Huis 130m2 met warmteverlies 146kWh/m²: warmtepomp advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Mijn woning verbruikt 146,28 Wh/m² (*130m2 = 19.000 Wh) fossiele energie per jaar.

Dit jaar uitgevoerde verbeteringen:
  • Installatie van vloerverwarming, verwijdering van radiatoren ✅
  • Isolatie (tochtvrij ✅)
  • Zonnepanelen (4.200 kWh/jaar) ✅
  • Overgestapt op elektrisch koken ✅
Gasverbruik:
  • Wintermaanden 19,5 graden: 250 m3/maand.
  • Zomermaanden: 5 m3/maand.
Momenteel overweeg ik de CV-ketel en ventilatie te vervangen. Hier zijn de opties (exclusief subsidie):
  • Hybride + behoud van de huidige Remeha Avanta 28c uit 2017 (€7.000)
  • Volledig elektrisch (€15.000)
  • Volledig elektrisch met grondwater (€23.000)
  • Warmteterugwinning (WTW) installatie (€2.000)
Ze hebben één ding gemeen: de installaties zijn na 15 jaar afgeschreven.

Mijn mening
Ik krijg buikpijn van al die praatjesmakers die duizenden euro's besparing beloven, en de horror verhalen van anderen op Tweakers. Zo stressloos als dat een CV ketel ooit was, zal het nooit worden denk ik. De duurste optie klinkt het mooiste; want dat koelt in de zomer ook.

Op dit moment lijkt de duurste optie het aantrekkelijkst, vooral omdat het ook koeling in de zomer biedt. Via het energiefonds kan ik een lening afsluiten. Dus het enige wat in de weg staat zijn twee handtekeningen.

Wat adviseren jullie deze eerste woningbezitter?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Dit is bijvoorbeeld een offerte voor de warmtepomp met gebruik van grondwater (prijs exclusief BTW). Er gaat nog +/- 5.000€ subsidie af. De gaskraan kan dan weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNxV1gDwFsRTDD86bDIGJ9rABGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XoMUWrK4YIbqaUByyuqm1tXS.png?f=fotoalbum_large

De 'NEFIT Bosch Compress 7800i LW 12 kw incl boiler 180L' is fors voor een 2 persoonshuishouden. De 6 t/m 16 kw versies hebben hetzelfde minimumvermogen. Is het advies om een kleinere warmtepomp te kiezen?

[ Voor 19% gewijzigd door iApp op 12-12-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
iApp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:56:
Mijn woning verbruikt 146,28 kWh/m² (*130m2 = 19.000 kWh) fossiele energie per jaar.

Ga ik die 19000 kWh volgens de koevlaas methode terugrekenen naar gas op jaarbasis dan is dat
19000 / 8 = 2375 m3 per jaar

19000 / 1650 = 11,5 kW

Een 12 kW warmtepomp lijkt dan passend.

Maar voor een woning van 130 m2 vind ik dat wel een erg hoog gasverbruik
Je zegt dat je in de wintermaanden op 250 zit en de rest minimaal

Reken ik met 5 wintermaanden a 250 dan kom ik uit op 1250 m3 per jaar, rond het af naar 1300 vanwege zomermaanden. En dan kom je al meer in de buurt van een 6 kW warmtepomp

6 maanden = 1500 wat overeenkomt met 7 a 8 kW

Dus voordat je we advies kunnen geven graag het gasverbruik van afgelopen jaar.
Want je berekening is denk ik veels te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:19

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

250m3 per maand in de winter? Ik adviseer je eerst nog verder te focussen op isolatie (dak, vloer, muren, glas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gezien de timing van je post ga ik er even van uit dat 250m³/maand oud verbruik is. Dus van vóór de dit jaar uitgevoerde isolatiemaatregelen? Kun je die isolatiemaatregelen die je hebt/zijn uitgevoerd, beschrijven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Wat je ook doet, ik zou voor volledig elektrisch gaan en dan ook gelijk de wtw erbij nemen.
Gas de deur uit doen als dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:38
Je hebt geen (W/W) grondwarmtepomp nodig om te kunnen koelen. 15k voor een L/W installatie vind ik wel fors, maar ben ook niet goed op de hoogte van de prijzen van vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
250m3 verbruik is ruim genomen op basis van 19,5° in een koude maand.

In november verbruikte ik 118 kuub met de thermostaat op 16°. 😢

Met isolatie moet je denken aan:
+ Huis uit 1999 met energielabel A+.
+ Aanvullend: kieren van ramen en deuren dichten. Brievenbus weg.

Ik heb wel interesse in het isoleren van de muren en het koude, aluminium kozijn met schuif paneel, maar het antwoord (behalve pur in de muren spuiten en het vervangen door een kunststof kozijn à 6000€) heb ik nog niet,

De 130m2 wordt verdeeld over 3 kamers, woonkamer is 70m2, slaapkamer 25m2 en werkkamer 30m2. De hal en badkamer is samen nog eens 10m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07 12:34
Mijn woning verbruikt 146,28 kWh/m² (*130m2 = 19.000 kWh) fossiele energie per jaar.

• Isolatie (tochtvrij ✅)
Gasverbruik:
Momenteel overweeg ik de CV-ketel en ventilatie te vervangen. Hier zijn de opties (exclusief subsidie):

Mijn mening
Ik krijg buikpijn van al die praatjesmakers die duizenden euro's besparing beloven, en de horror verhalen van anderen op Tweakers. Zo stressloos als dat een CV ketel ooit was, zal het nooit worden denk ik. De duurste optie klinkt het mooiste; want dat koelt in de zomer ook.

Op dit moment lijkt de duurste optie het aantrekkelijkst, vooral omdat het ook koeling in de zomer biedt. Via het energiefonds kan ik een lening afsluiten. Dus het enige wat in de weg staat zijn twee handtekeningen.

toon volledige bericht
Even... Waarom willen mensen per se met L/W warmtepompen gaan koelen?

Dat is toch heel erg efficient, warmte uit beton gaan trekken om vervolgens 0,1 graad uit je woning te trekken?

Best nette score qua warmteverlies trouwens.

