Welk aardrail voor potentiaalvereffening badkamer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandradepandra
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-01-2024
Wij zijn onze badkamer aan het verbouwen en willen dit doen volgens de huidige richtlijnen. Echter kunnen wij geen aarderail vinden die voldoende aansluitingen biedt. We hebben verschillende bedrijven gebeld en geinformeerd bij elektriciens, maar met de antwoorden (doe je WM of droger niet, geen aardematten etc) kunnen wij niets.
De volgende onderdelen moeten worden aangesloten op de aardrail:
1 wastafelkraan
1 kraan voor de wasmachine
1 wasmachine
1 droger
1 douchekraan
1 radiator
tot slot de aardematten
totaal dus 7 stuks van 6 mm2 en dan hebben we nog 1 keer de aardedraad
De rails die wij kunnen vinden gaan niet verder dan 6 x 6mm2 en 1 x 25.
Weet een van jullie hoe ik dit probleem nu goed en veilig (passend bij de NEN norm) kan oplossen?
Alvast dank, groet, Sandra

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boek
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
De wasmachine en droger moet je aansluiten op geaard stopcontact, deze apparaten zijn dus al vereffend

Beide apparaten krijgen een eigen groep en worden aangesloten op de aardrail in de groepenkast.

Update: had iets te snel getypt, om plaatselijk te vereffeningen kan je ook de aarde van de wcd van de wasmachine en droger met de aarde in de centraaldoos in de badkamer verbinden

Leesvoer p15: https://installq.nl/files/bladen/vw01_2021_totaaldoc_los.pdf

[ Voor 109% gewijzigd door Boek op 12-12-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:50
1. Ik zie aardrails met veeeel meer aansluitingen dus ze zijn er wel. Even doorzoeken.
2. Je kan er ook gewoon twee naast elkaar zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandradepandra
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-01-2024
Beste Boek, de WM en droger zijn idd aangesloten op een eigen groep in de meterkast. Ik heb gelezen dat dat aarden en potentiaalvereffenen twee verschillende dingen zijn? Aarde zorgt dat spanning afvloeit naar de aarde en potentiaalvereffenen zorgt ervoor dat alle voorwerpen in eenzelfde ruimte hetzelfde potentieel krijgen en er dus geen spanning wordt opgebouwd. De tekening die op internet circuleert vanuit de NEN, geeft aan dat je de WM en droger in een badkamer zowel moet aarden als onderdeel moet laten zijn van de plaatselijke potentieelvereffening in de badkamer zelf. Ik heb de tekst gelezen uit de link die je net geplaatst hebt en daar lees ik volgens mij dat ook terug in de volgende zinnen: "....een wasmachine ((die niet aanvullende plaatselijk is vereffend)."....en "Door al deze geleidende objecten en de vloer plaatselijk met elkaar te verbinden, is het potentiaalverschil hetzelfde.". zie onderstaande tekst. Of lees ik het misschien helemaal verkeerd en begrijp ik er niets van? Ik ben ook geen elektricien ;)
:
Gevaarlijke stroom
Stel in de wasmachine (die niet aanvullend plaatselijk is vereffend) doet zich een aardsluiting voor. Door de beschermingsleiding Rpe moet dan een hoge stroom lopen, die in de meterkast de beveiliging moet laten aanspreken binnen 0,4 s (foutbescherming). De waarde van de foutstroom wordt bepaald door de circuitimpedantie Zc; de impedantie van het foutstroomcircuit tussen L en PE. Stel Rc = 2,3 Ω, de netspanning 230 V. Er loopt dan door de Rpe een stroom van: I = 230 V / 2,3 Ω = 100 A.
Stel dat de beschermingsleiding Rpe een weerstand van 0,3 Ω heeft. Als daardoor een stroom loopt van 100 A, dan valt over deze draad een potentiaalverschil (tussen begin en einde) van: U = I x Rpe = 100 A x 0,3 Ω = 30 V.
Dit potentiaalverschil staat nu ook tussen de wasmachine en alle andere delen in de badruimte die zijn verbonden met het CAP, zoals de radiator. Ook staat deze spanning tussen de wasmachine en de betonnen (betegelde) vloer als de vereffening in de vloer ontbreekt. Als een persoon dit potentiaalverschil overbrugt met een vochtig lichaam met een groot aanrakingsoppervlak (blote, natte voeten en handen), dan kan de stroom gevaarlijk zijn.
Door al deze geleidende objecten en de vloer plaatselijk met elkaar te verbinden, is het potentiaalverschil (ook bij een fout in elektrisch materieel) nihil. Er kan dan geen gevaarlijke stroom lopen door een persoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:15
TereZz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:27:
1. Ik zie aardrails met veeeel meer aansluitingen dus ze zijn er wel. Even doorzoeken.
2. Je kan er ook gewoon twee naast elkaar zetten?
Optie 3, Wat ik vaak doe bij een tekort aan aansluitingen is gewoon een paar vertinde 4mm2 draden in elkaar draaien en deze onder de schroef waar normaal je 25mm2 in komt klemmen. Er wordt tegenwoordig zoveel vereffend dat je vaak al te weinig aansluitingen hebt.

En gebruik gewoon maar 4mm2... 6mm2.. mag je wel met de koevoet in je inbouwdoos stompen

[ Voor 8% gewijzigd door PotatoChip op 12-12-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boek
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
Sandradepandra schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:29:
Beste Boek, de WM en droger zijn idd aangesloten op een eigen groep in de meterkast. Ik heb gelezen dat dat aarden en potentiaalvereffenen twee verschillende dingen zijn? Aarde zorgt dat spanning afvloeit naar de aarde en potentiaalvereffenen zorgt ervoor dat alle voorwerpen in eenzelfde ruimte hetzelfde potentieel krijgen en er dus geen spanning wordt opgebouwd. De tekening die op internet circuleert vanuit de NEN, geeft aan dat je de WM en droger in een badkamer zowel moet aarden als onderdeel moet laten zijn van de plaatselijke potentieelvereffening in de badkamer zelf. Ik heb de tekst gelezen uit de link die je net geplaatst hebt en daar lees ik volgens mij dat ook terug in de volgende zinnen: "....een wasmachine ((die niet aanvullende plaatselijk is vereffend)."....en "Door al deze geleidende objecten en de vloer plaatselijk met elkaar te verbinden, is het potentiaalverschil hetzelfde.". zie onderstaande tekst. Of lees ik het misschien helemaal verkeerd en begrijp ik er niets van? Ik ben ook geen elektricien ;)
:
Gevaarlijke stroom
Stel in de wasmachine (die niet aanvullend plaatselijk is vereffend) doet zich een aardsluiting voor. Door de beschermingsleiding Rpe moet dan een hoge stroom lopen, die in de meterkast de beveiliging moet laten aanspreken binnen 0,4 s (foutbescherming). De waarde van de foutstroom wordt bepaald door de circuitimpedantie Zc; de impedantie van het foutstroomcircuit tussen L en PE. Stel Rc = 2,3 Ω, de netspanning 230 V. Er loopt dan door de Rpe een stroom van: I = 230 V / 2,3 Ω = 100 A.
Stel dat de beschermingsleiding Rpe een weerstand van 0,3 Ω heeft. Als daardoor een stroom loopt van 100 A, dan valt over deze draad een potentiaalverschil (tussen begin en einde) van: U = I x Rpe = 100 A x 0,3 Ω = 30 V.
Dit potentiaalverschil staat nu ook tussen de wasmachine en alle andere delen in de badruimte die zijn verbonden met het CAP, zoals de radiator. Ook staat deze spanning tussen de wasmachine en de betonnen (betegelde) vloer als de vereffening in de vloer ontbreekt. Als een persoon dit potentiaalverschil overbrugt met een vochtig lichaam met een groot aanrakingsoppervlak (blote, natte voeten en handen), dan kan de stroom gevaarlijk zijn.
Door al deze geleidende objecten en de vloer plaatselijk met elkaar te verbinden, is het potentiaalverschil (ook bij een fout in elektrisch materieel) nihil. Er kan dan geen gevaarlijke stroom lopen door een persoon.
toon volledige bericht
Zoals in het artikel omschreven en in figuur 5 staat, kan je de aarde van de wcd van de droger/wasmachine met de aardedraad in je centraaldoos verbinden, dan zorg je dus voor plaatselijke vereffening.
Pagina: 1