Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gedeeltelijke wijziging ISDE subsidie 2024 voor warmtepompen

Pagina: 1
Acties:

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Warmtepompen
Een warmtepomp moet vanaf 2024 minimaal energielabel A++ hebben om ISDE subsidie te ontvangen. De meeste warmtepompen voldoen al aan dit label. Warmtepompen met energielabel A+ of lager komen vanaf 2024 niet meer in aanmerking voor ISDE subsidie. Warmtepompen vanaf energielabel A+++ krijgen een aanvullende subsidiebonus van € 225. Wie in 2023 een warmtepomp met energielabel A+ of lager heeft gekocht en laat installeren in 2024, kan nog wel ISDE subsidie aanvragen. Deze wijziging geldt niet voor warmtepompboilers en voor warmtepompen met een thermisch vermogen van 71 kW of hoger.

Waarschijnlijk gaat het om een klein aantal modellen warmtepompen, maar welke dat zijn is mij onduidelijk.

De wijzigingen hebben geen effect op lopende ISDE aanvragen en aanvragen waarbij de opdracht voor
installatie in 2023 gegeven is. Deze aanvragers zullen de subsidie krijgen zoals deze in 2023 is
vastgesteld. De warmtepompen en warmtepompboilers die buiten de wijzigingen vallen behouden
de huidige subsidiëring.

Een deel van de warmtepompen die op dit moment op de meldcodelijst staan zal
daardoor per 1 januari 2024 niet meer in aanmerking komen voor ISDE subsidie.

Een deel van deze warmtepompen die afgekeurd gaan worden, komt mogelijk wel in aanmerking
als er door de leverancier aanvullende informatie wordt aangeleverd. Het gaat hierbij om de warmtepompen
waarvan RVO alle of een deel van de informatie bij lage of medium temperatuur missen. Het kan ook
zijn dat de nog missende aanvullende informatie voor een hoger subsidie bedrag zorgt,
bijvoorbeeld vanwege een hoger vermogen bij lage temperatuur toepassing. Wanneer daar duidelijkheid over komt is niet bekend.

De vraag is nu welke warmtepompen dat zijn die vanaf 2024 niet meer aan de ISDE subsidie voorwaarden voldoen? Wanneer die informatie er dit jaar er wel is, kan gekozen worden om deze warmtepomp met energielabel A+ of lager, nog dit jaar te bestellen of om te kiezen voor een andere warmtepomp met minimaal energielabel A++ of hoger en die dan in 2024 bestellen?
Wie heeft een overzicht van warmtepompen met energielabel A+ of lager?

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Waarom zou je dit willen weten, ga je dan per se dit jaar nog één van de WP's <= A+ bestellen? Ik snap de insteek van de vraagstelling niet zo.

Anyway, er is een meldcodelijst maar hier staan geen labels bij.

Edit: Mijn reactie was niet zo lomp bedoeld als hij nu terugleest. Excuses }:O Is het doel om te actterhalen of een WP die je op het oog hebt nog geschikt is voor ISDE volgend jaar? En dan specifiek de edge-cases die je benoemde?

[ Voor 35% gewijzigd door Aardedraadje op 11-12-2023 22:10 ]

• Peeters1
Voor de consument is het nu onduidelijk of er op de gewenste warmtepomp wel of niet ISDE subsidie zit. Een installateur zal het misschien ook nog niet weten.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:25
Even naar het energielabel van de warmtepomp kijken en je weet het toch?

Daarnaast ook op de factuur laten vermelden wat het energielabel van de warmtepomp is (gezien dit afhankelijk is van het afgiftesysteem en gekozen instellingen).
(Maar dat zal dan meer invloed hebben op de bonus van €225 dan of-dan-wel subsidie beschikbaar).

2050vandaag, waarom wachten?

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij gaat het om warmtepompen die nu al twee labels hebben, bijvoorbeeld A+ bij W55 en A++ bij W35. Ik noem maar wat.

Dan zou in zo'n geval de warmtepomp beoordeeld worden volgens de meest gunstige situatie.
Bij het beoordelen van warmtepompen voor de ISDE wordt gekeken naar zowel lage temperatuur toepassing als medium temperatuur toepassing. Indien maar van één van beide toepassingen de volledige informatie beschikbaar is wordt die gebruikt. Indien van beide toepassingen de volledige informatie bekend is wordt er beoordeeld op de toepassing die het hogere subsidie bedrag oplevert. Als een warmtepomp bij bijvoorbeeld lage temperatuur toepassing A++ label heeft en bij medium temperatuur toepassing A+ zal deze op lage temperatuur toepassing worden beoordeeld voor 2024 als alle benodigde informatie bij ons bekend is.

