Montage steun in tv nis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoe90
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-01 20:09
Hoi allen!

ik heb een vraagje waar ik zelf niet helemaal uitkom. Ik ben beginnend klusser en heb tot nu toe vooral wat simpele dingen zelf gedaan. Nu het wat technischer wordt kan ik jullie hulp goed gebruiken. Al doende leert men zullen we maar zeggen :-)

De bedoeling van deze hele constructie is om de benodigde box van een bekend tv merk (weet niet in hoeverre ik hier merken mag noemen?) in de muur weg te werken. Hiervoor heb ik een nis gecreëerd in de kalkzandstenen muur van onze nieuwbouw woning waar deze in valt. Die komt in de onderste helft van de nis te staan. De bovenkant van de nis is bedoeld om de tv steun in weg te werken. Het is de bedoeling dat de steun zowel kantelbaar als uittrekbaar uit de muur is.

De nis is ongeveer 8 tot 9 cm diep. In totaal is de muur ongeveer 10 cm diep. Er is aan de achterkant dus weinig buffer. Aan de achterkant zit je direct in de isolatie en daarna bakstenen muur. De maatvoering van de nis is ongeveer 45 cm bij 35 cm. De TV is ongeveer 9 kilo en de tv steun zal rond de 5/6 kilo zijn.

Nou was mijn idee om een houten plaat te bevestigen met 4 hoekankers en de steun uit de zijkant en bovenkant van de muur te halen waar deze nog volledig dik is. Dan lijkt me wel voldoende geborgd dat de plank niet naar beneden komt.
De tv steun wil ik dan vastmaken op de plaat zelf in het midden. Dit zal wat lastiger gaan worden omdat ik de steun niet uit de achterkant van de muur kan halen en de tv steun dus moet blijven hangen aan de gemonteerde plaat.

Mijn vragen:
1) Klinkt dit plan uberhaupt logisch of hebben jullie een ander alternatief?

2) Zijn 4 hoekankers met rond de 3 fischer pluggen elk en lange schroeven in combinatie met normale (ondiepe) schroeven waarmee ik het vastzet op de plaat voldoende om de plank op zijn plaats te houden?

3) Qua plaat had ik beuken multiplex van 22 mm of massief beuken van 26/40 mm in gedachten gezien ik deze kan bestellen in kleinere delen bij de lokale bouwmarkt. Welke zouden jullie adviseren qua sterkte/trekkracht?
Zelf neig ik naar massief beuken gezien deze dieper is en de schroeven van de tv meubel dus langer kunnen zijn en dieper geschroefd kunnen worden. Ben alleen bang voor de eventuele werking en stevigheid.

Wil natuurlijk niet dat mijn nieuwe dure tv van de muur af gaat vallen, dus hoop dat jullie mij de bevestiging kunnen geven zodat ik aan de slag kan gaan.

Bedankt!
David

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rdJ0KISEoyECyu4u0uiA7Il5PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7Xrdo7vvVdO1ObwuokLE1x0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4A0jMb2udeN_BsrOMneZ0Laq0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jj2e6TGubFMUBOI9GozUBKS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suc8RUU8Ih1kFEf0jTYSHJ49nj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezkVj8AsqJoz7dXk3n4j2gST.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door DaMoe90 op 12-12-2023 19:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:00
Foto's zeggen ongeveer 1337x meer dan woorden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je zou ook (twee) verticaal stalen profiel kunnen overwegen.
De meeste krachten komen immers van boven.

Eventueel in een T vorm.

[ Voor 14% gewijzigd door DJMaze op 12-12-2023 01:49 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoe90
Mistraller schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 01:45:
Foto's zeggen ongeveer 1337x meer dan woorden.
Goeie! Ik dacht foto's toegevoegd te hebben maar blijkbaar ging het uploaden niet goed. Nu wel foto's toegevoegd aan de startpost. Hopelijk is de tekening duidelijk. Ik ben geen pro in paint O-)
DJMaze schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 01:46:
Je zou ook (twee) verticaal stalen profiel kunnen overwegen.
De meeste krachten komen immers van boven.

Eventueel in een T vorm.
Bedankt voor de tip! Snap alleen nog niet helemaal hoe je dat in gedachten hebt qua montage als de onderkant vrij moet blijven voor die box welke bij de TV hoort + het stopcontact wat links aan de zijkant nog gemaakt zal worden. Heb je toevallig iets meer info, een plaatje of wellicht video hoe dit zou moeten?

[ Voor 3% gewijzigd door DaMoe90 op 12-12-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 01:03
Ik zou de muur in de nis er gewoon geheel uitslaan en niet die 1 a 2 cm laten zitten, dikke plaat hout erachter, plaat borgen met schroeven door de muur om de nis heen. Schroefgaten weer afwerken in de muur, plaat witverven, inbouw W.C.D. in de plaat. En klaar alweer. In mijn beleving maak je het hier jezelf onnodig moeilijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Groningerkoek op 12-12-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ha David, je zal er vast wel goede redenen voor de nis hebben, maar ik heb alleen maar vragen...

