Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braamstruik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-03-2024
Mijn vraag
Welk apparaat kan ik kopen om één of meerdere mobiele hotspots om te zetten tot één stabiel netwerk.

Dit apparaat moet de volgende dingen kunnen:
- de inlogs van ten minste twee netwerken (de hotspots dus) onthouden
- automatisch connecteren wanneer de netwerken beschikbaar zijn
- zelf als nieuw hotspot/netwerk fungeren

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn vrouw en ik hebben beide unlimited mobiel internet.
Onze tv kan maar connecteren op één netwerk. Daarom moeten we op dit moment telkens opnieuw wisselen van netwerk, afhankelijk van wie thuis is. Met dit nieuwe apparaat kunnen we de tv op dat netwerk aansluiten en dan heeft de tv dus direct verbinding zodra één van ons beiden de hotspot aandoet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Na een en ander te googlen denk ik dat ik waarschijnlijk een bepaald type router nodig heb, maar ik heb geen idee welk type. Ook ben ik benieuwd hoe ik een hotspot connecteer als 'input' van zo'n router.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 17:33

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als je toch van plan bent om je thuisnetwerk te 'tetheren', dan kun je veel beter op één van de mobiele abonnementen een extra SIM bestellen en deze in een Mifi router plaatsen. Op die manier heb je in principe altijd internet. Dat wil zeggen, totdat de fair use policy is verstreken en je een gratis top-up moet doen om weer 2Gb extra te krijgen.

Let wel dat jouw (of deze) constructie niet volgens de voorwaarde is van veel mobiele abonnementen. Mobiel gebruik maken van internet is toegestaan, maar een 'vast' netwerk maken waar apparaten als TV's of laptops gebruik van maken is vrijwel nooit toegestaan. Heel strikt zullen ze er echter niet op controleren.

Echte Wifi naar Wifi routers zoals jij bedoelt zijn erg zeldzaam. En ook nog eens onpraktisch. Als het internet via jouw mobiel loopt en jij loopt de deur uit, dan heeft dat kastje tijd nodig om te ontdekken dat jij er niet meer bent en moet op zoek naar een andere hotspot. Je internet verkeer zal dan zeker een paar seconden stoppen en alle actieve streams (TV kijken, Spotify, ...) zullen ook stoppen.

Met een zelfbouw apparaat zou je een betere oplossing kunnen bouwen. Je hebt dan meerdere Wifi kaarten nodig die elk proberen permanent verbonden te zijn met één van de twee telefoons. Via een multi-WAN failover kun je dan een internet gateway maken die je weer ontsluit met een regulier Accesspoint. Op die manier kom je het dichtst bij ononderbroken internet als er een overlap is met wie er thuis is. Maar echt ideaal zal het nooit worden.

Tweede SIM kaart is denk ik verreweg het makkelijkst en het goedkoopst. Mocht je toch voor je oorspronkelijke idee willen gaan, de zoekterm waar je naar op zoek bent is een "WISP router" ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DexterDee op 12-12-2023 16:27 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:33
Waarom niet op beide telefoons eenzelfde hotspot maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:21
Of beide telefoons hetzelfde ssid/wachtwoord geven of gaan knutselen met openwrt :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoLeDiOn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 13:36
babbelbox schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:23:
Dit :)
laurens0619 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:31:
Of beide telefoons hetzelfde ssid/wachtwoord geven...
En dit ;)

[ Voor 35% gewijzigd door SoLeDiOn op 12-12-2023 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:40
laurens0619 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:31:
Of beide telefoons hetzelfde ssid/wachtwoord geven of gaan knutselen met openwrt :)
Nee nee nee, je snapt het niet.

We nemen twee 'campingrouters' (iets wat WIFI als WAN kan gebruiken) en sluiten deze twee bekabeld aan op een derde router die in staat is tot failover of misschien wel bonding. Twee campingrouters omdat je twee hotspots hebt. Vervolgens hangen we aan de derde router een managed switch die het lokale netwerk weer opdeelt in verschillende vlan's, voor de veiligheid uiteraard. Mocht de TV alleen wifi aan kunnen dan komt er nog een AP bij en zal de switch er eentje met PoE worden. Dit plaatsen we dan centraal in een 19" rack op zolder en de kabels worden CAT6A in nette PVC pijpjes.

