Inbraakpreventie, wat kan je doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondjemetbotje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03-2024
Goedemiddag

Bij mij in de buurt komen inbraken vaker en vaker voor. En ik wil graag voorkomen dat het bij mij ook gebeurd. Nu heb ik een beetje rondgekeken op internet maar ik vraag mij af wat nou echt effectief is.

Ik heb goede sloten, etc, maar een raam intikken daar kan je vrijwel niets tegen doen. Dus in hoeverre is dat echt preventie.

Camera’s zijn leuk maar tegenwoordig zijn ze sowieso snachts met een bivak bezig en heeft het qua afschrikken weinig nut meer. Ze zijn ontzettend brutaal geworden.

Nu kan ik een hond nemen, maar als je vaak van huis bent vind ik dat onverantwoord en ook wel een beetje mishandeling van het diertje.

Het enige wat ik mij kan bedenken zijn camera’s met beweging sensor zodat je zelf een seintje krijgt als ze plotseling in je tuin staan. Op afstand kan je dan de politie inschalen, of buurtwacht als de politie niet komt opdagen.

Ik vraag mij nu toch wel af wat wijsheid is. Ik heb vrij veel waardevolle spullen in huis waarvan ik niet weet waar ik ze anders moet stallen, zeker als ik ze nog gebruik.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kijk wat je buren voor beveiliging hebben en doe dan net wat extra.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Anti inslag folie op de ramen

Camera heeft de detectie en alarmering functie meestal al (ik krijg een popup op mijn telefoon bij het zien van beweging of mens)

Net iets meer als de buren.

Geen dure troep in zicht laten liggen.

Bordje alarmsysteem plaatsen

Of een alarmsysteem plaatsen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:52
Een vriend van mij heeft een gigantische kluis gekocht die in het beton gegoten kon worden. Dat in verband met zijn uit de hand gelopen muntencollectie. Ze nemen dan niet snel de waardevolle spullen mee, maar in principe ben je dan al te laat wat betreft preventie. Persoonlijk laat ik in elk geval niks waardevols in het zicht liggen. Wellicht zou je iets kunnen kopen met rook? Er zijn systemen die ruimtes volspuiten met rook waardoor een inbreker moet afhaken. Geen idee of dat goed is voor je spullen :+ Veiligheidsglas wat goed isoleert is niet goedkoop, maar dat kun je nog overwegen. Mijn ouders hebben bij bepaalde tussendeuren gekozen voor een loodzware deur. Die is niet alleen veilig (genoeg) tegen inbraak, maar ook brand. Dat werkt alleen voor deuren tussen je garage en je woning bijvoorbeeld. Of een bijkeuken. Je moet natuurlijk niet jezelf in gevaar brengen door je vluchtroutes te blokkeren in geval van brand.* Maar ik vrees dat je niet heel veel meer kunt doen dan wat iedereen al doet.

Je zou ook een 'hier waak ik' bordje op kunnen hangen zonder hond, maar misschien trapt men daar niet meer in tegenwoordig.

* edit: dat geldt ook voor veiligheidsglas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
Gelegenheidsinbrekers kijken of ze makkelijk binnen kunnen komen. Dan geldt inderdaad: zorg dat jou huis beter beveiligd is dan dat van je buren.

Inbrekers die het op jou huis voorzien hebben, dus doelbewust naar jouw huis gaan en niet dat van je buren komen sowieso binnen. Ze hebben hier de meest veilige deur met hardhouten kozijnen met grof geweld open gebroken.

Zorg voor camera bewaking, floodlights, eventueel alarm met geluid.

Check je verzekering of je goed verzekerd bent en zorg dat zaken moeilijk mee te nemen zijn.

Ze hebben hier electronica, spaarpotje met wat euro’s, gereedschapskoffer, sieraden en rugzakken (waarschijnlijk om te sjouwen) meegenomen. Geen kunst, identiteitsbewijzen, bankpassen, televisie’s of audioapparatuur meegenomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Saint2Saint op 12-12-2023 16:27 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondjemetbotje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03-2024
Ok top dank. Ik woon in een huurhuis dus echt dingen verbouwen is denk ik niet toegestaan. Maar de andere tips ga ik zeker doorvoeren. Dank voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:23
Een floodlight die aan gaat is aan te raden. We hebben ‘s nacht altijd twee spotjes aan onder de carport maar dat weerhield ze er niet van om op de oprit te gaan staan met z’n 2en en gewoon het autoslot open proberen te breken. Ze hadden bivakmutsen op en stonden op de deurbel camera. Maar daar kon de politie niks mee. Dus zorg voor voldoende licht dat ineens aan gaat zodat het opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:37
Wat al vaker geroepen is, maak het ze (zichtbaar) moeilijker om bij jou naar binnen te komen dan bij de buren.
Goede sloten/cilinders, helemaal top, maar ook bijvoorbeeld deurbeslag met kerntrekbeveiliging.
Een stang achter het klapraampje boven de achterdeur.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

