Inlaatcombinatie testen - hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:42
Hi allen,

weet iemand hoe je een inlaatcombinatie test?

Ik heb een VSH Qlite inlaatcombinatie (EAN 8711985263978);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxqhLtHaxI8EkzDTuvX_Maekua4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pAIh51SUIQMxGbvEHfSbdPPT.png?f=user_large

Bij de groene pijl zie je iets waar ik vermoedelijk aan kan draaien, maar doordat de combinatie een beetje onhandig ingebouwd is, kan ik dat niet goed zien. Ik wil ook voorkomen dat ik straks waterschade heb doordat ik hem opdraai daar en het uit dat gat komt, ipv het mooie blauwe tuitje in de afvoer. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 12:24

Mauzer

Wololoo

Meestal draai je aan de (blauwe) knop. Die gaat dan iets af van de kraan, en dan komt er water uit het overstortventiel.

Wololoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Mauzer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:17:
Meestal draai je aan de (blauwe) knop. Die gaat dan iets af van de kraan, en dan komt er water uit het overstortventiel.
Thx! Toen ik eraan draaide merkte ik niks. Misschien moet ik nog een paar slagen draaien of iets dergelijks. Frustrerend dat er nergens een handleiding te vinden is overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Waarom wil je dat testen?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ik wil de boiler leeg laten lopen, zodat ik het lekkende verwarmingselement kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

MWDKing schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:28:
[...]

Ik wil de boiler leeg laten lopen, zodat ik het lekkende verwarmingselement kan vervangen.
Dat zou ik anders doen.

Inlaatcombinatie dicht draaien, warmwaterkraan/kranen openzetten en dan de moer aan de bovenzijde (ketelzijde) van de inlaatcombinatie losdraaien.
Of, als ie liggend gemonteerd is, de moer die het verste van de afsluiter van de inlaatcombinatie zit.
Daardoor krijgt ie lucht en zal de boiler vrijwel geheel leeglopen.

Het draaien aan de blauwe knop van de inlaatcombinatie (= de ontlastklep) kan ervoor zorgen dat ie blijft lekken en als dat gebeurt, moet je die ook vervangen.

Hier nog een linkje naar een afbeelding van een inlaatcombinatie, de beschrijving van de onderdelen, èn, als kers op de taart een beschrijving hoe je een inlaatcombinatie kunt testen.

Oh, niet onbelangrijk: trek de stekker van de boiler er wel even uit voordat je begint......
Zal er wellicht al uit liggen, maar toch...

[ Voor 22% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 12-12-2023 19:01 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 23:11
MWDKing schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:28:
[...]

Om welke boiler gaat het, want een element zal niet lekken maar eerder de dompelbuis waar het element in geschoven wordt. Grote kans dat de boiler zelf lek is en vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
badboynova schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:48:
[...]

Om welke boiler gaat het, want een element zal niet lekken maar eerder de dompelbuis waar het element in geschoven wordt. Grote kans dat de boiler zelf lek is en vervangen moet worden.
Warmtepompboiler Varme vt180c. Dit zegt de fabrikant. Zij sturen een nieuw element. Het water lekt uit de dompelbuis waar de sensor van het element in gaat. Ik zie het wel wat er allemaal in het pakketje zit dat ik ontvang.

Lekt uit het gaatje wat je ziet waar de (veiligheids?)sensor in gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bX1hgLd-a0CdHSohtXDCmxcna6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ul6rJNmzePiUdqzbdnQAKxuv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door MWDKing op 12-12-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:39:
[...]

Dat zou ik anders doen.

Inlaatcombinatie dicht draaien, warmwaterkraan/kranen openzetten en dan de moer aan de bovenzijde (ketelzijde) van de inlaatcombinatie losdraaien.
Of, als ie liggend gemonteerd is, de moer die het verste van de afsluiter van de inlaatcombinatie zit.
Daardoor krijgt ie lucht en zal de boiler vrijwel geheel leeglopen.

Het draaien aan de blauwe knop van de inlaatcombinatie (= de ontlastklep) kan ervoor zorgen dat ie blijft lekken en als dat gebeurt, moet je die ook vervangen.

Hier nog een linkje naar een afbeelding van een inlaatcombinatie, de beschrijving van de onderdelen, èn, als kers op de taart een beschrijving hoe je een inlaatcombinatie kunt testen.

