freek90
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-01 17:21
Beste tweakers,

Binnen onze VvE hebben we een groot verloop en inmiddels een probleem met het onderhoud van onze drainage. We vermoeden dat deze hoognodig gereinigd moet worden (laatste keer in 2019 uitgevoerd).

Echter het rioolbedrijf die we hebben ingeschakeld heeft weinig aan het enige schetsje wat we van de vorige uitvoerder in bezit hebben .
Het probleem: Ze kunnen de inspectieputten niet vinden. Het gaat om een drainageleiding van 100mm diameter die 30-40cm voor de voordeuren is aangebracht een tiental jaren geleden. Volgens het kaartje zou dan recht aan het einde van de leiding "ergens" een inspectieput moeten zitten.
Ze willen wel voor 1000 euro de straat open halen om de kijken waar de drainage dan precies zit...

Hopelijk zijn er tweakers met verstand van zaken, want waar zou zo'n put zitten? Op ons eigen terrein zie ik exact niks. Wél op de straat, maar het lijkt me niet gebruikelijk dat zo'n inspectieput op de grond van de gemeente zou zitten? Als iemand een idee heeft waar ik ongeveer naar zou moeten zoeken in dit geval zou ik al behoorlijk geholpen zijn.

Alle reacties

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-01 20:10
Bij de gemeente navraag doen of zij tekeningen (bouwdossier vergunning) van het pand hebben. Of dat zij de revisiegevens hebben van de huisaansluitingen van het gebouw / perceel.

Bij de meeste particulieren zit het overnameputje onder de grond. Vaak 0,50 meter uit de perceelgrens. Dat zou bij de gemeente bekend moeten zijn. Even navraag doen.

• Freek90
Top! Ik ga het bij hen even navragen, de drainages zijn wel pas enkele jaren ná de oplevering aangelegd, maar neem aan dat daar dan ook een vergunning nodig is? Uit de documentatie blijkt niet heel helder of het op het gemeenteriool is aangesloten of niet.

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-01 13:57
Heeft het riool bedrijf geen inspectiecamera die ze boven de grond kunnen uitpijlen? Zo hebben ze het bij mij gevonden.

• Freek90
Ja, zoiets lijkt mij ook mogelijk, maar de enige bovengrondse toegangspunten die we zien zonder te graven zijn die van het gemeenteriool, ik weet niet of ze "zomaar" vanaf daar mogen/kunnen werken?

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-01 13:57
Jawel hoor, dat kan juist makkelijk zijn. Of een gaatje boren in een regenpijp en vanaf daar gaan.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:30

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Hemelwater afvoer en riolering is bij ons gescheiden. Dus via de regenpijp gaat dan niet lukken.

Theo

• Freek90
Inmiddels de gemeente gesproken, daar nog niet veel wijzer uit geworden, zij zeggen geen documentatie te hebben over een aansluiting van onze drainage op het gemeentelijke regenwaterriool.

Dat terwijl uit de bij ons beschikbare documentatie toch echt lijkt dat de inspectieput ook echt de gemeentelijke inspectieput (RW) op straat is.

Is dit een gebruikelijke aanpak bij een private drainageleiding? Kan een commercieel bedrijf ook "zomaar" de drainage inspecteren en reinigen vanuit de gemeentelijke inspectieputten?

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
Kan je het riool bedrijf die het in 2019 heeft gedaan niet inschakelen? Wellicht werken dezelfde medewerkers er nog en kunnen ze de situatie herinneren.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-01 20:10
Freek90 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:45:
Inmiddels de gemeente gesproken, daar nog niet veel wijzer uit geworden, zij zeggen geen documentatie te hebben over een aansluiting van onze drainage op het gemeentelijke regenwaterriool.
Dat kan gebeuren. Als de gegevens niet aan de gemeente beschikbaar gesteld worden dan wordt er niets gearchiveerd.
Freek90 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:45:
Dat terwijl uit de bij ons beschikbare documentatie toch echt lijkt dat de inspectieput ook echt de gemeentelijke inspectieput (RW) op straat is.

Is dit een gebruikelijke aanpak bij een private drainageleiding? Kan een commercieel bedrijf ook "zomaar" de drainage inspecteren en reinigen vanuit de gemeentelijke inspectieputten?
Ja, zeker. Je moet ergens op aansluiten of op afvoeren. Een overnamepunt in de vorm van een inspectieput is veel voorkomend (vooral bij grotere aansluitingen zoals op bedrijfsterreinen, bij appartementencomplexen, e.d.) Een commercieel bedrijf kan gewoon vanuit de inspectieput inspecteren en reinigen. Het enige is mogelijk dat de openbare weg niet te veel geblokkeerd mag worden. Op deze manier inspecteren gebeurd vaker. Geen probleem.
Pagina: 1