Ik verwarm sinds de herfst met een L/L warmtepomp. Ik had even mijn energielabel berekening erbij gepakt. Mijn woning zit op 242 kWh/m2 aan warmteverlies :-( (heb sinds dat is gedaan wel 55m2 vloer geisoleerd en het dak geisoleerd).

sowieso denk ik dat een WP niet stressvol hoeft te zijn hoor. Gewoon even nadenken over de installatie en lekker laten lopen! Verder is het wel minder stressvol dat je niet allemaal broeikasgassen uitstoot om lekker warm binnen te zitten! hahaha 8)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11

Aardedraadje

Met kabelschoen

iApp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:30:
250m3 verbruik is ruim genomen op basis van 19,5° in een koude maand.

In november verbruikte ik 118 kuub met de thermostaat op 16°. 😢

Met isolatie moet je denken aan:
+ Huis uit 1999 met energielabel A+.
+ Aanvullend: kieren van ramen en deuren dichten. Brievenbus weg.

Ik heb wel interesse in het isoleren van de muren en het koude, aluminium kozijn met schuif paneel, maar het antwoord (behalve pur in de muren spuiten en het vervangen door een kunststof kozijn à 6000€) heb ik nog niet,

De 130m2 wordt verdeeld over 3 kamers, woonkamer is 70m2, slaapkamer 25m2 en werkkamer 30m2. De hal en badkamer is samen nog eens 10m2.
Hier klopt iets niet. Ik heb ook een huis van ongeveer 130 m², bouwjaar 1997. Energielabel B. Isolatie van destijds moet minimaal Rc = 2.5 bedragen op alle fronten (dak, vloer, gevels) en mijn huis voldoet daar net aan (nagerekend in Ubakus).

Ik stook comfortabel op 20,5, bijna elke dag want er wordt veel thuisgewerkt en 2 kleine kids thuis. Ik haal bij lange na jouw verbruik niet. Op de koude dagen (het was hier -5 eind November) verstookte ik 6 tot 7 m² gas per dag. Dus als het heel november -5 was geweest buiten had ik misschien 210 m³ verstookt, en dan heb ik het 20,5 graden binnen. Maar met de normalere dagen in begin/midden november zat ik op ca 3 m³ per dag.

Dus ik vermoed dat je ergens een flink warmtelek hebt.

Je schrijft dat je vloerverwarming hebt. Hoe is je vloerisolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Jan Workum schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:38:
250m3 per maand in de winter? Ik adviseer je eerst nog verder te focussen op isolatie (dak, vloer, muren, glas)
Mwa, met een behoorlijke COP verwarmen is altijd goedkoper dan op gas hoor. In the mean time kan je ook nog wat verder door isoleren! ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123

• Isolatie (tochtvrij ✅)
Gasverbruik:

Mijn mening

toon volledige bericht
Overigens, als je een hybride warmtepomp overweegt omdat je isolatie nog niet daar is: ik zou veel eerder voor een lucht/lucht warmtepomp gaan. Hier kan je effectief mee koelen als je wilt, met een hoge SEER - dat lukt met L/W niet.

Als je dat doet, kan je voordelig gasloos verwarmen. Ik heb zelf een duo split, kostte me 4000 euro. Zelfs met mijn 240kWh/m2 (zeg dat er nu 15% af is, door isolatie maatregelen) gaat dat prima!

Hybride WP zou ik niet aanraden. Je wilt vanwege vast recht en koude dagen toch echt van die CV ketel af, met een hybride WP blijf je nog heel lang vast zitten aan het gas!

Ik heb nu alsnog mijn thermostaat niet al te hoog staan, omdat mijn huis gewoon een veel te groot warmteverlies heeft helaas. Maar goed, afgelopen weken met die vorstdagen was het 16°C 24/7 beneden en 18 graden boven (boven is de isolatie beter). kostte mij 20kWh per dag, voor heen was het 24/7 15°C op de CV dat kostte op zulke dagen 10m3 gas per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07 14:53
Hmm, afgaande op je verhaal vind ik een 12 kw machine erg groot...

Ik heb meerdere klanten met een zulk gasverbruik en daar staan veelal 7-10kw lucht-water warmtepompen.

Waarbij de 10 kw machines vaak iets aan de ruime kant zijn en bij temperaturen boven de 5-6 graden al te veel vermogen hebben op hun minimum.

Daarnaast verbruikt een moderne L/W machine niet substantieel meer dan een w/w model.
(Heb verschillende klanten met een scop van 4,8-5,2 met Wolf cha l/w machines).

Anderzijds w/w kan voordeliger koelen (maar over x. jaar kost de stroom "niets" meer op de warme, zonnige dagen?).

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Ik weet niet hoe handig je zelf bent maar anders is grijze import kopen en zelf op de vloerverwarming (laten) aansluiten een relatief goedkope stap om het grootste gasverbruik te reduceren. Denk dat je met een 7kw machine een heel eindkomt. Mocht je volledig van het gas willen dan komen daar o.a. nog een boiler vat (of warmtepompboiler bij). Deze route is buisness case matig interessanter en met de kennis hier aanwezig prima uitvoerbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:48
barta123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:51:
[...]

Even... Waarom willen mensen per se met L/W warmtepompen gaan koelen?

Dat is toch heel erg efficient, warmte uit beton gaan trekken om vervolgens 0,1 graad uit je woning te trekken?
Omdat je dat apparaat toch al hebt staan? Als ik qua comfort voor verwarmen een keuze moet maken tussen L/L en L/W is dat een hele makkelijke keuze voor de laatste.

Als je kunt voorkomen dat je veel zoninstraling hebt op warme dagen, dan kan je met een L/W voorkomen dat het huis iedere dag weer een graadje verder opwarmt. Als je wilt dat het 19 graden blijft in huis, dan gaat het niet werken en moet je gewoon een L/L ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32

Tazzios

..

Al gekeken of je huidige CV niet wat beter kan draaien? Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Verder vraag mij af hoe je aan 146000Wh/m2 komt. Op internet kijken zie je een range van 40 t/m 140 W/m2 op 1000x zoveel uitkomen lijkt mij nogal veel. Of 19.000 kWh klopt is dan ook direct de vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 13-12-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Oilman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:12:
[...]

Omdat je dat apparaat toch al hebt staan? Als ik qua comfort voor verwarmen een keuze moet maken tussen L/L en L/W is dat een hele makkelijke keuze voor de laatste.

