unmanaged switch tussen modem en firewall doet moeilijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een modem van de provider (Telenet) met slechts 1 lan-poort (destijds bewust gekozen voor geen combi-router om alles zo makkelijk mogelijk te maken i.c.m. vast-ip adres.

Opstelling die tot nu toe altijd probleemloos gefunctioneerd heeft:

- modem (only) > firewall > server : verbinding sip tunnel met provider ok

Ik wou er een switch tussensteken omdat ik extra apparatuur heb die internet nodig heeft (wifi AP).

- modem (only) > unmanaged switch (TP-link SG105) > firewall > server: verbinding sip tunnel wil niet registeren bij provider

Nadien herstel ik alles in originele toestand en wil de verbinding alsnog niet lukken... :(

Weet iemand waarom die 'unmanaged switch' zo voor problemen zorgt?

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:19
Je firewall dient ook als DHCP server waarschijnlijk en de modem only config niet. De unmanaged switch achter je firewall zetten verhelpt waarschijnlijk het probleem zonder verder in technische details te treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:08
Dat zou gewoon moeten kunnen, die switch is er één van 13 in een dozjin. Doet niks geks. Als het na terugbouwen nog niet goed gaat denk ik eerder aan een hardware issue. Slecht contact in een plug, kabel slecht oid.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat jij noemt een modem only geeft deze een publiek IP adres uit of een Private? Waar zit je DHCP server? en je firewall is dat niet ook je router? Want dat zou al heel veel verhelderen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@The.Force Het enige apparaat dat je op het modem mag aansluiten is iets met een "router functie". Een adres aan de wan kant en meerdere aan de lan kant. Je modem heeft namelijk maar 1 adres in de aanbieding. Een switch aan je modem zorgt ervoor dat er meer apparaten om een ip adres vragen. En die zijn er dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

W1ck1e schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:09:
@The.Force Het enige apparaat dat je op het modem mag aansluiten is iets met een "router functie". Een adres aan de wan kant en meerdere aan de lan kant. Je modem heeft namelijk maar 1 adres in de aanbieding. Een switch aan je modem zorgt ervoor dat er meer apparaten om een ip adres vragen. En die zijn er dus niet.
Om precies te zijn mag daar best een switch tussen zitten, maar dan mag die switch alleen maar transparant zijn en er mag maar één apparaaat op aangesloten zijn wat zichtbaar is voor de modem.

Om in "extra apparatuur die internet nodig heeft" te voorzien moet de switch (met extra apparatuur) ná de firewall geplaatst worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
@iedereen : bedankt voor de feedback!

Ik ga inderdaad de switch eens achter de firewall zetten en zien wat dat geeft... enkel raar dat wanneer ik de switch eruit gooide de sip tunnel nog steeds niet ok was.

Wellicht dan toch een NAT-issue of misschien werd de firewall gekoppeld met het MAC-adres van de modem (config zelf niet uitgevoerd) en dit mogelijks problemen oplevert of de switch die toch bepaalde pakketjes niet goed doorgeeft, wie zal het zeggen?

De modem kan volgens mij wel meerdere publieke adressen verkrijgen (dacht ergens gelezen te hebben tot 8; weet niet of dit ook voor de modem only geldt maar de HGW lijkt me logisch) maar slechts 1 vast ip...

Op zich heb ik thuis dezelfde situatie (switch achter modem) en dat gaat probleemloos. PC en Apple TV krijgen elks een ander publiek adres maar dat is wellicht minder gecompliceerd dan een SIP tunnel...

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:27
Als je een modem only hebt dan moet je ergens een router hebben die NAT doet
anders gaat het gewoon nooit lekker functioneren.
Dus dan is ofwel die firewall ook een router ofwel je hebt gewoon een telenet router ofwel je hebt nog ergens een andere router.

Alleen als je een zakelijk abonnement krijgt je een aantal IP-adressen.
In dat geval zul je wel uit het aantal IP-adressen lopen als je iets afkoppelt en weer aankoppelt, dan moet je wachten tot de leasetijd van de IP-adressen die al uitgegeven waren verlopen is of een router plaatsen die Nat doet.

En een unmanaged switch zorgt nooit voor problemen die is volkomen transparant.

En bedenkt dat het erg onverstandig is om zonder firewall rechtstreeks aan het internet te gaan hangen wat je doet als je een switch voor de firewall plaatst.

Kortom zorg dat je een router krijgt is het advies.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1