Verduurzamen woning (isolatiemaatregelen) voor warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-10 19:26
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben een hoekwoning uit 1980 en deze zal verduurzaamt moeten worden i.v.m. achterstallig onderhoud. Woning is een voormalig sociaal huurwoning. Woningbouw heeft het verkocht aan mijn ouders nadat ze het jarenlang gehuurd hebben. Voorheen was het dus in beheer van woningbouw. Daarna is het in eigen beheer gekomen. De woning is als volgt opgebouwd:
  • De woning heeft al vloerisolatie in de kruipruimte. Dit is achteraf gedaan door sociaal woonstichting. Er is PUR aangebracht in de kruipruimte.
  • De spouwmuren/gevel heeft steenwol isolatie 50mm met open stootvoegen
  • Het dak bestaat uit een schuine deel. In het schuine deel is stramitex 150 dakplaat isolatie aangebracht (Piepschuim platen)
  • Het dak heeft ook een plat deel met bitumen dakbedekking. Heeft 40mm isolatie als basis.
  • De woning heeft houten kozijnen. De ramen zijn van het type dubbelglas en lekt hoogstwaarschijnlijk. Ook hebben de kozijnen nog luchtroosters die niet meer goed sluiten (seal niet goed meer?)
  • De woning heeft een CV ketel trendline 2 CW5 en wordt verwarmd met radiatoren waarvan de buizen bevestigd zijn aan de muren.
  • Woning heeft een simpele centrale ventilatiesysteem. Luchtkanalen bevinden zich in keuken, WC en badkamer en opbergruimte waarin ventilatiebox zich bevindt.
Ik had een aantal vragen:
  • Is het zinvol om de spouwmuur nog extra te laten isoleren, aangezien er al steenwol van 50mm is aangebracht
  • Is het ook zinvol om isolatie aan te brengen aan het schuine dak? Kan ik daar nog wat aan doen?
  • Voor de kozijnen, is het de meerprijs waard voor triple glas? Wij hebben namelijk een beperkt budget. Is het ook beter om de luchtroosters er uit te laten?
  • Welke maatregelen dienen er uiteindelijk gedaan te worden om de woning zodanig geïsoleerd te krijgen dat het geschikt is voor een warmtepomp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsuiHWy7x8duS_yZ1zfeA6JVH6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x898BvDcDIJL2MhXClmQhRSS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdkirG_eZxzHwwHU6a0jRWmcEG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCrIjLTwDrbZx3XuehvnzBZY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Monkeydancer op 11-12-2023 19:20 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Het nu van 2cm wol toevoegen aan die spouw lijkt met qua rendement beperkt

En met dat dak krijg je weer discussie over de dampdichtheid van piepschuim.

Hebben ze al geëxperimenteerd met een lage aanvoertemperatuur? Hebben ze zonnepanelen? En hoe oud zijn je ouders?
Kost het gasgebruik hen zoveel geld dat ze iets moeten?

Oftwel, moet je hier wel een warmtepomp willen?

Mijn pa en ma zijn 68 en 65.

Die hebben een beter (na) geïsoleerd huis al de jouwe en daar komt volgend jaar gewoon een nieuwe gasketel in.
Dat zijn ze gewend, storingsvrij (lees al die warmtepomp topics maar eens door) geen gezeur met stooklijnen, buffervaten, etc. De water/water en lucht/water warmtepomp vind ik een young mans game of je pa moet het allemaal heel interessant vinden.

Door de thermostaat iets lager te zetten en niet alle kleinkinderen elke dag in bad te doen hebben zij echt heel veel gas bespaard het laatste jaar.

En als de gasprijs vanwege marktomstandigheden of overheidsbelastingen in de toekomst sterk gaat stijgen
dan plaats ik een airco in de woonkamer (hebben ze nu nog geen zin in)

Dat zou voor jou ouders ook een idee zijn. Bij aircoverwarming is isolatie minder belangrijk dan bij ltv verwarming en qua gebruik lijkt het meer op de cv ketel, gewoon aanslingeren s'ochtends.

Lekke ramen//oude roosters en slechte draaiende delen zou ik vervangen in het kader van woningonderhoud met betere isolatiewaarde als bonus.
Triple glas is waarschijnlijk niet mogelijk zonder de kozijnen te vervangen en met hr++ zit je tov de rest van de isolatie goed.

[ Voor 1% gewijzigd door Sarcomorbato op 12-12-2023 05:58 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:51
Mijn pa is 76 en gewoon aan de hybride warmtepomp gegaan. Vind ik wel stoer. Als het kan: doen.

