55 inch tv - geen OLED - met goede kijkhoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouemaha
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-02-2024
Dag allen,

Ben concreet opzoek naar een 55 inch TV.
Geen OLED, gezien de plaats veel lichtinval heeft (en in de avond zon).

Belangrijk is dat de kijkhoek best goed moet zijn, gezien de set up van de zetels.

Ik dacht eerst een Neo QLED van Samsung te overwegen, maar die werken op een VA-panel die bekend staan om matige kijkhoeken.

Iemand tips voor goede TV's met ofwel IPS paneel ofwel VA paneel die specifiek aangepast is voor goede kijkhoek?

Budget toch liefst niet meer dan 1200€ ongeveer.

dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
LG maakt prima IPS tv's in die maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 16:36
Kijk ook eens naar de Sony Bravia KD-55X85L

uitvoering: Sony Bravia KD-55X85L Zwart

Valt binnen je budget en is een kwalitatief erg goede TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
Weet wel dat IPS weer komt met bleeding. Best storend op grote formaat TV's. Weet niet wat erger is. Een matige kijkhoek of backlight bleeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
-En4Cer- schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:36:
Kijk ook eens naar de Sony Bravia KD-55X85L

uitvoering: Sony Bravia KD-55X85L Zwart

Valt binnen je budget en is een kwalitatief erg goede TV
VA paneel met behoorlijk matige kijkhoeken, voldoet niet aan z'n wensen.
com2,1ghz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:37:
Weet wel dat IPS weer komt met bleeding. Best storend op grote formaat TV's. Weet niet wat erger is. Een matige kijkhoek of backlight bleeding.
Ik denk dat je IPS glow bedoelt? Zowel een VA als IPS paneel maken gebruik van een backlight waardoor beide last kunnen hebben van backlightbleeding. Dat is nou eenmaal inherent aan backlights en de bouwkwaliteit van panelen. Je kan dit alleen 100% voorkomen door voor OLED te kiezen.

Als je wat filters toepast op de pricewatch dan krijg je deze IPS resultaten tot €1300.

IPS heeft inderdaad wat nadelen zoals een laag contrast (zwart = grijs) en IPS glow, maar je krijgt wel betere kijkhoeken dan bij VA panelen.

Je komt dan al snel bij een LG uit: uitvoering: LG 55QNED866RE Zwart

Jammer dat OLED niet kan vanwege direct zonlicht op het paneel. OLED heeft echt bijzonder goede kijkhoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:34
Veel lichtinval is geen probleem bij de huidige OLED TV's zolang er geen directe zonlicht op de TV schijnt met een hogere UV waarde. Ochtend- en avondzon zijn geen issue.

Het nadeel van de gemiddelde IPS paneel is dat door het lage contrast (schaduw)details verloren gaan, dit kan erg storend zijn bij films en series.

Samsung biedt een speciale filter op de QN9x modellen vanaf 55'', de breedte van de kijkhoeken zit dan tussen een standaard VA paneel en een IPS paneel in. Wanneer dit niet toereikend is kun je het beste een Samsung QN85C of LG QNED86 kopen, beide hebben een IPS paneel met local dimming.

*X85L heeft een VA paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouemaha
Hierbij de plaats van de TV in de living:
OLED zou dus lukken?
Zon draait van links naar rechts op de foto. Dus eerder avondzon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgvmdrgJ_tAfH87pPoya2VUzi20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqNhzy2UGT1XQPRShraNbeg9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Kouemaha op 12-12-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:56
Kouemaha schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:03:
OLED zou dus lukken?
Zon draait van links naar rechts op de foto. Dus eerder avondzon.[Afbeelding]
zoals @Freshouttheoven aangeeft, het gaat om UV. Als het alleen avondzon is, is dat niet zo'n issue.
Middag zon, en dan helemaal voorjaar/zomer, is een probleem.

Alleen jij kunt beoordelen of er overdag direct zonlicht op de tv schijnt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouemaha
Freshouttheoven schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:00:
Veel lichtinval is geen probleem bij de huidige OLED TV's zolang er geen directe zonlicht op de TV schijnt met een hogere UV waarde. Ochtend- en avondzon zijn geen issue.

Het nadeel van de gemiddelde IPS paneel is dat door het lage contrast (schaduw)details verloren gaan, dit kan erg storend zijn bij films en series.

Samsung biedt een speciale filter op de QN9x modellen vanaf 55'', de breedte van de kijkhoeken zit dan tussen een standaard VA paneel en een IPS paneel in. Wanneer dit niet toereikend is kun je het beste een Samsung QN85C of LG QNED86 kopen, beide hebben een IPS paneel met local dimming.

*X85L heeft een VA paneel.
Volgens wat ik kan vinden heeft de Samsung QN85C een VA paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:34
Kouemaha schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:52:
[...]

Volgens wat ik kan vinden heeft de Samsung QN85C een VA paneel?
Correct, my bad.

De EU modellen hebben een VA paneel, in tegenstelling tot de USA modellen die over een IPS paneel beschikken. Lekker verwarrend.