Oh, niet onbelangrijk: trek de stekker van de boiler er wel even uit voordat je begint......
Zal er wellicht al uit liggen, maar toch...
Dank voor de uitgebreide reactie. Als ik aan het blauwe dopje draai gebeurd er niks. Snap er niks van... er staat ook geen pijlpjes oid op de dop. Ik zal eens proberen de dop eraf te trekken als ik zo even mijn handen vrij heb.

Er zit wel water in de sifon waar die op loost, dus ik hem wel het idee dat die werkt.

Als ik de knelkoppeling moer aan de bovenzijde los draai (boiler zijde) dan loopt de ketel toch praktisch leeg op de vloer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxj1q23QrsagCu9Zlw22FVbkreI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSHlYpAVkrzmMrmETyBkfZSy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

MWDKing schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:24:
[...]

Dank voor de uitgebreide reactie. Als ik aan het blauwe dopje draai gebeurd er niks. Snap er niks van... er staat ook geen pijlpjes oid op de dop. Ik zal eens proberen de dop eraf te trekken als ik zo even mijn handen vrij heb.
Doe dat maar niet....... Laat die blauwe dop maar met rust.
Pijltje staat ook niet op de dop, maar op de zijkant van het messing gedeelte van de inlaatcombinatie.
Er zit wel water in de sifon waar die op loost, dus ik hem wel het idee dat die werkt.
Dat *lijkt* dan in orde te zijn.
Dit zegt de fabrikant. Zij sturen een nieuw element. Het water lekt uit de dompelbuis waar de sensor van het element in gaat.
Leuk dat ze een nieuw element sturen. Is dat omdat je je beroept op garantie?
Zo ja, laat de fabrikant het dan ook maar installeren, of laat een installateur dat doen op hun kosten.
Of kunnen ze je niet een beschrijving geven van hoe je de boiler volgens hun richtlijnen leeg moet maken?

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:24:
[...]

Doe dat maar niet....... Laat die blauwe dop maar met rust.
Pijltje staat ook niet op de dop, maar op de zijkant van het messing gedeelte van de inlaatcombinatie.

[...]

Dat *lijkt* dan in orde te zijn.

[...]

Leuk dat ze een nieuw element sturen. Is dat omdat je je beroept op garantie?
Zo ja, laat de fabrikant het dan ook maar installeren, of laat een installateur dat doen op hun kosten.
Of kunnen ze je niet een beschrijving geven van hoe je de boiler volgens hun richtlijnen leeg moet maken?
Voor de helderheid; Ik heb het over de pijltjes die bijvoorbeeld bij deze wél op de dop staan.Afbeeldingslocatie: https://www.klusbeter.nl/apokalypsis/wp-content/uploads/Inlaatcombinatie1.jpg
Vandaar de twijfel of de dop wat doet. Dus niet over de stroomrichting pijltjes in het meesing.

Voor wat betreft garantie. Het is een vrijwel nieuwe tweedehands model die ik via een kennis die erin handelt heb gekregen. Dus geen idee hoe dat zit met garantie. Ik wil die kennis er ook niet mee opzadelen en zorgen dat die dan de rekening krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
inlaat combinatie dicht draaien met de zwarte knop...

en dan kijken of de blauwe knop wil reageren en de boel wil leeg lopen... anders een waterzuiger er bij :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
SMSfreakie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:09:
inlaat combinatie dicht draaien met de zwarte knop...

en dan kijken of de blauwe knop wil reageren en de boel wil leeg lopen... anders een waterzuiger er bij :)
Die blauwe knop is een draaiknop denk je? Welke kant op draaien? Ik merk echt niks als ik eraan draai. Lijkt niet alsof daar schroefdraad of iets op zit?

Ik denk dat ik hem anders ga laten leeglopen, maar wil nogsteeds wel eten hoe dat blauwe ding werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Afaik is het altijd tegen de klok in draaien... En er zit sowieso een veer in welke normaal de klep dicht houd tot er teveel druk is....

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Laatst online: 01-06 11:29
Achter die blauwe knop zit een overdrukventiel. Dat gaat open bij 3 bar ofzo. Water zet uit als het verwarmt word, dus dat moet ergens heen. Daar is dit overdrukventiel voor. Net achter dat overdrukventiel zit een terugslagklep (groene pijl op je eerste afbeelding) zodat er vanuit de boiler geen water terug kan stromen de waterleiding in. Zonder overdrukventiel zou er zich druk op kunnen bouwen in de boiler.

Door aan de blauwe knop te draaien trek je het overdrukventiel iets open, maar het klapt meteen weer dicht als je iets verder draait. Je kunt ook onbeperkt door blijven draaien aan die knop. Elke keer trek je dat overdrukventiel een stukje open en dan klapt die meteen weer dicht.