Even als tegengeluid voor hierboven (wat zeker ook hout kan snijden hoor) :+

Als het puur om de WP gaat: wat was het gasverbruik de laatste jaren? Dat geeft misschien al een indicatie of verder isoleren direct noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:02
De steenwol in de spouw is later aangebracht of vanuit de bouw? In dat laatste geval kan deze ingezakt zijn en kan het lonen dit opnieuw te laten doen (oid eruit, nieuw erin).

Plat dak kan bij de volgende ronde bitumen voorzien worden van een dikkere isolatielaag.

Stramitex naïsoleren kan en zal ook veel verschil kunnen maken in comfort/energieverbruik. Dan moet je wel even gaan uitzoeken waar welke folie (dampscherm/klimaatfolie/dampopen) toe te passen.

Als het doel puur is om over te gaan op een warmtepomp dan moet je wat dingen delen over huidig verbruik, huidige cv temperatuur, afgiftesysteem. Misschien is extra isoleren niet eens nodig om dat doel te halen, of het daarmee de beste waar voor je geld is valt nu moeilijk te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Sarcomorbato schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 05:47:
En als de gasprijs vanwege marktomstandigheden of overheidsbelastingen in de toekomst sterk gaat stijgen
dan plaats ik een airco in de woonkamer (hebben ze nu nog geen zin in)

Dat zou voor jou ouders ook een idee zijn. Bij aircoverwarming is isolatie minder belangrijk dan bij ltv verwarming en qua gebruik lijkt het meer op de cv ketel, gewoon aanslingeren s'ochtends.
Hier ook gedaan bij mijn ouders, werkt perfect. 's Ochtends gewoon aanslingeren en in no-time van nachtverlaging naar verpleeghuistemperatuur. Teruggerekend naar gasverbruik 1,5 kWh voor 1 kuub gas en een warmer huis. Gaat met een warmtepomp nooit lukken dat is een moeilijk, lomp en dure oplossing.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Begin eerst maar eens met het glas. Als de kozijnen nog goed zijn is budget technisch HR++ met warm edge spacers het hoogste wat je eruit kunt halen voor zo weinig mogelijk geld. Dat zal tov het oude dubbel glas een fors lager verbruik en fors hoger comfort geven.
Hebben ze rotte kozijnen, kunnen ze die vervangen en direct voor triple glas in die kozijnen gaan.

Spouw wordt kostbaar om te verbeteren, vloer vraag ik me af wat het effect is zolang je geen vloerverwarming hebt. Voor het dak zijn er partijen die isolatie onder de pannen kunnen aanbrengen.

Verder zijn begin jaren 80 CV installaties vaak al redelijk geschikt voor een warmtepomp. De radiatoren zijn uitgemeten op de isolatie van toen. Ga je beter isoleren, zijn die radiatoren ineens geschikt voor lage temperaturen. Ik stook in mijn '78 huis met 37-45 graden aanvoer. Heb daarbij 1 radiator vervangen door een groter model (T20 gewisseld voor T22), rest was al aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
Op dit moment verbruiken zij bijna 10 kuub gas per dacht waarbij de verwarming op een lage stand staat. De CV ketel doet het niet goed meer en er zijn meerdere CV installateurs langs geweest die het probleem niet kunnen vinden. 'S nachts pendelt de CV terwijl de thermostaat op temperatuur is (16,5 graden). Het is een nefit trendline 2 CW5 uit 2017. Verbruik is vermoedelijk iets hoger hierdoor. Instellingen al aangepast en getuned maar maakt niet veel verschil. Tijdelijke oplossing is stekker 's nachts eruit trekken.

Daarnaast heeft de woning vochtproblemen doordat er niet meer hard gestookt kan worden. Als we het op de gebruikelijke manier doen, dan is nu een rekening van 450+ euro niet vreemd. Dit komt ook doordat zij in een hoekwoning wonen.

Vandaar dat ik de optie voor hun aan het overwegen ben om het systeem te vervangen met een warmtepomp. CV ketel doet het al niet goed meer.

Tot nu toe heb ik veel offertes gevraagd. Voor het laten isoleren van het plat dak komen zij uit op 6450 euro ex. ISDE subsidie. Voor kozijnen tussen de 16.000 tot 24.000 euro. Voor de warmtepomp ben ik nog op zoek naar het juiste merk en systeem.

Als ik het goed begrepen heb, is de woning niet slecht geïsoleerd (op papier).

