Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• HaQi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-01-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Momenteel heb ik 11 zonnepanelen liggen (4400 kWh/jaar).
De Enphase micro omvormer is 3 fase uitgerust.
Maar mijn meterkast kan (nog) alleen 1 fase aan.
Momenteel zijn de 3 fase samengevoegd.

Om mijn meterkast om te bouwen kost nog 1500 EUR.
Wat zijn de nadelen van deze opzet.
Heb ik 3 fase meterkast perse nodig?

Bedankt!

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je geeft weinig echte details over je zonnepanelen (welke omvormers?) maar klinkt als een opstelling die ook prima op 1-fase kan. Dus qua PV is er geen nadeel.

Voor de meterkast vind ik 1500 euro wel erg fors. Wat zou dat dan moeten omvatten?

Voor de huidige opstelling / meterkast. Hoe modern is deze? Netjes overal aardlek etc? En indien er standaard aardlekschakelaars in zitten, is er een rem automaat geplaatst?

Want daar zou qua veiligheid dan misschien wel wat te winnen zijn. Niet per se met 3-fase maar vervangen meterkast. Enige meerprijs zou dan de kosten voor de netbeheerder zijn tussen 1 en 3-fase.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 16:24
Voor zover ik weet, zijn er geen 3-fase micro-omvormers. Die zijn gewoon 1 fase, en verbind je met een kabel naar de meterkast.

Als je een 3-fase meterkast hebt, dan kun je de 11 micro-omvormers mooi over de 3 fasen verdelen, maar dat is niet verplicht. Je mag tot 5000 W op 1 fase terugleveren, en daar lijk je net(jes) onder te blijven ;)

Naast de micro-omvormers heb je ook een envoy in de meterkast, die de communicatie met, en aansturing van de micro-omvormers verzorgt, en rapporteert naar de cloud wat de opbrengst is, en alle relevante info over je installatie, etc...

Deze envoy kan ook op 1 of 3 fasen aangesloten zijn, dat maakt niet veel uit, als je ook een Q-relay hebt. Ook die kan in 1 of 3 fasen geleverd worden.

Die zullen alleen 3-fase zijn, als je ook daadwerkelijk een 3-fase meterkast hebt, en een 3-fase hoofdaansluiting. Anders heeft het weinig zin.

Al met al maakt het niet veel uit hoe het aangesloten zit. Het enige waar je soms last van kunt hebben, is het uitvallen van alle micro-omvormers als de spanning op je ene fase te hoog wordt, waardoor ze moeten uitschakelen.

Je keuze voor al dan niet een 3-fase aansluiting is meer afhankelijk van wat je wilt doen, hoeveel vermogen je denkt nodig te hebben, voor verbruikers als een laadpaal, oven/kookplaat combi's, warmtepompen etc... niet zozeer deze specifieke PV installatie.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh