Radiator wordt alleen bij de aansluitingen warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• em0n
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik heb een nieuwe radiator van 1.4m lang aangesloten met thermostatische knop en voetventiel. Beide aansluitingen zijn aan de zelfde zijkant (links) aangesloten.

De aan en afvoer buizen worden beide heel warm. Echter wordt de radiator alleen in een verticale strook van ongeveer 5cm even warm als de buizen. Dus van de knop tot de voetventiel. De rest van de radiator lauw of koud. Het koudste punt zit dan rechts onderin.

Ik durf nou niet te zeggen waar het precies aan ligt. Radiator is gelucht en alle andere radiatoren werken top. Hoe warmer ik de temperatuur instel (centrale verwarming) hoe warmer de radiator wordt maar met de zelfde flow als hierboven genoemd. Zelfde resultaat als ik alle abdere radiatoren dicht knijp.
Iemand een idee?

Wat ik kon bedenken was:
1. Mogelijk aan en afvoer omgedraaid (vorige radiator had soortgelijk probleem, ik vermoede eerst dat het lag aan een verouderd radiator)
Ik heb een ir meter besteld zodat ik goed kan meten welke buis eerst warm wordt en temperatuur verschil
2. Radiator is defect

Het lijk wel alsof het water er vrijwel direct weer uitstroomt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via em0n op 12-12-2023 15:54)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

Aan en afvoer zitten verkeerd om. :)

Warm water is lichter dan koud water, dus normaal drijft het warme water bovenin de radiator en zakt langzaam over de hele breedte naar beneden.

Als warm er vanonder inkomt stijgt het direct naar boven en er weer uit.

[ Voor 75% gewijzigd door Illusion op 11-12-2023 20:06 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

Aan en afvoer zitten verkeerd om. :)

Warm water is lichter dan koud water, dus normaal drijft het warme water bovenin de radiator en zakt langzaam over de hele breedte naar beneden.

Als warm er vanonder inkomt stijgt het direct naar boven en er weer uit.

[ Voor 75% gewijzigd door Illusion op 11-12-2023 20:06 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gok ook op aanvoer en retour verkeerd om

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 15:19
Wart voor type voetventiel is het? Kan zijn dat deze dichtgedraaid is.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• em0n
@Illusion @SMSfreakie thanks, dat bevestigt m'n vermoeden. Moet de buizen dan opnieuw leggen. Was zo trots dat het voor de eerste keer in 1 keer gelukt was :D

@nodri2000 durf niet te zeggen wat voor type voetventiel het is maar heb het volledig opgenomen gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
em0n schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:44:
@Illusion @SMSfreakie thanks, dat bevestigt m'n vermoeden. Moet de buizen dan opnieuw leggen. Was zo trots dat het voor de eerste keer in 1 keer gelukt was :D

@nodri2000 durf niet te zeggen wat voor type voetventiel het is maar heb het volledig opgenomen gedraaid
Kan je trouwens makkelijk even controleren...

Als de hele handel koud is.. De thermostaat omhoog en dan domweg aan de buizen voelen... De gene welke als eerste warm wordt is de aanvoer..

En tja ziet 't wel vaker.. Buizen die eigenlijk hadden moeten kruisen.. Maar voor het gemak dat niet wordt gedaan.. En dan de boel dus verkeerd om zit..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• em0n
Heb de buizen gewisseld, werkt perfect
Pagina: 1