Als je kunt voorkomen dat je veel zoninstraling hebt op warme dagen, dan kan je met een L/W voorkomen dat het huis iedere dag weer een graadje verder opwarmt. Als je wilt dat het 19 graden blijft in huis, dan gaat het niet werken en moet je gewoon een L/L ophangen.
Mwah, dat comfort is een erg persoonlijke afweging.

Ik denk dat het kostenplaatje ook erg belangrijk is. 20000 euro afschrijven op een paar jaar, omdat het maar met water moet, omdat we dat gewend zijn met de CV ketel - is geen kattenpis.

Als je de verwarming gewoon de toko laat opwarmen op het moment dat je niet thuis bent (paar uurtjes), kom je in een warm huis aan. Dat noem ik comfort... En als je huis al warm is, hoef je met lucht-lucht geen hoog debiet te hebben.

Met lucht-water in een niet goed geisoleerd huis kan je niet te veel in temp verlagen, dus heb je veel verbruik als je er niet bent, omdat je dat blok beton warm moet houden...

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik vraag me alleen af: waarom als je over hybride nadenkt; heb je niet toevallig over een airco nagedacht?

Just wondering... :)

Veel goedkoper en als je eventueel je isolatie 100% op orde hebt kan je altijd dan nog een volledige lucht-water pomp aansluiten op je huis! En dan hoef je in elk geval niet meer afhankelijk te zijn van gas op de koude dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
De CV ketel tune ik elke 3 dagen. Heb nu een langzame aanvoer van 28 graden door de vloerverwarming ingesteld. Gasverbruik is inderdaad gedaald.

@Tazzios het moest Wh zijn idd. Niet kWh. Thanks. :)
@WillemSuper zelf een warmteppomp installeren zie ik mezelf niet doen.
@Aardedraadje de vloer is geisoleerd met 80cm piepschuim in de kruipruimte. De vloerverwarming is op de oude betonvloer geplaatst en in een nieuwe 3cm zandcementlaag gestort. Daarop ligt een dunne PVC vloer. Het warmtelek zit rondom de houten en één 3,6x2,2m aluminium kozijn. Het aluminium is hol van binnen. Dat geleid. Alle kou gaat zo de keuken in. Ik wil het kozijn opvullen met PUR. De houten kozijnen heb ik gekit, maar het vuurtje beweegt nog steeds als ik er langs ga. Kortom, daar kan nóg een kitrandje op. Volgende week vakantie. :)

Concreet:
+ De luikjes van de ramen tochten. Met overstap van mechanisch naar WTW kunnen die volgekit en later vervangen.
+ Wens om van het gas af te stappen is groot. Ik lees dat een lucht/water warmtepomp (offerte 15.000€) wellicht ook goedkoper kan @@Pejdref .
+ Alles is binnen 15 jaar afgeschreven. Stroom is in de zomer gratis vanwege het stoppen van de salderingsregeling. Een water/water warmtepomp (dat gebruik maakt van bodemwater) is in de winter gunstig en maakt minder herrie voor de buren.

Eens?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:53:
[...]

Mwa, met een behoorlijke COP verwarmen is altijd goedkoper dan op gas hoor. In the mean time kan je ook nog wat verder door isoleren! ;)
Als je die 15-23k in 15 jaar afschrijft is dat toch ruim 75-125 euro per maand extra aan ''energiekosten''

Is het dan nog steeds goedkoper dan gewoon de eenvoudige CV ketel gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 13-12-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-07 19:55
Mijn woning verbruikt 146,28 Wh/m² (*130m2 = 19.000 Wh) fossiele energie per jaar.

Je vergeet hier dat je grondwaterbron wel veel langer mee kan gaan, wellicht wel 50 jaar, het duurste deel hoef je niet over 15 jaar af te schrijven. Koeling van een bron is beperkt, running cost zijn wat vlakker dan lucht/water en het verbruik van de pomp in de zomermaanden kan je wel uit je zonnepanelen trekken. Al met al de duurste optie, ik heb die voor mezelf afgeschreven en ga t.z.t. voor volledig elektrisch lucht/water. Hybride vind ik zonde, moet je later weer investeren, de belasting erop wordt steeds hoger en je hebt nog vastrecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Ernemmer schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:51:
[...]

Als je die 15-23k in 15 jaar afschrijft is dat toch ruim 75-125 euro per maand extra aan ''energiekosten''

Is het dan nog steeds goedkoper dan gewoon de eenvoudige CV ketel gebruiken?
Nee, daarom zou ik eenieder die ook maar over zo'n hybride gedrocht nadenkt - ook maar eens na te denken over L/L verwarming.

Momenteel zijn L/W en W/W WP's gewoon schreeuwend duur. Ik denk omdat de vraag hoog is, aanlevering nog niet op orde en de techniek staat nog redelijk in de kinderschoenen.

En als je met L/L een SCOP van 4,5-5,0 kan halen. En minstens zoveel gas kan besparen. Waarom zou je dan een hybride WP nemen waardoor je 'nooit' van het gas kan gaan?

tuurlijk, ook in mijn huis had L/W mooi geweest. Maar ik heb geen vloerverwarming en hele oude radiatoren. Plus mijn isolatie is nog niet helemaal op orde.

Als ik alles voor die L/W klaar had moeten maken, had ik zo 50.000 er tegenaan kunnen gooien. In mijn ogen bouw je voor dat geld gewoon een nieuw rijtjeshuis ook 7(8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:26
Het verbruik is nog steeds veel hoger dan redelijk. Die 80cm piepschuim is bodemisolatie ipv vloerisolatie neem ik aan? Dat is natuurlijk minder effectief dan vloerisolatie want de warmte gaat nog steeds via de zijkant/ventilatie van je kruipruimte naar buiten.
Maar dan nog is >100m³ voor een november met 16 graden veel te veel. Los eerst dat probleem op. Dat is niet enkel aan je vloer en kozijn te danken, maar ook je beglazing en andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je misschien ergens een raam 24h open staan? Warmte verlies niet normaal. Wel heel raar dat je woning energie label A+ heeft. Of ergens gaat iets fout of er is behoorlijk gefraudeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
iApp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:45:
De CV ketel tune ik elke 3 dagen. Heb nu een langzame aanvoer van 28 graden door de vloerverwarming ingesteld. Gasverbruik is inderdaad gedaald.