Je kunt met die blauwe knop het overdrukventiel in principe niet permanent open zetten. Daar is die knop niet voor bedoeld. Je zult het water via een andere route af moeten tappen.

Bedenk je daarbij dat als je een kraan open zet om het water eruit te laten lopen, dat er via een andere route lucht in moet kunnen. Anders gebeurt er (bijna) niets 🤡

[ Voor 34% gewijzigd door Nickname55 op 13-12-2023 10:24 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

MWDKing schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:57:
[...]

Voor de helderheid; Ik heb het over de pijltjes die bijvoorbeeld bij deze wél op de dop staan.[Afbeelding]
Vandaar de twijfel of de dop wat doet. Dus niet over de stroomrichting pijltjes in het meesing.

Voor wat betreft garantie. Het is een vrijwel nieuwe tweedehands model die ik via een kennis die erin handelt heb gekregen. Dus geen idee hoe dat zit met garantie. Ik wil die kennis er ook niet mee opzadelen en zorgen dat die dan de rekening krijgt.
Ah oke, dan heb ik je even verkeerd begrepen...... 8)7
Maar als je erg langzaam de blauwe knop linksom draait, gebeurt er dan ook niets? En hoor en voel je dan ook niet iets "knallen/dichtklappen"?

Als het garantie is, zou het mij verbazen als er een rekening mee gemoeid zou zijn.
Maar goed, ik snap je overweging om je kennis er niet mee op te zadelen.
Dat gezegd hebbende, zou je kennis je dan niet kunnen helpen met dit klusje?
Lijkt mij dat hij er wel iets van verstand van heeft als ie er in handelt.
Is in ieder geval de vraag aan de kennis waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Reactie van fabrikant inlaatcombinatie;
Onze inlaatcombinaties beschikken niet over een testfunctie.

De beveiliging is wel uitgerust met een controleerbare keerklep aansluiting.

Wij garanderen de werking van de beveiliging, mocht er een defect optreden zullen wij de klacht behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Koffie-Verkeerd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:07:
[...]

Ah oke, dan heb ik je even verkeerd begrepen...... 8)7
Maar als je erg langzaam de blauwe knop linksom draait, gebeurt er dan ook niets? En hoor en voel je dan ook niet iets "knallen/dichtklappen"?

Als het garantie is, zou het mij verbazen als er een rekening mee gemoeid zou zijn.
Maar goed, ik snap je overweging om je kennis er niet mee op te zadelen.
Dat gezegd hebbende, zou je kennis je dan niet kunnen helpen met dit klusje?
Lijkt mij dat hij er wel iets van verstand van heeft als ie er in handelt.
Is in ieder geval de vraag aan de kennis waard denk ik.
Ik vind het ook wel leuk om zelf te leren hoe het moet. Inmiddels ben ik er wel uit;
  1. Toevoer dicht bij inlaatcombinatie
  2. Flexibele slang loskoppelen van inlaatcombinatie (boilerzijde). Die is vrij lang.
  3. Flexibele slang in condensafvoer.
  4. Warmte kraan open om lucht aan bovenkant van boilervat te laten zodat die leeg kan lopen.
Kan niet meer mis gaan. (Famous last words.. d:)b )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:19

Illusion

(the art of)

MWDKing schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:52:
[...]

Ik vind het ook wel leuk om zelf te leren hoe het moet. Inmiddels ben ik er wel uit;
  1. Toevoer dicht bij inlaatcombinatie
  2. Flexibele slang loskoppelen van inlaatcombinatie (boilerzijde). Die is vrij lang.
  3. Flexibele slang in condensafvoer.
  4. Warmte kraan open om lucht aan bovenkant van boilervat te laten zodat die leeg kan lopen.
Kan niet meer mis gaan. (Famous last words.. d:)b )
Je vergeet stap 1: dag vantevoren boiler uitschakelen (en/of sochtends leeg douchen).
Als er iets misgaat is water van 60C erg onhandig om mee te werken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Illusion schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:41:
[...]

Je vergeet stap 1: dag vantevoren boiler uitschakelen (en/of sochtends leeg douchen).
Als er iets misgaat is water van 60C erg onhandig om mee te werken.
Goede toevoeging, safety first! ;) . De boiler staat al een paar dagen uit. Hij staat overigens 'maar' op 50C (warmtepompboiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
50 is nog best warm als je dat ongecontroleerd over de klauwen krijgt :-)

404 Signature not found

Pagina: 1