- wat voor een soort box. Een aansluitingenbox? een luidsprekerbox? een ziggo settop box?
- nieuwbouwhuis? De nis zit er allesbehalve uit voor iets wat nieuwbouw is.
- de achterwand is isolatie? euhm? krijg je dan geen enorm koude-gat?
- Als je de nis opvult met een plaat van 40 mm, blijft er dan ruimte over voor de box?
- wat voor een kabel komt er van boven? is dat ethernet? Heb je geen HDMI nodig?
- Waarom heb je daar geen stopcontact?

mijn tip: koop een TV beugel die breder is dan 45cm. Je kunt de beugel dan links en rechts naast de nis in de muur maken. Je zit dan in een harde muur te boren en heb je geen bob-de-bouwer / buurman-en-buurman achtige oplossing nodig.

En natuurlijk mag je merken noemen! Succes met de oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoe90
Groningerkoek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:32:
Ik zou de muur in de nis er gewoon geheel uitslaan en niet die 1 a 2 cm laten zitten, dikke plaat hout erachter, plaat borgen met schroeven door de muur om de nis heen. Schroefgaten weer afwerken in de muur, plaat witverven, inbouw W.C.D. in de plaat. En klaar alweer. In mijn beleving maak je het hier jezelf onnodig moeilijk.
Bedankt voor de goede optie! Alleen dan 1 ding, de muur erachter kan ik niet gemakkelijk bijkomen. Het is kalkzandsteen | isolatie | bakstenen buitenmuur. Dus hoe krijg ik dan de grotere plaat achter de muur zodat ik deze kan borgen met schroeven via de muur ernaast?
107mb schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:39:
Ha David, je zal er vast wel goede redenen voor de nis hebben, maar ik heb alleen maar vragen...

- wat voor een soort box. Een aansluitingenbox? een luidsprekerbox? een ziggo settop box?
Het is een Samsung The Frame tv, welke (helaas) beschikt over een homeconnect box van ongeveer 30 bij 10 cm. Om te voorkomen dat deze ergens eronder moet komen te staan heb ik de nis gecreeërd voorzien van stroom en internet, zodat het naadloos en strak op de muur hangt straks

- nieuwbouwhuis? De nis zit er allesbehalve uit voor iets wat nieuwbouw is
Dat klopt. Er was al gestuced, maar helaas had ik de nis te klein gemaakt (steun + wcd + homeconnect box pasten er niet in) en daarom heb ik hem daarna groter moeten maken.

- de achterwand is isolatie? euhm? krijg je dan geen enorm koude-gat?
Lijkt me niet? Er is nu nog zo'n 1 tot 2 cm muur over. Uiteraard heb ik de isolatie niet aangeraakt. Het zal hooguit iets minder goed isoleren maargoed, dat is dan zo.

- Als je de nis opvult met een plaat van 40 mm, blijft er dan ruimte over voor de box?
Zeker! Maar daarom kan ik alleen de bovenste helft van de nis gebruiken. Zie ook tekening

- wat voor een kabel komt er van boven? is dat ethernet? Heb je geen HDMI nodig?
Is ethernet inderdaad. HDMI niet nodig want die sluit je van de TV op de homeconnect box aan

- Waarom heb je daar geen stopcontact?
Die moet nog gemaakt worden :)

mijn tip: koop een TV beugel die breder is dan 45cm. Je kunt de beugel dan links en rechts naast de nis in de muur maken. Je zit dan in een harde muur te boren en heb je geen bob-de-bouwer / buurman-en-buurman achtige oplossing nodig.
Klopt is de makkelijkste oplossing, maar nu ik toch bezig ben vind ik dat ergens zonde. Ik kan nu de TV nagenoeg vlak met de muur krijgen met een beetje extra moeite. Bij deze oplossing hangt de TV straks alsnog 5 cm van de muur. Dat is nou net niet het idee van een TV welke fungeert als schilderij ;)

En natuurlijk mag je merken noemen! Succes met de oplossing!

Bedankt!
Bedankt voor je reactie! Heb mijn opmerkingen schuin gemaakt in de quote hierboven. Hopelijk is het idee dan wat meer duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 01:03
DaMoe90 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:00:
[...]

Bedankt voor de goede optie! Alleen dan 1 ding, de muur erachter kan ik niet gemakkelijk bijkomen. Het is kalkzandsteen | isolatie | bakstenen buitenmuur. Dus hoe krijg ik dan de grotere plaat achter de muur zodat ik deze kan borgen met schroeven via de muur ernaast?
Dikke schroef erin draaien, een handvat erop zetten, latje erop schroeven etc.. zodat je houvast hebt om om de plaat vast te houden, na het vastzetten verwijder je dat weer. Doe het op de plek waar de beugel komt en je hoeft die gaatjes ook niet meer weg te plamuren.