rvrbtcpt schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:47:
Een floodlight die aan gaat is aan te raden. We hebben ‘s nacht altijd twee spotjes aan onder de carport maar dat weerhield ze er niet van om op de oprit te gaan staan met z’n 2en en gewoon het autoslot open proberen te breken. Ze hadden bivakmutsen op en stonden op de deurbel camera. Maar daar kon de politie niks mee. Dus zorg voor voldoende licht dat ineens aan gaat zodat het opvalt.
Dit is zeker een goede tip. Snode figuren houden niet van lichten die opeens aangaan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

hondjemetbotje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:27:
Ok top dank. Ik woon in een huurhuis dus echt dingen verbouwen is denk ik niet toegestaan. Maar de andere tips ga ik zeker doorvoeren. Dank voor alle tips!
Je kunt wel dingen doen als dievenklauwen op ramen en deuren, anti inbraak strips op deuren en goede cilinders in je sloten met anti trek beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 21:49
Even plat gezegd zijn er 2 soorten inbrekers, gelegenheidsinbrekers en de professionele bendes. Tegen die eerste kan je je redelijk goed beschermen, die zullen ook vooral voor makkelijk verkoopbare spullen gaan en die je makkelijk kan meenemen. Ik gok dat je in een huurhuis vooral met die categorie te maken gaat krijgen. De boven genoemde maatregelen zullen een hele goede eerste start zijn.
Tegen de tweede groep, professionele bendes, kan je weinig doen. Die komen bijna overal wel binnen. Maar die zullen een gemiddeld huurhuis niet op de korrel hebben. Tenzij je hele speciale spullen hebt.

Onder aan de streep moet je je vooral niet gek laten maken en zorgen dat je alert blijft door altijd netjes je huis af te sluiten (zelfs dan kleine raampje als het warm is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Niks waardevols in huis hebben en alles wat je wel hebt goed verzekeren (en eigendom+aankoop registreren, zodat je bij de verzekering op kan geven). Zeker geen kluis hebben, daar komen ze juist op af; en als de kluis niet mee kan, moet jij 'm open maken terwijl ze je vrouw onder schot houden...

Rolluiken volledig dicht 's nachts en deuren in de ankers.

Bewegings sensoren en licht+geluidseffecten waar de hele buurt van wakker wordt.

En zo'n metalen knuppel onder het bed :)

Vergeet ook niet de digitale inbrekers, dus wachtwoordkluis /unieke wachtwoorden gebruiken en niet op vage emails drukken of mensen geloven die geld nodig hebben op het internet.

[ Voor 15% gewijzigd door Accretion op 12-12-2023 18:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Ik zou ook oppassen met teveel zichtbare inbraakwerende maatregelen.
Voor een inbreker kan dat ook een indicatie zijn dat er veel te halen valt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

hondjemetbotje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:11:
Goedemiddag

Bij mij in de buurt komen inbraken vaker en vaker voor. En ik wil graag voorkomen dat het bij mij ook gebeurd.
Verhuizen naar een veilige buurt, wie wilt nou in zo'n wijk wonen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Greatsword schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:02:
[...]

Verhuizen naar een veilige buurt, wie wilt nou in zo'n wijk wonen?
Dat is niet voor iedereen een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:15
Zorg dat je ramen en deuren zoveel mogelijk zichtbaar zijn vanaf de weg, dus struiken op tijd snoeien. Zet lampen met bewegingsmelder bij deuren op beschutte plekken.

Zet sloten en tralies voor klapraampjes en monteer raamsluiters die op slot kunnen, ook als denkt je dat daar geen inbreker doorheen past (als ze ongestoord bezig kunnen past het namelijk vaak wel).

Lampen op tijdschakelaar zetten als je laat nog van huis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:38
Hier weinig last van inbrekers, maar toen ze hier toch in de buurt 's nachts op bezoek kwamen voelde ze aan alle deuren, en ze gingen naar binnen bij wie de deur vergeten was op slot te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:45
Hoe woon je ongeveer? Maak je je niet teveel zorgen door wat er om je heen gebeurt? Met goede sloten ben je bij een huis waar ogenschijnlijk niet zeer veel te halen is (aanname) al vrijwel “klaar” hoor. Als er al een ruitje wordt ingetikt dan zal dat bij voordeur zijn om die deur te openen, als die niet op slot zit. Of van een raampje wat met hendel dan kan worden geopend. Maar als jij dubbel glas hebt en goede sloten op ramen en deuren (en die ook gebruikt!) dan wordt een “gelegenheidsdiefstal” (junks, kleine kraakjes) als een hele opgave en is er meestal elders laaghangender fruit voor een inbreker. Je moet dan immers dubbel glas intikken, daar doorheen kruipen/stappen (met alle gevaren die daarbij horen), de buit verzamelen en door diezelfde opening weer naar buiten.

Mocht je nu enigszins vermogend zijn en een daarbij passend huis en inrichting hebben, dan vervalt het gelegeheids-argument en ben je vatbaarder voor van tevoren zorgvuldig voorbereide inbraak. Dat wordt een ander verhaal. Maar dar gaat denk ik niet op (gezien huurhuis)?

Zorg verder vooral dat je snachts de voordeur op slot draait. Dat doen veel mensen niet (fout 1), maar bij een oude voordeur die niet op nachtslot zit is een inbreker soms snel binnen, en terwijl jij je dan nog een keer omdraait en je afvraagt wat je eigenlijk hoort heeft de inbreker bijvoorbeeld je autosleutel al gepakt (fout 2, nooit bij voordeur leggen). ;)

PS: om je iets gerust te stellen: afgelopen week nog cijfers langs zien komen waaruit blijkt dat inbraken afnemen (landelijk, gemiddeld, er zijn vast uitschieters her en der), het loont simpelweg niet genoeg tov drugscriminaliteit en online criminaliteit. 😊

[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 12-12-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Het internet staat bomvol met goede tips van betrouwbare organisaties. Dus pak vooral een vrij momentje om eens te googelen. De lijstjes met tips vliegen je de oren.

Welke tip hier volgens mij nog niet is genoemd en je erg makkelijk kunt realiseren: geef je woning een bewoonde indruk als je er niet bent. Gebruik bijvoorbeeld een lamp met een tijdschakelaar, ook voor de 1e etage. Laat deze op verschillende tijden aan en uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:37
Alarm.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:48
Zenomyscus schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:21:
Een vriend van mij heeft een gigantische kluis gekocht die in het beton gegoten kon worden. Dat in verband met zijn uit de hand gelopen muntencollectie. Ze nemen dan niet snel de waardevolle spullen mee, maar in principe ben je dan al te laat wat betreft preventie.
Als iets de professionele dief aantrekt is het wel een grote kluis. En die krijgen ze ook open. Of ze vragen je niet zo vriendelijk die te openen. Als je zulke waardevolle spullen hebt kan je die beter in een externe kluis bewaren.

Hier valt weinig te halen; behalve auto’s en motor. Maar het gaat niet zozeer om het materiële, maar meer ook het idee dat mensen in je huis zijn geweest - lijkt me verschrikkelijk. Zodra hier de kozijnen vervangen zijn laat ik dan ook een alarmsysteem plaatsen.

Als iemand tips heeft voor goede verlichting met sensor houd ik me aanbevolen.

[ Voor 4% gewijzigd door VidaR-9 op 12-12-2023 21:48 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:52
VidaR-9 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:45:
[...]

Als iets de professionele dief aantrekt is het wel een grote kluis. En die krijgen ze ook open. Of ze vragen je niet zo vriendelijk die te openen. Als je zulke waardevolle spullen hebt kan je die beter in een externe kluis bewaren.
Dat klopt, maar dat gaat ook wel een stap verder. Er is uberhaupt weinig te verdedigen tegen een pistool tegen je hoofd. Zelfs als je je spullen ergens anders neerlegt rijden ze je er gewoon naar toe. Het punt is dat inbrekers steeds verder moeten gaan om je spullen te krijgen en dus sneller zullen afhaken. De gelegenheidsdief is sneller tegen te houden dan een bende die langskomt. Maar een bende zal wellicht alleen inbreken wanneer er iemand thuis is. Als je kluis dan goed wegwerkt zullen ze die met een beetje mazzel niet eens zien en zelfs al zouden ze die zien dan kunnen ze er op dat moment niks mee. De overtreffende trap is binnendringen terwijl je thuis bent en je dwingen. Alles wat in dit topic genoemd is gaat daar niet tegen helpen.

