Wat voor access point heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:14
Ik verhuis komende maand naar een nieuw huis, en ben mij aan het inlezen hoe ik het Wifi netwerk het beste kan regelen. Internet komt binnen aan de voordeur in de meterkast door Telenet (België), maar aangezien mijn bureau op zolder komt zou ik graag daar ook goed internet hebben.

Vanuit de meterkast loopt er een kabel naar boven, en ik zou boven gewoon een Access Point plaatsen. Liefst eentje waar ik ook nog kabel voor de computer op kan aansluiten.

Graag zou ik ook seamless handover/roaming hebben wanneer ik van boven naar beneden ga.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Telenet modem, geen verdere hardware.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb ik met 1 (of 2, nog eentje voor beneden ) van deze Access Points voldoende? uitvoering: TP-Link EAP615-WALL
Deze is echter enkel PoE...

Of is iets als uitvoering: TP-Link RE700X ook goed? Maar dit is volgens mij enkel een repeater? Ondanks dat hij bij Access Points staat...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:20
Hier de TP-link deco serie in gebruik (M4, vrij basic) achter een modem dat in bridgemodus staat.

De seamless handover werkt echt goed, snelheid en dekking ook.

Heb ze wel bedraad aangesloten, dus niet ‘backhaul’ over het wifi netwerk zelf.

product: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Telenet modem
Welke? Telenet heeft er letterlijk tientallen gehad...

Als het een redelijk moderne is en ook een router met WiFi-functionaliteit bevat is Telenet's 360° Wifi allicht makkelijkste optie, want dan heb je maar een enkele pod boven nodig naast de Telenet modemrouter.

Met andere systemen moet je de WiFi op de modemrouter uitschakelen en moet je dus minimaal twee AP's nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
dion_b schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:01:
[...]

Welke? Telenet heeft er letterlijk tientallen gehad...

Als het een redelijk moderne is en ook een router met WiFi-functionaliteit bevat is Telenet's 360° Wifi allicht makkelijkste optie, want dan heb je maar een enkele pod boven nodig naast de Telenet modemrouter.

Met andere systemen moet je de WiFi op de modemrouter uitschakelen en moet je dus minimaal twee AP's nemen.
Excuses voor het late antwoord, was even aan het wachten tot de effectieve verhuis en de installatie van het nieuwe modem.

Het betreft niet de laatste versie van de 360° modem, dus de Wifi-pods zijn op dit moment ook geen optie.
Yorro schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:26:
Hier de TP-link deco serie in gebruik (M4, vrij basic) achter een modem dat in bridgemodus staat.

De seamless handover werkt echt goed, snelheid en dekking ook.

Heb ze wel bedraad aangesloten, dus niet ‘backhaul’ over het wifi netwerk zelf.

product: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4
Deze zien er momenteel een goede optie uit. Dien ik hierbij de router functionaliteit van de Telenet router uit te zetten, en alles via de TP-link te laten verlopen? Ik zou ze beiden bedraad aansluiten.
Of ik het voldoende dat ik enkel de Wifi uitschakel?

Edit: blijkbaar kan het huidige modem niet in bridge gezet worden, enkel in Wifi uitschakelen. Is het dan nog mogelijk om seamless handover te hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door MrSenne op 04-01-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
MrSenne schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:16:

[...]

Deze zien er momenteel een goede optie uit. Dien ik hierbij de router functionaliteit van de Telenet router uit te zetten, en alles via de TP-link te laten verlopen? Ik zou ze beiden bedraad aansluiten.
Of ik het voldoende dat ik enkel de Wifi uitschakel?

Edit: blijkbaar kan het huidige modem niet in bridge gezet worden, enkel in Wifi uitschakelen. Is het dan nog mogelijk om seamless handover te hebben?
Ik heb ze met router functie in gebruik (modem provider in bridge), maar je kunt ze ook als AP inzetten. Meen (vrij zeker, maar niet 100%) dat de handover functie ook in AP mode werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Yorro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Ik heb ze met router functie in gebruik (modem provider in bridge), maar je kunt ze ook als AP inzetten. Meen (vrij zeker, maar niet 100%) dat de handover functie ook in AP mode werkt.
Volgens verschillende bronnen online zag ik inderdaad dat ook in AP modus de handover zou moeten werken.

Ik heb ze besteld, dus dit weekend eens testen wat het geeft. :)

Is er een goede manier om seamless handover te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
MrSenne schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Volgens verschillende bronnen online zag ik inderdaad dat ook in AP modus de handover zou moeten werken.