[ Voor 12% gewijzigd door Monkeydancer op 12-12-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:38
Een CV ketel uit 2017 moet nog wel 10 jaar meekunnen.
Wat is het probleem nou eigenlijk, als je de thermostaat op 16,5 graden zet dan blijft hij niet doorbranden maar gaat hij aan-uit. Dat is toch niet zo raar?
En wanneer verbruikten ze 10 kuub gas per dag, was dat gisteren of vorige week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
ASW1 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:48:
Een CV ketel uit 2017 moet nog wel 10 jaar meekunnen.
Wat is het probleem nou eigenlijk, als je de thermostaat op 16,5 graden zet dan blijft hij niet doorbranden maar gaat hij aan-uit. Dat is toch niet zo raar?
En wanneer verbruikten ze 10 kuub gas per dag, was dat gisteren of vorige week?
Het was vorige week. De CV ketel heeft in eerste twee jaar na installatie nooit gependeld. Hij werkte zoals het hoorde. Net zoals de oude CV ketel van mijn ouders (Remeha HR 20 jaar oud). Sinds 2 winters is hij aan het pendelen, na vervangen van flowsensor door monteurs. Hij gaat stoken terwijl de woning op temperatuur is (woonkamer wordt niet kouder dan 16,5 graden).

Het verbruik van 10 kuub was vorige week, tijdens de koude dagen ('s nachts vriezen). De nefit trendline 2 kent veel problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Monkeydancer op 12-12-2023 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:57

timovd

Voorsprong door techniek

Pejdref schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:59:
De steenwol in de spouw is later aangebracht of vanuit de bouw? In dat laatste geval kan deze ingezakt zijn en kan het lonen dit opnieuw te laten doen (oid eruit, nieuw erin).
...
Volgens de tekeningen van de TS is het vanuit de bouw er in gegaan. En dan zou het juist niet ingezakt zijn, omdat er dan ankers gebruikt worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
450 piek per maand is wel serieus geld ja, snap dat je daar iets mee wil.

Maar stel dat iemand die ketel wel goed aan de gang krijgt dan snoep jer er misschien een paar m3 vanaf op een koude winterdag. Dan zit je nog hoog in de euro's per maand.

Die airco kan een mooi manier zijn om de bocht af te snijden. Misschien in combinatie met een marktplaats cv ketel en een vast contract voor gas en dynamisch voor electra.

Rigoureuzere maatregelen kunnen altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:02
Steenwol uit 1980 kan al vergaan, verpulverd, verzakt zijn. Ook als het aan de ankers zou moeten hangen. Kan ook vochtproblemen veroorzaken/verergeren omdat het zootje zich onderin je muur ophoopt. Nodig een spouwmuurisolatiebedrijf uit en die kijken met een camera in je spouw, dan weet je waar je aan toe bent.

Kozijnen vervangen is waarschijnlijk de duurste maatregel met het minste resultaat op het energieverbruik.

Het CV verhaal volg ik niet. Krijg je het nu wel warm of niet? Is het verbruik omhoog gegaan of zijn de kosten omhoog gegaan?
Wat is je verbruik in m3 de laatste paar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:58
Monkeydancer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:37:
Daarnaast heeft de woning vochtproblemen doordat er niet meer hard gestookt kan worden. Als we het op de gebruikelijke manier doen, dan is nu een rekening van 450+ euro niet vreemd. Dit komt ook doordat zij in een hoekwoning wonen.
En dan wil je ook de ventilatieroosters weghalen? Die dingen zitten er niet voor de sier en kou, die zijn er voor frisse lucht.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:38
Monkeydancer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:00:

Het verbruik van 10 kuub was vorige week, tijdens de koude dagen ('s nachts vriezen). De nefit trendline 2 kent veel problemen.
Dat er vorige week wat dagen waren met 10 kuub verbruik is normaal, ik denk niet dat je de ketel daarvan de schuld moet geven.
De problemen die de ketel geeft begrijp ik niet, je beschrijving is ietwat chaotisch.
Blijft hij doorstoken terwijl er geen warmtevraag vanuit de thermostaat is?
En wat bedoel jij precies met pendelen, ik krijg de indruk dat dat misschien wat anders is dan wat er in de regel mee bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zat vorige week op dagen met 7 kuub, woning van 1978 en nagenoeg alles met enige redelijkheid aangepakt. Verbruik 950 kuub per jaar (was 3300 bij vorige eigenaar, mijn eerste jaar met direct nieuw glas was 1800)

Verder lijkt stoken terwijl temperatuur gewoon al gehaald is een ding in de regeling wat niet deugt.
Pagina: 1