@Tazzios het moest Wh zijn idd. Niet kWh. Thanks. :)
@WillemSuper zelf een warmteppomp installeren zie ik mezelf niet doen.
@Aardedraadje de vloer is geisoleerd met 80cm piepschuim in de kruipruimte. De vloerverwarming is op de oude betonvloer geplaatst en in een nieuwe 3cm zandcementlaag gestort. Daarop ligt een dunne PVC vloer.

Eens?
Het warmteverlies heeft niks met tocht, kieren of kozijnen te maken.

Je hebt vloerverwarming geinstalleerd, maar je hebt isolatie in de kruipruimte laten strooien.

Dat is geen geschikte vloerisolatie voor vloerverwarming. Je bent nu letterlijk je kruipruimte aan het verwarmen, doordat de straling 2 kanten op gaat.

Laat de onderkant van je (ik denk beton?) vloer isoleren met PUR, dan heb je een mega deel van dit verlies opgelost.

Het is nu eigenlijk net alsof je radiator je muur zou zijn en dat de buitenlucht met je radiator verwarmd wordt. Met inderdaad een warme (alleen in het begin) november is 120m3 op 16°C binnentemp niet weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Kanoet schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:34:
Het verbruik is nog steeds veel hoger dan redelijk. Die 80cm piepschuim is bodemisolatie ipv vloerisolatie neem ik aan? Dat is natuurlijk minder effectief dan vloerisolatie want de warmte gaat nog steeds via de zijkant/ventilatie van je kruipruimte naar buiten.
Maar dan nog is >100m³ voor een november met 16 graden veel te veel. Los eerst dat probleem op. Dat is niet enkel aan je vloer en kozijn te danken, maar ook je beglazing en andere zaken.
Geen vloerisolatie bij vloerverwarming...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dat is onzin, COP word volledig en uitsluitend bepaald door het afgiftesysteem, niet het verbruik. je kan rustig een doorwaaiwoning hebben en veel verbruik hebben maar die warmte nog steeds super efficient opwekken.

en SEER is koelen, SCOP is verwarmen.

en L/W warmtepompen kunnen efficienter koelen (en verwarmen) dan aircos als je het juiste afgiftesysteem hebt.

let wel: airco's in doorwaaiwoningen kan het comfort flink verzieken omdat koudevallen/bruggen ineens enorm gaan opvallen. vooral als je maar 1 binnendeel in het midden van een grote ruimte ophangt. meerdere binenndelen zijn dan eigenlijk verplicht en dan word het heel snel heel duur en dan is W/L automatisch al enorm in het voordeel omdat de machine gewoon veel goedkoper is in aanschaf.

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 13-12-2023 14:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
barta123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:02:
Laat de onderkant van je (ik denk beton?) vloer isoleren met PUR, dan heb je een mega deel van dit verlies opgelost.
Thanks! Ik heb een partij benaderd dat met PUR de spouwmuur en vloer (aan de onderkant) kan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
iApp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:24:
[...]

Thanks! Ik heb een partij benaderd dat met PUR de spouwmuur en vloer (aan de onderkant) kan isoleren.
Heb ik recent ook laten doen, het verschil is mega. Was voor die partij maar een uurtje werk, dus top! De prijs is ook te doen, ik was geloof ik 2000 euro kwijt voor 55m2 ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
flippy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:07:
[...]

dat is onzin, COP word volledig en uitsluitend bepaald door het afgiftesysteem, niet het verbruik. je kan rustig een doorwaaiwoning hebben en veel verbruik hebben maar die warmte nog steeds super efficient opwekken.

en SEER is koelen, SCOP is verwarmen.

en L/W warmtepompen kunnen efficienter koelen (en verwarmen) dan aircos als je het juiste afgiftesysteem hebt.

let wel: airco's in doorwaaiwoningen kan het comfort flink verzieken omdat koudevallen/bruggen ineens enorm gaan opvallen. vooral als je maar 1 binnendeel in het midden van een grote ruimte ophangt. meerdere binenndelen zijn dan eigenlijk verplicht en dan word het heel snel heel duur en dan is W/L automatisch al enorm in het voordeel omdat de machine gewoon veel goedkoper is in aanschaf.
Ok, than fine. Maar wat een lucht/water systeem niet kan doen is de luchtvochtigheid fors omlaag brengen. en laat dat nou juist dat vervelende drukkende gevoel geven in een gematigd zeeklimaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

barta123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:59:
[...]

Ok, than fine. Maar wat een lucht/water systeem niet kan doen is de luchtvochtigheid fors omlaag brengen. en laat dat nou juist dat vervelende drukkende gevoel geven in een gematigd zeeklimaat.
Dat klopt ook niet. Je kan gewoon condenserend koelen met een L/W machine. Zo word elk groot pand ook voorzien van airco al de afgelopen eeuw of zo.

Door de watertemperatuur te reguleren kan je zelfs heel precies je condensatie afregelen. Iets wat een airco niet kan. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 13-12-2023 15:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
flippy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:10:
[...]

Dat klopt ook niet. Je kan gewoon condenserend koelen met een L/W machine. Zo word elk groot pand ook voorzien van airco al de afgelopen eeuw of zo.

Door de watertemperatuur te reguleren kan je zelfs heel precies je condensatie afregelen. Iets wat een airco niet kan. ;)
Condenserend koelen door water over je vloer te laten lopen?

Ik vind het prima dat je je kennis deelt.. Maar moet dat per se op zo'n bijdehante manier?

Je hebt het namelijk over 'condenserend koelen' - maar als je domweg een blok beton gaat lopen koelen: waar gaat het water precies heen dan, anders dan dat je vloer zeiknat zou worden?? 8)7

een unit die lucht circuleert voert dit af met een afvoersysteem. Dus een airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

barta123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:26:
[...]

Condenserend koelen door water over je vloer te laten lopen?

Ik vind het prima dat je je kennis deelt.. Maar moet dat per se op zo'n bijdehante manier?