Ik heb ze besteld, dus dit weekend eens testen wat het geeft. :)

Is er een goede manier om seamless handover te testen?
Op telefoon, vliegtuigmodus. Dan alleen wifi aan. Netflix of ander streaming app en dan de trap op en af rennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Yorro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Op telefoon, vliegtuigmodus. Dan alleen wifi aan. Netflix of ander streaming app en dan de trap op en af rennen
Ik heb afgelopen weekend 2 Deco M4's geïnstalleerd, maar merk nu wel dat de roaming niet zo goed werkt.

Eentje staat beneden op het gelijkvloers, de andere 2 verdiepen hoger. Wanneer ik van beneden naar boven loop, blijft hij steeds verbonden met de unit beneden. Ook als ik langere tijd boven ben schakelt hij niet over.

Zet ik wifi even 5 minuten uit en dan terug aan, dan verbindt hij wel op de unit boven.

Heb jij enig idee waar het eventueel mis zou gaan? Fast Roaming staat aan in de Deco app. Beide units staan in Access Point mode.

Vanuit de router loopt er kabel naar de switch. Beide units zijn vervolgens op deze switch aangesloten.
In de app toont hij wel dat de unit boven, verbonden is op de unit beneden (de main unit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
MrSenne schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Ik heb afgelopen weekend 2 Deco M4's geïnstalleerd, maar merk nu wel dat de roaming niet zo goed werkt.

Eentje staat beneden op het gelijkvloers, de andere 2 verdiepen hoger. Wanneer ik van beneden naar boven loop, blijft hij steeds verbonden met de unit beneden. Ook als ik langere tijd boven ben schakelt hij niet over.

Zet ik wifi even 5 minuten uit en dan terug aan, dan verbindt hij wel op de unit boven.

Heb jij enig idee waar het eventueel mis zou gaan? Fast Roaming staat aan in de Deco app. Beide units staan in Access Point mode.

Vanuit de router loopt er kabel naar de switch. Beide units zijn vervolgens op deze switch aangesloten.
In de app toont hij wel dat de unit boven, verbonden is op de unit beneden (de main unit).
Als ik je goed begrijp staan beide decos ‘naast elkaar’ op de switch aangesloten? (Dus parallel, ofwel als ‘zusjes’)

Ik meen dat in de AP mode dat geen probleem zou moeten zijn.

Is het mogelijk om de decos op dezelfde plaats te houden, maar dan ‘achter elkaar’ (dus deco 2 plugt via utp in deco 1 uitgang) Gewoon om te testen, dus evt met een lange utp kabel door je trapgat

Je zou dan ook nog kunnen kijken of het uitmaakt of je ze voor of achter de switch hebt. Misschien dat die switch ertussen (ook in de ‘achter elkaar’ opzet) ervoor zorgt dat ze niet met elkaar communiceren?

PS: bij mij zit er ook een switch tussen, maar meen dat ik ze wel ‘achter elkaar’ heb gezet. In router modus overigens (achter ziggo modem die in bridge staat, indien relevant)

[ Voor 5% gewijzigd door Yorro op 09-01-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Yorro schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Als ik je goed begrijp staan beide decos ‘naast elkaar’ op de switch aangesloten? (Dus parallel, ofwel als ‘zusjes’)

Ik meen dat in de AP mode dat geen probleem zou moeten zijn.

Is het mogelijk om de decos op dezelfde plaats te houden, maar dan ‘achter elkaar’ (dus deco 2 plugt via utp in deco 1 uitgang) Gewoon om te testen, dus evt met een lange utp kabel door je trapgat

Je zou dan ook nog kunnen kijken of het uitmaakt of je ze voor of achter de switch hebt. Misschien dat die switch ertussen (ook in de ‘achter elkaar’ opzet) ervoor zorgt dat ze niet met elkaar communiceren?
Beide zitten naast elkaar aangesloten op de switch.

Een lange kabel heb ik momenteel niet bij de hand, maar zal alvast eens proberen om ze rechtstreeks op de router aan te sluiten, zonder switch.

In de app staan ze als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uHh-ckS9WV_7TDZO5c8VFSoQZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVveQJOOpPOg7LTTzigtAKDq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door MrSenne op 09-01-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
MrSenne schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Beide zitten naast elkaar aangesloten op de switch.

Een lange kabel heb ik momenteel niet bij de hand, maar zal alvast eens proberen om ze rechtstreeks op de router aan te sluiten, zonder switch.

In de app staan ze als volgt:
[Afbeelding]
Dan komt het plaatje in de app niet overeen met de werkelijke aansluiting?

Maar rechtstreeks op de router aansluiten kun je dan sowieso even testen inderdaad. Ik vermoed dat deco1 niet vlak naast je router staat?

Zou je eventueel wel even kunnen proberen, maar het zou wel moeten werken in parallel opstelling.

