Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[WP] Ervaringen met COP bij verschillende hoeveelheden load

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• japanenzo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-11 15:53
Beste medetweakers.

Ik ben sinds kort in het bezit van een (eenvoudige) inverter airco en ben nu eigenlijk benieuwd wat het effect van de hoeveelheid warmtevraag (lees % load) op de COP van het systeem is.

Dit is iets wat waarschijnlijk onmogelijk te achterhalen is voor lucht/lucht warmtepompen omdat je de thermische energie niet gemakkelijk kan meten. Daarom ben ik benieuwd naar mede tweakers die een lucht/water warmtepomp met een warmteflow meter hebben zodat de COP berekend kan worden, en dan specifiek bij verschillende hoeveelheid % load.

Op dit forum heb ik wel eens gelezen dat een hoge load (heel) slecht is voor de COP, maar ik zou dit graag in cijfers willen terugzien.

Zelf heb ik deze airco en als ik het goed begrijp heeft deze een COP van 4.25 bij 2°C op vollast(?). Maar nu ben ik dus benieuwd hoeveel zuiniger hij ongeveer is bij bijvoorbeeld 50% en 25%.

De onderstaande afbeelding is afkomstig van
een publicatie uit 2011 waaruit ik kan opmaken dat de COP inderdaad een stuk lager is als de compressor RPM (load?) verhoogd wordt. Maar ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen, omdat deze publicatie al best wel oud is en de techniek niet stil heeft gestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C3G-0C2_S4y52oOL37DTbyasQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DN2bEiYeaaEwr3dtLb4Yfs5C.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag dit uit Interesse en om na te denken over wat voordeliger is in mijn situatie; constant stoken op vaste temperatuur, setpoint verlagen bij afwezigheid of systeem uitzetten bij afwezigheid. Ik woon in een rijtjeshuis uit '72 en de airco verwarmt een ruimte van ongeveer 50m2 en ben gemiddeld 17 uur per dag thuis en verwarm tot 19c (aan de andere kant van de ruimte, dus de airco is ingesteld op 21c).

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:26
Wedervraag: welke uitleesmogelijklheden heb je? We kunnen het hier wel theoretisch gaan benaderen maar jouw huis ken jij het beste.

• japanenzo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-11 15:53
Gramser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:14:
Wedervraag: welke uitleesmogelijklheden heb je? We kunnen het hier wel theoretisch gaan benaderen maar jouw huis ken jij het beste.
Hi Gramser, thx voor je reactie =)

Ik kan via een zigbee smartplug die gekoppeld is met Home Assistant uitlezen hoeveel vermogen (watt) en energie (kWh) de airco gebruikt. Maar ik kan dus niet de thermische energie uitlezen die de airco opwerkt :-(
Daarnaast heb ik een zigbee temperatuurmeter aan de andere kant van de kamer hangen die ook met Home Assistant gekoppeld is. De airco heeft geen WiFi module, heb er wel naar gezocht maar is helaas uitverkocht in Nederlandse webshops. Ik vermoed overigens dat ik daar weinig nieuwe inzichten mee krijg.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:26
Ai, dat maakt het wel wat minder inzichtelijk inderdaad. Maar dan nog kun je zelf gaan testen: probeer het eens een paar dagen op de ene setting, en dan een paar dagen -die dan hopelijk vergelijkbaar zijn- op een andere setting. Je kunt het verbruik uitlezen, dus dan weet je wat het minste verbruikt!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dan wel eerlijk vergelijken over een langere periode en de graaddagen gebruiken!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:00
Je kan eventueel kijken naar de tijd die het duurt om eea bijv een graad op te warmen op 100, 50 en 25% fan/compressor speed.

Dat uitgezet tegen het stroomverbruik zou je een aardig idee moeten geven.
https://www.engineeringto...ting-equations-d_747.html

Nadeel is dat dit afh is van de buitentemp

Edit: in de handleiding staat de airflow op verschillende settings. Dus bereken eea theoretisch is volgens mij mogelijk met het set point op pag 9 en 12 (en verder)

[ Voor 27% gewijzigd door FitTiv op 12-12-2023 11:47 ]

Pagina: 1