Je hebt het namelijk over 'condenserend koelen' - maar als je domweg een blok beton gaat lopen koelen: waar gaat het water precies heen dan, anders dan dat je vloer zeiknat zou worden?? 8)7

een unit die lucht circuleert voert dit af met een afvoersysteem. Dus een airco.
Ik heb het ook helemaal niet over vloerverwarming. Er is meer dan alleen radiatoren en vloerverwaming op de markt.
En het is niet bijdehand, je word gewoon gecorrigeerd. Niemand heeft er wat aan door je pogingen om je eigen aankoop te verdedigen, daarom krijg je het gewoon ongenuanceerd op je bord, helmaal als je zo "confidently incorrect" opstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
flippy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:33:
[...]

Ik heb het ook helemaal niet over vloerverwarming. Er is meer dan alleen radiatoren en vloerverwaming op de markt.
En het is niet bijdehand, je word gewoon gecorrigeerd. Niemand heeft er wat aan door je pogingen om je eigen aankoop te verdedigen, daarom krijg je het gewoon ongenuanceerd op je bord, helmaal als je zo "confidently incorrect" opstelt.
In dit topic gaat het over een huis met vloerverwarming en wordt er aangekaart dat het ook het idee is ermee te koelen.

Dus ik zie niet welke andere technologie jij hier ziet, maar dat is dus gewoon een slechte manier van koelen. Je kan de temperatuur omlaag krijgen, maar laat ontzettend veel op je vloer condenseren. Daar ging het mij om. Dat maakt het iig niet minder drukkend warm.

Laten we het bij het vraagstuk van de TS houden.

En confidently incorrect. Niet helemaal waar, L/L is gewoon heel veel goedkoper. Eigenlijk zou niemand een hybride WP moeten kopen, want daarmee houd je dus nog minstens 15 jaar je CV ketel. En waarom zou je? Gas wordt echt niet goedkoper. En op koude dagen kan je prima met L/W of L/L verwarmen. Dus het is gewoon echt een rudimentair stuk in je huis houden. (W/W kan sowieso goed werken op koude dagen maar is niet op elke plaats een optie - diep gat boren- maar is vooral een heel serieuze investering met een enorme terugverdientijd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Spouwmuren zijn goed geïsoleerd. Met warmtecamera bevestigd door een specialist.

De vloer kan voor 3.000€ (-700€ subsidie = 2.300€) worden geïsoleerd met:
https://www.dunisoleren.n...olatie-iso80-80mm-84x12m/

Ik slaap op de begane grond, ik woon op de eerste verdieping. Op mijn vraag of het dan warmer wordt op de eerste verdieping kon hij geen antwoord geven. Ai. 😣

De offerte voor de W/W warmtepomp en WTW is getekend. In februari gaan we starten. Kosten (na subsidie) is 20.500€.

Enig zorgpunt zijn de ramen. Ondanks HR++, kleuren ze geel op de warmtecamera. Ik heb in de woonkamer ongeveer 20m2 glas oppervlak. Voordat ik de vraag stel, ga ik eens Googelen naar folie op het glas.

[ Voor 24% gewijzigd door iApp op 18-12-2023 01:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:06
iApp schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:54:
Spouwmuren zijn goed geïsoleerd. Met warmtecamera bevestigd door een specialist.

De vloer kan voor 3.000€ (-700€ subsidie = 2.300€) worden geïsoleerd met:
https://www.dunisoleren.n...olatie-iso80-80mm-84x12m/

Ik slaap op de begane grond, ik woon op de eerste verdieping. Op mijn vraag of het dan warmer wordt op de eerste verdieping kon hij geen antwoord geven. Ai. 😣
Of het in huis warmer wordt is dan ook volledig afhankelijk van jouw thermostaat instellingen.
De isolatie moet er voor zorgen dat er minder warmteverlies zal zijn. Als dan dezelfde hoeveelheid energie het huis in gepompt wordt, zal het warmer in huis worden.
Als je echter de thermostaat op dezelfde stand laat staan, zal het niet warmer worden. Wel zal er na isolatie minder energie nodig zijn om de ingesteld temperatuur te bereiken en/of vast te houden.
De offerte voor de W/W warmtepomp en WTW is getekend. In februari gaan we starten. Kosten (na subsidie) is 20.500€.

Enig zorgpunt zijn de ramen. Ondanks HR++, kleuren ze geel op de warmtecamera. Ik heb in de woonkamer ongeveer 20m2 glas oppervlak. Voordat ik de vraag stel, ga ik eens Googelen naar folie op het glas.
HR++ glas wordt als isolatieglas beschouwd. Maar het laat meer warmte door dan een spouwmuur met slechts 4 a 5 cm isolatie. Als we het over zulke muren hebben, dan noemen we die muren matig tot slecht geïsoleerde.
Dus ja, ook ramen met HR++ glas zijn best een groot warmtelek.

Zelfs triple glas (HR+++) is minder isolerend dan een muur uit 1992.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:06
barta123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:56:
[...]

In dit topic gaat het over een huis met vloerverwarming en wordt er aangekaart dat het ook het idee is ermee te koelen.

Dus ik zie niet welke andere technologie jij hier ziet, maar dat is dus gewoon een slechte manier van koelen. Je kan de temperatuur omlaag krijgen, maar laat ontzettend veel op je vloer condenseren. Daar ging het mij om. Dat maakt het iig niet minder drukkend warm.

Laten we het bij het vraagstuk van de TS houden.

En confidently incorrect. Niet helemaal waar, L/L is gewoon heel veel goedkoper. Eigenlijk zou niemand een hybride WP moeten kopen, want daarmee houd je dus nog minstens 15 jaar je CV ketel. En waarom zou je? Gas wordt echt niet goedkoper. En op koude dagen kan je prima met L/W of L/L verwarmen. Dus het is gewoon echt een rudimentair stuk in je huis houden. (W/W kan sowieso goed werken op koude dagen maar is niet op elke plaats een optie - diep gat boren- maar is vooral een heel serieuze investering met een enorme terugverdientijd)
Condenseren gebeurt alleen als je de vloer teveel koelt en/of je luchtvochtigheid te hoog is. Beiden kun je gewoon reguleren, al dan niet met als extra een ontvochtiger die je laat draaien op moment dat koeling gewenst is. Met een vloer op zo'n 18 graden is er normaal gesproken geen last van condens. En doordat je de betonnen massa koel houdt, kun je in combinatie met zonwering het hele huis relatief koel houden.
En nee, het blijft niet de hele zomer 19-20 graden. Maar de meeste mensen hebben die wens ook helemaal niet wanneer het buiten 30+ is en ze alleen een dun shirtje + korte broek of rokje dragen. Veel te koud.