55QN85B heeft wel een IPS paneel met MiniLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
OLED zou dus lukken?
Zon draait van links naar rechts op de foto. Dus eerder avondzon.
Ik zie lichtinval, maar die is voor een woning volstrekt normaal; er is hier geen sprake van overmatige lichtinval. Ik zie wat reflectie in de televisie, maar geen direct zonlicht. Avondzon bevat weinig ultraviolet licht, dus is niet zo'n probleem. Dan zie ik ook nog eens gordijntjes, die de hoeveelheid UV-licht nog verder verminderen. De televisie staat wat hoger. In de zomer, als de zon sterk is en UV-licht dan ook het grootste probleem is, krijg je de lichtinval op de foto waarschijnlijk niet voor elkaar, want de zon staat dan hoog en kan dan moeilijk bij de hogere geplaatste televisie komen. OLED kan hier zonder enige twijfel en dat is vanwege de veel betere kijkhoeken en beeldkwaliteit dan ook meteen de beste keus.

[ Voor 15% gewijzigd door dmantione op 13-12-2023 18:45 ]

• Kouemaha
dmantione schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:41:
[...]

Ik zie lichtinval, maar die is voor een woning volstrekt normaal; er is hier geen sprake van overmatige lichtinval. Ik zie wat reflectie in de televisie, maar geen direct zonlicht. Avondzon bevat weinig ultraviolet licht, dus is niet zo'n probleem. Dan zie ik ook nog eens gordijntjes, die de hoeveelheid UV-licht nog verder verminderen. De televisie staat wat hoger. In de zomer, als de zon sterk is en UV-licht dan ook het grootste probleem is, krijg je de lichtinval op de foto waarschijnlijk niet voor elkaar, want de zon staat dan hoog en kan dan moeilijk bij de hogere geplaatste televisie komen. OLED kan hier zonder enige twijfel en dat is vanwege de veel betere kijkhoeken en beeldkwaliteit dan ook meteen de beste keus.
Uv stralen zit ik niet echt mee in, om de redenen die je aanhaalt.

Maar reflectie is zelfs met huidige tv al een issue overdag als ik niet recht voor de tv zit. Op termijn komt er een tweede zetel bij, waardoor op de foto gezien ik nog meer van links ga kijken, met dus reflectie van de ramen in het scherm.
Dat is mijn grootste bezorgdheid voor OLED.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat hoeft niet geheel terecht te zijn: Een OLED is inderdaad glanzend afgewerkt en dat wordt zo gedaan om je meer scherpte te laten ervaren. Het nadeel daarvan zijn spiegelingen. Je huidige televisie is evenwel ook glanzend afgewerkt, dus op dat punt is er geen verschil.

Waar wel een verschil in gaat zijn, is de antireflectielaag... en die is bij OLED-televisies behoorlijk goed. Ik weet natuurlijk niet hoe goed de anti-reflectielaag op je huidige televisie is, maar de kans is groot dat die van de OLED-televisie beter is dan die van je huidige televisie.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het zal vast schelden in de kerk zijn maar als je een stoel neer wil zetten tussen open haard en bank (tenminste, ik neem aan dat je die positie ongeveer bedoelt), dan gaat er bijna geen anti-reflectie tegen helpen. Kijkhoeken zijn goed bij "gemiddeld" licht en niet als er inderdaad een helder object precies onder de weerkaatste hoek staat.

Alternatief is de TV aan een verstelbare beugel monteren; in principe zal de positie ten opzichte van de huidige plek amper veranderen echter kan je op sommige andere momenten de TV 20 graden (of iets meer) draaien waardoor allen beter kunnen genieten.

In de huidige opstelling zoek je namelijk een TV met een kijkhoek van "slechts" 90 graden omdat er niemand rechts van de TV zit of staat. Dan zou mijn advies zijn om je verliest nemen qua mooiheid, de TV zelf dus 20 graden te draaien en daarmee de reflecties weg te hebben en dan de TV te kopen die het mooiste beeld geeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouemaha
Uiteindelijk besloten om toch maatje groter te gaan: 65 inch
en mijn zoektocht kom ik uit op 2 TV's:

SAMSUNG 65" Neo QLED 4K Smart TV QE65QN85CATXXN (2023)
(€1699 )

vs
SONY Bravia KD65X85LAEP X85L Sony Bravia TV 65" FULL ARRAY LED Smart 4K Google TV (2023)
(€1339)

prijzen lokale mediamarkt
Iemand met enige kennis van zaken die de grootste verschillen kan geven?

Kijkhoek en reflectie is wel een dingetje, dus ik zou een voorkeur hebben voor de tv die daar best op scoort

[ Voor 12% gewijzigd door Kouemaha op 20-12-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 14:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

OLED zou dus lukken?
Zon draait van links naar rechts op de foto. Dus eerder avondzon.[Afbeelding]
Ik heb inmiddels 3 jaar een OLED hangen op een vergelijkbare plek als dit, geen enkel probleem. Zeker zolang je die vitrages dicht doet op hele zonnige momenten gaat het prima hoor. Ik zeg niet dat het probleem niet bestaat, maar ík merk er in elk geval niks van. Vergeet niet dat ook alleen de 'horror'verhalen het vaakst worden verteld en gedeeld he?

[ Voor 11% gewijzigd door Icephase op 20-12-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Samsung QN90 en hoger hebben een diffusiefilter om de slechte kijkhoeken van VA-panelen te compenseren. (Behalve in de maten 43" en 50".) De QN85B heeft dat diffusiefilter niet en als kijkhoek je criterium is, is dat niet de televisie waar je op uit moet zijn.

Bij Sony heet een diffusiefilter "X-Wide Viewing Angle" en dat lijkt niet aanwezig op de X85L en ook niet op de duurdere X90L. De X95L heeft het wel.

Let wel, LCD's met OLED-kijkhoek zijn niet te koop en LCD en kijkhoeken blijft altijd een compromis, deze verbeteren gaat ten koste van iets anders.
Pagina: 1