Constructie vraagje

Pagina: 1
Acties:

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-10 18:35
Onze kap bestaat uit gordingen en de schuine balken lijken opgevangen te worden door een horizontaal stukje balk. Nu wil ik het plafond van de verdiepingsvloer verwijderen en zit deze horizontale balk in de weg. Weet iemand hoe dergelijke constructie heet en hoe de horizontale balk vervangen/opgevangen kan worden?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEgZbaYBJ32mMqVAcCGGlUbX_xU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcdULrnw5MOtqy9CTjLGYoC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td-TuQ0bPMGD3ZQG182glvVvAFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJsHyTiHCpN1rL1FZKVudKO5.jpg?f=fotoalbum_large

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:59
Ik zou dit even met een Constructeur overleggen/ bekijken. Dit is zo niet te beoordelen wat allemaal wordt opgevangen qua balken en spanten en de krachten erop etc.

Maar zoals het eruit ziet wordt je spant opgevangen door dit stukje ("muurplaat", denk ik niet de juiste term) en verdeelt hij de krachten van het dak via deze spant op de "muurplaat" en dat weer overdraagt naar de 2 vloerbalken. Dus wel een belangrijk onderdeel in de constructie die ik niet even zou verwijderen. Omheen werken lijkt mij persoonlijk verstandiger.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De schuine balk is geen spant maar een kilkeper het korte stukje balk heeft voor zover ik weet geen naam.
wat bedoel je exact met het plafond weg halen? bedoel je ook de balklaag?

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:59
twain4me schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:35:
De schuine balk is geen spant maar een kilkeper het korte stukje balk heeft voor zover ik weet geen naam.
wat bedoel je exact met het plafond weg halen? bedoel je ook de balklaag?
O hij zit in de knik, inderdaad je hebt gelijk.

Dat korte stukje is een "slof" Net even opgezocht

https://www.joostdevree.n...chapsbeheerzeeland_nl.jpg

https://www.joostdevree.nl/shtmls/slof.shtml

[ Voor 4% gewijzigd door Passie-m op 12-12-2023 14:42 . Reden: Link extra toegevoegd ter info ]

• jhveldhuis
Mooi dank, slof dus :) Idd gaat het om het verwijderen van de balklaag. De vraag is dus hoe de functie van de slof (verdeling krachten spanten) vervangen kan worden als de horizontale balk (die in de hoek kan blijven) weggehaald wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door jhveldhuis op 13-12-2023 10:30 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jhveldhuis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:29:
Mooi dank, slof dus :) Idd gaat het om het verwijderen van de balklaag. De vraag is dus hoe de functie van de slof (verdeling krachten spanten) vervangen kan worden als de horizontale balk (die in de hoek kan blijven) weggehaald wordt.
Dat kan dus niet zomaar, hier zal iemand die toegang heeft tot alle info naar moeten kijken. Van deze 2 foto's kan je eigenlijk niets concluderen behalve dat er extra onderzoek nodig is. Je hebt bv kans dat de balk waar de electrabuis op zit er ook met een constructieve reden zit. formeel is dit trouwens ook vergunningsplichtig.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 13-12-2023 11:13 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 13:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Kwa verticale drukkracht zal het wel meevallen. Dat vangt die muur wel op. Maar er is een spankracht van die keper die het dak binnen houdt. Ik vermoed dat dit de reden is van de slof.

Je kunt dit wellicht met een tijdelijke balk (iets hoger) overnemen als je de balklaag vervangt. Maar ik zou het wel terugplaatsen. al is het maar om dat het een origineel element is.

Of je overlegt met een constructeur zoals anderen zeggen, dan zit je zeker veilig.

• jhveldhuis
Dank voor alle reacties, ik zal zeker overleggen met een constructeur voordat wij iets doen, maar wilde al even "voor denk werk" gaan doen.
Pagina: 1