Wat betreft L/L die veel goedkoper is.... Uitsluitend wanneer je maar één of twee ruimtes wilt verwarmen en koelen. Leuk voor een alleenstaande. Maar TS heeft een gezin met meerdere kinderen en een huis van 130/m². Dat betekent grofweg een woonkamer/keuken en daarnaast nog 3 of 4 slaapkamers en een badkamer waar je in elk geval wilt kunnen verwarmen. En als die kinderen opgroeien willen ze ook gewoon wat privacy op hun kamer en/of simpelweg rust tijdens het maken van huiswerk, dus moet er wel op iedere kamer een vorm van verwarming zijn.
En dan is L/L als snel een flink stuk duurder dan L/W op de bestaande vloerverwarming aansluiten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:18

hnq

Dus samenvattend:
Voor een huis met twee(?) woonlagen met vvw(?), woongedeelte op de eerste verdieping, bouwjaar 1999 en energielabel A+ ga je 25k uitgeven om van het gas af te gaan? Daarbij de gedane- en toekomstige investeringen in vvw en isolatie nog niet meegerekend.
Ik bewonder je drive om van het gas af te gaan, echt waar, maar begrijpen doe ik het niet helemaal.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Laatst online: 23-07 11:19
(jarig!)
250m3 aan gas PER MAAND in de winter? Dan zou ik me er eerst op focussen om dat verbruik te traceren en terug te dringen, want zo te zien vallen daar nog wel de nodige slagen te behalen. Ik verbruik dit hele jaar voor mijn hoekwoning uit 1952 zonder elektrische verwarming nog geen 800m3 aan gas en ik kook daar ook nog op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Klopt @hnq , ik zie het als een investering. De grondboring en buizen voor WTW blijven tientallen jaren goed; de warmtepomp 13-17 jaar. Het vervangt de noodzaak voor een airco (L/L). De CV ketel (die 7 jaar terug is geplaatst en 5 jaar geen onderhoud heeft gehad) kan er dan uit (nb. ik woon hier net een jaar). De afschrijving is samengevat 'slechts' 70€ per maand.

Komend jaar kan ik verder met het verduurzamen van de woning door o.a. vloerisolatie (2.300€) toe te passen. Ik parkeer het topic even. :)

[ Voor 7% gewijzigd door iApp op 18-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

iApp schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:48:
Klopt @hnq , ik zie het als een investering. De grondboring en buizen voor WTW blijven tientallen jaren goed; de warmtepomp 13-17 jaar. Het vervangt de noodzaak voor een airco (L/L). De CV ketel (die 7 jaar terug is geplaatst en 5 jaar geen onderhoud heeft gehad) kan er dan uit (nb. ik woon hier net een jaar). De afschrijving is samengevat 'slechts' 70€ per maand.

Komend jaar kan ik verder met het verduurzamen van de woning door o.a. vloerisolatie (2.300€) toe te passen. Ik parkeer het topic even. :)
grondgebonden W/W systeem is vele malen duurder dan een lucht/water machine die ook kan koelen. met de aflopende saldering kan je net zo goed de warmtepomp aanzetten om te koelen. al is de hoeveelheid enegie daarvoor benodigd zwaar overtrokken denk ik. je praat over een paar honderd kWh je zal altijd veel meer produceren in de zomer dan je kan wegkrijgen met koeling. het verschil in efficietie maak je in de winter ook neit goed onder de streep. dat verschil in COP is bijzonder klein als die er al is maar de installatie is vele duizenden duurder. er is dus geen terugverdientijd op dat vlak maar je bent wel veel duurder uit.

om het nog even heel duidelijk te maken: lucht/water machines koelen ook, daar heb je geen grondgebonden machine voor nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 18-12-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Smuey schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:46:
250m3 aan gas PER MAAND in de winter? Dan zou ik me er eerst op focussen om dat verbruik te traceren en terug te dringen, want zo te zien vallen daar nog wel de nodige slagen te behalen. Ik verbruik dit hele jaar voor mijn hoekwoning uit 1952 zonder elektrische verwarming nog geen 800m3 aan gas en ik kook daar ook nog op...
Is getraceerd, TS heeft vloerverwarming geinstalleer maar een kruipruimte vol chips als isolatie.

Als jij betonmassa verwarmt en aan de onderkant geen directe isolatie tegen je vloer hebt, ben je het slakkenhuis onder je huis aan het verwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Ivow85 schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:14:
[...]

Condenseren gebeurt alleen als je de vloer teveel koelt en/of je luchtvochtigheid te hoog is. Beiden kun je gewoon reguleren, al dan niet met als extra een ontvochtiger die je laat draaien op moment dat koeling gewenst is. Met een vloer op zo'n 18 graden is er normaal gesproken geen last van condens. En doordat je de betonnen massa koel houdt, kun je in combinatie met zonwering het hele huis relatief koel houden.
En nee, het blijft niet de hele zomer 19-20 graden. Maar de meeste mensen hebben die wens ook helemaal niet wanneer het buiten 30+ is en ze alleen een dun shirtje + korte broek of rokje dragen. Veel te koud.

Wat betreft L/L die veel goedkoper is.... Uitsluitend wanneer je maar één of twee ruimtes wilt verwarmen en koelen. Leuk voor een alleenstaande. Maar TS heeft een gezin met meerdere kinderen en een huis van 130/m². Dat betekent grofweg een woonkamer/keuken en daarnaast nog 3 of 4 slaapkamers en een badkamer waar je in elk geval wilt kunnen verwarmen. En als die kinderen opgroeien willen ze ook gewoon wat privacy op hun kamer en/of simpelweg rust tijdens het maken van huiswerk, dus moet er wel op iedere kamer een vorm van verwarming zijn.
En dan is L/L als snel een flink stuk duurder dan L/W op de bestaande vloerverwarming aansluiten.
toon volledige bericht
Met degelijke isolatie wordt je warmtevraag ook veel minder.

Je isolatiewaarde moet al heel hoog zijn, wil je op een WP kunnen richten, anders heb je flink veel stroom nodig.

Oud collega van mij heeft 2 jonge kinderen en een huis uit ~2000, is ook nog wat nageisoleerd. Die heeft sinds vorig jaar niet eens meer verwarming boven.

