Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Voor een nieuwe woning die ik heb aangekocht met een mansardedak heb ik een lokale partij benaderd die zonnepanelen verkoopt die goed werk en advies heeft afgeleverd bij mijn huidige woning.

Onze constructeur heeft gekeken naar het dakoppervlakte en kwam tot een totaal van 17 panelen bij een paneelgrootte van 1650x1000.
Ligging van de panelen zijn op het zuiden gericht en hij heeft twee panelen op de dakopbouw geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_XzxsZyV2qJsg7Pvnaqc-AISAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FQpuE9Dc86pQyPbrF0yyf87.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiJtAza9rCKSXB1Qdgz3JcKcnuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ub1ZC6S9QzryNGhdevtT8qRZ.jpg?f=user_large

Onze zonnepanelen installateur kwam met een geheel ander voorstel. Volgens hem kunnen er niet meer dan 10 panelen op. Hij maakt eigenlijk alleen gebruik van de "bovenste" helft van het mansaredak.
Let op hij stelt een Dmegc 430Wp mono all black paneel voor met 1722 x 1134 afmeting. Ik begrijp dus dat het door hem voorgestelde type paneel groter is dan die de constructeur gebruikt. Ook worden deze panelen geinstallerd met APSystemts micro-inverters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frW1aIGDqVlQhgIXF-Fjqv-aViU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B4g4sLjU68cS7U3t1hZlubeO.jpg?f=user_large

Daarnaast hebben wij een dak met kruispannen en geeft hij aan dat dit alleen maar problemen geeft omdat de punt van de bevestigingshaak precies stunt op het dunste/fragiele stuk van die kruispan. Hij wil dus ook niet installeren op deze pannen.

Wat denken jullie, is de opstelling van 10 panelen terecht en kan de installatie echt niet met kruispannen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Heeft je constructeur ook vertelt waar de panelen van 165x100 verkrijgbaar zijn? Die zijn er namelijk niet meer, Jaren geleden was dat een standaard maat maar nu niet meer. 172x113 is wat nu de klok slaat. Wat zijn de afmetingen van het bovenste deel van het dak?

Maar goed, of je nu 17x 300Wp of 10x 430Wp hebt. Zo heel veel scheelt dat nu ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
Ik neem even aan dat die onderste foto je damafmetingen zijn.
Gezien je altijd 25-30 cm van hoek wilt zitten passen op 2.28 geen 2 panelen, en in breedte maar 7 panelen... Dan kan je op het steilere stuk ook nog paar panelen kwijt, maar 17 gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Uszka schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:06:
Heeft je constructeur ook vertelt waar de panelen van 165x100 verkrijgbaar zijn? Die zijn er namelijk niet meer, Jaren geleden was dat een standaard maat maar nu niet meer. 172x113 is wat nu de klok slaat. Wat zijn de afmetingen van het bovenste deel van het dak?

Maar goed, of je nu 17x 300Wp of 10x 430Wp hebt. Zo heel veel scheelt dat nu ook niet.
Helder verhaal, als die 165x100 gewoon niet meer geplaatst worden, dan kan die constructeur inteken wat hij wil. Het past gewoon niet.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
nu, alles is vindbaar ,zeker op de tweedehands markt.

Heb je afmetingen van de dakdelen (en opbouw)? Dan kunnen we kijken wat theoretisch haalbaar is.
Let wel, de dakpannen kunnen een struikelpunt worden, dus mogelijk zal je meerdere leveranciers moeten aanschrijven en zullen hoop het niet aandurven.