Weinig verbinding boven met extender

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkie1993
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-12-2023
Hi all,

Hopelijk kan iemand mee denken/helpen met onderstaande situatie.
Ik heb een modem van Ziggo met 100Mpbs downloadsnelheid en 25 Mbps uploadsnelheid. Snel genoeg voor mij.

Echter heb ik een huis met 3 lagen (woonkamer beneden, slaapkamer/werkkamer op 1e en zolder op 2e).
Ik had boven slecht WiFi op bepaalde plekken, dus besloot ik OneMesh modem aan te schaffen met 2 extenders, zodat ik makkelijk kan switchen van wifi-punten.

Ik heb het volgende in huis gehaald:
TP-Link Archer AX23 - Router - Wifi 6 - 5G
TP-Link TL-WPA8631P - Powerline Adapter - AC - 1300 Mpbs

Alles is geinstalleerd. Ziggo modem is aangesloten via stopcontact in woonkamer, evenals een PowerLine adapter (welke aangesloten is op de router van TP Link). In de werkkamer hangt de andere adapter en ik wil mijn laptop bekabeld aansluiten via de adapter. Nu is het probleem dat het download en uploadsnelheid via wifi in de woonkamer prima is, echter in mijn werkkamer is het bekabeld maar 35 Mbps i.p.v. 100 Mbps downloadsnelheid.. Zie ik iets over het hoofd? Of is hetgeen wat ik wil gewoon niet mogelijk?

Ik ben niet ervaren hiermee, dus hopelijk is bovenstaand voldoende informatie, anders hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Ligt helemaal aan de bekabeling in huis. Zelf heb ik "tijdelijk" eenzelfde powerline adapter er tussen hangen. Naar de schuur. Moet nog wat netwerkkabels trekken. In de schuur de WP8631 voor het WiFi-signaal. Deze geeft iets van 120 mbit/s / 68 mbit/s verbinding.

Je kan beter een netwerkkabel naar de verdiepingen trekken. En dan daar een AP (wifi-accesspoint) neerzetten. De kabel kan je ook gebruiken om je laptop een goede internetverbinding te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkie1993
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-12-2023
Dank voor je reactie! Maar - is het dan logisch dat ik net zo snelle internet heb als ik beneden aan de kabel zit? Als ik in de woonkamer bekabeld aan de router zit, dan haal ik hetzelfde snelheden als boven + bekabeld. Ik kan dan beter aan de wifi zitten, maar dan lijkt het mij eerder dat het aan de router ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kokkie1993 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:46:
Dank voor je reactie! Maar - is het dan logisch dat ik net zo snelle internet heb als ik beneden aan de kabel zit? Als ik in de woonkamer bekabeld aan de router zit, dan haal ik hetzelfde snelheden als boven + bekabeld. Ik kan dan beter aan de wifi zitten, maar dan lijkt het mij eerder dat het aan de router ligt.
Ja, dat is geheel logisch. Het gaat over de keten. Beide computers zijn aangesloten via Ethernet, maar boven loopt de verbinding ook nog over Powerline, en dat is de beperkende factor op de verbinding daar.

Je hebt een set met HomePlug AV2 chipset, en als ik de "1300Mbps" goed interpreteer ondersteunt het MIMO. Nu, wat kun je van zo'n set verwachten?

Belangrijkste vraag is of je stopcontacten met of zonder randaarde hebt. TLDR, gemiddeld haal je met randaarde netto 110Mbps en zonder randaarde gemiddeld 30Mbps. Maar dat zijn gemiddeldes en de spreiding is enorm, er is geen minimumsnelheid en ook met randaarde heb je situaties waar je geen bruikbare verbinding hebt. Omgekeerd zijn er situaties waarin je veel hogere snelheden haalt van meerdere honderden Mbps. Maar die gemiddeldes liegen er niet om. Cijfers zijn op basis van zo'n 70k sets met vergelijkbare specs als deze die ik een aantal jaar geleden beheerde, verspreid over NL.

Dus mijn vermoeden is dat je stopcontacten zonder randaarde hebt en zeer gemiddelde prestaties haalt, of dat je wel randaarde hebt en pech hebt. In beide gevallen ligt het ruim binnen de verwachting die je van dergelijke apparatuur zou mogen hebben.