Alles is relatief, mijn vader is opgegroeid in een huis waar alleen een houtkachel in de winter in de woonkamer aan stond. Boven vroor het zowat.
en bij mijn ouders in huis heb ik ook gestudeerd. Is een huis uit 1910, boven ook nauwelijks verwarming. 9/10x stond de radiator op standje sterretje.
Heb wel mijn diploma als chemisch technoloog, dus ben niet overleden aan de 'kou' :+

Dus ja goed, in mijn ogen kan je in een goed geisoleerd huis prima met L/L weg. (want for real, de isolatiewaarde is al MIJLEN beter dan dat van vroeger) 't is maar net hoe groot je 1st world problem is... Je Joultjes fietsen lang niet zo hard meer naar buiten.

Kostentechnisch zou ik nooit in een W/W systeem investeren.

Mijn oom heeft dit ook bij een kantoorruimte gedaan en deel van een loods. Kost totaal 80.000 eur. Die loods is een van de 3 waar de andere 2 niet eens verwarmd worden. Het kantoor had ook op een andere manier verwarmd kunnen worden (warme lucht bv) want het is uit 2022, dus de isolatiewaarde is hoog.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik denk alleen niet dat het gros van onze medelanders geld heeft voor overal vloerverwarming en als een jekko te isoleren. Daarom advies ook voor een L/L systeem - waar je geen tienduizenden euro's verder bent voor je een lage temperatuur afgifte systeem gecreeerd hebt ;)

Heb zelf nu een unit boven en een unit beneden. Midden op de dag verwarm ik, als ik hem in de avond uit knikker dan blijft het tot in de ochtend 16-17°C in de slaapkamers, dat is prima om te slapen/studeren.

En ja. We willen immers opwarming van de aarde beperken en van het fossiel af, dus dan is het wel zaak dat de vaart erin komt toch! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
@barta123 even nagemeten; er zit nu 60cm Tempex (EPS) onder mijn vloer. De klusjesmannen willen daar voor 2.300€ PIF Isolatie ISO80 tegenaan plakken. Voor datzelfde geld kan ik (zonder warmtepomp) 1.5 jaar gas verstoken. :)

Zodra de warmtepomp en WTW ventilatie gerealiseerd is, is het bijna lente. In december 2024 kan ik de balans weer opmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik had in December 2022 ook 215m³. (23 heb ik niets representatief, was 3 weken weg)
Ik heb ook (nog) (deels) ongeïsoleerde vloerverwarming (Zelfs niets op bodem). En geen spouwisolatie... En geen dakisolatie.

Ik kom het jaar door met 850m³

En dat zegt niet zo veel... Want wie hoe groot mijn huis is (Amper kleiner dan @iApp)? Wie weet welk type huis ik heb? Wie weet nu hoe ik mijn huis verwarm? Hoeveel ik in de winter weg ben?

Diezelfde informatie mis ik bij @iApp ... Wintermaanden met 250m³? Sinds wanneer is dat extreem?
Voor november 2023 is dat hoog, Voor December-Januari wat minder...

Dat ongeïsoleerde vloerverwarming verliezen kent is geen discussie. Maar dan praten we over maximaal lage 10-tallen procenten. Niet een verdubbeling... En zo wordt er wel een klein beetje over gepraat hier.

Even terug naar de basis... @iApp: Graaddagen graag. Want met de veel te beknopte info die er nu is kan gewoon niets... en daardoor gaat de discussie echt alle kanten uit.

Met meterstanden in de hand richting https://www.mindergas.nl/ dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 26-12-2023 08:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
@Ronald thanks! Ik heb het verbruik van mei t/m dec. in stappen van 7 dagen ingevuld. Het zegt me nu nog niet veel; denk dat ik pas over een jaar kan beoordelen of de maatregelen effect hebben (ter info: ik woon hier bijna een jaar. De oud bewoners hadden een gasverbruik van 1.700 kuub (#koukleumers?).)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61XYWC8dRns8WBHNu0pRWHSCQmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6sqxfR4EPWpiYjOgq5fWnhg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Een vloerverwarming in een bestaande woning is een verbetering qua comfort maar niet qua verbruik. Met radiatoren zou je goedkoper uit zijn geweest.

Ik heb hier ook een 128m2 tussenwoning uit 1988 en verbruik op jaarbasis 310m3. Toen mijn vloerverwarming het nog deed zat ik op 800m3. Mijn zwager heeft een gelijkwaardige woning ook met vloerverwarming en zit tegen de 1200m3 aan.

Je moet echt je kruipruimte beter zien te isoleren. Dat piepschuim heb ik hier ook en dat was vroeger misschien de norm, maar tegenwoordig niet. Jouw probleem is niet de manier hoe je je huis warm krijgt, maar hoe je de warmte binnenhoudt. Dan is het nogal zonde van je geld en moeite om over te gaan op warmtepomp. Dan ga je je huis echt niet warm mee krijgen.

Weet ook niet hoe je CV ketel getuned is maar ook daar valt vast wat te winnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

com2,1ghz schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:43:
Een vloerverwarming in een bestaande woning is een verbetering qua comfort maar niet qua verbruik. Met radiatoren zou je goedkoper uit zijn geweest.
helemaal niet. met vloerverwarming word de COP vele malen hoger dan met raidatoren en dat bespaart je een berg geld omdat je meer warmte kan opwekken met minder stroom. daar zit je besparing.

het gaat niet om hoeveel warmte je nodig hebt maar hoeveel die warmte je kost om te maken.

de manier van warmteopwekking heeft ook niks te maken met "je krijgt je huis er niet mee warm" dus dat soort opmerkingen gewoon even achterwege laten in de toekomst svp.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 26-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@iApp Vul in de periode vergelijker eens 1-nov - 25-dec in en hoeveel m³/graaddag geeft hij dan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
flippy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:47:
[...]

helemaal niet. met vloerverwarming word de COP vele malen hoger dan met raidatoren en dat bespaart je een berg geld omdat je meer warmte kan opwekken met minder stroom. daar zit je besparing.

het gaat niet om hoeveel warmte je nodig hebt maar hoeveel die warmte je kost om te maken.

de manier van warmteopwekking heeft ook niks te maken met "je krijgt je huis er niet mee warm" dus dat soort opmerkingen gewoon even achterwege laten in de toekomst svp.
Ik zeg toch bestaande woning. De isolatie is vaak niet toereikend waardoor je warmteverlies hebt. Heb je wel degelijke vloerisolatie en voorzetwanden dan heeft het zin.
Ik heb hier 4 aannemers gehad over de vloer voor vloerverwarming en die zeiden hetzelfde. Eerst je isolatie fixen dan pas kijken naar een warmtepomp.