Persoonlijk geef ik weinig om 'waardevolle' spullen zoals sieraden e.d. Dus zelf vind ik het prettig om zo min mogelijk in huis te hebben. Maar eigenlijk is dat enorm krom en een vorm van victim-blaming. Je zou in principe een stapel goudstaven in je huis mogen leggen. Ook het niets in huis hebben is leuk, maar dat doet weinig aan preventie. De meeste inbrekers zullen niet snel weten wat je precies in huis hebt en dus een gok doen op basis van bijvoorbeeld het type woning en wellicht de inrichting die ze kunnen zien. De boel is dan al overhoop, maar de vraag is wat je daar aan zou kunnen doen? Hoe schrik je inbrekers af en hoe maak je ze het zo moeilijk mogelijk? Bij mijn ouders is in een ver verleden ook ingebroken zonder dat er veel gestolen is. Ondertussen zit je zelf met een rotzooi, want werkelijk alles was overhoop gehaald. Alles lag uit kasten etc, terwijl er uiteindelijk weinig te vinden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Goede sloten, lampen (buiten en misschien ook binnen wat lampen af en toe aanlaten als je niet thuis bent). Met de energiecrisis vorig jaar gingen hier in de stad s'avonds de lampen uit en namen de inbraken flink toe.

Camera's enzo zou ik daarna pas aan denken, sowieso is dat meestal wifi wat ze wel kunnen verstoren en met een capachon en sjaal in de winter zie je al niks.
Valorian schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:51:
[...]

PS: om je iets gerust te stellen: afgelopen week nog cijfers langs zien komen waaruit blijkt dat inbraken afnemen (landelijk, gemiddeld, er zijn vast uitschieters her en der), het loont simpelweg niet genoeg tov drugscriminaliteit en online criminaliteit. 😊
Nou hier regionaal nam het vorig jaar flink toe. Maar dat kwam dus door de verlichting die uit ging en misschien ook door de corona die voorbij was (met de corona waren mensen altijd thuis).

[ Voor 43% gewijzigd door Marzman op 13-12-2023 09:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Marzman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:17:
Goede sloten, lampen (buiten en misschien ook binnen wat lampen af en toe aanlaten als je niet thuis bent). Met de energiecrisis vorig jaar gingen hier in de stad s'avonds de lampen uit en namen de inbraken flink toe.
Hm, volgens mij zeggen de onderzoeken juist het tegenovergestelde.
Twee wijken naast elkaar, een met en een zonder straatverlichting, dan gaan de inbrekers het liefst naar de verlichte wijk, rond zoekende zaklampen vallen namelijk nogal op.
Aan springend flood lights is heel normaal als het een beetje winderig is, daar gaan de buren echt niet naar kijken.
Spotjes onder je carport verlichten de werkplek van de inbreker ook mooi...

Wij hebben 's nachts een pikdonkere tuin met verspreid allerlei kinderfietsen ed (niet mijn keus, maar het gebeurd :X ) daar kom je gewoon niet door zonder je benen te breken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-05 19:13
Out of the box denken: al eens aan een hond als huisdier gedacht?
Vrijwel elke inbreker loopt een blokje om als ze dit zien/horen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mt_eupvrcuU1qaX-91p-f-v6hc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWV4ZURczLY09T9CGwv7ZXm2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hfolkers schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:32:
[...]

Twee wijken naast elkaar, een met en een zonder straatverlichting, dan gaan de inbrekers het liefst naar de verlichte wijk, rond zoekende zaklampen vallen namelijk nogal op.
Aan springend flood lights is heel normaal als het een beetje winderig is, daar gaan de buren echt niet naar kijken.

Wij hebben 's nachts een pikdonkere tuin met verspreid allerlei kinderfietsen ed (niet mijn keus, maar het gebeurd :X ) daar kom je gewoon niet door zonder je benen te breken _/-\o_
tja, mijn ervaring is geen goed onderzoek natuurlijk, maar ik heb een inbraak gehad in mijn auto in 4 jaar en dat was toen de straatlantaarns uit waren. En ook de nieuwsberichten hier gaven aan dat de inbraken stegen.