Totale kosten zijn ongeveer 6000.- ex stukadoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 16:33
Is het niet makkelijker om een extra sim kaart op 1 van de 2 abo's aan te vragen en die in een USB 4G dongle te stoppen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
@jadjong
sorry ik vind je verhaal incompleet. Deze setup gaat alleen werken met een ubiquiti setup. Die doen namelijk magische handover/roaming dus je moet echt minimaal een udm se2 hebben, en pro accesspoint, en cloudkeys.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 14-12-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braamstruik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-03-2024
babbelbox schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:23:
Omdat ik niet wist dat dat kon :D

Ik heb beide netwerken dezelfde naam/wachtwoord gegeven, maar onze tv blijft ze als twee aparte netwerken herkennen.

Hoe zorg ik ervoor dat de telefoons dezelfde hotspot hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Een router met twee WAN poorten is er al voor onder de 100 euro.

https://www.routershop.nl...1sGQa7EAQYASABEgLs0fD_BwE

Dan nog twee apparaten die wifi omzetten in bedraad.

https://amzn.eu/d/2CLlYEV

En dan nog een AP naar keuze.

alles in 1:
Peplink max br2 pro. Maar die zal buiten budget zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 09-01-2024 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 17:33

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Braamstruik schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:14:
Omdat ik niet wist dat dat kon :D

Ik heb beide netwerken dezelfde naam/wachtwoord gegeven, maar onze tv blijft ze als twee aparte netwerken herkennen.

Hoe zorg ik ervoor dat de telefoons dezelfde hotspot hebben?
Kan ook niet zo ver ik weet met een telefoon. De netwerken, hoewel dezelfde naam en wachtwoord hebben intern een andere SSID identifier waardoor apparaten het nog steeds als twee aparte netwerken zien. Dat is een veiligheidsfeature die het moeilijker maakt om bekende netwerken te kapen.

@laurens0619 hint al naar de (technisch) juiste oplossing. Je zult accesspoints moeten gebruiken die roaming en handover ondersteunen. Ubiquiti heeft daar apparatuur voor, maar er zijn nog vele andere merken die gelijkwaardige oplossingen bieden. Winstwaarschuwing: het zal niet goedkoop zijn.

De setup van @FreakNL werkt ook, maar zoals ik al eerder zei: de zoekterm voor een apparaat wat je zoekt is een WISP router. Die kan dus draadloos naar draadloos routeren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wellicht bestaan er WISP routers die meerdere SSIDs (als WAN) kunnen onthouden :)

Degenen die ik ken moet je echter elke keer opnieuw koppelen als je verhuist van hotel/locatie….

[ Voor 38% gewijzigd door FreakNL op 09-01-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

Er is geen handover nodig begrijp ik uit de vraag. TV moet kunnen streamen, dus de twee telefoons hoeven toch maar één AP te voeden?

edit: en tweede simkaart kan problemen opleveren met bereikbaarheid als het WiFi kastje die sim gebruikt ben je waarschijnlijk niet telefoniscg bereikbaar, of is dit inmiddels al opgelost in de standaarden?

[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 09-01-2024 18:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

Op een laptop kan je doorgaans gewoon een wifi-hotspot maken. Het zal een beetje van de wifi-hardware afhangen, maar zelfs bij mijn 12 jaar oude laptop kan je daarmee je wifi delen in een eigen hotspot (ooit al eens gebruikt als repeater). Kan gewoon met het knopje "mobiele hotspot" in Windows. Daar zou je de TV mee kunnen laten verbinden, en dan laat je de laptop verbinding maken met eender welke telefoon-hotspot beschikbaar is.

Maar met hetzelfde SSID en wachtwoord zou je TV niet moeten zeuren en gewoon moeten verbinden. Kijk even of alle instellingen op beide telefoons echt precies hetzelfde zijn, zorg dat beide "oude" netwerken uit je TV verwijderd zijn en voeg het "nieuwe" netwerk opnieuw toe.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 09-01-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Handover is idd helemaal niet het issue…

De TS wil gewoon twee aparte wifi netwerken combineren tot 1 wifi…..

Ik verwacht dat je het met Openwrt ook wel kunt knutselen.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 09-01-2024 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

DataGhost schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:32:
Op een laptop kan je doorgaans gewoon een wifi-hotspot maken. Het zal een beetje van de wifi-hardware afhangen, maar zelfs bij mijn 12 jaar oude laptop kan je daarmee je wifi delen in een eigen hotspot (ooit al eens gebruikt als repeater). Kan gewoon met het knopje "mobiele hotspot" in Windows. Daar zou je de TV mee kunnen laten verbinden, en dan laat je de laptop verbinding maken met eender welke telefoon-hotspot beschikbaar is.