Bij mijn zwager ligt ook vloerverwarming en ook hij had een warmtescan laten doen en zei dat de vloerverwarming aan het stoken is voor de wormen en de muur van de uitbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

com2,1ghz schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:55:
[...]

Ik zeg toch bestaande woning. De isolatie is vaak niet toereikend waardoor je warmteverlies hebt. Heb je wel degelijke vloerisolatie en voorzetwanden dan heeft het zin.
Ik heb hier 4 aannemers gehad over de vloer voor vloerverwarming en die zeiden hetzelfde. Eerst je isolatie fixen dan pas kijken naar een warmtepomp.

Bij mijn zwager ligt ook vloerverwarming en ook hij had een warmtescan laten doen en zei dat de vloerverwarming aan het stoken is voor de wormen en de muur van de uitbouw.
de leeftijd van een pand heeft er niks mee te maken.

en ik zou die hoge pet over wat die aannemers zeggen maar even afdoen. die snappen nog steeds niet dat de manier van warmteopwekking niks te maken heeft met de hoeveelheid warmte die je nodig hebt.

denk je nu echt dat een radiator, vloerverwarming of de wormen het ook maar iets uitmaakt of het warme water van een ketel, warmtepomp of voor mijn part jomanda die de leiding instraalt afkomt?
40 graden water = 40 graden water. wat dat opwekt is totaal niet relevant in je warmtebehoefte.
die aannemers snappen dat in elk geval nog steeds niet ook al horen ze beter te weten.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 26-12-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
@com2,1ghz even voor het perspectief:
De radiatoren werden hier standaard op 70 graden verwarmd. Dit kon ik verlagen naar 50 graden.
De vloerverwarming wordt standaard op 26 graden verwarmd.

Kortom, de HR ketel hoeft het water niet tot 50 graden op te warmen, maar tot 26 graden. En dat moet rendement verhogen.

@Ronald goeie tip. Aanname is dat het tochtdicht maken en instellen van de HR ketel wat heeft geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y99piMo16nspZYXRdVwORbT87us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/911b4p1czZtWOCmtFtwNj5q3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twown7tniHvybu4aRljW0ztxUp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ly92H2ur3xCl93PwpJjbgV36.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:06
Smuey schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:46:
Hier een hoekhuis uit 1970. Net (2018) gerenoveerd (geïsoleerd o.a.). In november was mijn gasverbruik 180m3. Dan heb ik daarbij nog een elektrische kachel meebranden. Zo "gek" is dat verbruik nog niet.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@iApp Er zitten ruweg 3000 graaddagen in een jaar. Dus je zou bij je huidige stookregime onder de 1000m³ blijven.

Bij een etmaalgemiddelde van -10 buiten en 20 graden binnen zitten er 30 graaddagen in een dag. Ofwel dan denk je aan een kuub of 10. En dat lijkt weer op de 6 kuub die je eerder deze maand had bij ongeveer 20 graaddagen (etmaalgemiddelde 0C)

Let wel op: ik ben heel erg voorstander om verblijfsruimtes rond bouwbesluit temperatuur te kunnen verwarmen. Graad of 20 dus. Een verwarmingsysteem die dat niet kan vind ik ondeugdelijk...

10 kuub / 24 uur = ~85kWh / 24 uur = 3,5kW

Ik denk dat die 20mm meerlagen leiding het benodigde vermogen wel gaat trekken.
Is het ideaal? Nee.. Niet alles is ideaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 26-12-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
flippy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:47:
[...]

Hier is een misverstand. Bovenstaande vergelijkt het met gasverbruik.

Maar ook zoals de TS zonder vloerisolatie.

Ja, ook een kruipruimte vol EPS chips. Nutteloos met vloerverwarming, je moet de onderkant van je vloer isoleren. Anders ben je de kruipruimte aan het verwarmen. Logisch dat je dan een meerverbruik met gas hebt,

Dat zou je met een warmtepomp net zo goed hebben. Wat de bovenstaande schreef heeft niets met een bestaande woning of vvw te maken, maar dat hij/zij net zoals de TS geen degelijke vloerisolatie heeft. En dus kruipruimteverwarming heeft geinstalleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

barta123 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:37:
[...]

Hier is een misverstand. Bovenstaande vergelijkt het met gasverbruik.
dat klopt. want de hoeveelheid warmte die je huis nodig heeft verandert niet door een andere manier van warmteopwekking. die "kruipruimteverwarming" heb je nu ook met een gasketel.

simpel gezegt:

isolatie zegt alleen iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K83_GkzzUn3RvjvW1-hY2A7qE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzycwSQR9DW5o7y1Mxn49Dbd.jpg?f=fotoalbum_large

Nu snap ik waarom de stookkosten hoog zijn. ;) De warmwater leiding voor de vloerverwarming ligt te verzuipen in het koude water.

Iemand ervaring met zulk hoog grondwater? Zit rond de 25cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind je verbruik niet schrikbarend hoog obv je opgemeten graaddagen van 0,250m3. Ter vergelijking: mijn woning zelfde bouwjaar zat op 0,500m3 / graaddag... (1800m3 gas per jaar) En die is 2x zo groot.
Dus jouw gasverbruik voor verwarming zal op de helft zitten = 1000-1100m3 incl Sww .

Dat er nu water in je kruipruimte staat is niet helemaal representatief gezien de hoeveelheid regen van afgelopen tijd. Aan de muren kun je zien of het vaker voorkomt, zijn ze zwart of gewoon schoon.

Ik hoop dat de warmtepomp de juiste capaciteit heeft, 5-6kw en niet 11-14kw?

Ik ben benieuwd wat de extra isolatie gaat doen, zit zelf nu ook met 6cm eps vanuit de bouw en het comfort is prima/prettig en met salderen zijn de kosten ook 0. Dus er is geen haast .

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 06-01-2024 06:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1