En verlichting in je huis geeft de indruk dat er iemand thuis is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hfolkers schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:32:
[...]

Hier (buitengebied, rand dorp) breken ze gewoon in op/rond volle maan en een heldere nacht, dan heb je geen zaklamp nodig.

Wat we nu hebben: Bekabelde Unifi camera's rond het huis met mens-/voertuigherkenning (bewegingsherkenning gaat per camera zo'n 200-300 keer per nacht af door beesten e.d.). Automatische buitenverlichting die aan-/uitgaat aan de hand van donker/licht (getriggerd door de camera's). Binnenverlichting die als we er niet zijn aanwezigheid simuleert (dus niet alleen aan als het donker wordt en uit wanneer het licht wordt, maar daadwerkelijk patroontjes). Daarnaast meldingen naar onze telefoon en de buiten- en binnenverlichting die volledig aangaat bij persoonsdetectie als we er niet zijn of als we slapen.

Volgende stappen: Komend jaar leggen we beregeningsinstallatie en electra/netwerk aan in de dieper gelegen tuin (>5000m2 aan weides, tuin en moestuin). Dan plaatsen we ook daar Unifi camera's en verlichting met dezelfde functionaliteit. Doel is dan om de beregening (sectionaalsproeiers) aan te kunnen zetten op het stuk waar het gespuis loopt. En indien nodig onze hond (waakhondje van 50kg) los te laten :P
Domino schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:38:

[Afbeelding]
Daar heeft onze buurman er acht van, werkt ook aardig effectief :P

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 13-12-2023 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

[Afbeelding]
Hoewel het een goede oplossing is, misschien wel de beste. Is het niet zo dat je een hond koopt dat je klaar bent. Een hond is erg veel werk en verdient veel aandacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-05 12:54

[Afbeelding]
Heb je het bericht van TS gelezen?

Ontopic; het meeste is al aangegeven, maar zorg er vooral voor dat je niks kostbaars in het zicht hebt liggen en dat er voldoende licht is. Dit kan met tijdschakelaars of andere oplossingen zodat het lijkt alsof er iemand thuis is, dit schikt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:46:
[...]

Hoewel het een goede oplossing is, misschien wel de beste. Is het niet zo dat je een hond koopt dat je klaar bent. Een hond is erg veel werk en verdient veel aandacht.
Daarom is de tip hierboven wel goed, neem een buurman met acht honden ;) Nadeel is dat geblaf als je aan het bbqen bent.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-05 19:13
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:46:
[...]

Absoluut.

Het is niet de goedkoopste oplossing, niet in geld noch in tijdsinvestering.
Maar je krijgt er een hoop meer voor terug dan alleen een 'inbraakpreventie systeem'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• maie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-04 12:26
Ik heb vrij veel waardevolle spullen in huis
Stap 1 is natuurlijk om dit soort informatie tegen niemand te vertellen en dus ook niet op het internet te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:04
Ik vraag me nog wel af, je huurt, in hoeverre de verhuurder hier nog verplichtingen in heeft en hoeveel jij wel mag aanbrengen/veranderen. Bijvoorbeeld de sloten, kan me voorstellen dat dit onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt en niet de huurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autoexec.bat
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05 21:04
DNA-markering aanbrengen op waardevolle spullen. Er zijn kits te koop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Truus01 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:08:
Ik vraag me nog wel af, je huurt, in hoeverre de verhuurder hier nog verplichtingen in heeft en hoeveel jij wel mag aanbrengen/veranderen. Bijvoorbeeld de sloten, kan me voorstellen dat dit onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt en niet de huurder.
Je mag de cilinders gewoon vervangen alleen als je weg gaat moet je hem de sleutels geven of het in originele staat herstellen. Zou ik sowieso doen, je weet niet wie er allemaal een sleutel heeft als je iets huurt.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:02

Yor

Yor1313#2571

Snel en simpel, laat je huis scannen door een gecertificeerd bedrijf:

https://www.politiekeurmerk.nl/

Dan ben je in één keer klaar met je vraag.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Reden voor inbrekers je huis te laten liggen:

- Geen gelegenheid om een eventuele beveiliging te omzeilen ...
inbrekers aten het als een huis relatief goed verlicht is of bepaalde plaatsen goed zichtbaar van de straat zijn en er een grote kans is dat ze gestoord worden.
- Bewegingsmelders
- Honden, mensen die zelf vaak thuis zijn, veel activiteit rondom een huis (maar ook niet zoveel dat )
- Gebrek aan vluchtwegen
- Een verwachting dat ergens niks te halen valt

zelfs de duurste anti-inbraak-installatie zal door een beetje ervaren inbreker best te kraken zijn, mits deze de tijd ervoor krijgt en relatief ongestoord dat kan doen.
ook bv camera's hoeven daarbij geen hindernis te zijn, als deze hooguit een sort van decoratrie zijn en de inbreker ervan uitgaat dat ze hooguit achteraf bekeken worden en hij zich enigszins kan vermommen.

maar inbrekers zijn wel doodsbang dat ze gestoord worden, er onverwachte dingen gebeurt of ook als ze verwachten dat er eigenlijk weinig te halen valt, voor de moeite doie ze moeten doen.

soms kan een overdreven dure installatie je juist eerder tot doelwit maken, zeker als een inbreker niet verwacht er direkt door gestoord te worden bij een eventuele poging in te breken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goede deuren en sloten wordt veel genoemd aanspringende verlichting ook al zet ik hier ook mijn vraagtekens bij. Als die bij iedere kat aanspringt reageert niemand er meer op en denkt de inbreker he dat is handig licht gaat vanzelf aan.
Het blijft echt zorg dat het huis van de buren aantrekkelijker is dan het jouwe, lullig misschien maar het is zoals het werkt. Camera's zou ik niet op vertrouwen of jet moet ook met de buren afspreken dat als je weg bent er iemand reageert of gaat kijken bij een melding.
Verder blijft het een kwestie van geluk of pech, maak het ze in ieder geval zo lastig mogelijk, tuindeur op slot lastig te vluchten Voordeur goed zichtbaar vanaf de straat etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Frogmen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:59:
Als die bij iedere kat aanspringt reageert niemand er meer op en denkt de inbreker he dat is handig licht gaat vanzelf aan.
inbrekers zijn doodsbang van zulke onverwachte dingen en 10 tegen 1 dat als ze ergens bezig zijn en plots het volle licht gaat aan, ze gelijk op de vlucht slaan.... los ervan of ze denken "dat er vast niemand op reageert".
Dat risico willen ze gewoon niet lopen.

het risisco gepakt te worden is voor hen heel reeel en een belangrijke afweging die ze doen voordat ze een doelwit uitzoeken.... vermoedelijk groter dan hoe duur of zwaar andere beveiligingen zijn en sloten... die te kraken lukt hen meestal wel (mits ze de tijd en rust hebben)

het kan best zo zijn dat je zelf ook en beetje onrustig wordt van een verlichting die continue aanschiet als er een kat langsloopt, en dat een grond is er toch tegen te zijn, maar verschuil je dan niet achter een argument dat het tegen inbrekers niet zou werken of een inbreker zelfs blij ermee zou zijn plots in het volle licht te staan als ze inbreken.

Verlichting en een mogelijke aanwezigheid van onverlichte nissen of hoeken is vaak een van de eerste dingen waarna de specialisten bij inbraakpreventie kijken, omdat het bekend is als iets waar ook inbrekers zich heel bewust van zijn en dit proberen te vermijden

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:43
Yor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:54:
Snel en simpel, laat je huis scannen door een gecertificeerd bedrijf:

https://www.politiekeurmerk.nl/

Dan ben je in één keer klaar met je vraag.
Beetje kort door de bocht. Een scan zegt alleen of je al dan niet voldoet aan het PKVW en wat de werkpunten nog zijn. Als je geluk heb, zijn alle punten afgevinkt en krijg je een certificaat.

Bij werkpunten moet je ook aan de slag om het een ander te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:21
In het verleden werd er elk jaar wel 1x bij mij ingebroken/poging tot.
Sinds ik een Ring camera en alarm heb (met stickers dat het bewaakt wordt) is er niet meer ingebroken.
Wat ook helpt is licht op sensor. Inbrekers met bivakmuts hebben allang op jouw huis gemunt. Dan valt er weinig tegen te doen, maar zonder bivakmuts schrikken ze makkelijker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-05 19:34
Een grote kluis is leuk maar als ze binnen zijn dan kun jij vervolgens de kluis voor ze open maken. Mocht je bijvoorbeeld contact geld hebben zou ik misschien 1.000 euro in de kluis stoppen en de rest ergens "verstoppen". Mocht het ooit gebeuren dan geef je die 1.000 euro en de rest heb je nog :)

Ik ken bijvoorbeeld iemand die 2 Rolex horloges "verstopt" in een 2 lege inbouwdozen (zit een niet werkend stopcontact voor). In de kluis ligt een neppe Rolex :o

[ Voor 21% gewijzigd door ColeJ op 18-12-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

[Afbeelding]
Die waakhond zal er ook wel eens uit moeten wat dan weer een ideaal moment creëert voor de gelegenheidsdief om snel naar binnen te glippen door de achterdeur die je vergeten was om op slot te doen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-04 09:57
VidaR-9 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:45:
[...]