En natuurlijk kun je de plaat in 2 of zelfs meer delen aanbrengen als je weinig ruimte hebt om te manoeuvreren. Moet wel een vreemde muur zijn wil je de plaat in 2 delen niet via de nis in de muur krijgen en op plek kunnen houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Groningerkoek op 12-12-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ok. Het klinkt mij allemaal een beetje ondoordacht en alles met een plankje klinkt echt wel hobbybob. Hebben ze geen frame-tv's zonder zo'n kastje? dat is hetzelfde als als wat je nu doet. Waarom geen HDMI? als je het geluid je tegenvalt en je met externe speakers wil gaan werken, heb je een hdmi kabel nodig.

Daarnaast heb ik een hele dunne OLED TV, die met een platte beugel maar 2 cm van de kant af hangt.

Wil je per se gebruik maken van de nis (die je m.i. beter niet had kunnen maken) zou ik het volgende doen:

ga naar een staalboer en laat een staalplaat in een U buigen. je krijgt dan twee opstaande randen die je in de zijkant van de nis kunt vastmaken. de opstaande randen zijn 4 a 5 cm hoog. op het tussenstuk kun je dan de TV-steun maken, waar je dan 3 a 4 cm ruimte voor hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Ik vind de oplossingen vrij overbemeten haha.

Ik zou een stuk 18mm multiplex halen, je maakt een soort bak die je in de mis kan schuiven, de zijkanten van die bak kan je dan rondom tegen de zijkanten van de nis vast schroeven. In de achterkant kan je dan je beugel vast zetten. Eventueel voer je de achterkant dubbel uit zodat je wat meer vlees hebt voor de bouten om je steun mee vast te zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:30
Begrijp ik nou goed dat je gewoon een gat in je (dragende) binnenmuur gemaakt heb?

Heb je nog constructief iets gedaan om de stenen erboven op te vangen?

Ik heb een enorm red flag gevoel hierbij.

Normaliter zou je een voorzet wand maken waar je een tv in kan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:17
FRANQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:36:
Begrijp ik nou goed dat je gewoon een gat in je (dragende) binnenmuur gemaakt heb?

Heb je nog constructief iets gedaan om de stenen erboven op te vangen?

Ik heb een enorm red flag gevoel hierbij.

Normaliter zou je een voorzet wand maken waar je een tv in kan hangen.
Naast dit van FRANQ, je wilt de tv met kastje strak wegwerken, maar vervolgens heb je zo'n stucwerk? Ik zou liever strak stucwerk hebben en een tv kastje in het zicht. Ik hoop niet dat je hele muur er zo uitziet.

[ Voor 3% gewijzigd door daniel14 op 13-12-2023 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

The Frame-televisies zijn toch juist bedoeld om retestrak op te hangen, zodat ze lijken op een schilderij? Oftewel die wil je toch niet van de muur af kunnen trekken op een beweegbare muurbeugel? Voor de rest wacht ik de antwoorden op bovenstaande vragen even af...

EDIT: Ik weet niet hoe dat kastje werkt, maar als dat via infrarood is, kun je 'm nooit bedienen, want de televisie blokkeert dan het signaal omdat 'ie ervoor hangt?

[ Voor 24% gewijzigd door CLB op 13-12-2023 08:22 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:17
CLB schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:17:
The Frame-televisies zijn toch juist bedoeld om retestrak op te hangen, zodat ze lijken op een schilderij? Oftewel die wil je toch niet van de muur af kunnen trekken op een beweegbare muurbeugel? Voor de rest wacht ik de antwoorden op bovenstaande vragen even af...

EDIT: Ik weet niet hoe dat kastje werkt, maar als dat via infrarood is, kun je 'm nooit bedienen, want de televisie blokkeert dan het signaal omdat 'ie ervoor hangt?
Klopt met de Frame heb je nog maar 1 kabel naar de setupbox waar je alles aan hangt, bij mij thuis hangt die strak tegen de muur, waarbij 1 dun kabeltje naar onder loopt naar mijn kast. Hierin zit alles weggewerkt. De IR sensor zit overigens op het tv scherm zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou geen arm nemen, hoe plat deze ook is, zo plat als de originele beugels krijg je hem toch niet tegen de muur. Afhankelijk van hoe groot je Frame is kun je dis zonder problemen ophangen. Hij hangt namelijk aan 2 beugels die meer naar de rand van de tv zitten en die kun je waarschijnlijk gewoon op de bestaande muur zetten naast deze nis.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Hoe staat het er inmiddels mee?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1