Wil je per se over stroomnet communiceren en hogere snelheden? Nieuwere G.hn Wave 2 apparaten halen gemiddeld 2.5x de prestaties onder zelfde omstandigheden van deze oude AV2 gevallen. In NL had alleen Devolo ze in de aabieding, de Magic1 (zonder MIMO) en de Magic 2 (met MIMO). Maar goed, dan heb je het over allicht 85Mbps voor een significante investering. Iemand inhuren om Cat6 naar boven te trekken kost ongeveer evenveel en geeft je mogelijkheid voor 10Gbps zodra je apparatuur dat aan kan, verbruikt geen extra stroom (reken zo'n EUR 30 per jaar per Powerline kastje) en gaat 20 jaar mee itt dit soort spul dat na 5 jaar op / verouderd is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:24
Er was ook nog het verhaal, dat dergelijke powerline adapters ook het beste samenwerkte, als ze beide op de zelfde meterkast-groep zaten. Dit was iets met de stroomkring.
Maar ik denk dat @dion_b hier een beter beeld van heeft.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HMaster_II schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:22:
Er was ook nog het verhaal, dat dergelijke powerline adapters ook het beste samenwerkte, als ze beide op de zelfde meterkast-groep zaten. Dit was iets met de stroomkring.
Maar ik denk dat @dion_b hier een beter beeld van heeft.
Groep is niet zo enorm relevant, het moet vooral zelfde fase zijn. Zo niet heb je alleen over aarde verbinding (als je tenminste randaarde hebt). Andere groep betekent vooral dat je signaalpad via meterkast loopt en dus langer is, maar aangezien interferentie - itt WiFi niet demping - je grootste uitdaging is, is het doorgaans gerommel in de marge.

Dat wordt anders als je exotische dingen hebt als low-pass filters in je groepenkast, maar dat zijn uitzonderingen, niet regel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44
Klopt, in de meeste gevallen kun je beter op de wifi zitten, al dan niet mesh/repeated, dan via dr powerline.
Niet altijd, meestal wel

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Klopt. Je internetverbinding van je provider is vaak de bottleneck voor de snelheid naar buiten. Dus als je een verbinding van 100 mbit/s download hebt en 10 mbit/s upload dan zal het niet sneller gaan dan 100 mbit/s download en 10 mbit/s upload. Hoe snel je internet netwerk (bekabeld, wifi, powerline) ook is. trouwens bekabeld is altijd beter dan draadloos.
laurens0619 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:11:
[...]

Klopt, in de meeste gevallen kun je beter op de wifi zitten, al dan niet mesh/repeated, dan via dr powerline.
Niet altijd, meestal wel
Wat je al aangeeft: Niet altijd. Bij mijn ouders werkt het nog steeds stabiel. Bij mij werkte het stabiel, sinds het weekend is het wat instabiel. Ik weet nog even niet waarom. Goed, dat gaan we wel uitzoeken. De definitieve kabel trekken gaat nu een iets hogere prio krijgen :) Ik heb namelijk liever een langzamer stabiel internet dan een snel internet dat niet stabiel is. Dat werkt helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44
@RonnieKo
100% eens!
Liever 50mbit strak dan 100mbit instabiel.

Vaak zie je met brakke dekking dat mensen op een 2.4ghz signaal terecht komen wat echt mega instabiel kan zijn. Dan heb ik liever een, eventueel repeated, 5ghz signaal waar misschien maar netto 50 van overblijft, maar wel 50 stabiel :)

Dat is ook direct mijn probleem met powerline. Je krijgt er een, vaak relatief snel, signaal mee maar het is vaak instabiel as hell. En wat is de oorzaak? Succes met die vinden!
Ik pas powerline nog wel toe maar dan vooral voor IoT achtige apparaten. Dat een camera of een zonne omvormer wat meer TCP retransmits moet doen om de data over de lijn te krijgen merk ik als gebruiker niet zoveel van. Echter internetten over die lijn merk je wel.

Vroeger had ik mijn KPN IPTV via powerline. IPTV is udp verkeer dus ieder hickup zie je. Iedere 15 minuten had ik een freeze in beeld voor 10 sec.

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2023 10:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1