Externe kluis is best wel duur en je moet het erheen brengen zonder dat je onderweg berooft wordt. Maar wel te overwegen. Ik vraag mij af vanaf welk bedrag aan waardevolle munten of sieraden het de moeite loont? Wat zou een richtprijs zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
ColeJ schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:04:
Ik ken bijvoorbeeld iemand die 2 Rolex horloges "verstopt" in een 2 lege inbouwdozen (zit een niet werkend stopcontact voor). In de kluis ligt een neppe Rolex :o
Haha. Die lege inbouwdozen zijn wel bekend natuurlijk. Maar denk dat je er met neppe Rolex wel mee wegkomt - daar trappen ze wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Denizli schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:31:
[...]
Externe kluis is best wel duur en je moet het erheen brengen zonder dat je onderweg berooft wordt. Maar wel te overwegen. Ik vraag mij af vanaf welk bedrag aan waardevolle munten of sieraden het de moeite loont? Wat zou een richtprijs zijn?
Mwah 2 tientjes per maand ofzo. Het enige is of je er praktisch zin in hebt. Hoe vaak wil je hetgeen wat daar ligt dragen en is het beetje in de buurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M16clunsje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:05
Allereerst is het heel vervelend als er bij je wordt ingebroken, het zou kunnen zijn dat de waarde van spullen wel verzekerd is maar het woongenot wordt aangetast.

Het is afhankelijk van hoeveel je waardevolle spullen waard zijn. Je kan met je verzekering in overleg gaan of deze nog de waarde dekt. Dit is niet ongebruikelijk voor een verzekering. Zij zullen de afhankelijk daarvan adviseren om met een gecertificeerde alarminstallateur een plan te maken om het huis te voorzien van een alarminstallatie en daarna een beveiligingscertificaat eisen (BORG of VEB). Vaak komt het erop neer dat bij een waarde van meer dan €50.000 wat aanvullende maatregelen genomen moeten worden. Met het toenemen van de waarde worden meer maatregelen geëist. Een degelijke alarminstallateur doet meer dan wat componenten ophangen in huis. Een degelijke partij zal een volledig beveiligingsplan schrijven met daarin een aanbieding met een duidelijke begroting (per volgend onderdeel) en organisatorische, bouwkundige, elektrische, compartimenterende, en meeneembeperkende maatregelen. En uiteraard met vastlegging van een protocol voor alarmopvolging. Wat dingen uit zo'n plan zijn:

Wat je zelf kan doen (aanleren van gewoontes):
  • Plaats waardevolle goederen niet in het zicht
  • Sluit en vergrendel ramen en deuren
  • Verwijder sleutels uit sloten van ramen en deuren
  • Zorg voor een bewoonde indruk bij afwezigheid
  • Zorg voor verlichting in tuinen en/of op balkons
  • Beperk de aanwezigheid van waardevolle goederen en contant geld
  • Merk en registreer de waardevolle goederen (postcode + huisnummer, initialen)
  • Maak een lijst van personen die sleutels in bezit hebben en houdt deze lijst bij
Zaken die u kunt (laten) aanbrengen:
  • Voorzie schuttingen, erfafscheiden, regenafvoeren van opklim/overklimbeveiliging en klimkranzen.
  • Voor deuren SKGIII® inbraakwerende scharnieren, SKGIII® insteekslot, eventueel kierstandhouder (SKG KE 573). IN PKVW kan je combinaties vinden van sloten, scharnieren die de inbraakwerendheid verhogen. Uiteraard gaat het om het samenhangend geheel. Naden tussen kozijn en deur max 3mm.
  • Voor ramen (ook ramen in deuren), glaslatten aan de buitenzijde 6cm uit de hoeken voorzien van schroeven, daarna elke 20cm een schroef (ééntourschroeven, RVS is voldoende).
  • Het is mogelijk een kluis aan te schaffen, neem dan een EN1143-1 gecertificeerde kluis. Als er een alarmsysteem in huis komt en de kluis staat onder detectie, kan de waarde verdubbeld worden.Veranker de kluis.
  • Als je de waardevolle goederen perse wil tonen kan je denken om een slagvaste vitrinekast te nemen. (NEN-EN 356 gecertificeerd).
  • Aanbrengen van een gecertificeerde alarminstallatie, er zijn wat grote partijen maar die leveren geen gecertificeerde alarminstallatie, let hierop! Afhankelijk van je verzekering en de waarde van je goederen zou ik daarom niet met deze partijen in zee gaan.
De PKVW en VRKI2.0 zijn prima uitgangspunten om je woongenot te waarborgen. Lees gerust de PKVW Bestaande bouw voor goede advies en de productenlijst met per gevelelement met maatregelen die genomen moeten worden.

