Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Smart Thermostaat parallel aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 19:31
Situatie

Ik woon in een twee-onder-een-kap-woning met op de begane verdieping vloerverwarming en op de 1e en 2e verdieping radiatoren. Ik heb een CV ketel (Intergas HREco 36) met twee 'domme', maar wel modulerende thermostaten (Honeywell). Een bedraad (BG) en een draadloos aangesloten (1e & 2e verdieping).

Mijn ketel ondersteund ook OpenTherm. Ik wil de CV graag aansturen vanuit Home Assistant, maar ook manuel aansturen. Ik heb hiervoor een ESP boardje gekocht. https://diyless.com/produ...g_11KtQ3jpohoC-ocQAvD_BwE

Mijn vraag
Kan ik het ESP boardje parralel aansluiten over de huidige thermostaat zodat ik ook manueel kan blijven bedienen met de bestaande thermostaat?

Voor de 1e en 2e verdieping heb ik een aantal Zigbee thermostaatkranen gekocht die ik ook wil aansturen vanuit Home Assistant. Iemand ervaring of tips

Ik heb voor deze 'DIY' thermostaat gekozen omdat me dit in eerste instantie een betere/ goedkopere oplossing leek.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry Pi 3
Home Home Assistant
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-11 19:30
Kan ik het ESP boardje parralel aansluiten over de huidige thermostaat zodat ik ook manueel kan blijven bedienen met de bestaande thermostaat?
Ik denk dat je dan zoekt naar een OpenTherm Gateway. Waarschijnlijk kan je daarmee vooruit.

Ik heb zelf gekozen om het lekker simpel te houden, en een Thermostaat met een lokaal bestuurbare API gekocht, ik ben er tot nu toe tevreden mee.

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 19:31
Bedankt voor je antwoord. Ik had de vraag ook gesteld aan de maker van het boardje en zijn antwoord was als volgt:
OpenTherm protocol does not allow to connect two devices in parallel.
You can connect only the gateway between an existing thermostat and the boiler.
The gateway consists of two parts slave shield to receive commands from the thermostat and master shield to send commands to the boiler.
You bought OpenTherm Thermostat which includes the master shield.
So you need the Slave shield in addition to build the gateway.
Een andere thermostaat kan natuurlijk ook. Maar ik hoopte op deze manier twee zones te kunnen aansturen en zo wat kosten te kunnen besparen.