Toetaatbare afwijking hoogte betonvloer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Wij zijn een huis aan het bouwen. De aannemer heeft het op verschillende gebieden niet zo nauw genomen met de maatvoering.

Ik ben de technieken aan het leggen en heb ontdekt dat de betonvloer tussen het hoogste en laagste punt 7cm verschilt in hoogte. De uitvulchape kan wel wat opvangen maar 7cm lijkt me wel erg veel.
Het lijkt erop dat er beton gestort is zonder enige vorm van recht trekken.

Na vele fouten van de aannemer, een poging om ons geld afhandig te maken en sabotage van de werf zijn we helaas aangekomen in de rechtbank.

Ik zou willen weten of dit een puntje is om mee te nemen met de gerechtsexpert of dat dit nog wel vaker het afwerkingsniveau van de beton is.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:26
Niet om vervelend te doen: Wat staat er in de contracten met de aannemer? Dat is namelijk leidend. Ik neem aan dat er verwezen wordt naar normen die gelden in België? (Afgaande op het woord "werf" voor bouwplaats). Hetzelfde geldt voor Nederland trouwens. Lees eerst de contractstukken goed na. Als je geen normen of bepaalde kwaliteit afgesproken hebt heb je ook niets om op terug te vallen. Anders is het "Doe maar een huisje" Vaak wordt er een bestek en tekeningen gemaakt om af te spreken wat er gebouwd moet worden. Daarbij staat in het bestek omschreven wat de (technische) afwijkingen mogen zijn. In Nederland heb je daarvoor de STABU- systematiek voor gebouwen e.d. en de RAW-systematiek voor de Grond, Weg- en Waterbouw.

Voor een kale betonvloer is de dikte bepalend voor de constructieve sterkte. De minimale dikte moet wel gehaald worden. Niet dat er te weinig beton op het wapeningsstaal zit. Dan zit je aan de slechte kant. Dat zou een constructeur of bouwkundig expert je kunnen vertellen. In België kan je nog een As-builtattest laten uitvoeren. Dan wordt er gekeken naar afwijkingen op de vergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

7cm verschil is op zijn minst lomp slordig, maar het hoeft geen probleem te zijn.

Zoals @RonnieKo zegt. Haal je de minimale dikte?

En tweede: ligt het nergens zo hoog dat je het niet meer haalt met je vv slang, chape en je tegel/afwerkvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De aannemer moet ook de "regels van de kunst" volgen. Dat is een beetje flou, maar 7cm is wel iets mee dan een metsershaar verschil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

7cm hoogte verschil over 20 meter afstand is natuurlijk wat anders dan 7cm hoogte verschil over 2 meter afstand.. er zal vast iets in het bouwbesluit staan wat toelaatbaar is. Bijv. iemand in een rolstoel zal daar ook niet blij van worden als deze telkens op de rem moet.

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 12-12-2023 10:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 22:46
Hier staat wel het een en ander over toleranties in BE, ook voor vlakheid van vloeren. Weet niet of het up to date is, maar dan heb je een indruk wat aanvaardbaar is en wat niet.

https://docplayer.nl/1989...van-de-specificaties.html

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• baxxie
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb het even druk gehad op de werf waardoor ik mijn topic even vergeten was.

Het gaat over de druklaag van 5cm dik boven op de welfsels. Ik vermoed dat het constructief nog wel sterk genoeg zal zijn. Maar ventilatie kanalen en afvoeren moeten uitgeslepen worden op de hogere delen of ze passen niet meer in de uitvulchape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:07
Als er een hoogteverschil is van 7cm tussen hoogste en laagste punt van de vloer en de druklaag is 5cm dik dan zijn de welfsels zelf ook al niet waterpas gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
baxxie schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:06:
Wij zijn een huis aan het bouwen. De aannemer heeft het op verschillende gebieden niet zo nauw genomen met de maatvoering.

Ik ben de technieken aan het leggen en heb ontdekt dat de betonvloer tussen het hoogste en laagste punt 7cm verschilt in hoogte. De uitvulchape kan wel wat opvangen maar 7cm lijkt me wel erg veel.
Het lijkt erop dat er beton gestort is zonder enige vorm van recht trekken.

Na vele fouten van de aannemer, een poging om ons geld afhandig te maken en sabotage van de werf zijn we helaas aangekomen in de rechtbank.

Ik zou willen weten of dit een puntje is om mee te nemen met de gerechtsexpert of dat dit nog wel vaker het afwerkingsniveau van de beton is.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Standaard toelaatbare afwijking voor betonstorten is 2cm tov wat op tekening staat in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
questo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:10:
Als er een hoogteverschil is van 7cm tussen hoogste en laagste punt van de vloer en de druklaag is 5cm dik dan zijn de welfsels zelf ook al niet waterpas gelegd?
Die lijken mij wel waterpas, de druklaag is erop gekapt zonder enige vorm van verdelen tussen vooraan/achteraan/links/rechts.
Pagina: 1