[ Voor 1% gewijzigd door M16clunsje op 22-12-2023 12:38 . Reden: Aanvullinge ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 16:42

EektheMan

DPC

Mijn huis staat in een doodlopende straat. Na 3 inbraken hebben we met de straat besloten om aan Buurtpreventie te gaan doen. De buurtagent heeft bij de gemeente de nodige papierhandel geregeld. Bij binnenkomst van de straat straat nu een bordje met Buurtpreventie WhatsApp groep.

Wat gebeurd er nu effectief? Er is natuurlijk een WhatApp groep waar iedereen bij is aangesloten. Iedereen is waakzaamer geworden. Dat is soms negatief, maar vaker zeer positief. Het geeft iig een veiliger gevoel. Eenmaal in de week loopt een groepje door de straat met zaklampen. Maar als men bv de hond uitlaat of ff buitenloopt, gebruiken we kort de zaklamp om gewoon te tonen dat de buurt waakzaam is.
De wijkagent is gevraagd naar de huizen te kijken en de zwakke punten aan te wijzen. Die zijn opgelost. Dit zal elk jaar worden herhaald.

De inbrekers bleken voor de inbraak te scouten. Ongemaskerd. Meerdere buren hadden foto's emaakt van de mannen en hun auto's. Bij de volgende poging werden ze al vroeg gesignaliseerd en al vluchtend opgepakt. Nooit meer inbraken gehad sindsdien.

Verder heeft de WhatsApp groep de saamhorigheid vergroot. Twee maal per jaar straatfeest. Zorg voor ouderen en zieken. WhatsApp als vraagbaak.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@EektheMan Misschien ook bij iedereen een slimme deurbel?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:56
-En4Cer- schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:47:
[...]

Heb je het bericht van TS gelezen?

Ontopic; het meeste is al aangegeven, maar zorg er vooral voor dat je niks kostbaars in het zicht hebt liggen en dat er voldoende licht is. Dit kan met tijdschakelaars of andere oplossingen zodat het lijkt alsof er iemand thuis is, dit schikt af.
Misschien is het zo belangrijk om niet te koop te lopen met je dure spullen. Hoe minder onbekenden weten over jouw en je (dure) hobbies hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nu kan ik een hond nemen, maar als je vaak van huis bent vind ik dat onverantwoord en ook wel een beetje mishandeling van het diertje.
Goed van je…….maar niets weerhoud je dan wel alsnog een sticker met “pas op de hond” of een dergelijke strekking te plakken.

De meeste slaan dan voor de zekerheid wel je deurtje over want ze hebben een grafhekel aan lawaai om ontdekt te worden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:05
Je hebt ook tegenwoordig cctv cameras die bij beweging een lamp hebben die flikkeren en of geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 21:40
Volgens mij zijn de meeste inbraken gelegenheidsinbraken. Dus niks in het zicht laten liggen.
Je kan nog zulke goede sloten hebben, een baksteen door je raam is zo gedaan en binnen 10 seconde is je laptop of andere dure spullen die in het zicht liggen weg.
Camera's zijn leuk maar petje, gezichtsmasker, muts op je je herkent niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 16:42

EektheMan

DPC

Marzman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:43:
@EektheMan Misschien ook bij iedereen een slimme deurbel?
Puur om opnames te maken van beweging?

Het gaat om vrijstaande woningen, dus misschien dat inbrekers al geleerd heben om niet langs zo'n bel te lopen, maar via een andere route? Zou wel kunnen helpen, zeker.

Ik ben zelf aan het verbouwen, dus die suggestie ga ik wel meenemen. (y)

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Pagina: 1