Maar met hetzelfde SSID en wachtwoord zou je TV niet moeten zeuren en gewoon moeten verbinden. Kijk even of alle instellingen op beide telefoons echt precies hetzelfde zijn, zorg dat beide "oude" netwerken uit je TV verwijderd zijn en voeg het "nieuwe" netwerk opnieuw toe.
De tv ziet de bssid, dus je verhaal gaat niet op.

Compleet omdenken en waarschijnlijk gemakkelijker en goedkoper. Koop een Amazon Fire Stick of Nvidia Shield of Apple TV. Die onthouden gewoon meerdere wifi netwerken en dan maakt het niet meer uit wie er thuis is of wie de hotspot aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

FreakNL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Compleet omdenken en waarschijnlijk gemakkelijker en goedkoper. Koop een Fire stick of Nvidia Shield of Apple TV. Die onthouden gewoon meerdere wifi netwerken en dan maakt het niet meer uit wie er thuis is of wie de hotspot aanzet.
Volgens mij kan een chromecast dat ook, direct streamen naar het WiFi netwerk van de CC - nooit gebruikt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

FreakNL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Compleet omdenken en waarschijnlijk gemakkelijker en goedkoper. Koop een Fire stick of Nvidia Shield of Apple TV. Die onthouden gewoon meerdere wifi netwerken en dan maakt het niet meer uit wie er thuis is of wie de hotspot aanzet.
Ja maar repeaters of andere APs in huis werken precies hetzelfde en die hebben ook een ander BSSID, dat is meestal voor geen enkel device een probleem. Anders moet je bijv. altijd eerst naar je voordeur lopen voordat je in je tuin verbinding kan krijgen bedoel je?

Het kan wel zijn dat de TV een BSSID erbij opslaat en dan om de een of andere manier weigert te verbinden naar een "ander" netwerk met hetzelfde BSSID maar dat lijkt me ook om allerlei redenen debiel en onwenselijk. Bijvoorbeeld het veranderen van je netwerknaam zou dan geen werkende verbinding meer opleveren zelfs na opnieuw toevoegen van het nieuwe netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Elke media player zal het kunnen.

Jk ben de oude Chromecast gewend, dat vond ik juist weer super-onhandig omdat je altijd met je telefoon in de weer moest…. Maar de nieuwe heeft gewoon een Appstore met Plex, Ziggo, Netflix, etc?

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 09-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 18:35
Teltonika en 2e sim voor data aanvragen en gebruiken (als ze dat al doen).

Beter kun je de unlimited abbo's downscalen naar 10 a 20Gb en een goedkope DSL verbinding kunnen aanschaffen (kan vanaf 25 a 30 euro p/m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

DataGhost schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Ja maar repeaters of andere APs in huis werken precies hetzelfde en die hebben ook een ander BSSID, dat is meestal voor geen enkel device een probleem. Anders moet je bijv. altijd eerst naar je voordeur lopen voordat je in je tuin verbinding kan krijgen bedoel je?

Het kan wel zijn dat de TV een BSSID erbij opslaat en dan om de een of andere manier weigert te verbinden naar een "ander" netwerk met hetzelfde BSSID maar dat lijkt me ook om allerlei redenen debiel en onwenselijk. Bijvoorbeeld het veranderen van je netwerknaam zou dan geen werkende verbinding meer opleveren zelfs na opnieuw toevoegen van het nieuwe netwerk.
Die TV zal wel een gemankeerde wifi chip hebben.

Maar er is er maar 1 die uitsluitsel kan geven en dat is de TS…

Hotspot opzetten op telefoon 1.
Tv verbinden.
Hotspot opzetten op telefoon 2 (identiek aan 1).
Hotspot uit op telefoon 1.

En dan kijken wat er gebeurt, desnoods na reboot TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
DataGhost schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:32:
Maar met hetzelfde SSID en wachtwoord zou je TV niet moeten zeuren en gewoon moeten verbinden.
Een Samsung TV hier doet dat dus ook niet.
Als ik een nieuwe/andere router of AP in gebruik neem met exact dezelfde SSID en beveiligings instellingen moet ik de TV ook echt weer opnieuw daarmee verbinden.
Zeer irritant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Misschien ziet er onderscheid tussen een accesspoint of hotspot en ziet de tv dat?

Of zijn de telefoons van een ander model/fabrikant? Dan kunnen de security settings ook afwijken

op ios zie je ook altijd ander icoontje als je via hotspot gaat, of zou daar apple magic inzitten?

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 09-01-2024 18:54 ]

Pagina: 1