• Peeters1
Vereniging Eigen Huis maakt zich ook al bezorgd:

https://www.eigenhuis.nl/...omp-met-hoog-energielabel

Ik citeer:
‘Check bij installateur hoe het zit’
Vereniging Eigen Huis roept woningbezitters op bij hun installateur te checken of ze nog subsidie op een warmtepomp krijgen. De vereniging is kritisch over de wijziging van de voorwaarden. Zij vindt het belangrijk dat woningbezitters die willen verduurzamen, weten waar ze aan toe zijn. Tussentijdse aanpassingen van de regels zorgen voor onzekerheid. Om misverstanden te voorkomen, moet de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) — die de subsidie verstrekt — in ieder geval zo snel mogelijk met de precieze lijst met warmtepompen komen die in 2024 onder de subsidieregeling vallen.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:26
Gaan de subsidiebedragen ook omhoog: ik begrijp hieruit dat de subsidiebedragen voor A++ warmtepompen met 450 euro stijgen. Of kreeg je eerst 450 euro subsidiebonus op A++ WP's en wordt dat nu een vaste verhoging van het subsidiebedrag en wijzigt er per saldo niets? Ik kan geen lijst vinden voor 2024 met meldcodes.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Peeters1
Aziona schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:53:
Gaan de subsidiebedragen ook omhoog: ik begrijp hieruit dat de subsidiebedragen voor A++ warmtepompen met 450 euro stijgen. Of kreeg je eerst 450 euro subsidiebonus op A++ WP's en wordt dat nu een vaste verhoging van het subsidiebedrag en wijzigt er per saldo niets? Ik kan geen lijst vinden voor 2024 met meldcodes.
Die € 450 blijft zitten in het huidige ISDE subsidie bedrag bij A++ of hoger. Alleen bij A+++ of hoger komt er een bonus bij van € 225.

De nieuwe lijst voor 2024 met ISDE meldcodes voor warmtepompen is nog niet bekend op www.RVO.nl/ISDE en .....
Zie ook: https://www.installatie.n...en-nog-voor-a-warmtepomp/

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 08-11-2024 00:43 ]

• Peeters1
Vandaag is door de RVO.nl de nieuwe lijst ISDE subsidie 2024 bekend gemaakt.
zie deze link: https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf

Voor sommige warmtepompen (met Energielabel A+ of lager) is vanaf 2024 geen ISDE meer mogelijk.
Let op: er is daarvoor wel een overgangsregeling, Meer informatie daarover kun je vinden op www.RVO.nl/ISDE en ....

Wanneer een warmtepomp in 2023 is aangekocht, in 2024 is geïnstalleerd en in 2024 niet meer subsidiabel is kan de aanvrager de aanvraag indienen met meldcode overig (KA90018) en de bewijs stukken meesturen waaruit blijkt dat het apparaat in 2023 is aangeschaft/betaald.

De ISDE subsidielijst 2024 van RVO.nl is van 19-12-2023. In de loop van 2024 kunnen volgens RVO hierop nog wijzigingen komen. In de meeste gevallen dat er warmtepompen met ISDE subsidie aan toegevoegd worden.
Vraag altijd aan je installateur/leverancier van de warmtepomp hoe het zit met de ISDE subsidie 2024.

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 08-11-2024 00:42 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Leuk, volgend jaar €3075 subsidie voor mijn 7J monoblock ipv €2850 dit jaar dus idd €225 meer :)
Nu nog zien hoe ik in aanmerking kom...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Hier de nodige verwarring..

Wij overwegen een Itho Daalderop Vincent (combi) te laten installeren. Is voor ons de ideale optie ivm gebrek aan ruimte voor buitenunit en combi met subsidie op kozijnen en glas.

Energielabel A+ voor verwarming, A voor SWW. Valt volgend jaar dus niet meer in de subsidie (zou je zeggen). Daarom (gelukkig) een installateur gevonden die dit jaar nog offerte op kon maken en evt opdracht kan aannemen.

Net voor we vandaag de offerte binnen kregen publiceert RVO deze lijst met daarop: Vincent (meldcode KA20993). Sterker nog: het subsidiebedrag gaat vanaf 1-1-2024 omhoog! :?

Hoe moet ik deze lijst/regeling nu lezen?
  • Vincent is uitzondering op de regel, omdat Itho RVO heeft voorzien van aanvullende info. Bij opdrachtverlening in 2024 komt hij nog gewoon in aanmerking voor subsidie.
  • Vincent vanaf 2024 niet meer in de ISDE, tenzij dit jaar nog opdracht gegeven (conform nieuwsbericht RVO). Als hij dan geïnstalleerd wordt in '24 ipv '23 krijg je €225,- meer aan subsidie? (Hoezo zou dat logisch zijn? 8)7)
  • RVO heeft zitten slapen en dit is een fout in de lijst?
Ze maken het er in ieder geval niet makkelijker op (zeker niet voor de doorsnee burger die zich hier niet in verdiept)..

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:24:
Leuk, volgend jaar €3075 subsidie voor mijn 7J monoblock ipv €2850 dit jaar dus idd €225 meer :)
Nu nog zien hoe ik in aanmerking kom...
Is that so? Voor W55 is ‘ie toch “maar” A++?

Edit: thanks! Wel weer lekker duidelijk van t RVO.

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-12-2023 00:10 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

bbbrumbrum schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:53:
[...]

Is that so? Voor W55 is ‘ie toch “maar” A++?
Kijk maar op de nieuwe lijst met 2023 en 2024 naast elkaar :)
https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Hummelinho
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-06 12:33
Geen 450,- extra subsidie dus, terwijl ik daar wel vanuit ging. Lekker verwarrend.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:11
Iemand een idee of WTW voor ventilatie er bij gaat komen? Bepaalde blogs doen alsof het een uitgemaakte zaak is en die er in 2024 is, maar ik zie bij de RVO niets op de website staan.

• Peeters1
Officieel is daar voor 2024 nog geen ISDE subsidie voor, volgens RVO. Anders was dat al bekend gemaakt.
Pagina: 1