Misschien goed om ook even het wifinetwerk in je telefoon te laten vergeten en opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41

Cyphax

Moderator LNX
MrSenne schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Eigenlijk zou je verwachten dat het misgaat op je apparaat (een telefoon?), die bepaalt wanneer ie switcht, niet je access points in principe. Wat is het voor apparaat?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Cyphax schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Eigenlijk zou je verwachten dat het misgaat op je apparaat (een telefoon?), die bepaalt wanneer ie switcht, niet je access points in principe. Wat is het voor apparaat?
Juist, dat was ik even vergeten vermelden. Betreft een OnePlus Nord 3 5G.
Yorro schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Dan komt het plaatje in de app niet overeen met de werkelijke aansluiting?

Maar rechtstreeks op de router aansluiten kun je dan sowieso even testen inderdaad. Ik vermoed dat deco1 niet vlak naast je router staat?

Zou je eventueel wel even kunnen proberen, maar het zou wel moeten werken in parallel opstelling.

Misschien goed om ook even het wifinetwerk in je telefoon te laten vergeten en opnieuw instellen.
Nee, het plaatje komt inderdaad niet helemaal overeen. Ik vermoed dat de 2e unit via de switch naar de 1e unit connect? Dan klopt het plaatje in principe wel?

Ik sluit ze vanavond even allebei rechtstreeks op de router aan, eerst even op zoek naar wat langere UTP kabels. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40
Ik zou het eerst eens met andere clients testen. Je hebt last van een sticky client en dag ligt bij de client

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
laurens0619 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:15:
Ik zou het eerst eens met andere clients testen. Je hebt last van een sticky client en dag ligt bij de client
Het lijkt inderdaad aan de client te liggen, met laptop heb ik het probleem niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
MrSenne schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Het lijkt inderdaad aan de client te liggen, met laptop heb ik het probleem niet...
Wel bijzonder voor zon moderne telefoon dat het daar mis gaat.
Heb niet zoveel kennis van Android maar is er niets te tweaken aan roaming agressiveness?

Je kunt ook fast roaming proberen uit te zetten, dat doet namelijk niets tegen sticky clients maar haal je downtime tijdens roamen omlaag. Alleen als een client er niet mee om kan gaan kun je gekke dingen krijgen.
Maar ik verwacht niet dat dat het oplost.

Hypothese is dat je telefoon nu terugschakeld naar 2.4ghz en te lang met het andere AP verbonden is. Naar mijn ervaring roamen, koppige, clients een stuk beter op een 5ghz only netwerk omdat je minder overlap heb.

Zo had ik het hier ook:
Main netwerk: SSID 5ghz only (2.4 ghz aan)
Guest wifi: SSID 5+2.4ghz only (netwerk isolatie uit)

Vervolgens alleen het 5ghz ssid configureren op je mobiele clients. Andere 2.4 gebruiken voor bv iot spul

Geef je wel je guest wifi op maar kun je wel op 5ghz only werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
laurens0619 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Wel bijzonder voor zon moderne telefoon dat het daar mis gaat.
Heb niet zoveel kennis van Android maar is er niets te tweaken aan roaming agressiveness?

Je kunt ook fast roaming proberen uit te zetten, dat doet namelijk niets tegen sticky clients maar haal je downtime tijdens roamen omlaag. Alleen als een client er niet mee om kan gaan kun je gekke dingen krijgen.
Maar ik verwacht niet dat dat het oplost.

Hypothese is dat je telefoon nu terugschakeld naar 2.4ghz en te lang met het andere AP verbonden is. Naar mijn ervaring roamen, koppige, clients een stuk beter op een 5ghz only netwerk omdat je minder overlap heb.

Zo had ik het hier ook:
Main netwerk: SSID 5ghz only (2.4 ghz aan)
Guest wifi: SSID 5+2.4ghz only (netwerk isolatie uit)

Vervolgens alleen het 5ghz ssid configureren op je mobiele clients. Andere 2.4 gebruiken voor bv iot spul

Geef je wel je guest wifi op maar kun je wel op 5ghz only werken.
Netwerk is op dit moment 5Ghz only.

Telefoon blijft zelfs met zeer slecht bereik (-92bb etc) gewoon verbonden met de 'foute' access point...

Op het werk heb ik wel het gevoel dat hij perfect roaming doet tussen de verschillende access points die daar te vinden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heel bijzonder dat die zo sticky blijft maar zou sowieso eerst proberen fast roaming uit te zetten

[ Voor 43% gewijzigd door laurens0619 op 09-01-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21
Roaming blifjt altijd lastig. Uiteindelijk is het de client die bepaalt met welke AP er verbonden wordt. Om uit te sluiten waar het probleem ligt zul je met meerdere devices moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Net nog even een oud Android toestel uit de kast gehaald, die roamed wel perfect...

Lijkt dus echt aan die specifieke client te liggen.
Pagina: 1